2024-06-20, 15:30
Medlem
R.Rs avatar
Som andra sagt, du tar för lite betalt. Du kan lätt ta 450 kr timmen före RUT och ändå vara billigare än många av konkurrenterna.
Citera
2024-06-20, 22:15
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Du bör debitera minst 500 kronor per timme brutto för att ha en sportslig chans att få ekonomi i verksamheten.

Jag kanske kan få 20 000 kr brutto i anställningsstöd, AF betalar allt upp till en bruttolön på 20 000 kr. Eftersom jag anses var något eljest eller sakna full arbetsförmåga enligt AF. Sedan ska jag motivera vad jag ska göra inför Arbetsförmedlingen. Så det behövs inte så mycket pengar in, mesta att det ska bekosta revisor, försäkringar och annat som är kostnader i företaget jag potentiellt ska anställas i. Ca 2000 kr i månaden bör jag dra in, som ska täcka försäkringar per månad och en revisor. Revisorn på mitt förra jobb med anställningsstöd han tog 1000 kr i månaden. Jag kostade där ca 1000 kr i månaden i försäkringar för min förra arbetsgivare.

Jag har haft anställning med anställningsbidrag tidigare i två år. Jag siktar på en retur i det avseendet.

Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Om det nu finns städfirmor som debiterar 200kr/timmen så ger det ca 100kr/timmen ut netto.
100kr är 100kr men vem fan vill jobba för 100kr???

Det är väldigt lite, inte lönt arbeta för så lite tycker jag. Jag får se över intäktsmodellen utifrån debitering av kunden.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I annonsen: "JOBBAR 7 DAGAR I VACKAN OCH 30 DAGAR I MÅNADEN"

Så ni förväntar er att det skall bli?

De priser som angetts, inkluderar dessa moms?

Det var ett exempel för att visa en konkurrent tar 179 efter moms. Jag bör lägga mig där åtminstone, tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Som andra sagt, du tar för lite betalt. Du kan lätt ta 450 kr timmen före RUT och ändå vara billigare än många av konkurrenterna.

Det är främst personer som velat ha flyttstädning som ringt, därför utförde jag ett sådant uppdrag. Jag har passat hundar. Sedan äldre tanter som ringt och vill ha veckostädning. Eftersom jag har C-kort och YKB så frågade en privatperson mig om jag kunde köra till Sicilien (Italien) med lastbil han hyrde med hans bohag, kunden skulle flytta (RUT gäller i hela EU/ESS) Som ni ser är det olika uppdrag som kunder har kontaktat mig för att utföra.

Ni ser också att jag håller på att tjata till mig 20 000 bruttolön som arbetsförmedlingen ska betala i anställningsbidrag. I dealen ska jag själv marknadsföra tjänsterna. Något måste jag göra (motivera inför arbetsförmedlingen). Något extra bör jag tjäna, utöver de 20 000 kr i bruttolönen som anställningsbidraget är på.
Senast redigerad av Hegamon 2024-06-20 kl. 22:18.
Citera
2024-06-21, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag kanske kan få 20 000 kr brutto i anställningsstöd, AF betalar allt upp till en bruttolön på 20 000 kr. Eftersom jag anses var något eljest eller sakna full arbetsförmåga enligt AF. Sedan ska jag motivera vad jag ska göra inför Arbetsförmedlingen. Så det behövs inte så mycket pengar in, mesta att det ska bekosta revisor, försäkringar och annat som är kostnader i företaget jag potentiellt ska anställas i. Ca 2000 kr i månaden bör jag dra in, som ska täcka försäkringar per månad och en revisor. Revisorn på mitt förra jobb med anställningsstöd han tog 1000 kr i månaden. Jag kostade där ca 1000 kr i månaden i försäkringar för min förra arbetsgivare.

Jag har haft anställning med anställningsbidrag tidigare i två år. Jag siktar på en retur i det avseendet.

Det är väldigt lite, inte lönt arbeta för så lite tycker jag. Jag får se över intäktsmodellen utifrån debitering av kunden.

Det var ett exempel för att visa en konkurrent tar 179 efter moms. Jag bör lägga mig där åtminstone, tror jag.

