2024-06-20, 07:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ok, men modellen bygger väl på att de aldrig betalar av hela lånet? Dvs, de köper ett hus som de, givet sin produktivitet under hela livet, egentligen inte har råd med.

Varje sådan husaffär ökar penningmängden, skuldmängden och, såvitt jag kan se, banksektorns del av samhällsekonomin.
Jo det stämmer. Jag skulle dock inte påstå att banksektorns del ökar.
Citera
2024-06-20, 08:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Helt sinnesjukt att bränna bort så mycket på boendet. Jag förstår inte detta att folk i ex. Sthlm kan acceptera ett så fattigt leverne som att leva på 15 kkr för två personer. Vi är ett pensionärspar som har kvar 26 kkr efter skatt tillsammans. Inga skulder och kan således i princip göra nästan vad vi vill. Det är väl orken som är största hindret.

Hur kan det ha gått så snett med boendekostnaderna i framförallt Sthlm? Låsa fast en förmögenhet, kanske ända fram till pensionen?, och inte alls veta om man någonsin kommer att få tillbaka pengarna.
Det är inget nytt. Mina föräldrar hade i princip samma problem när de ville köpa hus när jag var barn. Andelen av sin inkomst de behövde lägga var ungefär lika stor. Trotts att båda hade fast jobb varav det ena var höginkomsttagare så hade de helt enkelt inte råd.
Citera
2024-06-20, 08:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
De ska inte ha några barn i den där villan heller får man förmoda? Eller bil, eller åka på semestrar? Eller spara lite till oförutsedda utgifter.
Skulle inte tro det. Budgeten är ganska tight.

Nu tillåter förstås inte bankerna att man ligger så nära marginalerna. Räkneexemplet är för att demonstrera var ribban ligger.

I verkligheten så kommer paret ha eget kapital från tidigare köp samt löner som är över snittet. Lånar de 7M så har de antagligen 2-3M i kapital och behöver ha en gemensam inkomst på 110k. Eller som de ska köpa huset i exemplet för 7M så lånar de 5M och då räcker en gemensam lön på 80k. Det är ganska många som klarar denna tröskel.

Det låsta kapitalet bör dock tas med som en kredit kostnad när man beräknar vad de egentligen kostar.
Citera
2024-06-20, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
11 000 kr/mån i månadskostnad exkl amortering (15300 kr/mån med amortering) för liten fattig 2:a 47m2 i Abrahamsberg som ingen vettig person bosätter sig i som singel vid 35+ för det är för litet. Slutpris 3 milj. Motsvarande hyresrätt går för 6k eller 7-8k nyrenoverad/stambytt. Medelklassindividen med 40 brutto vid 30-35 bast har inte råd med denna lilla 40-tals sunklgh som saknar diskmaskinplats, blir 1 mille i kontantinsats och det har knappt 5% i den åldern och med den lönen.

Bostadsmarknaden är helt ur synk med verkligheten i Stockholm fortfarande.
Helt sjukt priserna ligger kvar på dessa nivåer eller smått ökar.

Dags att införa fastighetskatt på både villor, bostadsrätter, fimpa ränteavdraget och obligatorisk 30-års amortering för samtliga som har bolån samt även arvsskatt över ett visst belopp, så föräldrarnas möjligheter till vara medlåntagare begränsas samt ärvt kapital tas ur cirkulation.
Det skulle göra rent hus.

Förstår att du hoppas på det sistnämnda så du äntligen har råd att lämna hyresträsket. Men det kommer inte hända. Medelklassen avgör alla val och den politiker som skulle föreslå dina förslag är dödsdömd.

Att marknaden är ”ur synk” beror ju bara på hyresregleringen. Det finns absolut lägen där det är bättre att hyra rent ekonomiskt. Men utan hyresregleringen hade en lgh i Abrahamsberg knappast kostat de summor du nämner att hyra.

