2024-06-21, 19:24
Medlem
Testa att köpa ett sånt där motionshjul.
Min dotter har ett till sin katt.
Citera
2024-06-21, 20:48
Medlem
Det beror ju på var du bor.
På landet eller vid en mycket trafikerad gata?
Självklart är det bästa för en katt att vara ute.

En bekant började släppa ut sin innekatt i våras och det går hur bra som helst.
Men de bor bra och lugnt.

Själv bor jag vid ett ganska trafikerat område, men vår förra katt dog av ålder, 22 år. Döv de sista åren
…
Nu har jag en ny utekatt (hämtade den i september, 6 år, men grannar sa i början att den inget trafikvett hade alls.
Kanske den lärt sig men jag är orolig
att den ska bli överkörd.
Den har bott på landet.

Hursomhelst:
En katt som är ute lever ett bättre liv.
De ska vara ute.
Förhoppningsvis lär de sig trafikvett.

P. s
Katten är bredvid mig o myser här på altanen när jag skriver detta…
Citera
2024-06-22, 00:37
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag har två katter som är 5 och 6 år gamla och bor inomhus på en yta av 81kvm. De har allt de kan önska i form av sällskap, mat, kärlek och hela bostaden är kattanpassad med klösmöbler och hyllor m.m. Det enda som saknas är mer stimulans och den ena katten har nyligen fått cystit vilket veterinären verkar tro beror på stress. Veterinären menar att det säkert är kattkompisen som är problemet men jag tror på understimulans. Gå ut med katten i sele är möjligt men han hatar selen och blir mer rädd för saker för att han är fasthållen. Är det någon som har släppt ut en katt som levt inomhus i flera år och fått ett lyckat resultat? Jag får ångest bara av tanken men överväger ändå att prova för att se om katten mår bättre fysiskt - han behöver gå ner i vikt också. Kommer han att fatta att han ska hålla sig häromkring eller är det troligt att han går vilse direkt? Skulle ni vågat släppa ut era innekatter eller är det en dödsdom? Det finns grönområde direkt utanför men även trafikerade vägar och ganska mycket folk...

Vi köpte en innekatt som var ca 3 år en sommar. Hade honom några månader, sen på vintern verkade han så sugen, så vi gick ut med honom tillsammans.
Han strök med oss ett tag, sen gick iväg en bit och vi gick in, till balkongenoch ropade - ingenting ett par timmar. Sedan ut å leta, satt fast uppe i ett träd, jag fick rädda honom.

Men sen dess har han varit ute varje dag på sommaren och fullkomligt älskar det, sedan när det blir kallt är han sur på mig som.att det är mitt fel, och stannar inne.
Har sett honom över väldigt stora (många km) områden och bet att en annan familj tar in honom om somrarna då han kan vara borta 2-4 dagar i sträck...men en katt hittar alltid hem.

Så, det är lite som ett lotteri tror jag. Vi har en annan fisförnäm damkatt som inte är lika sugen, men henne kan vi gå bredvid ett par meter utanför dörren några minuter, sen vill hon in själv.

Men som sagt kan det ju gå snabbt...särskilt om den är rädd. Men om den varit ute förr med sele, och inte gillar selen, kan jag tänka mig att den skulle uppskatta att gå bredvid er utan sele.

Jag är djurvårdare i grunden om det hjälps.
Citera
2024-06-22, 03:48
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag har två katter som är 5 och 6 år gamla och bor inomhus på en yta av 81kvm. De har allt de kan önska i form av sällskap, mat, kärlek och hela bostaden är kattanpassad med klösmöbler och hyllor m.m. Det enda som saknas är mer stimulans och den ena katten har nyligen fått cystit vilket veterinären verkar tro beror på stress. Veterinären menar att det säkert är kattkompisen som är problemet men jag tror på understimulans. Gå ut med katten i sele är möjligt men han hatar selen och blir mer rädd för saker för att han är fasthållen. Är det någon som har släppt ut en katt som levt inomhus i flera år och fått ett lyckat resultat? Jag får ångest bara av tanken men överväger ändå att prova för att se om katten mår bättre fysiskt - han behöver gå ner i vikt också. Kommer han att fatta att han ska hålla sig häromkring eller är det troligt att han går vilse direkt? Skulle ni vågat släppa ut era innekatter eller är det en dödsdom? Det finns grönområde direkt utanför men även trafikerade vägar och ganska mycket folk...
Nej! Du ska absolut inte släppa ut din katt om du bor (som jag fattar det) i lägenhet. Katter ska endast tillåtas gå ut om man bor i hus/radhus en bra bit ifrån större vägar. Undantag kan vara om man bor på nedre botten så att katten kan gå in och ut som han vill utan att behöva släppas in genom porten.
Släpper du ut den i ett höghusområde kommer han garanterat inte kunna njuta av det, utan bara ligga och trycka någonstans och vara livrädd. Risken är dessutom överhängande att han flyr iväg och att du aldrig hittar honom igen. Jag har lång erfarenhet av katter och vet att tyvärr har många katter försvunnit för gott på detta sätt.