Det är främst personer som velat ha flyttstädning som ringt, därför utförde jag ett sådant uppdrag. Jag har passat hundar. Sedan äldre tanter som ringt och vill ha veckostädning. Eftersom jag har C-kort och YKB så frågade en privatperson mig om jag kunde köra till Sicilien (Italien) med lastbil han hyrde med hans bohag, kunden skulle flytta (RUT gäller i hela EU/ESS) Som ni ser är det olika uppdrag som kunder har kontaktat mig för att utföra.

Ni ser också att jag håller på att tjata till mig 20 000 bruttolön som arbetsförmedlingen ska betala i anställningsbidrag. I dealen ska jag själv marknadsföra tjänsterna. Något måste jag göra (motivera inför arbetsförmedlingen). Något extra bör jag tjäna, utöver de 20 000 kr i bruttolönen som anställningsbidraget är på.

För att kunna hantera rut eller rot så måste du givetvis ha ett företag, finns det? Vad gör detta företag i övrigt?
Citera
2024-06-21, 00:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Eftersom jag anses var något eljest eller sakna full arbetsförmåga enligt AF. Sedan ska jag motivera vad jag ska göra inför Arbetsförmedlingen.
No shit Sherlock, 'något eljest' är fan milt, vi som sett dina trådar under åren undrar nog mest varför du inte redan är på en institution, du verkar ju sakna all förmåga att ta hand om dig själv.

Arma människa.
Citera
2024-06-21, 08:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
No shit Sherlock, 'något eljest' är fan milt, vi som sett dina trådar under åren undrar nog mest varför du inte redan är på en institution, du verkar ju sakna all förmåga att ta hand om dig själv.

Arma människa.

Jag tycker nog att TS verkar väldigt driven, han testar åtminstone en massa olika jobb. Andra i hans situation verkar mest apatiska. Men visst, det verkar sällan gå särskilt bra i de jobb han prövar, men han försöker i alla fall.
Citera
2024-06-21, 12:51
Medlem
R.Rs avatar
Citat:

Vad är det för anställningsstöd som är aktuellt då? För med lönebidrag så får inte arbetsgivaren 100%. Utan om du t ex har en 70% nivå så ersätter Arbetsförmedlingen din arbetsgivare med 70% upp till 20 000 kr. Sen tillkommer arbetsgivaravgifter mm. Blir ett antal tusenlappar.

Även om vi tänker oss ett scenario där AG fick hela din lön betald så finns det ju fortfarande andra kostnader som du säger. Försäkringar, semesterersättning, arbetskläder mm. Känns inte som att det är i företagets intresse att anställa dig om du inte tror du kan dra in mer än någon tusenlapp per månad.

Men flyttstädning är bra affärer om du är duktig på att städa och snabb i ditt arbete. Då kan du tjäna helt okej om du tar rimligt betalt för ditt arbete. Frågan är om du ska driva något eget då du verkar ha lite svårigheter på det tankemässiga planet. Då är det nog bättre att sälja in dig själv som en duktig lokalvårdare till valfritt företag. Sen jobbar du järnet och kan på sikt förhandla upp lönen.
Citera
2024-06-21, 14:00
Bannlyst
Citat:
Här har vi en konkurrent som tar 179 kr efter RUT, jag vet ej om det är tjackisar. Det ger vid handen att priserna bör justeras uppgått i mitt fall. Att ta betalt, är en konst det också: https://www.blocket.se/annons/stockholm/hemstadning_flyttstadning_kontorstadning/1204939351

GSG Group hjälper er med allt inom STÄD Städning till bra pris för alla med 100% nöjda kunder Företaget erbjuder alla typer av städtjänster -Veckostädning -Storstädning -En gång städning -Löpande hemstädning -Flyttstädning - Visnings städ - Lokalstäd -Fönsterputs och m.m Pris 179 kr/timme efter RUT inkl. moms Möjligtvis kan vi komma överens om en fast pris för hela jobbet. Godkänd F-Skatt . ANSVAR FÖRSEKRING

179 efter RUT är 358 kr inkl. moms dvs 286:- / timmen exkl. moms. Så en flyttstädning ta 10 timmar, så får ditt företag ut 2860:- i handen. Säg att du kan sälja 60 timmar rut på en månad dvs det ger dej 17184:- som du skall betala städmtrl och lön, annat.. Du behöver jobba 120 timmars i månaden för ut ca 34368:- , den pengen skall ta finasiera lön social, och annat med.

