2024-06-19, 20:51
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Nu är han klar enligt Avdic för 25 milj, låter bedrövligt dåligt

Samma som när vi sålde Hjalmar för 30 mkr (”plus stora bonusar”). Värderas idag till det tredubbla trots att han varit skadad mestadels av tiden i Burnley.

Vi har mer att lära för att extrahera mer pengar för våra försäljningar. Adjei är ett exempel på bra förhandling, de övriga två exempel på sämre i mitt tycke. Mjuka värden som vad spelare vill åsidosatt.
2024-06-19, 21:30
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Samma som när vi sålde Hjalmar för 30 mkr (”plus stora bonusar”). Värderas idag till det tredubbla trots att han varit skadad mestadels av tiden i Burnley.

Vi har mer att lära för att extrahera mer pengar för våra försäljningar. Adjei är ett exempel på bra förhandling, de övriga två exempel på sämre i mitt tycke. Mjuka värden som vad spelare vill åsidosatt.
Tycker dessutom att klubbvalet är lite tveksamt, men det är nog så att det är Kurtulus som bestämt och vi fått det pris som finns i hans kontrakt, tror inte vi sålt annars.
2024-06-19, 21:48
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tycker dessutom att klubbvalet är lite tveksamt, men det är nog så att det är Kurtulus som bestämt och vi fått det pris som finns i hans kontrakt, tror inte vi sålt annars.

Nu är det sent på en lång dag men tycker ändå att vad jag läst från spelaren är rimligt. Det ska finnas en tydlighet i vad klubben han går till vill, passa hans spelstil, vara ekonomiskt fördelaktigt och en språngbräda till något (förhoppningsvis) ännu bättre. Går inte att klandra honom för något av detta. Det finns två parter i varje kontraktsituation.

Är nog rimligt att Bajen nu säljer honom till detta pris för att undvika att sitta med en ny Jäehze.

Det är strategin jag ifrågasätter. Med facit på hand skulle vi (DIF) naturligtvis lånat ut Hjalmar till Burnley för knappa miljonen pund. Med det en option på att köpa ut honom för 4-5 ytterligare + övriga sedvanliga bonusar och vfk:er.

Glasspengar för en PL-klubb för en spelare som bevisat att han håller och fortfarande intressant för en championchipklubb som mot alla odds hade missat avancemanget.
2024-06-19, 23:07
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Du fattar att allt du framför även gäller Bajen va?
Ja, självklart...?
Skillnaden mot Aik är att vi har sålt spelare för en bra bit över 100M i år så här långt och har ett truppvärde som är näst högst i allsvenskan.

Tänker inte förklara det här med likviditet för dig en gång till. Så länge det egna kapitalet är stabilt och det är en bra balans mellan kostnader och intäkter, så är resten underordnat. De
2024-06-20, 00:31
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Ja, självklart...?
Skillnaden mot Aik är att vi har sålt spelare för en bra bit över 100M i år så här långt och har ett truppvärde som är näst högst i allsvenskan.

Tänker inte förklara det här med likviditet för dig en gång till. Så länge det egna kapitalet är stabilt och det är en bra balans mellan kostnader och intäkter, så är resten underordnat. De
Inte en chans att Bajen har näst högst truppvärde i Allsvenskan!
2024-06-20, 05:21
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ja, självklart...?

Du påminner onekligen mycket om en viss annan skribent som också råkar heja på Bajen och vara helt oförstående kring ekonomi Har man en bra balans mellan intäkter och kostnader så har man inte dålig likviditet. Redan här visar du att du inte fattar någonting.

Du ska få ett ekonomiskt exempel att fundera över:

Citat:
Någon äger ett hus värt 10 mkr med 6 mkr i belåning. Inga övriga tillgångar eller skulder. EK på 4 mkr.

Personen blir av med jobbet och har inte råd med räntan till banken. Bommar ett par månaders inbetalning och har noll spänn på kontot till övriga kostnader så som el och mat.

Tror du denne person kan köpa en Porsche med sitt EK på 4 mill under rådande situation? Tror du han vore nöjd över att höra att ”likviditet är underordnat kapital” när kronkalle vräker honom ur huset?

Bajen har inte haft pengar de senaste 1-2 åren oavsett vad ni haft i EK. Ni har haft nära noll spänn på kontot framåt slutet på räkenskapsåren trots att ni har sålt spelare. Detta är orsaken till varför ni knappt värvat sedan Mikkelsen och fått chansa på att junisar från Htff ska bära laget.

Får ni in ett par av de försäljningar som det ryktats om så kommer ni åter ha pengar (läs pengar för hundrade gången - ej kapital). Då kommer ni också börja se värvningar för mer pengar än en Strand ifall ni återigen är i behov av en duglig back.

