vfs avatar

Moderatormeddelande

Postat av vf 2024-06-20, 22:28
Moderator
Läs frågeställningen innan ni postar inlägg.

:Varför vill våra politiker ha krig med Ryssland istället för att mäkla fred i Ukraina?

Ingen svår frågeställning alls. Raderat mängder med OT, nästa lallare får en varning/Mod
2024-06-20, 23:07
Medlem
attogs avatar
Sverige har tagit helt rätt beslut och det kommer historien tacka oss för
Kändes fantastiskt när vi utan tvekan skickade 5000 pansarskott.
De var med och satte spiken i kistan för Putins olagliga invasion.

Toppas med medlemskapet i Nato.

De små länderna samlas i Nato och bildar en grupp som inte Putin rår på.
Därmed står Sverige upp för Ukrainas rätt till att bestämma sin egen säkerhetspolitik.
Kriget står Ryssland för.

Eller har någon hört Ryssland bedriva frågan om folkmordet i östra Ukraina i FN?
Har någon rapport lagts fram som stödjer Rysslands argument?

Slutligen. Våra politiker försökte ett antal gånger förmå Putin att inte anfalla.
Det gick inte.

TS har missuppfattat historien eller vill sprida ett ryskt narrativ.
Senast redigerad av attog 2024-06-20 kl. 23:15.
Citera
2024-06-22, 20:18
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Vi hör samma toner i Sverige. De som vill vara ifred, är krigshetsare...
Märklig logik. Eller inte?

För ryssapologeter gillar tvärtomspråket!

Bakom betalvägg, tyvärr.

Ju mer vi vill att Putin ska ut ur Ukraina och har all rätt att välja sin väg, desto mer blir vi krigshetsare.
Suverän logik!

https://www.svd.se/a/Gy3Qp4/ryssvanner-talar-om-fred-men-menar-fortryck

Jag skulle inte kalla er krigshetsare utan världsfrånvända idealpolitiker, d.v.s. motsatsen till pragmatiska realpolitiker. Vi är överens om att Putin har gjort fel. Ni tycker det är viktigare att bestraffa Putin än att undvika världskrig och rädda det som är kvar av Ukraina. Jag tycker tvärtom.

Tror du verkligen det är möjligt för Ukraina att få Ryssland att kapitulera villkorslöst bara vi sänder mer vapen!!!??? För mig är det självklart att det inte kommer hända! USA har misslyckats att störta regimer i U-länder; se bara Kuba, Vietnam, Iran, Syrien och Afghanistan.

Jag ser bara två realistiska möjligheter, eskalera detta till världskrig med oklar utgång eller att mäkla en fred med Ryssland där tyvärr Ukraina kommer tvingas avstå territorium. Jag föredrar det senare! Ju mer freden väntar, ju mer territorium kommer Ukraina tvingas avstå.
Citera
2024-06-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag skulle inte kalla er krigshetsare utan världsfrånvända idealpolitiker, d.v.s. motsatsen till pragmatiska realpolitiker. Vi är överens om att Putin har gjort fel. Ni tycker det är viktigare att bestraffa Putin än att undvika världskrig och rädda det som är kvar av Ukraina. Jag tycker tvärtom.

Tror du verkligen det är möjligt för Ukraina att få Ryssland att kapitulera villkorslöst bara vi sänder mer vapen!!!??? För mig är det självklart att det inte kommer hända! USA har misslyckats att störta regimer i U-länder; se bara Kuba, Vietnam, Iran, Syrien och Afghanistan.

Jag ser bara två realistiska möjligheter, eskalera detta till världskrig med oklar utgång eller att mäkla en fred med Ryssland där tyvärr Ukraina kommer tvingas avstå territorium. Jag föredrar det senare! Ju mer freden väntar, ju mer territorium kommer Ukraina tvingas avstå.

Så du anser att Putin kan hota med kärnvapen och på det viset ta land efter land? Nä, skulle inte tro att vi låter det ske (hur gärna du än vill det)
Citera
2024-06-22, 20:43
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Sverige har tagit helt rätt beslut och det kommer historien tacka oss för
Kändes fantastiskt när vi utan tvekan skickade 5000 pansarskott.
De var med och satte spiken i kistan för Putins olagliga invasion.

Toppas med medlemskapet i Nato.

De små länderna samlas i Nato och bildar en grupp som inte Putin rår på.
Därmed står Sverige upp för Ukrainas rätt till att bestämma sin egen säkerhetspolitik.
Kriget står Ryssland för.