Absolut! Det är en börja, man skall in på en konkurans utsatt marknad.

1) Kan du sälja 120 timmar i månaden?
2) Orkar du jobba 120 timmar månaden med flyttstäd?

Höjpriset med en 50:- efter rut, så får du 100:- inkl. moms mer per timme.

Är TS etnisk Svenska, så kan du ta bättre betalt. Många är obekväma med att prata engelska och många utlänningar stjäl oxå..

Citat:

1) Låt inte arbetsförmedlingen veta att du använder lönebidraget för dumpa priset.
2) AF kommer kräva att du har kollektiavtalsliknade lön. Dom subventionerade lönen upp 20k, men den som är din arbetsgivare måste betala högre lön än så, om kollektivavtalet för lokalvårdare är högre.
3) TS kommer inte själv inte kunna äga bolaget.
4) Har du C körkort, bör du skaffa dej ett större fordon och hjälpa folk att köra skit till tippen.

Visa var pålitligt och ärlig. Det är öststat skit i RUT brascherna. Ryssar som kommer hem till dej och överdebitera för att ta bort ett virus på din dator.

Det finns skit det där branschen 1/2 idioter som inte kan Svenska.
Senast redigerad av PalmeKiller 2024-06-21 kl. 14:13.
Citera
2024-06-21, 17:49
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
För att kunna hantera rut eller rot så måste du givetvis ha ett företag, finns det? Vad gör detta företag i övrigt?

En ekonomisk förening som har F-satt, är arbetsgivarregistrerad och registrerad för moms. En sådan organisation är nära ett företag, det är en egen juridisk person. Företaget gör inget utan finns på papper. Jag har en styrelse, som inte är jag, utan en person som har som uppgift att vara med i den ekonomiska föreningen. Syftet med föreningen är att stödja arbetslösa personer i yrkeslivet. Dvs folk som mig.

Citat:
Vad är det för anställningsstöd som är aktuellt då?

Lönebidrag – när du anställer någon med en funktionsnedsättning eller ohälsa = Täcker lön upp till 20 000 kr brutto här: https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstallningsstod/stod-nar-en-person-har-en-funktionsnedsattning/lonebidrag

Citat:
För med lönebidrag så får inte arbetsgivaren 100%. Utan om du t ex har en 70% nivå så ersätter Arbetsförmedlingen din arbetsgivare med 70% upp till 20 000 kr. Sen tillkommer arbetsgivaravgifter mm. Blir ett antal tusenlappar.

I mitt fall diskuterar vi 100%. Det är ett problem enligt AF ifall jag har 70% för då måste vi diskutera hur de andra 30% ska ersättas till mig. Bättre med 100% och att jobbet är anpassat, tycker min kontakt på AF. Det blir omständligt att exempelvis vara sjukskriven på resterande 30% med blanketter etc.

Citat:
Även om vi tänker oss ett scenario där AG fick hela din lön betald så finns det ju fortfarande andra kostnader som du säger. Försäkringar, semesterersättning, arbetskläder mm. Känns inte som att det är i företagets intresse att anställa dig om du inte tror du kan dra in mer än någon tusenlapp per månad.

Förra jobbet fick 19500 kr (särskilt anställningsstöd) för att anställa mig från AF. Jag kostade det företaget 24 000 kr i månaden netto. Dvs 4500 kr var jag tvungen att dra in för att nå break even. Jag hade inga arbetskläder där, försäkringen var på 1000 kr månaden (Fora).

Citat:
Men flyttstädning är bra affärer om du är duktig på att städa och snabb i ditt arbete. Då kan du tjäna helt okej om du tar rimligt betalt för ditt arbete. Frågan är om du ska driva något eget då du verkar ha lite svårigheter på det tankemässiga planet. Då är det nog bättre att sälja in dig själv som en duktig lokalvårdare till valfritt företag. Sen jobbar du järnet och kan på sikt förhandla upp lönen.

