2024-04-08, 21:38
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Var kommer nyanlända migranter in i frågeställningen?
Om det är möjligt att nyanlända migranter kan köpa fosfin. Ni skrev att inte på lagliga vägar kanske och att kontrollen inte är stenhård hos de som hanterar det.
Familjen är nyanlända migranter. Har ni kanske missat det.
Citera
2024-04-09, 00:50
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Om det är möjligt att nyanlända migranter kan köpa fosfin. Ni skrev att inte på lagliga vägar kanske och att kontrollen inte är stenhård hos de som hanterar det.
Familjen är nyanlända migranter. Har ni kanske missat det.
Ja, är de nyanlända så har jag missat det. Har fått intrycket av att de är ganska etablerade.
Citera
2024-04-09, 06:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja, är de nyanlända så har jag missat det. Har fått intrycket av att de är ganska etablerade.
De har väl bott i Sverige sedan 2016?
Alltså 8 år.
Citera
2024-04-13, 21:56
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Det beror nog på olika syn, en del räknar nyanländ som max två år. Andra ser nyanländ som inte nyanlända när de inte behöver tolk och kan prata nästintill helt förståelig svenska.
Citera
2024-04-17, 12:58
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Det beror nog på olika syn, en del räknar nyanländ som max två år. Andra ser nyanländ som inte nyanlända när de inte behöver tolk och kan prata nästintill helt förståelig svenska.
Om det hänger på språkkunskapen om de ska räknas som nyanlända eller inte får man se en och annan finländare som kom på 70-talet som nyanländ.
Citera
2024-04-17, 13:40
Medlem
landbandys avatar
Kanske så att "grannen " som hade huset intill som en lagringslokal för typ spannmål och torrvaror, utifrån vad jag läst mig till härinne i tråden ; att den fått typ mjölbaggar eller liknande i sina varor och använt detta starka medel för att bli av med ohyra ( på ett olagligt sätt ) utan att tillkalla Anticimex !??
Utan vetskap om hur farligt detta ämne är .

Eftersom den personen ej bodde i huset utan bara gick dit för att hämta nya varor då och då ,så blev denne person inte sjuk ,såsom familjen intill blev ....?
Sen hur det giftiga ämnet spred sig undrar jag i så fall över , om det gick till på det sättet ?
Kanske regn och fukt utlöste spridningen ?

(Spekulation )
Citera
2024-04-18, 18:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Kanske så att "grannen " som hade huset intill som en lagringslokal för typ spannmål och torrvaror, utifrån vad jag läst mig till härinne i tråden ; att den fått typ mjölbaggar eller liknande i sina varor och använt detta starka medel för att bli av med ohyra ( på ett olagligt sätt ) utan att tillkalla Anticimex !??
Utan vetskap om hur farligt detta ämne är .

Eftersom den personen ej bodde i huset utan bara gick dit för att hämta nya varor då och då ,så blev denne person inte sjuk ,såsom familjen intill blev ....?
Sen hur det giftiga ämnet spred sig undrar jag i så fall över , om det gick till på det sättet ?
Kanske regn och fukt utlöste spridningen ?

(Spekulation )
Detta är mest troligt enligt mig.
Varför hör man inget längre om detta?
Hur länge ska egentligen lägenheten vara avspärrad? Något mer borde väl ha framkommit?
Citera
2024-04-26, 17:32
Medlem
Är det fastställt hur tusan familjen kunde bli utsatta för gasen fosfin?
Citera
2024-05-19, 16:30
Medlem
Knut-Annes avatar
Christer Sammens verkar inte vara den vassaste kniven i lådan.

Polisens misstag i Söderhamnsfallet – litade inte på experten
Tolv dagar efter förgiftningen i Söderhamn konstaterade ansvarig giftexpert att det handlade om gasen fosfin.
Trots det väntade polis fyra månader med flera viktiga åtgärder.
– Vad folk tror och tänker kan vi inte ha som utgångspunkt, säger åklagare Christer Sammens.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwA59M/polisens-misstag-i-soderhamn-litade-inte-pa-giftexperten?fbclid=IwAR1S_x0zU6RcfYWX74tXAkxNhQfM lmWgAB eRrXivjWtSq7bHapL9fcGV9b4
Citera
2024-05-19, 17:01
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Christer Sammens verkar inte vara den vassaste kniven i lådan.