Att börja härja om gnagets ekonomi när ni precis själva (temporärt förmodligen) är på väg ur er egna soppa är magstarkt.
2024-06-20, 07:31
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Inte en chans att Bajen har näst högst truppvärde i Allsvenskan!
Enligt transfermarkt härom veckan. Då tror jag dessutom Adjei bara var värderad till 45M.
Nu vet jag att den är väldigt ungefärlig och går att diskutera, men vilken klubb menar du ligger bakom MFF då?
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-06-20 kl. 08:14.
2024-06-20, 08:09
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Du påminner onekligen mycket om en viss annan skribent som också råkar heja på Bajen och vara helt oförstående kring ekonomi Har man en bra balans mellan intäkter och kostnader så har man inte dålig likviditet. Redan här visar du att du inte fattar någonting.

Du ska få ett ekonomiskt exempel att fundera över:

Bajen har inte haft pengar de senaste 1-2 åren oavsett vad ni haft i EK. Ni har haft nära noll spänn på kontot framåt slutet på räkenskapsåren trots att ni har sålt spelare. Detta är orsaken till varför ni knappt värvat sedan Mikkelsen och fått chansa på att junisar från Htff ska bära laget.

Får ni in ett par av de försäljningar som det ryktats om så kommer ni åter ha pengar (läs pengar för hundrade gången - ej kapital). Då kommer ni också börja se värvningar för mer pengar än en Strand ifall ni återigen är i behov av en duglig back.

Exemplet är irrelevant för att "Bajen har inte blivit av med jobbet".

Det är helt ok att ha låg likviditet så länge man klarar det, vilket Bajen gjort. Det är kalkylerat att "inte bli av med jobbet". Det var låg likviditet förra året 2022-12-30. Det var kalkylerat för man dels hade stora fodringar och en säsongskortsförsäljning på närmare 50 miljoner med start en vecka senare.
Det är balansen mellan inkomster och utgifter samt truppvärdet som är det intressanta. Inte om likviditeten just vid årskiftet är lågt, högre eller högst.

Varför har Bajen låg likviditet då?
Jo det är för att spelarköp tenderar att bli billigare om dom betalas med cash, inte på avbetalning, och vise versa. Bajen har valt att köpa för cash för att få tillgång till spelare som annars valt andra klubbar. Sedan när Bajen har sålt spelare, så har man låtit köpande klubb få göra det på avbetalning då försäljningspriset blivit högre.
Detta är helt sunt så länge man klarar likviditeten, vilket Bajen gjort. Därför faller ditt exempel med personen som hamnar i trångmål för att förlorade jobbet. Bajen har tom fått löneförhöjning med tanke på försäljningar på 110M (plus 17M i klausuler) och att både Gül och Touré har börjat bygga nya värden.

Nu har du spårat ur diskussionen, då det var Aik ekonomiska problem som diskuterades. För att återknyta till det, så har dom INTE klarat likviditetsproblemen särkilt bra med tanke på dom för ett år sedan tvingades ta ett korttidslån och nu har man tvingats ansöka om höjd checkkredit på 11 miljoner.

Citat:
Att börja härja om gnagets ekonomi när ni precis själva (temporärt förmodligen) är på väg ur er egna soppa är magstarkt.
Det är stor skillnad på Bajens och Aiks ekonomiska situationer. Jag vet inte var du hittar liknelsen.

Ja, Bajen hade en urusel ekonomi för 10 år sedan som man sakta men säkert tagit sig ur. Men detsamma gäller ju Dif, så jag kan också slentrianslänga mig med att eran ekonomi bara är bra "temporärt", på samma sätt som dig...

Personligen ser jag stora möjligheter att Hammarbys redan mycket goda ekonomiska situation har stora möjligheter att förbättras ytterligare i år genom potentiella försäljningar.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-06-20 kl. 08:13.
2024-06-20, 08:18
Medlem
Londons avatar
Citat:
Exemplet är irrelevant för att "Bajen har inte blivit av med jobbet".

Det är helt ok att ha låg likviditet så länge man klarar det, vilket Bajen gjort. Det är kalkylerat att "inte bli av med jobbet". Det var låg likviditet förra året 2022-12-30. Det var kalkylerat för man dels hade stora fodringar och en säsongskortsförsäljning på närmare 50 miljoner med start en vecka senare.
Det är balansen mellan inkomster och utgifter samt truppvärdet som är det intressanta. Inte om likviditeten just vid årskiftet är lågt, högre eller högst.

Varför har Bajen låg likviditet då?
Jo det är för att spelarköp tenderar att bli billigare om dom betalas med cash, inte på avbetalning, och vise versa. Bajen har valt att köpa för cash för att få tillgång till spelare som annars valt andra klubbar. Sedan när Bajen har sålt spelare, så har man låtit köpande klubb få göra det på avbetalning då försäljningspriset blivit högre.
Detta är helt sunt så länge man klarar likviditeten, vilket Bajen gjort. Därför faller ditt exempel med personen som hamnar i trångmål för att förlorade jobbet. Bajen har tom fått löneförhöjning med tanke på försäljningar på 110M (plus 17M i klausuler) och att både Gül och Touré har börjat bygga nya värden.