Jag får inte ha en ledande position i den ekonomiska föreningen som är arbetsgivare och har F-skatt och momsredovisning. Däremot får jag plocka ut en lön i föreningen utifrån att jag utför arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
[i]
2) AF kommer kräva att du har kollektiavtalsliknade lön. Dom subventionerade lönen upp 20k, men den som är din arbetsgivare måste betala högre lön än så, om kollektivavtalet för lokalvårdare är högre.

Det är största problemet nu. På mitt förra jobb där jag hade 17500 kr, ville AF att jag skulle ha kollektivavtalsenligt lön. Vilket säkert varit ungefär det dubbla. AF frågade vad jag gjorde och vad mitt ansvar var på företaget mitt förra jobb. Jag fick stå på mig, så godkände AF 17500 kr bruttolön för mig, även om AF ansåg det var för lågt utifrån min arbetsuppgifter. Ett jaja, du får bidrag och jobbet, var prioritet från min arbetsförmedlare. Det fanns sonika inte pengar i det företaget att betala avtalsenlig lön, vilket varit ca 35 000 kr i månaden.

I det här företaget är det möjligen görbart att öka lönen till mig, om jag drar in pengar genom uppdrag. Ett problem oavsett, då AF ökat sina krav på att få lönebidrag generellt. Samtidigt är det många som har lönebidrag ute på företag/organisationer/föreningar i en mängd olika former. AF har föreslagit och frågat varför jag inte har jobb via något lönebidrag, då det fungerat för mig tidigare.

Citat:
1) Kan du sälja 120 timmar i månaden?

Nej. Möjligen 30 timmar i månaden, utifrån responsen jag fått hitintills.

Citat:
2) Orkar du jobba 120 timmar månaden med flyttstäd?

Nej. Jag orkar jobba fysiskt 80 timmar i månaden. Jag blir paj i huvudet om jag jobbar mera.

Citat:
Är TS etnisk Svenska

Grovt etnisk svensk.
Senast redigerad av Hegamon 2024-06-21 kl. 18:05.
Citera
2024-06-21, 20:24
Bannlyst
Du har ju C körkort det gör att du kan hora ut dina tjänster till högre taxa än 300:- / timmen. Jag förstår din sitation, och AF kommer öka ribban med år. Men det är bara tydlig med att man har en produktionsbegfräsning.. Kollektivavtal är median värde vad någon skall tjäna. Bara för det finns i någon i branschen som tjänar 35 000:- , så gäller det inte alla.

Om man bara dra in 25000:- till företaget, då kan man inte få lön på 35000:- . Med få jobb med lönebidrag är bättre än att gå hemma och tära på samhället. Samhället borde göra mer för oss entiska Svenskar, dvs skicka hem såna som inte födda här och är arbetslösa. Ta alla dessa Iranier som är säkerhetsrisker, varför inte ge dem en enkel hem för?

En anställd som vårt företag har, han började jobba hos oss 2007. Då var det jättesvårt att få lönebidrag. Att få 85% var orimligt, men dom gick med på det. Det är väldig random hur dom ser på detta, ibland kan man råka ut för någon elak bitch på AF som bara för jävla skriver ner bidraget. Men ändå förstår dom är man 40+ och man har vissa diagnonser, så är man oanställninngsbar på den öppna marknaden. Inte ens samhall vill ta dej med tång ens.

Men här skulle staten kunna göra mer, att man t.ex tar 1000 av kriminalvården kunder som dubbelmedborgskap, så skickar man hem dem. En kriminell person ifrån Iran eller Sudan har inga skäl att få stanna i Sverige.

Då finns de resuser över till oss som är rätt bo och leva i Sverige.

Citat:
En ekonomisk förening som har F-satt, är arbetsgivarregistrerad och registrerad för moms. En sådan organisation är nära ett företag, det är en egen juridisk person. Företaget gör inget utan finns på papper. Jag har en styrelse, som inte är jag, utan en person som har som uppgift att vara med i den ekonomiska föreningen. Syftet med föreningen är att stödja arbetslösa personer i yrkeslivet. Dvs folk som mig.

