Citat:
Ursprungligen postat av
Knut-Anne
Christer Sammens verkar inte vara den vassaste kniven i lådan.
Polisens misstag i Söderhamnsfallet – litade inte på experten
Tolv dagar efter förgiftningen i Söderhamn konstaterade ansvarig giftexpert att det handlade om gasen fosfin.
Trots det väntade polis fyra månader med flera viktiga åtgärder.
– Vad folk tror och tänker kan vi inte ha som utgångspunkt, säger åklagare Christer Sammens.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwA59M/polisens-misstag-i-soderhamn-litade-inte-pa-giftexperten?fbclid=IwAR1S_x0zU6RcfYWX74tXAkxNhQfM lmWgAB eRrXivjWtSq7bHapL9fcGV9b4
Det kanske finns en poäng med pensionsålder..?
Jag ramlade över ett annat inslag om familjen tidigare idag. Kyrkan borde ha hjälpt dem skaffa kivra och autogiro istället för att gå ut med att de hamnat hos Kronofogden pga obetalda hyror under avspärrningen. Man är skyldig att ta reda på själv hur saker fungerar.
Kyrkan gör paret en björntjänst här. Det är samma sak för alla brottsoffer som får bostad spärrad och mobiltelefon i beslag. För alla som ligger inne på sjukhus. Kyrkan borde inse att hyresvärden inte efterskänker hyror, att el måste ändå betalas. Det gick att fråga polisen t ex. Kontakta hyresvärden, elbolaget osv.
Citat:
Hela familjen blev allvarligt förgiftade. Dottern dog.
Lägenheten spärrades av, mobiltelefonerna beslagtogs av polis.
Då gick Söderhamnsfamiljens räkningar till Kronofogden.
– Det sociala skyddsnätet har hål som tyvärr visar sig för dem med störst behov av detta skyddsnät, säger diakonen Andreas Onelius
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRO2k1/dottern-dog-da-skickades-familjen-i-soderhamn-till-kronofogden
Citat:
Men familjens räkningar måste fortfarande betalas
Han låter förvånad?
Jag har haft bank-id på flera enheter samtidigt. Går det inte längre?
De bör ha någon form av fortsatt försörjning (sjukpenning) efter förgiftningen. Varför tror diakonen att utgifter kan pausas när inkomst inte försvinner? (Jämför utförsäkrade som förlorar all inkomst medan räkningar rullar på) Familjen borde ha fått bättre hjälp av diakonen att ta reda på fakta, ringa hyresvärden osv.
Jag förstår faktiskt inte vad han menar:
Citat:
Han säger att det sociala skyddsnätet har hål, framför allt för dem som har störst behov av skyddsnätet.*
– Jag skulle önska att kommuner och regioner hade en tydlig plan, och att när personer skrivs ut från vården så kliver kommunen in. Tyvärr är det inte alltid så och det kan få stora konsekvenser för enskilda individer, säger han.
Ska kommunen betala hyra för en avspärrad lägenhet, och först när patienter skrivs ut? Sjukhus har kuratorer som kan ge information och ringa samtal. Det är en oerhört olycklig situation som familjen hamnat i, men det är inte unikt för just denna familj.
Om de hade hemförsäkring skulle försäkringsbolaget hjälpt dem med boende. Hos brottsofferjourer med boende hade de fått förtur i deras situation. Men det är inte försäkringsbolaget som diakonen klagar på. Hade de mer specifika krav på boende som hemförsäkringen inte ställde upp på? De brukar vara hjälpsamma vid akuta situationer, bl a vid behov söka hundvänliga ersättningsboenden vid olyckor, bränder etc.
Om jag fortsätter tänka högt...denna familj har väl fått skyddat boende på annan ort genom polisen pga, åtminstone tidigare, misstänkt hotbild. Då är det polismyndigheten som ska adresseras för då är det polisen som har kastat familjen på bar backe när mordmisstankarna avtog.