2024-06-22, 00:23
Medlem
Xiaomi 14 Ultra.

Ska vara den bästa kameramobilen. Leicalins och recensioner säger att foto och video vinner mot i princip alla mobiler, även iphone.

Nackdelen är väl att den är ngt klumpig med den stora linsen och att Xiaomis Android är något mindre sofistikerad än Samsungs.
Citera
2024-06-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Nix. En stor tämligen omfattande blindtest:
https://youtu.be/VRoTOE3FqT0?list=LL

Citat:
Ursprungligen postat av u9FpM1wXcZ
Iphone 15 pro sist i ljusfotot! Hah! Snobbiga losers buhu
Xperia IV hade skräpkamera. Synd då den luren har väldigt bra batteritid.

Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Se på fan. iPhone sist på första och Pixel fyller hela topp 3 i slutet. Fascinerande.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
så en test ger dig rätt...
du bortser från alla andra då de inte passar din världsbild.
jodå så att...

Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Xiaomi 14 Ultra.

Ska vara den bästa kameramobilen. Leicalins och recensioner säger att foto och video vinner mot i princip alla mobiler, även iphone.

Nackdelen är väl att den är ngt klumpig med den stora linsen och att Xiaomis Android är något mindre sofistikerad än Samsungs.

Personligen ger jag faktiskt inte så mycket för sådana där ”tester” där folk tycker vilka bilder som är bäst och utifrån det hävda att en eller annan kamera är bäst.

Problemet är att få vardagsmänniskor har kunskap nog att bedöma hur naturtrogen en bild är, och det är ju det som är en kameras absolut primäraste mål, att så naturligt och korrekt som möjligt på bild återge de vi ser med ögonen, så vi inte kan skilja bild från verklighet.

Tyvärr så luras också de allra flesta människor, i synnerhet de som inte ens har kunskap i hur kameror fungerar och vad som är en korrekt återgiven bild, lätt av bilder som ”ser” bättre ut, på samma sätt som de oftast faller för den TV i butiken som har bilden med mer kontrast och mer färger, fast det nästan alltid handlar om att de körs i sk demoläge där man helt enkelt överdriver bilden för att den ska locka ögonen. Men det är sannerligen inte en korrekt och naturlig bild.

Så jag föredrar att hålla mig till vad seriösa ordentliga tester som görs med både mätningar och beskådande analys, av folk som vet vad de ska titta efter när de bedömer bildkvalitet. T ex DXoMark gör mycket seriösa tester.

Slutligen så har de första mobiler i toppskicket idag mycket bra kameror inom sitt segment då (de kan inte konkurrera fullt ut med en bra ”systemkamera”) och det gäller alltså även iPhone som ligger där i toppskiktet och konkurrerar och ofta anses vara bland de allra bästa, ibland etta medan andra gånger på lite lägre plats. Men aldrig någon som hävdar att iPhones dyrare modeller har dålig kamera eller ger dåliga bilder generellt sett.
Citera
2024-06-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Personligen ger jag faktiskt inte så mycket för sådana där ”tester” där folk tycker vilka bilder som är bäst och utifrån det hävda att en eller annan kamera är bäst.

Problemet är att få vardagsmänniskor har kunskap nog att bedöma hur naturtrogen en bild är, och det är ju det som är en kameras absolut primäraste mål, att så naturligt och korrekt som möjligt på bild återge de vi ser med ögonen, så vi inte kan skilja bild från verklighet.

Tyvärr så luras också de allra flesta människor, i synnerhet de som inte ens har kunskap i hur kameror fungerar och vad som är en korrekt återgiven bild, lätt av bilder som ”ser” bättre ut, på samma sätt som de oftast faller för den TV i butiken som har bilden med mer kontrast och mer färger, fast det nästan alltid handlar om att de körs i sk demoläge där man helt enkelt överdriver bilden för att den ska locka ögonen. Men det är sannerligen inte en korrekt och naturlig bild.

Så jag föredrar att hålla mig till vad seriösa ordentliga tester som görs med både mätningar och beskådande analys, av folk som vet vad de ska titta efter när de bedömer bildkvalitet. T ex DXoMark gör mycket seriösa tester.