Nu har du spårat ur diskussionen, då det var Aik ekonomiska problem som diskuterades. För att återknyta till det, så har dom INTE klarat likviditetsproblemen särkilt bra med tanke på dom för ett år sedan tvingades ta ett korttidslån och nu har man tvingats ansöka om höjd checkkredit på 11 miljoner.

Det är stor skillnad på Bajens och Aiks ekonomiska situationer. Jag vet inte var du hittar liknelsen.

Ja, Bajen hade en urusel ekonomi för 10 år sedan som man sakta men säkert tagit sig ur. Men detsamma gäller ju Dif, så jag kan också slentrianslänga mig med att eran ekonomi bara är bra "temporärt", på samma sätt som dig...

Personligen ser jag stora möjligheter att Hammarbys redan mycket goda ekonomiska situation har stora möjligheter att förbättras ytterligare i år genom potentiella försäljningar.

Alternativet till att flytta årskortförsäljningen från Q1-24 till Q4-23 för att säkra likviditeten hade enligt er prominente vd varit just ett lån.

https://fotbollsthlm.se/hammarby/langintervju-med-yxkull-vi-har-fem-sex-spelare-for-mycket/

Du kan filosofera bäst du vill men du fattar fortfarande noll.

Edit: glömde en sak. Inte heller gnaget har blivit av med jobbet för att möta dig på den nivån.
Senast redigerad av London 2024-06-20 kl. 08:21.
2024-06-20, 08:39
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Alternativet till att flytta årskortförsäljningen från Q1-24 till Q4-23 för att säkra likviditeten hade enligt er prominente vd varit just ett lån.

https://fotbollsthlm.se/hammarby/langintervju-med-yxkull-vi-har-fem-sex-spelare-for-mycket/

Ja, och vart vill du komma? Vad har detta med något att göra?

Bajen har förklarat mycket tydligt om varför man lagt om tidpunken för säsongskortsförsäljningen. Det är för att vintern är en period där "cash is king" av anledningar jag förklarade ovan, och att Bajen därför valde att se till att ha cash när sillyseason börjar istället för att få cashen när silly season bör ta slut. Det är fullkomligt logiskt om man tänker det minsta, och har väldigt lite med hur ekonomin sköts i övrigt.

Citat:
Edit: glömde en sak. Inte heller gnaget har blivit av med jobbet för att möta dig på den nivån.
Men aik sladdar på undre halvan av tabellen, med ett lågt truppvärde och en ekonomi byggd på att spelare måste säljas och ett behov av att köpa spelare.

Bajen är på övre halvan av tabellen, med allsvenskans näst högsta truppvärde (enligt transfermarkt) trots att årets försäljningsmål med råge redan är mött.
Du kan blunda för skillnaden om du vill. Jag bryr mig inte.

Citat:
Du kan filosofera bäst du vill men du fattar fortfarande noll.
Du fattade noll, men nu kanske du lärt dig något?
2024-06-20, 09:15
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ja, och vart vill du komma? Vad har detta med något att göra?

Bajen har förklarat mycket tydligt om varför man lagt om tidpunken för säsongskortsförsäljningen. Det är för att vintern är en period där "cash is king" av anledningar jag förklarade ovan, och att Bajen därför valde att se till att ha cash när sillyseason börjar istället för att få cashen när silly season bör ta slut. Det är fullkomligt logiskt om man tänker det minsta, och har väldigt lite med hur ekonomin sköts i övrigt.

Men aik sladdar på undre halvan av tabellen, med ett lågt truppvärde och en ekonomi byggd på att spelare måste säljas och ett behov av att köpa spelare.

Bajen är på övre halvan av tabellen, med allsvenskans näst högsta truppvärde (enligt transfermarkt) trots att årets försäljningsmål med råge redan är mött.
Du kan blunda för skillnaden om du vill. Jag bryr mig inte.

Du fattade noll, men nu kanske du lärt dig något?

Du fattar idag att likviditeten var usel 2022-12-31. Snyggt jobbat.

Nästa verklighetsförvirring är att det var lugnt eftersom ni hade 50 mkr på väg in veckan efter och stora fordringar. Ändå räckte inte pengarna året ut så ni fick låna intäkter från 2024 för att klara 2023. Hmm… märkligt.

Allt fortfarande perfekt dock om man är ett får. Näst bäst ekonomi efter Malmö eller hur var det nu?

Orkar inte mer. En katt, en häst och snart en hel bondgård.
2024-06-20, 09:16
Medlem
bananjuices avatar
Klubbar med ambitioner kan nu för tiden självklart inte längre gå runt på plåtar, varmkorv och lottringar. Det kan man självklart ha åsikter om och kanske vore det bäst att gå tillbaka till amatörfotboll men det tror jag inte riktigt är möjligt.

Bajen var restriktiva med försäljningar i fjol och det är ingen stor grej.

Problem hade det varit om vi hade börjat rea ut spelare bara för att kunna gå runt, situationen är just nu tvärtom och det är ett styrkebesked om man jämför med var vi varit historiskt.

Sen är det synd om vi inte får med för Kurt men han vill förståeligt gå till utlandet och vi har mycket att tjäna på att vara schyssta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in