Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-19, 18:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag ville förklara ett par saker här, om du ursäktar. Inte för att du missförstått vad jag sagt, utan mer för att klargöra hur hela det här komplexet verkar hänga samman.

Det där med nerladdningen (eller underladdningen) har inte bara med ljuddämpning att göra, även om det naturligtvis dämpar smällarna. Men den huvudsakliga anledningen handlar om att optimera tryckvågen som bildas i sårkanalen när kulan går igenom. Då vill man dels ha en tung och "trubbig" projektil men dessutom vill man att den ska gå "lagom" fort.

Med lagom fort menar vi att den ledigt ska gå igenom både ryggkota och mjukdelar men då ha så pass låg resthastighet att den inte rikoschetterar nämnvärt utan att den har spenderat lejonparten av sin rörelseenergi när den kommer ut.

Erfarenheten säger att cirka 300 m/s är lagom mynningshastighet, och då hamnar det strax under ljudets hastighet vilket ju också hjälper till ordentligt med att dämpa smällarna. Om kulan går ut i överljudshastighet (ca 350 m/s och uppåt) så får man ju ljudbangen från kulan utöver själva krutexplosionen, vilket man alltså undviker om kulan går i cirka 300 m/s.

När det gäller tryckvågen inne i sårkanalen så beror dess form på projektilens rörelseenergi (hastighet och vikt), men sambandet verkar inte vara sådant att högre hastighet automatiskt ger "bättre" form på tryckvågen. Tvärtom verkar det vara så, att ju fortare projektilen går desto smalare och mer "spjutformig" blir tryckvågen. En sådan spjutformig tryckvåg anställer då snarare mindre skada i sidled runtom sårkanalen är en bredare och "trubbigare" tryckvåg.

Just därför verkar det vara "bättre" (i meningen mer dödligt) med lite måttligare projektilhastighet. Troligtvis ligger den optimala hastigheten inte långt ifrån 300 m/s, men ifall den ligger något högre så är det ändå bättre att ligga under ljudets hastighet för då kan man ljuddämpa vapnet – vare sig det sker genom att sätta en ljuddämpare på en pistol eller helt enkelt genom nerladdning av revolverammunition i kombination med extralång pipa. Den senare varianten verkar vara fallet vid Palmemordet.

Ungefär så kan man skissa den bild som för mig växt fram genom studier av olika aspekter på ballistiken. Det här hör så att säga till den högre skolan och jag vet inte om det finns någon studie av just den här problematiken som man kan hänvisa till som källreferens. Men vad jag kunnat förstå av det jag sett om hur man går tillväga i praktiken med "sovjetiska" avrättningar respektive tysta lönnmord (t ex Welrod-pistolen) plus vad jag rönt i allmänhet rörande de fysikaliska aspekterna så har den bild jag just skissat växt fram. Det är där jag står nu efter en ändå ganska hyfsad tröskning av den här problematiken.

Hoppas det här klargör hur ljuddämpningen bara är en aspekt på ett sammanhållet problem där tryckvågen runt sårkanalen utgör den centrala variabeln. Med grovpistol som skjuter i underljudshastighet verkar man få "rätt form" på tryckvågen runt sårkanalen så att skottet gör maximal skada. Går kulan genom ryggraden så kommer tryckvågen att pressa sönder märgen inuti benet och då även slita sönder hela nervsystemet som ligger inbäddat där. Då är det troligtvis finito även om kulan skulle missa de andra "vitala organen" i mjukdelarna.
Tack för förtydligandet
Citera
2024-06-19, 18:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om man inte gör någon egen specialvariant torde den låta som en vanlig .38 Spl. Hur mycket är det då. Beror på hur långt ifrån och från vilken riktning man mäter. 8-10 dB mindre än en .357 verkar det som. 10 dB innebär dubbelt så mycket.

Är väl lite varierande?

Hur mycket det låter beror på laddningen i patronen och inte på typ av revolver. En patron .38 Spl kan användas i både revolver .38 Spl och .357.

Om man vill skjuta med en mindre kraftig laddning, så väljer man en sådan patron från början tänker jag mig? Istället för att transplantera kulor mellan patroner och liknande. Man får också ha risken att saker inte funkar som de ska om man börjar att manipulera dem i åtanke.

Men möjligt är det. Och mycket tillkrånglat.

Ljudvolymen verkar heller inte bekomma GM? Han skjuter ju mitt bland folk i city och vad spelar den då för roll. Och hade en resursstark GM haft volymen i åtanke torde han snarare valt ett tystare vapen, en ljuddämpad pistol exempelvis.

Det blir väl lite av tanken med att "man tager vad man haver" även där.

Även om några vittnen beskriver en högre knall är det ändå överväldigande uppgifter om lägre "knallar" även bland de som var nära och nästan borde blivit lomhörda av en så kraftig kaliber. Jag kan inte riktigt komma runt att det är märkligt.

