Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Jag har två katter som är 5 och 6 år gamla och bor inomhus på en yta av 81kvm. De har allt de kan önska i form av sällskap, mat, kärlek och hela bostaden är kattanpassad med klösmöbler och hyllor m.m. Det enda som saknas är mer stimulans och den ena katten har nyligen fått cystit vilket veterinären verkar tro beror på stress. Veterinären menar att det säkert är kattkompisen som är problemet men jag tror på understimulans. Gå ut med katten i sele är möjligt men han hatar selen och blir mer rädd för saker för att han är fasthållen. Är det någon som har släppt ut en katt som levt inomhus i flera år och fått ett lyckat resultat? Jag får ångest bara av tanken men överväger ändå att prova för att se om katten mår bättre fysiskt - han behöver gå ner i vikt också. Kommer han att fatta att han ska hålla sig häromkring eller är det troligt att han går vilse direkt? Skulle ni vågat släppa ut era innekatter eller är det en dödsdom? Det finns grönområde direkt utanför men även trafikerade vägar och ganska mycket folk...
Vi köpte en innekatt som var ca 3 år en sommar. Hade honom några månader, sen på vintern verkade han så sugen, så vi gick ut med honom tillsammans.
Han strök med oss ett tag, sen gick iväg en bit och vi gick in, till balkongenoch ropade - ingenting ett par timmar. Sedan ut å leta, satt fast uppe i ett träd, jag fick rädda honom.
Men sen dess har han varit ute varje dag på sommaren och fullkomligt älskar det, sedan när det blir kallt är han sur på mig som.att det är mitt fel, och stannar inne.
Har sett honom över väldigt stora (många km) områden och bet att en annan familj tar in honom om somrarna då han kan vara borta 2-4 dagar i sträck...men en katt hittar alltid hem.
Så, det är lite som ett lotteri tror jag. Vi har en annan fisförnäm damkatt som inte är lika sugen, men henne kan vi gå bredvid ett par meter utanför dörren några minuter, sen vill hon in själv.
Men som sagt kan det ju gå snabbt...särskilt om den är rädd. Men om den varit ute förr med sele, och inte gillar selen, kan jag tänka mig att den skulle uppskatta att gå bredvid er utan sele.
Jag är djurvårdare i grunden om det hjälps.