2024-06-19, 22:29
Medlem
Hegamons avatar
Jag har provat att sälja RUT-tjänster. Jag var hemma hos en man och kvinna som hade en fyrarummare. Jag skulle flyttstäda lägenheten. Det var absolut inte värt pengarna jag fick. Tog ca 100 kr timmen + RUT, dvs 200 kr. Jag var i lägenheten sju eller åtta timmar.

En del tanter har hört av sig och vill jag veckostädar hos de, frågan är om jag vill det?
Alltså har ni förslag på RUT-tjänster som inte är återkommande. Kan ni ge förslag? Förklara närmare hur jag drar in pengar på RUT.

Jag har passat hundar etc. Det gick väl an då bostadsinnehavaren var bortrest i ett par veckor.
Tala om för mig hur jag gör business på RUT med andra ord!?
Citera
2024-06-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har provat att sälja RUT-tjänster. Jag var hemma hos en man och kvinna som hade en fyrarummare. Jag skulle flyttstäda lägenheten. Det var absolut inte värt pengarna jag fick. Tog ca 100 kr timmen + RUT, dvs 200 kr. Jag var i lägenheten sju eller åtta timmar.

En del tanter har hört av sig och vill jag veckostädar hos de, frågan är om jag vill det?
Alltså har ni förslag på RUT-tjänster som inte är återkommande. Kan ni ge förslag? Förklara närmare hur jag drar in pengar på RUT.

Jag har passat hundar etc. Det gick väl an då bostadsinnehavaren var bortrest i ett par veckor.

Man tar först och främst betalt, inte bara en symbolisk avgift som det verkar ha varit. Vad har du kvar av dessa 200 efter att omkostnader frånräknats samt moms och arbetsgivaravgifter och i förekommande fall bolagsskatt?
Citera
2024-06-19, 23:02
Medlem
Prata med din förmyndare, och har du inte fått nån än så ligg lågt! Man tjänar inte pengar på rut/rot utan på timpengen!
Citera
2024-06-19, 23:05
Medlem
ValkPaddas avatar
Med tanke på att flyttstäd av en 4a lär gå på någonstans mellan 5 och 10 tusen innan rut så är väl ett tips att ta betalt.
Citera
2024-06-19, 23:24
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Vad menar du med tips på hur man drar in pengar på RUT?
Hur man säljer eller vilka tjänster man kan erbjuda?
Hur många timmar i veckan vill du arbeta med detta?
Hur mycket är målet att dra in per månad?
Citera
2024-06-19, 23:27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Med tanke på att flyttstäd av en 4a lär gå på någonstans mellan 5 och 10 tusen innan rut så är väl ett tips att ta betalt.

Emotionellt var det inte värt det. Men jag har sett att konkurrenterna de lägger sig på dryga hundralappen efter RUT. Dvs de tar ofta från 200 kr exklusive RUT.

Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Prata med din förmyndare, och har du inte fått nån än så ligg lågt! Man tjänar inte pengar på rut/rot utan på timpengen!

Det kan hända jag bör se över intäktsmodellen. Har varit inne på att ta 0 kr för enklare uppgifter som tar 10 minuter hos kunde, som att byta en glödlampa, hjälpa någon att bära upp saker på vinden. Sedan debitera pengar för mera tidskrävande uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vad menar du med tips på hur man drar in pengar på RUT?
Hur man säljer eller vilka tjänster man kan erbjuda?
Hur många timmar i veckan vill du arbeta med detta?
Hur mycket är målet att dra in per månad?

Flest RUT-tjänster som säljs är idag knappt 70% återkommande städtjänster. Jag vill undvika hamna i städträsket för det är tråkigt. Jag hade hellre siktat på att göra snabba besök hos kunden. Jag nöjer mig med en kund per dag och en timmes arbete per dag. Vilket borde ge några tusenlappar i månaden.
Citera
2024-06-19, 23:34
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Emotionellt var det inte värt det. Men jag har sett att konkurrenterna de lägger sig på dryga hundralappen efter RUT. Dvs de tar ofta från 200 kr exklusive RUT.