Men det blir som du säger väldigt tillkrånglat. Så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och vad som är rimligt. Särskilt när man har så dåliga kunskaper om vapen.
Citera
2024-06-19, 19:16
Medlem
Citat:
Det där med nerladdningen (eller underladdningen) har inte bara med ljuddämpning att göra, även om det naturligtvis dämpar smällarna. Men den huvudsakliga anledningen handlar om att optimera tryckvågen som bildas i sårkanalen när kulan går igenom. Då vill man dels ha en tung och "trubbig" projektil men dessutom vill man att den ska gå "lagom" fort.

Ger den trubbigare tryckvågen morfologiska skillnader i sårkanalen som skulle kunna upptäckas av en obducent?
Citera
2024-06-19, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slundell
Ger den trubbigare tryckvågen morfologiska skillnader i sårkanalen som skulle kunna upptäckas av en obducent?

Mycket tveksamt, för sårkanalen expanderar ju bara tillfälligt medan projektilen går igenom och drar sedan omgående igen sig, därav "sugeffekten" från ingångssidan och "ketchupeffekten" på utgångssidan. Om någon permanent effekt återstår så skulle det i så fall vara i de vävnader som inte har den flexibiliteten.

Det har jag inte tittat närmare på, om man rent teoretiskt skulle kunna se sådant vid obduktionen. I praktiken har det dock ingen betydelse för Palmemordet eftersom någon sådan koll inte företogs. Annars brukar man ju kunna få åtminstone en ungefärlig skattning av kalibern på basis av ingångshålet, men när det gäller projektilhastigheten blir det kanske mer vanskligt.
Citera
2024-06-20, 11:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det blir väl lite av tanken med att "man tager vad man haver" även där.

Även om några vittnen beskriver en högre knall är det ändå överväldigande uppgifter om lägre "knallar" även bland de som var nära och nästan borde blivit lomhörda av en så kraftig kaliber. Jag kan inte riktigt komma runt att det är märkligt.

Men det blir som du säger väldigt tillkrånglat. Så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och vad som är rimligt. Särskilt när man har så dåliga kunskaper om vapen.

Förslag till tankeideal - så enkelt som möjligt men inte enklare än så. Och att något är möjligt innebär inte att det är tänkbart. Vet faktiskt inte om saken är så betjänt av djupare vapenkunskaper. Innebär bara möjlighet att tänka sig än fler krångliga möjligheter. Varför inte utbytt pipa eller att kulan i själva verket utskjutits med en pistol.

En professionell attentatsman, föreställer jag mig, vill väl genomföra en effektiv, resolut och säker operation och inte använda sig av några experiment från hobbyrummet i källaren.

Jag misstänker vidare att föreställningen om hur kraftigt en Magnumrevolver pangar är något överdriven, om man inte har örat alldeles intill smällen. Jag hittade en decibeluppgift på en meters avstånd gällande ett Kinaskott (större smällare) i en gammal dagstidning och sådant verkade smälla i nivå med Magnumladdningen. På den gamla goda tiden gick vi barn och typ slängde sådana på varandra. Har inget minne av några dödsknallar. Men det är många olika variabler som avgör hur man uppfattar ett ljud. En viktig sak att ha i åtanke är att ljudstyrka avtar mycket snabbt med ökande avstånd.

Man kan i varje fall konstatera att .357 Magnum verkar tillhöra de mest högljudda bland vanliga enhandsvapen. Och piplängden torde inverka på ljudstyrkan, ju kortare desto ljudligare.

Är det för övrigt inte så att rättsläkarna uttalar att kulan skjutits med en kraftig laddning?
Citera
2024-06-20, 11:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Förslag till tankeideal - så enkelt som möjligt men inte enklare än så. Och att något är möjligt innebär inte att det är tänkbart. Vet faktiskt inte om saken är så betjänt av djupare vapenkunskaper. Innebär bara möjlighet att tänka sig än fler krångliga möjligheter. Varför inte utbytt pipa eller att kulan i själva verket utskjutits med en pistol.

En professionell attentatsman, föreställer jag mig, vill väl genomföra en effektiv, resolut och säker operation och inte använda sig av några experiment från hobbyrummet i källaren.

Jag misstänker vidare att föreställningen om hur kraftigt en Magnumrevolver pangar är något överdriven, om man inte har örat alldeles intill smällen. Jag hittade en decibeluppgift på en meters avstånd gällande ett Kinaskott (större smällare) i en gammal dagstidning och sådant verkade smälla i nivå med Magnumladdningen. På den gamla goda tiden gick vi barn och typ slängde sådana på varandra. Har inget minne av några dödsknallar. Men det är många olika variabler som avgör hur man uppfattar ett ljud. En viktig sak att ha i åtanke är att ljudstyrka avtar mycket snabbt med ökande avstånd.

Man kan i varje fall konstatera att .357 Magnum verkar tillhöra de mest högljudda bland vanliga enhandsvapen. Och piplängden torde inverka på ljudstyrkan, ju kortare desto ljudligare.