Slutligen så har de första mobiler i toppskicket idag mycket bra kameror inom sitt segment då (de kan inte konkurrera fullt ut med en bra ”systemkamera”) och det gäller alltså även iPhone som ligger där i toppskiktet och konkurrerar och ofta anses vara bland de allra bästa, ibland etta medan andra gånger på lite lägre plats. Men aldrig någon som hävdar att iPhones dyrare modeller har dålig kamera eller ger dåliga bilder generellt sett.
Så mycket ord, så lite sagt.

I slutet av dagen är det normala människor som kommer betrakta 99% av alla bilder som tages, inga jävla konststudenter. Och för normala människor toppar Pixel listorna.
Citera
2024-06-22, 13:14
Medlem
Citat:
Så mycket ord, så lite sagt.

I slutet av dagen är det normala människor som kommer betrakta 99% av alla bilder som tages, inga jävla konststudenter. Och för normala människor toppar Pixel listorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Nu är det ju miljontals röster från andra än honom själv som utgör och avgör testet...

Citat:
Sluta förstöra hans påhitt med fakta.

Uppenbarligen förstod herrarna ovan inte att det jag skrev var fakta.

Alltså, vad som folk tycker är bästa bilden, inte per automatik samtidigt säger att det därför är den bästa kameran som tagit den bilden. Det enda man egentligen kan säga utifrån det är vad folk tycker… alltså subjektivt.

Låt säga att folk faller för bilder som är lite mer kontrastiga och färgklatschiga och tillskärpta än vad aktuellt motiv var vid fototillfället, så betyder det ju att aktuell kamera inte presterade en korrekt felfri kopia av verkligheten utan plussade på en del parametrar. Visst, bilden kan se skakigare ut men är ju då faktiskt inte helt korrekt återgiven.

Jag minns tester där iPhone fått lite gnäll för att inte varit lika kraftig i färger och kontrast som nån annan konkurrent, men det var då faktiskt iPhone som hade den mest naturtrogna bilden, då konkurrenten hade dragit på lite mer över det naturliga och korrekta på färg skärpa och kontrast. På den bilden och de punkterna presterade alltså iPhones kamera bättre än konkurrenten, då dess kamera rent tekniskt återgav motivet mer korrekt än konkurrenten. Men folk gillade det mer färgglada etc fast iPhones kamera egentligen var bättre på de punkterna.

Det är som vykort, de är ofta donade i post så de blir väl kraftiga i färger och kontrast, för att det ofta går hem hos folk, men bilderna är oftast långt ifrån naturliga och korrekt återgivna.

Sen får såklart folk tycka vad som helst om vilka bilder de gillar, men det är inte desamma som att det därför är den bästa kameran som tagit dessa bilder.
Citera
2024-06-22, 13:37
Medlem
Citat:
Uppenbarligen förstod herrarna ovan inte att det jag skrev var fakta.
Citat:
alltså subjektivt.
Du skickar mixade signaler här

Citat:
Alltså, vad som folk tycker är bästa bilden, inte per automatik samtidigt säger att det därför är den bästa kameran som tagit den bilden. Det enda man egentligen kan säga utifrån det är vad folk tycker… alltså subjektivt.
Ja? Och vad för annat påstod jag med detta tycker du?

Citat:
Citera
2024-06-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Så det gäller att köpa allt annat än iphone.
jag håller med.
Det viktigaste är ju vad majoriteten ser är bra
Ja snacka om att han missar poängen. Majoriteten av alla människor tycker Iphone var total skit i ett test med hundratusentals deltagare. Om den sen har "bäst" kamera i ögonen på fotomänniskorna är inte jättespännande med tanke på att de flesta människor kommer använda mobilen för att fotografera sin vardag och lägga upp detta på Facebook/Instagram/TikTok.
Citera
2024-06-22, 14:04
Medlem
Citat:
Du skickar mixade signaler här

Ja? Och vad för annat påstod jag med detta tycker du?

Du verkar mest vara ute för att lufta dina aversioner mot Apple…?

Välj du vad du trivs med.

Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Så det gäller att köpa allt annat än iphone.
jag håller med.
Det viktigaste är ju vad majoriteten ser är bra

Det beror ju på vad du själv prioriterar.
Vill du ha bästa videokameran så ligger iPhone 15 Pro Max bra till vilket du kan se i denna listning av seriösa tester

https://www.dxomark.com/smartphones/#sort-camera

Citat:
Ja snacka om att han missar poängen. Majoriteten av alla människor tycker Iphone var total skit i ett test med hundratusentals deltagare. Om den sen har "bäst" kamera i ögonen på fotomänniskorna är inte jättespännande med tanke på att de flesta människor kommer använda mobilen för att fotografera sin vardag och lägga upp detta på Facebook/Instagram/TikTok.

Du får gärna sluta med dina tramsiga överdrifter, eller så visar du oss var majoriteten av alla människor tycker iPhone ”var total skit” i det testet du vurmar för. Så ge oss tidstämplar på var det uttryckligen sägs och tycks så som du påstår.

Jag försöker inte hävda att iPhone eller dess kameror alltid är bäst i allt av alla kameror. Men de är ofta väldigt bra de första punkter, och här och var bäst, medan kan bli slagna här o var av div konkurrenter. Men generellt sett för de oftast mycket bra omdöme och rankas vanligen i toppskiktet. Det är dock vanligt att (oavsett märke) så är det de senast släppta mobilerna som har de bästa kamerorna.
Citera
2024-06-22, 14:11
Medlem
Raggarspinns avatar
Frågan var ju vilken mobil med riktigt bra kamera. iPhone har alltid legat i topp när det gäller kamera.
Att majoriteten tycker bättre om redigerade bilder säger inte så mycket om kamerans kvalitet.
Pixel använder bildbehandling baserat på miljarder användare. Google har analyserat varje bild som lagts upp på Google foto. De har utvecklat en programvara som redigerar foton precis så som deras användare vill att foton ska se ut

I framtiden behövs ingen kamera då det går att skapa foto genom AI. Ytterst få kommer att förstå vad brännvidd, slutartid, bländaröppning och ISO-tal har för betydelse. Människor kommer att bli dummare och dummare…
Citera
2024-06-22, 14:12
Medlem
Citat:
Du verkar mest vara ute för att lufta dina aversioner mot Apple…?

Välj du vad du trivs med.

Det beror ju på vad du själv prioriterar.
Som sagt, jag hävdade att normala människor (Läs: De som inte är fotokunniga, mao nästan alla) föredrar bilderna som Pixel producerar över de som Iphone 15 Max Pro producerar. Mer än så har jag inte påstått.

Om du är estetmänniska kanske du känner annorlunda. Annars antagligen inte.

Citat:
Du får gärna sluta med dina tramsiga överdrifter, eller så visar du oss var majoriteten av alla människor tycker iPhone ”var total skit” i det testet du vurmar för. Så ge oss tidstämplar på var det uttryckligen sägs och tycks så som du påstår.
Att komma sist i en tävling där konkurrenterna i vissa fall kostar 3000 kronor skulle jag klassa som "var total skit". Men nej, de exakta orden används inte, där har du rätt. Åter igen, det är hur jag skulle klassa en dyr kamera som får spö av en annan kamera som kostar 1/4 av priset i ett blindtest.

Citat:
Jag försöker inte hävda att iPhone eller dess kameror alltid är bäst i allt av alla kameror. Men de är ofta väldigt bra de första punkter, och här och var bäst, medan kan bli slagna här o var av div konkurrenter.
Nyckelordet här är "ofta". Om du tror normies vill ha marginellt bättre nattbilder över otroligt mycket bättre dagbilder i deras ögon får du ju tro det.

Citat:
Men generellt sett för de oftast mycket bra omdöme och rankas vanligen i toppskiktet. Det är dock vanligt att (oavsett märke) så är det de senast släppta mobilerna som har de bästa kamerorna.
Ja och det jag hävdar för ungefär femte gången nu är att för normies är Iphone skräp i dagsljus (sett till vad användarna tycker) vilket är i alla fall enligt min erfarenhet där bilderna tas i praktiken. Den är bäst i mörker dock, och Pixel är där en väldigt nära andraplats. Således är det bättre för normies att ta en Pixel 8 Pro då den helt enkelt har bättre kamera i ljus sett till majoritetens ögon. Varför använda en kamera som är bäst i 1/3 test istället för kameran som kom två i det testet och etta i de andra två?