Vilka konkurrenter då? Tjackisar? Jag tvivlar på att en städfirma som tar 8 tusen för att städa en 4a lägger 40 timmar arbete.

Gissningsvis kommer det 2 personer som gör det på max en dag, alltså 16 mantimmar. Isåfall 500kr i timmen.
Citera
2024-06-19, 23:36
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Flest RUT-tjänster som säljs är idag knappt 70% återkommande städtjänster. Jag vill undvika hamna i städträsket för det är tråkigt. Jag hade hellre siktat på att göra snabba besök hos kunden. Jag nöjer mig med en kund per dag och en timmes arbete per dag. Vilket borde ge några tusenlappar i månaden.
Då förstår jag. Du kan ju välja här i listan.
Sedan kan du ju alltid tacka nej till fortsättning eller skaffa ett partnerskap med en städfirma eller trädgårdsmästare t ex. Då kan du ju få 10% i kickback första året som du kan stoppa i egen ficka eller skänka till välgörenhet.
-------------------
Städ- och rengöringsarbete
Städning som tillhandahålls av kommunen
Kläd- och textilvård
Snöskottning
Trädgårdsarbete
Exempel: trädfällning
Barnpassning
Exempel: barnpassning av närstående
Personlig omsorg
Flyttjänster mellan bostäder samt till och från magasinering
Flytt mellan bostäder
Flytt av bohag till och från magasinering
Rutavdrag medges enbart för arbetskostnaden
Flytt inom Sverige eller mellan olika länder inom EES
It-tjänster
Reparation av vitvaror
Möblering
Inredningstjänster och hemstajlning
Enklare tillsyn av bostad
Tvätt vid tvättinrättning
Arbetskostnaden beräknas enligt schablon
Transport av bohag för återanvändning
Arbetskostnaden beräknas enligt schablon
Citera
2024-06-19, 23:39
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Vilka konkurrenter då? Tjackisar? Jag tvivlar på att en städfirma som tar 8 tusen för att städa en 4a lägger 40 timmar arbete.

Gissningsvis kommer det 2 personer som gör det på max en dag, alltså 16 mantimmar. Isåfall 500kr i timmen.

Här har vi en konkurrent som tar 179 kr efter RUT, jag vet ej om det är tjackisar. Det ger vid handen att priserna bör justeras uppgått i mitt fall. Att ta betalt, är en konst det också: https://www.blocket.se/annons/stockholm/hemstadning_flyttstadning_kontorstadning/1204939351
Citera
2024-06-20, 00:06
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag har provat att sälja RUT-tjänster. Jag var hemma hos en man och kvinna som hade en fyrarummare. Jag skulle flyttstäda lägenheten. Det var absolut inte värt pengarna jag fick. Tog ca 100 kr timmen + RUT, dvs 200 kr.
Du bör debitera minst 500 kronor per timme brutto för att ha en sportslig chans att få ekonomi i verksamheten.
Citera
2024-06-20, 05:55
Medlem
NyaHenriksss avatar
Om det nu finns städfirmor som debiterar 200kr/timmen så ger det ca 100kr/timmen ut netto.
100kr är 100kr men vem fan vill jobba för 100kr???
Oerhört korkat att med facit i hand utföra arbete som ger 100kr netto när man tycker 100kr netto är lågt.
Det är 99% babbar som lägger sig så lågt och dom jobbar ofta dubbelt så många timmar som normala svennar gör, vilket resulterar i att dom får en normal månadslön.
Citera
2024-06-20, 09:07
Medlem
Citat:
Här har vi en konkurrent som tar 179 kr efter RUT, jag vet ej om det är tjackisar. Det ger vid handen att priserna bör justeras uppgått i mitt fall. Att ta betalt, är en konst det också: https://www.blocket.se/annons/stockholm/hemstadning_flyttstadning_kontorstadning/1204939351

I annonsen: "JOBBAR 7 DAGAR I VACKAN OCH 30 DAGAR I MÅNADEN"

Så ni förväntar er att det skall bli?

De priser som angetts, inkluderar dessa moms?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in