Är det för övrigt inte så att rättsläkarna uttalar att kulan skjutits med en kraftig laddning?
Det är stor skillnad på ett skott med en .357 magnum och en kinaskott.

En magnum ligger på 164dB

Det kraftigaste kinaskottet ligger på 162dB

Det ser ju ut att vara nästan samma nivå. Men nu är det en logaritmisk skala. Så 164 är ju nästan dubbelt så högt som 162.

Och det räknat från det absolut kraftigaste kinaskottet, vilket jag tror få har som referens när de hänvisar till ljudvolym.

Sedan finns det en till variabel här. Ljudets längd. Ett kortare ljud upplevs inte som lika kraftigt även om det har samma decibel. Jag vet inte om kinaskott och revolverskott har en väsentlig skillnad i längd, så det vore ju bra om någon kunde fylla i med den kunskapen. Skulle jag gissa tror jag ett revolverskott upplevs som kraftigare relaterat till ljudvolymen.
Citera
2024-06-20, 13:30
Medlem
Citat:

Det ser ju ut att vara nästan samma nivå. Men nu är det en logaritmisk skala. Så 164 är ju nästan dubbelt så högt som 162.

Och det räknat från det absolut kraftigaste kinaskottet, vilket jag tror få har som referens när de hänvisar till ljudvolym.

Sedan finns det en till variabel här. Ljudets längd. Ett kortare ljud upplevs inte som lika kraftigt även om det har samma decibel. Jag vet inte om kinaskott och revolverskott har en väsentlig skillnad i längd, så det vore ju bra om någon kunde fylla i med den kunskapen. Skulle jag gissa tror jag ett revolverskott upplevs som kraftigare relaterat till ljudvolymen.

Även om det mesta tyder på att ammunitionen varit nerladdad vid Palmemordet så går det ju inte att leda i bevis. Samma med piplängden som av Anders Delsborns iakttagelser att döma verkar ha varit extralång som på en vildavästernrevolver. Även här går det naturligtvis inte att leda det i bevis.

Men just kombinationen av de förhållandevis låga knallar som flertalet vittnen (inklusive Anders Björkman och Lisbeth Palme) berättar om och den extralånga pipan som Delsborn ser, det tycker jag tyder på att man använt den metod jag pekade på alldeles för att på enkelt sätt åstadkomma ljuddämpning på en revolver.

Fördelen med att använda en revolver istället för en pistol är naturligtvis att den inte spottar ur sig några tomhylsor. Nu går det i och för sig att sätta en "hylsfångare" även på en pistol, vilken består av en liten påse som hänger på sidan där hylsorna spottas ut. Men en sådan kan lätt utgöra ett hinder och komma ivägen om man måste dra vapnet och agera snabbt.

Vidare finns den bestämda fördelen med att använda ett vapen som är så pass vanligt förekommande som en Smith & Wesson .357 Magnum. I och med att manteln på Winchester-kulorna är så blir i praktiken det enda avtryck man får att gå på just bommarna i pipan, men de räcker ju bara till att bestämma vapentypen – och inte till att finbestämma det specifika vapnet. Då går ju kulorna inte att binda till något specifikt vapen, och när vapentypen är så pass vanlig så blir läget hopplöst. Precis som vi på senare år fått veta att hela tiden varit fallet med Palmemordet.

En av de största skandalerna i den tämligen skandalbemängda Palmeutredningen är just, att man under 34 år undanhållit från allmänheten det enkla förhållandet att det aldrig funnits några utsikter till att binda mordkulorna till något specifikt vapen.

Ur rättslig synvinkel borde utredningen ha lagts ner redan 1989-90 när Christer Pettersson frikänts av hovrätten. Efter det frikännandet har inga förutsättningar funnits för att nå en fällande dom, och då lägger man vanligtvis ner utredningen.

Polisens uppgift ska ju ändå inte vara att bedriva "allmän historieforskning" med polisiära medel och befogenheter, utan det ska vara att lagföra brottslingar. Om inga utsikter finns för att lagföra någon så ska man lägga ner utredningen.

Så har alltså varit fallet sedan hovrättens dom 1989, men ändå har man fortsatt i ytterligare 30 år. Varför gör man det? Därför att det skulle ha varit politiskt omöjligt att vid den tiden lägga ner utredningen, och sedan dess är det ingen som velat hålla i den yxan – inte förrän den ridderlige Krister Petersson till slut klev fram och högg av eländet.

Varför orerar jag då om det här med nedläggningen? Därför att polisens ballistikbluff har utgjort det centrala skälet för att kunna fortsätta med en utredning som man hela tiden vetat varit fullständigt utsiktslös.

Istället för att berätta sanningen för allmänheten, om att mordkulorna inte går att binda till något specifikt vapen, så har man fortsatt charaden år ut och år in. Den ena revolvern efter den andra har paraderats i boulevardpressen jämte finurliga uttalanden från den pajas som för tillfället suttit som spaningsledare eller förståsigåpåare på tekniska roteln. Det enda de hjälpt med det här taskspelet, det är kvällspressen som sålt oerhört mycket lösnummer på det. I övrigt är det alltså bara en charad som utgör kärnan i den skenutredning man bedrivit i 30 års tid.