Polisens misstag i Söderhamnsfallet – litade inte på experten
Tolv dagar efter förgiftningen i Söderhamn konstaterade ansvarig giftexpert att det handlade om gasen fosfin.
Trots det väntade polis fyra månader med flera viktiga åtgärder.
– Vad folk tror och tänker kan vi inte ha som utgångspunkt, säger åklagare Christer Sammens.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwA59M/polisens-misstag-i-soderhamn-litade-inte-pa-giftexperten?fbclid=IwAR1S_x0zU6RcfYWX74tXAkxNhQfM lmWgAB eRrXivjWtSq7bHapL9fcGV9b4

Det kanske finns en poäng med pensionsålder..?

Jag ramlade över ett annat inslag om familjen tidigare idag. Kyrkan borde ha hjälpt dem skaffa kivra och autogiro istället för att gå ut med att de hamnat hos Kronofogden pga obetalda hyror under avspärrningen. Man är skyldig att ta reda på själv hur saker fungerar.

Kyrkan gör paret en björntjänst här. Det är samma sak för alla brottsoffer som får bostad spärrad och mobiltelefon i beslag. För alla som ligger inne på sjukhus. Kyrkan borde inse att hyresvärden inte efterskänker hyror, att el måste ändå betalas. Det gick att fråga polisen t ex. Kontakta hyresvärden, elbolaget osv.
Citat:

Hela familjen blev allvarligt förgiftade. Dottern dog.

Lägenheten spärrades av, mobiltelefonerna beslagtogs av polis.

Då gick Söderhamnsfamiljens räkningar till Kronofogden.

– Det sociala skyddsnätet har hål som tyvärr visar sig för dem med störst behov av detta skyddsnät, säger diakonen Andreas Onelius

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRO2k1/dottern-dog-da-skickades-familjen-i-soderhamn-till-kronofogden

Citat:
Men familjens räkningar måste fortfarande betalas

Han låter förvånad?

Jag har haft bank-id på flera enheter samtidigt. Går det inte längre?
De bör ha någon form av fortsatt försörjning (sjukpenning) efter förgiftningen. Varför tror diakonen att utgifter kan pausas när inkomst inte försvinner? (Jämför utförsäkrade som förlorar all inkomst medan räkningar rullar på) Familjen borde ha fått bättre hjälp av diakonen att ta reda på fakta, ringa hyresvärden osv.

Jag förstår faktiskt inte vad han menar:

Citat:
Han säger att det sociala skyddsnätet har hål, framför allt för dem som har störst behov av skyddsnätet.*

– Jag skulle önska att kommuner och regioner hade en tydlig plan, och att när personer skrivs ut från vården så kliver kommunen in. Tyvärr är det inte alltid så och det kan få stora konsekvenser för enskilda individer, säger han.

Ska kommunen betala hyra för en avspärrad lägenhet, och först när patienter skrivs ut? Sjukhus har kuratorer som kan ge information och ringa samtal. Det är en oerhört olycklig situation som familjen hamnat i, men det är inte unikt för just denna familj.

Om de hade hemförsäkring skulle försäkringsbolaget hjälpt dem med boende. Hos brottsofferjourer med boende hade de fått förtur i deras situation. Men det är inte försäkringsbolaget som diakonen klagar på. Hade de mer specifika krav på boende som hemförsäkringen inte ställde upp på? De brukar vara hjälpsamma vid akuta situationer, bl a vid behov söka hundvänliga ersättningsboenden vid olyckor, bränder etc.

Om jag fortsätter tänka högt...denna familj har väl fått skyddat boende på annan ort genom polisen pga, åtminstone tidigare, misstänkt hotbild. Då är det polismyndigheten som ska adresseras för då är det polisen som har kastat familjen på bar backe när mordmisstankarna avtog.
Senast redigerad av Kungsgarden 2024-05-19 kl. 17:47.
Citera
2024-06-21, 22:52
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Är det fastställt hur tusan familjen kunde bli utsatta för gasen fosfin?
Nej, inte fastställt ännu. En spekulation av många är att dottern offrades av att familjen lättare och snabbt skulle få bli svenska medborgare.
Citera
2024-06-22, 01:31
Medlem
Citat:
Nej, inte fastställt ännu. En spekulation av många är att dottern offrades av att familjen lättare och snabbt skulle få bli svenska medborgare.
Så sjukt att ens sprida något sådant
hela familjen blev drabbad, hur kan mänskor bara påstå att flickan dödades avsiktligt, man kan väl se pappans förtvivlan i intervjuer.
Det är otäckt hela historien, men värst är att peka ut föräldrarna som mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in