Citat:
Ursprungligen postat av
London
Du påminner onekligen mycket om en viss annan skribent som också råkar heja på Bajen och vara helt oförstående kring ekonomi

Har man en bra balans mellan intäkter och kostnader så har man inte dålig likviditet. Redan här visar du att du inte fattar någonting.
Du ska få ett ekonomiskt exempel att fundera över:
Bajen har inte haft pengar de senaste 1-2 åren oavsett vad ni haft i EK. Ni har haft nära noll spänn på kontot framåt slutet på räkenskapsåren trots att ni har sålt spelare. Detta är orsaken till varför ni knappt värvat sedan Mikkelsen och fått chansa på att junisar från Htff ska bära laget.
Får ni in ett par av de försäljningar som det ryktats om så kommer ni åter ha pengar (läs pengar för hundrade gången - ej kapital). Då kommer ni också börja se värvningar för mer pengar än en Strand ifall ni återigen är i behov av en duglig back.
Exemplet är irrelevant för att "Bajen har inte blivit av med jobbet".
Det är helt ok att ha låg likviditet så länge man klarar det, vilket Bajen gjort. Det är kalkylerat att "inte bli av med jobbet". Det var låg likviditet förra året 2022-12-30. Det var kalkylerat för man dels hade stora fodringar och en säsongskortsförsäljning på närmare 50 miljoner med start en vecka senare.
Det är balansen mellan inkomster och utgifter samt truppvärdet som är det intressanta. Inte om likviditeten just vid årskiftet är lågt, högre eller högst.
Varför har Bajen låg likviditet då?
Jo det är för att spelarköp tenderar att bli billigare om dom betalas med cash, inte på avbetalning, och vise versa. Bajen har valt att köpa för cash för att få tillgång till spelare som annars valt andra klubbar. Sedan när Bajen har sålt spelare, så har man låtit köpande klubb få göra det på avbetalning då försäljningspriset blivit högre.
Detta är helt sunt så länge man klarar likviditeten, vilket Bajen gjort. Därför faller ditt exempel med personen som hamnar i trångmål för att förlorade jobbet. Bajen har tom fått löneförhöjning med tanke på försäljningar på 110M (plus 17M i klausuler) och att både Gül och Touré har börjat bygga nya värden.
Nu har du spårat ur diskussionen, då det var Aik ekonomiska problem som diskuterades. För att återknyta till det, så har dom INTE klarat likviditetsproblemen särkilt bra med tanke på dom för ett år sedan tvingades ta ett korttidslån och nu har man tvingats ansöka om höjd checkkredit på 11 miljoner.
Citat:
Ursprungligen postat av
London
Att börja härja om gnagets ekonomi när ni precis själva (temporärt förmodligen) är på väg ur er egna soppa är magstarkt.
Det är stor skillnad på Bajens och Aiks ekonomiska situationer. Jag vet inte var du hittar liknelsen.
Ja, Bajen hade en urusel ekonomi för 10 år sedan som man sakta men säkert tagit sig ur. Men detsamma gäller ju Dif, så jag kan också slentrianslänga mig med att eran ekonomi bara är bra "temporärt", på samma sätt som dig...
Personligen ser jag stora möjligheter att Hammarbys redan mycket goda ekonomiska situation har stora möjligheter att förbättras ytterligare i år genom potentiella försäljningar.