En annan tänkvärd aspekt på skenutredningen är, att man genom förundersökningssekretessen kunnat mörklägga det mesta under alla dessa år. Det är ju enklast tänkbara grepp, för så fort man lägger ner får man ju palmeriet på halsen, som ska ha ut handlingarna och sedan sitter och nagelfar alla maskningarna, ondgör sig över dem och klagar hos kammarrätten. Det är en betydligt mer svårhanterlig apparat än att helt enkelt hänvisa till förundersökningssekretessen i den skenutredning man fortsätter med år ut och år in utan att ha någon legitim grund för det.

Om jag skulle peka på ett enda problem i hela min ändå tämligen omfattande "postmortem" av Palmeutredningen som är av särskilt allvarlig och skandalös art – och tro mig när jag säger att konkurrensen är hård – så är det just det här med ballistikbluffen och dess roll för att kunna mörklägga medelst en aldrig upphörande skenutredning där förundersökningssekretessen utgör den allomfattande dimridån gentemot allmänheten. Ballistikbluffen har alltså utgjort svepskälet för att forsätta.

Utöver det jag redan sagt hade jag en kommentar till, och det gäller graden av "krånglighet" i att modifiera ammunitionen så att mynningshastigheten blir optimal för den tidigare diskuterade kombinationen av dödlighet och ljuddämpning. Projektilhastigheten måste då plockas ner till "avrättningshastighet", vilken ligger vid 300 m/s.

Hur gör man det? Jo man öppnar patronerna och reducerar krutsatsen till den för ändamålet erforderliga nivån. Möjligen byter man ut krutet helt och hållet till något annat krut som brinner något långsammare, för på så vis kan man dra nytta av hela åttatumspipan istället för att låta krutet brinna ut "vid sex tum" som tycks vara fallet med fabriksladdat. Annorlunda uttryckt är fabriksammunitionen optimerad för sextumspipa, och då kan man trixa med krutet för att göra fullt bruk av åtta tum.

De här operationerna är ju inte särskilt krångliga, utan det kan vem som helst göra på tio minuter förutsatt att man har den hylsningsapparat som visas i Lars Borgnäs' program. Det är ju inte svårare än att med en särskild manick öppna en kapsyl, hälla ut lite av innehållet (eller byta ut det till annat innehåll), och sedan försluta "flaskan" igen. Det som behövs är alltså hylsningsapparaten och naturligtvis även kunskaper om hur mycket (och vad för slags) krut som behövs för att få rätt mynningshastighet på kulan. Sådant kan ju till och med jag räkna ut, i alla fall ungefärligen.

Om du vill se något som verkligen är "krångligt" så ska du titta på JB Lindqvists papper om "Övningsscenariot" och Löjtnant X som eventuell gärningsman. Där pratas det om "tunnelråttorna" under Vietnamkriget, dvs revolvrar som modifierats så att de kunnat förses med ljuddämpare. Där kan man tala om ett tilllkrånglat tillvägagångssätt, som vid Palmemordet heller inte skulle ha fyllt någon särskild funktion. Att däremot använda ett standardvapen och ladda ner ammunitionen till rätt "avrättningsvelocitet" är ju inte bara en ytterst enkel operation utan dessutom sinnrik i så måtto att vapnet aldrig kommer att gå att identifiera, låt vara bindas ballistisk-forensiskt till mordkulorna.

https://www.jblindqvist.se/wp-content/uploads/2024/02/X-Reviderad.pdf#page=72

Det var mina kommenterar. Ursäkta utläggningen, men det här med ballistikbluffen får mig verkligen att "hetta till". Det stinker långa vägar, och insikten om den har i alla fall fått mig att omvärdera min syn på polisen. Tidigare har jag ändå haft en ganska positiv, om än "blandad", syn på deras hantering av Palmeutredningen. Men när jag insåg det här så blev jag faktiskt heligt förbannad på hela apparaten.
Citera
2024-06-20, 13:49
Citat:
Även om det mesta tyder på att ammunitionen varit nerladdad vid Palmemordet så går det ju inte att leda i bevis. Samma med piplängden som av Anders Delsborns iakttagelser att döma verkar ha varit extralång som på en vildavästernrevolver. Även här går det naturligtvis inte att leda det i bevis.

Men just kombinationen av de förhållandevis låga knallar som flertalet vittnen (inklusive Anders Björkman och Lisbeth Palme) berättar om och den extralånga pipan som Delsborn ser, det tycker jag tyder på att man använt den metod jag pekade på alldeles för att på enkelt sätt åstadkomma ljuddämpning på en revolver.

Fördelen med att använda en revolver istället för en pistol är naturligtvis att den inte spottar ur sig några tomhylsor. Nu går det i och för sig att sätta en "hylsfångare" även på en pistol, vilken består av en liten påse som hänger på sidan där hylsorna spottas ut. Men en sådan kan lätt utgöra ett hinder och komma ivägen om man måste dra vapnet och agera snabbt.