Eller har någon hört Ryssland bedriva frågan om folkmordet i östra Ukraina i FN?
Har någon rapport lagts fram som stödjer Rysslands argument?

Slutligen. Våra politiker försökte ett antal gånger förmå Putin att inte anfalla.
Det gick inte.

TS har missuppfattat historien eller vill sprida ett ryskt narrativ.

Det är fler än Sverige som klantat sig så vi nu är på väg mot ett världskrig.

Putin har klantat sig mest. Det var en gigantisk missbedömning att invadera Ukraina och ett brott mot alla avtal. Putin trodde Ukraina skulle gå med på fredskraven direkt när han invaderade och hotade Kiev. Samma morgon som invasionen skrev Petr Akopov en artikel på RIA Novosty och RTL som tog ut segern i förskott:

Citat:
Vladimir Putin has assumed, without a drop of exaggeration, a historic responsibility by deciding not to leave the solution of the Ukrainian question to future generations. After all, the need to solve it would always remain the main problem for Russia – for two key reasons. And the issue of national security, that is, the creation of anti-Russia out of Ukraine and an outpost for the West to put pressure on us, is only the second most important among them.

The first would always be the complex of a divided people, the complex of national humiliation – when the Russian house first lost part of its foundation (Kyiv), and then was forced to come to terms with the existence of two states, not one, but two peoples...

Now this problem is gone – Ukraine has returned to Russia. This does not mean that its statehood will be liquidated, but it will be reorganized, re-established and returned to its natural state as a part of the Russian world. Within what boundaries, in what form will the alliance with Russia be consolidated (through the CSTO and the Eurasian Union or the Union State of Russia and Belarus)? This will be decided after the end is put in the history of Ukraine as anti-Russia. In any case, the period of the split of the Russian people is coming to an end.

Den som har klantat sig näst mest är Zelenskyj som skrev på det totalt intetsägande US-Ukraine charter som satte landet i direkt krigsfara. USA visste detta. De hade varnats redan 2008 av dåvarande Moskva-ambassadören/nuvarande CIA-chefen Bill Burns.

Citat:
Not only does Russia perceive encirclement, and efforts to undermine Russia's influence in the region, but it also fears unpredictable and uncontrolled consequences which would seriously affect Russian security interests. Experts tell us that Russia is particularly worried that the strong divisions in Ukraine over NATO membership, with much of the ethnic-Russian community against membership, could lead to a major split, involving violence or at worst, civil war. In that eventuality, Russia would have to decide whether to intervene; a decision Russia does not want to have to face.

Det andra misstaget Zeleenskyj gjorde var att lyssna på Boris Johnson och fortsätta kriget när man var på väg att få en hyfsat billig fred.

Citat:
"The first is that Putin is a war criminal; he should be pressured, not negotiated with. And the second is that even if Ukraine is ready to sign some agreements on guarantees with Putin, they are not. We can sign [an agreement] with you [Ukraine], but not with him. Anyway, he will screw everyone over," is how one of Zelenskyy's close associates summed up the essence of Johnson's visit...

Johnson's position was that the collective West, which back in February had suggested Zelenskyy should surrender and flee, now felt that Putin was not really as powerful as they had previously imagined. Moreover, there is a chance to "press" him. And the West wants to use it.

Ju mer tiden går, ju dyrare kommer freden bli för Ukraina. Därför ökar sannolikheten att ultranationalisterna och de världsfrånvända idealisterna får som de vill; ett tredje världskrig där vi alla är förlorare.
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-22 kl. 20:56.
Citera
2024-06-22, 20:52
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Så du anser att Putin kan hota med kärnvapen och på det viset ta land efter land? Nä, skulle inte tro att vi låter det ske (hur gärna du än vill det)

Tror inte Putin kommer kommer lyckas ta hela Ukraina men Ukraina kommer inte heller lyckas ta tillbaks de erövrade delarna. Landet kommer splittras där östra delarna tillfaller Ryssland. Det finns kanske till och med folklig majoritet för detta i öst. Putin har klart deklarerat att Ukraina var den rödaste av rölda linje för en NATO-expansion. Han kommer inte vilja gå vidare om inte kriget fortsätter så han tar Odessa. Då ligger Transnistrien och Moldavien risigt till.
Citera
2024-06-22, 21:06
Medlem
Citat:
Tror inte Putin kommer kommer lyckas ta hela Ukraina men Ukraina kommer inte heller lyckas ta tillbaks de erövrade delarna. Landet kommer splittras där östra delarna tillfaller Ryssland. Det finns kanske till och med folklig majoritet för detta i öst. Putin har klart deklarerat att Ukraina var den rödaste av rölda linje för en NATO-expansion. Han kommer inte vilja gå vidare om inte kriget fortsätter så han tar Odessa. Då ligger Transnistrien och Moldavien risigt till.