Snittiden i kö för en HR i Abrahamsberg är drygt 15 år enligt bostadsförmedlingen. De är mao enkom de 35 åringar som stått i bostadskö UTAN att ha tackat ja till någonting sen den var 18 som har en chans på HR i Abrahamsberg. (Visst du kan säkert babbla om att det i enskilda fall kan ha gått fortare men det är total snittid som är intressant)

Hur många har råd att stå i kö till HR i 15 år utan att tacka ja till något? Hur mycket får de betala för alla andrahandsboenden under tiden? Hur mycket livskvalitet är det att bo i morsans källare eller som inneboende tills man är 35?
Citera
2024-06-20, 09:45
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
11 000 kr/mån i månadskostnad exkl amortering (15300 kr/mån med amortering) för liten fattig 2:a 47m2 i Abrahamsberg som ingen vettig person bosätter sig i som singel vid 35+ för det är för litet. Slutpris 3 milj. Motsvarande hyresrätt går för 6k eller 7-8k nyrenoverad/stambytt. Medelklassindividen med 40 brutto vid 30-35 bast har inte råd med denna lilla 40-tals sunklgh som saknar diskmaskinplats, blir 1 mille i kontantinsats och det har knappt 5% i den åldern och med den lönen.

Bostadsmarknaden är helt ur synk med verkligheten i Stockholm fortfarande.
Helt sjukt priserna ligger kvar på dessa nivåer eller smått ökar.

Dags att införa fastighetskatt på både villor, bostadsrätter, fimpa ränteavdraget och obligatorisk 30-års amortering för samtliga som har bolån samt även arvsskatt över ett visst belopp, så föräldrarnas möjligheter till vara medlåntagare begränsas samt ärvt kapital tas ur cirkulation.
Det skulle göra rent hus.
Det är redan fastighetskatt på BRF. Det är bara inte specifikt specificerat i månadsavgiften till de boende.

Plundrar man godtyckligt folks konton så kan man få alla höginkomsttagare och folk med tillgångar att lämna landet. Det bör kunna förvandla hela Stockholm till en slum stad och driva ner priserna. Du kommer förstås fortfarande bli tvungen att bo i områden fullt med folk som dig själv.
Citera
2024-06-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är redan fastighetskatt på BRF. Det är bara inte specifikt specificerat i månadsavgiften till de boende.

Plundrar man godtyckligt folks konton så kan man få alla höginkomsttagare och folk med tillgångar att lämna landet. Det bör kunna förvandla hela Stockholm till en slum stad och driva ner priserna. Du kommer förstås fortfarande bli tvungen att bo i områden fullt med folk som dig själv.
Alla dessa höginkomsttagare som skulle lämna landet hittar förstås lika välbetalda jobb i annat land hur lätt som helst
Citera
2024-06-20, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Plus att priserna alltid går upp så boendekostnader blir plus-noll när man säljer sen.
Herregud
Citera
2024-06-20, 10:26
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Alla dessa höginkomsttagare som skulle lämna landet hittar förstås lika välbetalda jobb i annat land hur lätt som helst
Folk som jobbar med saker som It, vård eller finans kan göra det. Förmögna individer som lever på kapitalavkastning kan givetvis dra utan att behöva ett nytt jobb.
Citera
2024-06-20, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen

Med den svaga kronan så är i princip ingen svensk välavlönad. I Danmark är medianlön långt över gränsen för statlig inkomstskatt i Sverige.
Citera
2024-06-20, 13:27
Medlem
stumpjumpers avatar
I kalkylen för mitt nästa br-boende (flyttar i Aug inom stor-Stockholm) så kommer boendekostnaden att ligga på ca 21% av min månadsinkomst. Sen tillkommer el, borde inte påverka alltför mycket i närtid. Belåningsgrad blir 49% och jag kommer initialt inte att amortera mitt rörliga bolån.

Flyttar till en stor brf (drygt 300 bostäder i brf varav 10-15 är hyres) som är skuldfri och i halvårsskiftet gör man avgiftshöjning på 3-4% nånting på redan låga avgifter. Första avgiftshöjningen sen 2005.

Känner mig väldigt nöjd!
Citera
2024-06-20, 15:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Du är inte smart direkt. Vad har Per med saken att göra. Jag pratar om de som bor i Pers lägenheter. Per vill nämligen höja hyran med 25%
Är du 12 år gammal eller hur lyckas Per med det? Har vi fri hyressättning helt plötsligt?
Citera
2024-06-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är du 12 år gammal eller hur lyckas Per med det? Har vi fri hyressättning helt plötsligt?
Du förstår väl skillnaden på vad man vill göra och vad man får/kan göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in