Vidare finns den bestämda fördelen med att använda ett vapen som är så pass vanligt förekommande som en Smith & Wesson .357 Magnum. I och med att manteln på Winchester-kulorna är så blir i praktiken det enda avtryck man får att gå på just bommarna i pipan, men de räcker ju bara till att bestämma vapentypen – och inte till att finbestämma det specifika vapnet. Då går ju kulorna inte att binda till något specifikt vapen, och när vapentypen är så pass vanlig så blir läget hopplöst. Precis som vi på senare år fått veta att hela tiden varit fallet med Palmemordet.

En av de största skandalerna i den tämligen skandalbemängda Palmeutredningen är just, att man under 34 år undanhållit från allmänheten det enkla förhållandet att det aldrig funnits några utsikter till att binda mordkulorna till något specifikt vapen.

Ur rättslig synvinkel borde utredningen ha lagts ner redan 1989-90 när Christer Pettersson frikänts av hovrätten. Efter det frikännandet har inga förutsättningar funnits för att nå en fällande dom, och då lägger man vanligtvis ner utredningen.

Polisens uppgift ska ju ändå inte vara att bedriva "allmän historieforskning" med polisiära medel och befogenheter, utan det ska vara att lagföra brottslingar. Om inga utsikter finns för att lagföra någon så ska man lägga ner utredningen.

Så har alltså varit fallet sedan hovrättens dom 1989, men ändå har man fortsatt i ytterligare 30 år. Varför gör man det? Därför att det skulle ha varit politiskt omöjligt att vid den tiden lägga ner utredningen, och sedan dess är det ingen som velat hålla i den yxan – inte förrän den ridderlige Krister Petersson till slut klev fram och högg av eländet.

Varför orerar jag då om det här med nedläggningen? Därför att polisens ballistikbluff har utgjort det centrala skälet för att kunna fortsätta med en utredning som man hela tiden vetat varit fullständigt utsiktslös.

Istället för att berätta sanningen för allmänheten, om att mordkulorna inte går att binda till något specifikt vapen, så har man fortsatt charaden år ut och år in. Den ena revolvern efter den andra har paraderats i boulevardpressen jämte finurliga uttalanden från den pajas som för tillfället suttit som spaningsledare eller förståsigåpåare på tekniska roteln. Det enda de hjälpt med det här taskspelet, det är kvällspressen som sålt oerhört mycket lösnummer på det. I övrigt är det alltså bara en charad som utgör kärnan i den skenutredning man bedrivit i 30 års tid.

En annan tänkvärd aspekt på skenutredningen är, att man genom förundersökningssekretessen kunnat mörklägga det mesta under alla dessa år. Det är ju enklast tänkbara grepp, för så fort man lägger ner får man ju palmeriet på halsen, som ska ha ut handlingarna och sedan sitter och nagelfar alla maskningarna, ondgör sig över dem och klagar hos kammarrätten. Det är en betydligt mer svårhanterlig apparat än att helt enkelt hänvisa till förundersökningssekretessen i den skenutredning man fortsätter med år ut och år in utan att ha någon legitim grund för det.

Om jag skulle peka på ett enda problem i hela min ändå tämligen omfattande "postmortem" av Palmeutredningen som är av särskilt allvarlig och skandalös art – och tro mig när jag säger att konkurrensen är hård – så är det just det här med ballistikbluffen och dess roll för att kunna mörklägga medelst en aldrig upphörande skenutredning där förundersökningssekretessen utgör den allomfattande dimridån gentemot allmänheten. Ballistikbluffen har alltså utgjort svepskälet för att forsätta.

Utöver det jag redan sagt hade jag en kommentar till, och det gäller graden av "krånglighet" i att modifiera ammunitionen så att mynningshastigheten blir optimal för den tidigare diskuterade kombinationen av dödlighet och ljuddämpning. Projektilhastigheten måste då plockas ner till "avrättningshastighet", vilken ligger vid 300 m/s.

Hur gör man det? Jo man öppnar patronerna och reducerar krutsatsen till den för ändamålet erforderliga nivån. Möjligen byter man ut krutet helt och hållet till något annat krut som brinner något långsammare, för på så vis kan man dra nytta av hela åttatumspipan istället för att låta krutet brinna ut "vid sex tum" som tycks vara fallet med fabriksladdat. Annorlunda uttryckt är fabriksammunitionen optimerad för sextumspipa, och då kan man trixa med krutet för att göra fullt bruk av åtta tum.

De här operationerna är ju inte särskilt krångliga, utan det kan vem som helst göra på tio minuter förutsatt att man har den hylsningsapparat som visas i Lars Borgnäs' program. Det är ju inte svårare än att med en särskild manick öppna en kapsyl, hälla ut lite av innehållet (eller byta ut det till annat innehåll), och sedan försluta "flaskan" igen. Det som behövs är alltså hylsningsapparaten och naturligtvis även kunskaper om hur mycket (och vad för slags) krut som behövs för att få rätt mynningshastighet på kulan. Sådant kan ju till och med jag räkna ut, i alla fall ungefärligen.