Snyggt försök till halmgubbe i dina inlägg dock. Gillar verkligen din "alla mobiler är bäst i någon människas ögon"-taktik att diskutera kameror på.
Senast redigerad av warsmann 2024-06-22 kl. 14:23.
Citera
2024-06-22, 18:31
Medlem
OnePlus 12. Aldrig sett en mobil ta så bra bilder. Bästa telefonen jag ägt.
Citera
2024-06-23, 07:30
Medlem
Citat:
Som sagt, jag hävdade att normala människor (Läs: De som inte är fotokunniga, mao nästan alla) föredrar bilderna som Pixel producerar över de som Iphone 15 Max Pro producerar. Mer än så har jag inte påstått.

Om du är estetmänniska kanske du känner annorlunda. Annars antagligen inte.

Att komma sist i en tävling där konkurrenterna i vissa fall kostar 3000 kronor skulle jag klassa som "var total skit". Men nej, de exakta orden används inte, där har du rätt. Åter igen, det är hur jag skulle klassa en dyr kamera som får spö av en annan kamera som kostar 1/4 av priset i ett blindtest.

Nyckelordet här är "ofta". Om du tror normies vill ha marginellt bättre nattbilder över otroligt mycket bättre dagbilder i deras ögon får du ju tro det.

Ja och det jag hävdar för ungefär femte gången nu är att för normies är Iphone skräp i dagsljus (sett till vad användarna tycker) vilket är i alla fall enligt min erfarenhet där bilderna tas i praktiken. Den är bäst i mörker dock, och Pixel är där en väldigt nära andraplats. Således är det bättre för normies att ta en Pixel 8 Pro då den helt enkelt har bättre kamera i ljus sett till majoritetens ögon. Varför använda en kamera som är bäst i 1/3 test istället för kameran som kom två i det testet och etta i de andra två?

Snyggt försök till halmgubbe i dina inlägg dock. Gillar verkligen din "alla mobiler är bäst i någon människas ögon"-taktik att diskutera kameror på.

Så vad säger du då om de tester i olika form där iPhone rankats för att ha bäst kamera eller ta bäst bild…? Alltså likartade tester där folk tittat och tyckt, samt även mer seriösa tester som även täcker tekniskt, gills inte dessa tester, eller menar du de är irrelevanta. För du har hittat ett test vars resultat passar din egen åsikt…?

Hur har iPhone placerat sig historiskt i sådana tester…? Vilka omdömen och placering brukar de generellt sett få…?

Svara gärna seriöst utan dina egna barnsliga överdrifter för att försöka göra poäng…

Förövrigt så kan vi ju se att iPhone 15 PRO Max ligger generellt sett mycket bra till i den rankning av tester av DXOMARK som jag länkade, den verkar inte alls bli slagen av några mycket billigare lurar i de olika deltesterna. Man kan klicka på tabellernas rubriker så får man bästa kamera/mobil för varje delmoment. https://www.dxomark.com/smartphones/#sort-camera
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-06-23 kl. 07:40.
Citera
2024-06-23, 09:11
Medlem
Citat:
Så vad säger du då om de tester i olika form där iPhone rankats för att ha bäst kamera eller ta bäst bild…? Alltså likartade tester där folk tittat och tyckt, samt även mer seriösa tester som även täcker tekniskt, gills inte dessa tester, eller menar du de är irrelevanta. För du har hittat ett test vars resultat passar din egen åsikt…?

Citat:
Hur har iPhone placerat sig historiskt i sådana tester…? Vilka omdömen och placering brukar de generellt sett få…?
Var har jag påstått något om detta? Återkom gärna med var jag hävdar att Iphone skulle vara sämre i DXOMark så tar vi det därifrån.

Svara gärna efter att du faktiskt läst mitt inlägg och inte hittat på en halmgubbe.

Citat:
Förövrigt så kan vi ju se att iPhone 15 PRO Max ligger generellt sett mycket bra till i den rankning av tester av DXOMARK som jag länkade, den verkar inte alls bli slagen av några mycket billigare lurar i de olika deltesterna. Man kan klicka på tabellernas rubriker så får man bästa kamera/mobil för varje delmoment. https://www.dxomark.com/smartphones/#sort-camera
För att citera mig själv:
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in