Lönebidrag – när du anställer någon med en funktionsnedsättning eller ohälsa = Täcker lön upp till 20 000 kr brutto här: https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstallningsstod/stod-nar-en-person-har-en-funktionsnedsattning/lonebidrag

I mitt fall diskuterar vi 100%. Det är ett problem enligt AF ifall jag har 70% för då måste vi diskutera hur de andra 30% ska ersättas till mig. Bättre med 100% och att jobbet är anpassat, tycker min kontakt på AF. Det blir omständligt att exempelvis vara sjukskriven på resterande 30% med blanketter etc.

Förra jobbet fick 19500 kr (särskilt anställningsstöd) för att anställa mig från AF. Jag kostade det företaget 24 000 kr i månaden netto. Dvs 4500 kr var jag tvungen att dra in för att nå break even. Jag hade inga arbetskläder där, försäkringen var på 1000 kr månaden (Fora).

Jag får inte ha en ledande position i den ekonomiska föreningen som är arbetsgivare och har F-skatt och momsredovisning. Däremot får jag plocka ut en lön i föreningen utifrån att jag utför arbete.

Det är största problemet nu. På mitt förra jobb där jag hade 17500 kr, ville AF att jag skulle ha kollektivavtalsenligt lön. Vilket säkert varit ungefär det dubbla. AF frågade vad jag gjorde och vad mitt ansvar var på företaget mitt förra jobb. Jag fick stå på mig, så godkände AF 17500 kr bruttolön för mig, även om AF ansåg det var för lågt utifrån min arbetsuppgifter. Ett jaja, du får bidrag och jobbet, var prioritet från min arbetsförmedlare. Det fanns sonika inte pengar i det företaget att betala avtalsenlig lön, vilket varit ca 35 000 kr i månaden.

I det här företaget är det möjligen görbart att öka lönen till mig, om jag drar in pengar genom uppdrag. Ett problem oavsett, då AF ökat sina krav på att få lönebidrag generellt. Samtidigt är det många som har lönebidrag ute på företag/organisationer/föreningar i en mängd olika former. AF har föreslagit och frågat varför jag inte har jobb via något lönebidrag, då det fungerat för mig tidigare.

Nej. Möjligen 30 timmar i månaden, utifrån responsen jag fått hitintills.

Nej. Jag orkar jobba fysiskt 80 timmar i månaden. Jag blir paj i huvudet om jag jobbar mera.

Grovt etnisk svensk.
Citera
2024-07-27, 00:40
Medlem
Hegamons avatar
Efter en månads annonsering på en kanal, har jag en kund som vill ha flyttstädning. Det är en retard. Jag ska se om jag kan utföra det uppdraget. Det rör sig om en mindre lägenhet.

Jag bör utöka min annonsering. För en kund i månaden det räcker inte för att motivera för Arbetsförmedlingen att de ska ge mig lönebidrag. Kanske om jag har två-tre kunder i månaden som vill ha flyttstädning så kan jag nog motivera det. Resterande tid får gå till marknadsföring och administration. 20 000 kr brutto och så ett gäng tusenlappar för varje flyttstädning, hade gjort att jag accepterad det som en inkomst.

Vad är er uppfattning?
Citera
2025-03-23, 01:58
Medlem
Citat:
Efter en månads annonsering på en kanal, har jag en kund som vill ha flyttstädning. Det är en retard. Jag ska se om jag kan utföra det uppdraget. Det rör sig om en mindre lägenhet.

Jag bör utöka min annonsering. För en kund i månaden det räcker inte för att motivera för Arbetsförmedlingen att de ska ge mig lönebidrag. Kanske om jag har två-tre kunder i månaden som vill ha flyttstädning så kan jag nog motivera det. Resterande tid får gå till marknadsföring och administration. 20 000 kr brutto och så ett gäng tusenlappar för varje flyttstädning, hade gjort att jag accepterad det som en inkomst.

Vad är er uppfattning?
Alltså en regelrätt flyttstädning kostar pengar du ska ha olika medel rengöra allt grundligt så den nya kan flytta in minst 4-500 kr / tim inkl moms.
Citera
2025-03-24, 13:16
Medlem
Städbranschen är död.

Du kommer omöjligen konkurrera med all MENA folk som städar svart och har extremt låga priser, samma med frisöryrket.

Testa något annat istället, du kommer få slita dag och natt med att leta kunder + utföra jobben för en sämre lön än valfri lagerarbetare.

Ingen semester och att jobba alla helger är inte så kul heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in