Om du vill se något som verkligen är "krångligt" så ska du titta på JB Lindqvists papper om "Övningsscenariot" och Löjtnant X som eventuell gärningsman. Där pratas det om "tunnelråttorna" under Vietnamkriget, dvs revolvrar som modifierats så att de kunnat förses med ljuddämpare. Där kan man tala om ett tilllkrånglat tillvägagångssätt, som vid Palmemordet heller inte skulle ha fyllt någon särskild funktion. Att däremot använda ett standardvapen och ladda ner ammunitionen till rätt "avrättningsvelocitet" är ju inte bara en ytterst enkel operation utan dessutom sinnrik i så måtto att vapnet aldrig kommer att gå att identifiera, låt vara bindas ballistisk-forensiskt till mordkulorna.

https://www.jblindqvist.se/wp-content/uploads/2024/02/X-Reviderad.pdf#page=72

Det var mina kommenterar. Ursäkta utläggningen, men det här med ballistikbluffen får mig verkligen att "hetta till". Det stinker långa vägar, och insikten om den har i alla fall fått mig att omvärdera min syn på polisen. Tidigare har jag ändå haft en ganska positiv, om än "blandad", syn på deras hantering av Palmeutredningen. Men när jag insåg det här så blev jag faktiskt heligt förbannad på hela apparaten.

Du formulerar dig som få, tack för att du delar med dig av dina skarpa analyser!

Jag kanske har missat, men det vore uppriktigt fint, om du ville delge oss din analys om och kring Alf Enerström. Jag är fullt medveten, att uppslaget har sina brister, dock vore det kul och minst sagt höra dina teorier kring detta uppslag. Vi får inte (låtsas) glömma, att hans fru Gio Petré slog undan benen på hans alibi för en handfull år sedan. Trots allt - stämmer han in mycket bra, på gärningsmannen, tycker jag.
Citera
2024-06-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Du formulerar dig som få, tack för att du delar med dig av dina skarpa analyser!

Jag kanske har missat, men det vore uppriktigt fint, om du ville delge oss din analys om och kring Alf Enerström. Jag är fullt medveten, att uppslaget har sina brister, dock vore det kul och minst sagt höra dina teorier kring detta uppslag. Vi får inte (låtsas) glömma, att hans fru Gio Petré slog undan benen på hans alibi för en handfull år sedan. Trots allt - stämmer han in mycket bra, på gärningsmannen, tycker jag.

Du ska ha tack för det, Herman. Fint att du finner det här tänkvärt.

Om Alf Enerström har jag aldrig skrivit något ute i tråden utan det lilla jag gjort i den riktningen har jag bollat vid sidan av. Men det jag nämnde till dig förut, lite i förbigående i Engström-tråden då, det var att boken "Operation Kaos" av Matthew Sweet innehåller lite information om Enerströms relation till EAP som jag tyckte var intressant. Framför allt hade jag aldrig insett vilken central roll Enerström hade för finansieringen av EAP, och då är det ju naturligt att tänka sig att den som står för fiolerna också bestämmer – eller åtminstone har ett väsentligt inflytande.

Min ingång till Enerström går alltså via EAP istället för "pang på rödbetan" eller via Enerströms sidekick David Fredin. Mitt intresse för EAP handlar främst om två saker. Den ena är den iakttagelse som biljettförsäljaren på Grand, Göran Fredricius, gjorde av en kvinna i foajén som han menade var Kerstin Tegin-Gaddy, den dåvarande ordföranden i EAP.

En annan deltagare här i tråden, som likt dig själv verkar ha gått ner i undervattensläge ett tag, föreslog en sak som liksom "klickade" för min del. Det handlar om den man som Grandvittnet Birgitta Wennerling ser sträcka sig på tå utanför entrédörrarna och kika efter Olof Palme som just gått in. Förslaget var att mannen ifråga tycktes likna Clifford Gaddy, som alltså är Kerstins make tillika en centralfigur inom EAP och hela LaRouche-syndikatet.

Det som "klickar med Clifford" är dels utseendet och beteendet, men även naturligtvis att hustrun Kerstin mycket väl kan tänkas ha funnits i närheten. Visserligen ligger Fredricius' iakttagelse lite senare än Wennerlings, men från en rad olika vittnen kan vi sluta oss till att någon eller några uppehåller sig kring Grand både i anslutning till att makarna Palme kommer dit innan bion och när de går därifrån efter bion. Då ligger det nära till hands att åtminstone någon av dem "hänger kvar" under själva filmvisningen för att hålla koll så att Palme inte smiter ut halvvägs genom filmen, eller något i den stilen.