Måste bara meddela dig att Ukraina ej är medlemmar i Nato. Så, nu vet du det.
Däremot har ju invasionen av ett icke-Natoland medfört att Sverige och Finland gått med i just den klubben. Snyggt jobbat av tsaren.
Citera
2024-06-22, 21:18
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Måste bara meddela dig att Ukraina ej är medlemmar i Nato. Så, nu vet du det.
Däremot har ju invasionen av ett icke-Natoland medfört att Sverige och Finland gått med i just den klubben. Snyggt jobbat av tsaren.

Nej, Ukraina var ju inte medlem i NATO men försattes av US-Ukraine charter, som uttryckligen syftade till ett NATO-medlemskap på sikt, i direkt krigsrisk. Jag betvivlar att Ukraina hade blivit medlem i NATO; det låg inte i övriga medlemmars säkerhetspolitiska intresse men avtalet fick Putin att se rött. Jag såg Putin tidigare som en kall och skicklig strateg. Beslutet att invadera Ukraina var troligtvis emotionellt och är det mest kontraproduktiva han kunde göra för Rysslands säkerhet. Tyvärr är det inte bara Ryssland som nu får ta konsekvenserna utan även Sverige som lagt sig i en konflikt borta i Svarta Havet mellan två forna Sovjetrepubliker.
Citera
2024-06-22, 22:50
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Varför säger du inte detta till Putin och ryssar?

Det du säger, är exakt det Putin vill att vi ska tro och tycka.
Att vi ska ge upp.
Se till att Ukraina inte ska kunna försvara sig.
Så Ryssland kan ta över Ukraina.
M a o så vill du väcka opinion för Putins sak.
Oklart varför.

Att förhandla är inte att ge upp! Man kan vara hård i förhandlingar. T.ex. Cherson skulle nog Putin ge upp om man bara fick garantier för vattentillförseln via Dnepr till Krim.

Freden kommer bli mer och mer dyrköpt för Ukraina ju längre tiden lider. Jag tror inte Ryssland har vare sig styrka eller motivation att ta över hela Ukraina men om kriget fortsätter är jag orolig att Putin erövrar även Kharkov och Odessa. Det skulle vara en katastrof för Ukraina att förlora sin andra stad eller kontakten med Svarta Havet.
Citera
2024-06-22, 22:52
Medlem
attogs avatar
Citat:
Att förhandla är inte att ge upp! Man kan vara hård i förhandlingar. T.ex. Cherson skulle nog Putin ge upp om man bara fick garantier för vattentillförseln via Dnepr till Krim.

Freden kommer bli mer och mer dyrköpt för Ukraina ju längre tiden lider. Jag tror inte Ryssland har vare sig styrka eller motivation att ta över hela Ukraina men om kriget fortsätter är jag orolig att Putin erövrar även Kharkov och Odessa. Det skulle vara en katastrof för Ukraina att förlora sin andra stad eller kontakten med Svarta Havet.

Vad hade du tänkt säga till de 68% etniska ukrainare som flytt från sina hem i Donbass?
Ni får inte komma hem.
Shit happens.
Citera
2024-06-22, 22:58
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Vad hade du tänkt säga till de 68% etniska ukrainare som flytt från sina hem i Donbass?
Ni får inte komma hem.
Shit happens.

Nej, de ska naturligtvis vara välkomna tillbaka till sina hem. Ett fredsavtal bör innehålla garantier för skydd av både rysktalande och ukrainsk-talande i Ukraina och de erövrade regionerna. Dessutom finns det ingen anledning att ge bort de delar av Donbass som Ryssland inte erövrat.
Citera
2024-06-22, 22:59
Medlem
attogs avatar
Citat:
Nej, de ska naturligtvis vara välkomna tillbaka till sina hem. Ett fredsavtal bör innehålla garantier för skydd av både rysktalande och ukrainsk-talande i Ukraina och de erövrade regionerna. Dessutom finns det ingen anledning att ge bort de delar av Donbass som Ryssland inte erövrat.

Ukraina vill inte leva under ryssar. Det var det minsta jag trodde att du fatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in