Jag utgår ifrån att båda dina katter är kastrerade. Om inte, så är det prio ett att göra snarast.
Om katterna inte funkar ihop, är det bättre att omplacera en av dem.
Citera
2024-06-22, 04:17
Bannlyst
Här får ni ett youtube klipp med en katt som har kamera på sig - som visar vad katten gör när den är ute. Tycker det var väldigt underhållande och intressant att se. https://www.youtube.com/watch?v=cPYwt_Z0VpY
Citera
2024-06-22, 10:23
Medlem
De som stöder åsikten att det är bäst för katten att ha ett bra utekattsliv, om än kortare, tycks förutsätta att den förtidiga döden kommer ögonblickligt och skonsamt. Min erfarenhet från katthem säger det motsatta.
Måste säga att jag är ambivalent - tog hand om två kissar som annars skulle ha ”hamnat på sophögen”. De går i sele, den ene bara när det är solsken och varmt, då vill han ligga i grönskan och moja,och vill in självmant efter en stund. Den andre är en outtröttlig liten jägare, våra promenader går i vild jakt över stock och sten. Han har sitt revir och sätter, med koppel och matte 😁 , skräck i områdets utekatter. I tillägg har han ett par kattkompisar, lyckligt fria.
Hade jag inte varit volontär på katthemmet hade jag släppt ut honom, utan tvekan. Nu har jag inte nerver.
Att föreståndaren för katthemmet säger att ”katter är otroligt anpassningsbara”, är nog sant, men en klen tröst. (Iofs måste man nog se det så för att kunna motivera tillvaron i kattburarna)
Beklagar drapan, men ämnet berör.
Citera
2024-06-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
En inne-katt är en katt som aldrig varit ute (och knallat runt i grannskapet). En ute-katt är en katt som går ut när den vill (eller kanske t.om sover ute). Båda är katter.
Sen finns det grader där imellan.

Jo, med "vanlig katt" menar jag kanske om innekatt och utekatt är olika raser eller avlade på olika sätt så att de skiljer sig i grunden. Eller som det verkar vara att en innekatt bara är en katt som blivit innestängd.
Citera
2024-06-22, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jo, med "vanlig katt" menar jag kanske om innekatt och utekatt är olika raser eller avlade på olika sätt så att de skiljer sig i grunden. Eller som det verkar vara att en innekatt bara är en katt som blivit innestängd.

Har man en raskatt ā 20000, så kanske man håller den inne pga priset för att skaffa ny.
En blandras-katt för 10-kr-tassen, well. Då kanske det är mer en fråga om vad djurägaren tycker om att ta för risk. Trots allt större risk för skador på en katt som får gå ute.
Likaså om man bor i stan jämfört med sista-huset-på-grusvägen. Där kanske t.om raskatten får gå lös.

Eller om det är en väldig långhårig, så misstänker jag att man kan åka på en massa extra pälsvård. Och i andra änden, en sphynx kanske man inte bör släppa ut alls med tanke på bristen på päls.
En munchkin med sina korta ben, kanske inte heller är lämplig som utekatt, vad vet jag.
Citera
2024-06-22, 11:57
Medlem
Frixys avatar
Jag har varit ägare till något så ovanligt som en katt utan lokalsinne. Hon brukade gå med sele i väldigt långt koppel i trädgården, men det hände några gånger att hon smet iväg. Hon ville mest vara inne, så vi brukade se henne när hon kom ut och satte då på henne selen.

Men när vi missade att se henne så kunde hon strosa iväg. Sedan ringde någon granne från gatan och sa att ”er katt sitter här och ser lite förvirrad ut” så fick vi hämta henne.

Två gånger gick det värre. En sommar kom hon längre och var borta i två veckor innan någon ringde oss (kapsel med telefonnummer på halsbandet). Då var hon i dåligt skick. Sönderslitna trampdynor, mager och mängder med fästingar. En annan gång smet hon överrumplande ut mitt i smällkalla vintern och var borta flera dagar. Hon blev svårt sjuk kort efter det.
Citera
2024-06-22, 12:19
Medlem
HBTKuks avatar
"De har allt de behöver"? De sitter inspärrade på livstid för ditt nöjes skull.

De vill vara ute och leka, lukta och klättra, inte sitta inne som vingklippta fåglar för att du ska ha sällskap.
Citera
2024-06-22, 12:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Källa på det?
Min katt var utekatt och blev 17 år...

Känner du alltså inte till konceptet "genomsnitt"?
Citera
2024-06-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
En innekatt råkade smita ut innan jag hann stänga lägenhetsdörren. Porten en halvtrappa ner råkade stå uppställd. Jag gick förstås runt och letade, ropade hennes namn, förgäves. Det var på förmiddagen. På kvällen ringde två uniformerade poliser på dörren. Katten hade hittats ihjälkörd alldeles utanför, i lugnt villakvarter. (Tatuerad i örat, grannen som hittat henne ringde 114 114 för att ta reda på ägaren med hjälp av märkningen).

Vilken fruktansvärd mardröm!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in