Det var ena EAP-grejen, att både Kerstin och Clifford Gaddy mycket väl kan tänkas ha uppehållit sig vid Grand i samband med att Palme kom dit och även under pågående filmvisning.

Den andra EAP-grejen handlar om Victor Gunnarsson, som visserligen aldrig intresserat mig som gärningsman men däremot kan tänkas ha deltagit i någon slags övervakningsoperation i anslutning till Palmemordet. Som sådan behöver han inte ens ha varit medveten om vad som varit i görningen, utan ganska säkert har det kommit som en mycket obehaglig överraskning i så fall.

Det är flera saker som "bekymrar" mig rörande Gunnarsson. En av dem är att han släpptes, och förundersökningen mot honom lades ner, med hänvisning till att han skulle ha alibi. Men när jag gick igenom förhören med de polska killarna på kaféet Mon Chéri, som ska ha försett Gunnarsson med alibi, så kunde jag inte hitta någonting som ens tillnärmelsevis liknar ett hållbart alibi.

Den som släppte Gunnarsson var dåvarande chefsåklagaren K-G Svensson, som även var den åklagare som höll i alla ärenden som rörde Säpo. Att just "Säpo-åklagaren" Svensson släpper Gunnarsson med hänvisning till ett alibi som sedan visar sig inte finnas, det tycker i alla fall jag är ganska anmärkningsvärt. Antingen är Svensson inkompetent eller så har han fått order från Säposidan om att Gunnarsson ska släppas. Av de två alternativen så kan du lätt räkna ut vilket jag tycker verkar vara det mest rimliga.

Så det där med Gunnarssons plötsliga frisläppande tycker jag luktar "begraven hund", och därtill tycker jag nog att man gick till överdrift i förkastandet av de uppgifter som taxiföraren Ibrahim Djalo kom med om att Gunnarsson skulle ha varit uppe på åsen och där i panik försökt få åka med i Djalos taxi. När detta inte lyckades så sprang mannen, som Djalo alltså identifierade som Gunnarsson, via trapporna mittemot Franska skolan och över Johannes kyrkogård i riktning mot trapporna som leder ner till Jutas Backe och Regeringsgatan.

Just där nedanför trapporna har en kastad walkie-talkie upphittats bara någon dag efter mordet, och som Jan Stocklassa lämnat in till polisen och även skrivit en del om i emails som finns på Palmemordsarkivet. Det ligger då nära till hands att den flyende mannen, som alltså mycket väl kan tänkas vara Gunnarsson, kastat radion där i rabatten nedanför trapporna och sedan sprungit vidare ut via Regeringsgatan till Birger Jarlsgatan. Även där har vi vittnesuppgifter på en panikslagen man med Gunnarssons signalement som desperat försöker få fatt på en taxi på precis samma sätt som med Djalo. De iakttagelserna stämmer också väldigt väl tidsmässigt med det här scenariot.

Den här idén om Gunnarsson som ägaren till den slängda walkie-talkien och flyende i panik via kyrkogården ner till Birger Jarlsgatan, den handlar alltså om en deltagare i någon slags övervakningsoperation som via radion fått reda på vad som skett nere vid mordplatsen och då drabbats av panik och springande flytt därifrån och slängt radion på vägen.

Själv tycker jag att det är ett plausibelt scenario, särskilt med tanke på vikten av att någon håller utkik över Malmskillnadsgatan ovanför trapporna och kan meddela via radio ifall något ekipage typ polisbil eller liknande kommer rullandes och kan tänkas hamna ivägen för den man som ska upp dit från mordplatsen. Ett sådant "jobb" ligger mer på Gunnarssons nivå än gärningsmannaskapet, och då ligger det ju även nära till hands att EAP:arna – med Clifford Gaddy i spetsen – skulle kunna tänkas ha hållit i en sådan kringoperation.

Det var de två möjliga kopplingar som jag kunnat se mellan Palmemordet och EAP:arna, och då går som sagt länken till Alf Enerström via EAP. Det är Enerströms finansiering av EAP som skulle kunna betyda att denne haft ett finger med i spelet, om inte vad själva mordet beträffar så i alla fall när det gäller sagda övervakningsoperation. Det är ju heller ingen hemlighet utan väl belagt att EAP:arna höll på med övervakning inklusive "stalkning" och allmän "psykning" av Olof Palme. Just därför menar jag att det vore förhållandevis lätt för EAP:arna att organisera en sådan kringoperation som håller koll på trafiken kring mordplatsen i syfte att se till att "kusten är klar" för attentatsmännen när de ska till sina respektive flyktbilar eller -gömmor.

