Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
För att kunna hantera rut eller rot så måste du givetvis ha ett företag, finns det? Vad gör detta företag i övrigt?
En ekonomisk förening som har F-satt, är arbetsgivarregistrerad och registrerad för moms. En sådan organisation är nära ett företag, det är en egen juridisk person. Företaget gör inget utan finns på papper. Jag har en styrelse, som inte är jag, utan en person som har som uppgift att vara med i den ekonomiska föreningen. Syftet med föreningen är att stödja arbetslösa personer i yrkeslivet. Dvs folk som mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
R.R
Vad är det för anställningsstöd som är aktuellt då?
Lönebidrag – när du anställer någon med en funktionsnedsättning eller ohälsa = Täcker lön upp till 20 000 kr brutto här:
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstallningsstod/stod-nar-en-person-har-en-funktionsnedsattning/lonebidrag
Citat:
Ursprungligen postat av
R.R
För med lönebidrag så får inte arbetsgivaren 100%. Utan om du t ex har en 70% nivå så ersätter Arbetsförmedlingen din arbetsgivare med 70% upp till 20 000 kr. Sen tillkommer arbetsgivaravgifter mm. Blir ett antal tusenlappar.
I mitt fall diskuterar vi 100%. Det är ett problem enligt AF ifall jag har 70% för då måste vi diskutera hur de andra 30% ska ersättas till mig. Bättre med 100% och att jobbet är anpassat, tycker min kontakt på AF. Det blir omständligt att exempelvis vara sjukskriven på resterande 30% med blanketter etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
R.R
Även om vi tänker oss ett scenario där AG fick hela din lön betald så finns det ju fortfarande andra kostnader som du säger. Försäkringar, semesterersättning, arbetskläder mm. Känns inte som att det är i företagets intresse att anställa dig om du inte tror du kan dra in mer än någon tusenlapp per månad.
Förra jobbet fick 19500 kr (särskilt anställningsstöd) för att anställa mig från AF. Jag kostade det företaget 24 000 kr i månaden netto. Dvs 4500 kr var jag tvungen att dra in för att nå break even. Jag hade inga arbetskläder där, försäkringen var på 1000 kr månaden (Fora).
Citat:
Ursprungligen postat av
R.R
Men flyttstädning är bra affärer om du är duktig på att städa och snabb i ditt arbete. Då kan du tjäna helt okej om du tar rimligt betalt för ditt arbete. Frågan är om du ska driva något eget då du verkar ha lite svårigheter på det tankemässiga planet. Då är det nog bättre att sälja in dig själv som en duktig lokalvårdare till valfritt företag. Sen jobbar du järnet och kan på sikt förhandla upp lönen.
Jag får inte ha en ledande position i den ekonomiska föreningen som är arbetsgivare och har F-skatt och momsredovisning. Däremot får jag plocka ut en lön i föreningen utifrån att jag utför arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av
PalmeKiller
[i]
2) AF kommer kräva att du har kollektiavtalsliknade lön. Dom subventionerade lönen upp 20k, men den som är din arbetsgivare måste betala högre lön än så, om kollektivavtalet för lokalvårdare är högre.
Det är största problemet nu. På mitt förra jobb där jag hade 17500 kr, ville AF att jag skulle ha kollektivavtalsenligt lön. Vilket säkert varit ungefär det dubbla. AF frågade vad jag gjorde och vad mitt ansvar var på företaget mitt förra jobb. Jag fick stå på mig, så godkände AF 17500 kr bruttolön för mig, även om AF ansåg det var för lågt utifrån min arbetsuppgifter. Ett jaja, du får bidrag och jobbet, var prioritet från min arbetsförmedlare. Det fanns sonika inte pengar i det företaget att betala avtalsenlig lön, vilket varit ca 35 000 kr i månaden.
I det här företaget är det möjligen görbart att öka lönen till mig, om jag drar in pengar genom uppdrag. Ett problem oavsett, då AF ökat sina krav på att få lönebidrag generellt. Samtidigt är det många som har lönebidrag ute på företag/organisationer/föreningar i en mängd olika former. AF har föreslagit och frågat varför jag inte har jobb via något lönebidrag, då det fungerat för mig tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
PalmeKiller
1) Kan du sälja 120 timmar i månaden?
Nej. Möjligen 30 timmar i månaden, utifrån responsen jag fått hitintills.
Citat:
Ursprungligen postat av
PalmeKiller
2) Orkar du jobba 120 timmar månaden med flyttstäd?
Nej. Jag orkar jobba fysiskt 80 timmar i månaden. Jag blir paj i huvudet om jag jobbar mera.
Citat:
Ursprungligen postat av
PalmeKiller
Är TS etnisk Svenska
Grovt etnisk svensk.