En utläggning igen, men förhoppningsvis en matnyttig sådan i meningen att den klargör vad det är för slags tankegångar jag haft rörande främst EAP men även (mer indirekt) Alf Enerström. Om du eller andra i tråden har synpunkter och idéer om det här så är jag idel öra. Det går även bra att pm:a mig ifall det ni har inte är redo eller avsett för allmän konsumtion.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-06-20 kl. 14:32.
Citera
2024-06-20, 14:26
Medlem
Faderligs avatar
Några funderingar gällande mindre kända vittnesmål.

https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1986-04-25_EBE4694-00_Iakttagelse-springande-man-tunnelgatan-Norra-Bantorget-Norra-Latin.pdf

Vem menar polisen att denne man troligtvis är identisk med?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EBC10006-01

Är det här dekorimamannen? och om inte, vem är det då? de som uppgifterna kommer ifrån har bankutdrag som visar att de faktiskt var där, så det får ju räknas som väldigt trovärdiga. Särskilt med tanke på att de är flera.

Mannen har ju klara likheter med gm, särskilt GSs observation. Då har vi mustasch och en jacka sydd i rutor tex. Vi har också ljus hy men svartmuskig, som stämmer med YN, GS och ACR. Vi har även väskan som stämmer in på YNs observation. Det som avviker är ju färgen på jackan och stövlarna. Vad för färg jackan har har jag inga problem med att man kan ha fel om, kläder överlag är svåra att minnas ens en timme efter observationen. Men stövlar är en specifik uppgift som jag har svårare att se förbi. Kan hon ha fel om detta också?

https://drive.google.com/file/d/1aDKsNFxyTA5mk5rNEDay0g6YahgkJLbX/view

När fick allmänheten veta om wt-observationerna? Det brukar ju hänvisas till att det dök upp en massa efter det att polisen gick ut med det och att skelleftehamsnbrevet är den enda observation som kom in innan det. Det här är ju från den 12e. Och jag antar att det var när brevet kom, så det är ju skrivet den 11e som senast.

Jag tycker också att alla dessa observationer om främmande språk i samband med wt-observationerna är värt att granska. Särskilt tillsammans med ABs vittnesmål om att LP skrek något på ett främmande språk. Det verkar dessutom vara någon slags tyska i de fall där folk gissar på språk, vad jag har sett. Är det en slump?

Vet någon vilka språk LP behärskade?
Citera
2024-06-20, 14:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

10 decibel innebär en fördubbling, inte två. Som jag skrev tidigare, en .357 pangar närmare dubbelt så högt som en .38 (8-10 dB högre).

Men, det är svårt att säga annat än att Kinapuffar och liknande ljudvolymmässigt verkar ligga i samma härad som .357 Magnum. En mer precis jämförelse kräver mätning i samma förhållanden från samma avstånd, från samma vinkel osv.

Det finns lite olika uppgifter om Kinapuffarna i tråden, men det jag hittat med någon källa är DN 780322 där anges 166 dB på en meters ("en armlängds") avstånd.

Kinapuff var väl ett varumärke och namn på en produkt inom kategorin mer kraftfulla smällare?

Jag påtalar inte dessa puffar i relation till vittnesuppgifter, utan av skälen att jag fann en decibel-uppgift gällande dem, att de verkar panga i samma härad som .357 och att många säkert haft en egen upplevelse av dem. Och så dramatiskt högt upplevde åtminstone inte jag att de smällde.

Sen finns det massa andra faktorer som bidrar till hur ljud upplevs.
Citera
2024-06-20, 14:49
Medlem
Faderligs avatar
fler observationer:

https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1986-03-19_1700_EAB4592-00_Man-med-walkie-talkie-stiger-ur-bil.pdf

Är det inte något av WT-vittnena som också noterar en securitasbil med radioutrustning? Mannen som stiger ur har ju likheter med mannen som följer efter LOP från grand.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-06_1600_EAC1095-00_Tv%C3%A5-m%C3%A4n-i-n%C3%A4rheten-av-Grand-talade-fr%C3%A4mmande -spr%C3%A5k.pdf/1

En till uppgift om främmande språk. Kan ju vara vilka turister eller invandrare som helst iofs. Men det är bra märkligt att språket är maskat.

https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1998-05-09_EAE18430-00_Iakttagelse-springande-man-Regeringsgatan-Snickarbacken-Karelia.pdf

vagt vittnesmål. Men det stämmer ju bra med ACR/GS uppgifter. Och tiden för när polisen borde ha varit där stämmer också rätt bra. Det kan tänkas styrka att mannen sprang ner till snickarebacken.

https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1993-06-16_EAC15076-00_Iakttagelse-tre-m%C3%A4n-h%C3%B6gljutt-exalterat-samtal-Snickarbacken .pdf

Är det här samma man som HH ser försvinna in i bilen? Här är det också oklart vilket språk som talades. Vilket inte tyder på svenska då, får man väl anta.

https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1986-03-19_EAE2665-00_Iakttagelse-man-Birger-Jarls-gatan-Snickarbacken.pdf

Alternativt kan det här vara gm. Denna observation styrks av denna https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1986-03-01_EAE46-00_Iakttagelser-Snickarbacken-Smala-Gr%C3%83%C2%A4nd.pdf

Och slutligen undrar jag över vad som hände med det här? det blev helt tyst vad det verkar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg9MKB/walkie-talkie-inlamnad-till-palmeutredningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in