2024-06-19, 22:02
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
John@y Larse#n minns jag och honom utesluter jag absolut inte. Inte klok och saknar spärrar helt för ett anständigt beteende.
Visste inte att han hade bröder i stan eller ens familj. Trodde han var inflyttad själv för han är väl inte uppvuxen i området?
Bor bröderna kvar i stan? Vart?
Hur ser deras liv ut idag?
Trodde John#y dragit tillbaka till Danmark. Trodde som sagt att hans familj bodde där. Blir nyfiken på detta då just John@y för mig varit het kandidat.
Han var en riktig snorvalp. Inte enbart för att jag är en äldre än honom utan även just i sitt beteende. En tjejkompis blev antastad av honom på krogen en gång. Han blev våldsam när hon försökte avvisa honom så jag och några polare fick gripa in. Han fattade inte ens att han gjorde fel. Uppfattade honom inte ens som full då utan bara allmänt körd. Så snäll mot brudar var han då verkligen inte.
Berätta gärna mer om honom och hans bröder.
Är hans bröder som han när det kommer till att fatta trögt? Våldsamma?
Finns det domar på någon av dem? Osv.

Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
IB03 - jag ar fortfarande nyfiken pa motivet och orsaken om du nu skall plocka in 3 danskar och en KM. Sa en av dessa misshandlar en tjej utan nagon specifik orsak tills hon avlider och de ovriga 3 star och tittar pa utan att ingripa ? Varfor ?

Kanske det ar annorlunda idag, men jag vet att om nagon kille pa 90-talet nar jag var ute i svangen hade fatt for sig att puckla pa en tjej av nagon orsak infor vittnen sa hade han tuggat asfalt ganska fort. Det hade inte accepterats. Sa var det da. Ditt resonemang ar fortfarande svart att salja utan motiv/orsak/bakgrund.

JohLa enligt källa hade också behov att visa sig stöddig mot manspersoner särskilt då sådana som han ej uppfattade som ett hot och som han kunde få överläge på. Om KM gick med Helena där kan detta till och med orsakat svartsjuka och provokation om JohLa också var intresserad av Helena.

Om JohLa var med sina vänner PN som brukade både substanser och anabola samt ErAn som nyttjade narkotika så kanske inte dessa var herrar som i första hand skulle ta Helenas parti.

Varför måste vi då krångla till detta med KM på plats där också ? Ja, det är allt detta med honom då som räknas upp hela tiden som är besvärande och svårt att få en annan mer oskyldig förklaring till varför det ser ut så här för honom.
Senast redigerad av IB03 2024-06-19 kl. 22:34.
Citera
2024-06-19, 22:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Man skulle kunna tänka sig att ArLa:s bil parkeras på Mariegärdes väg och att man går/springer ned till parkeringen på Bråten, c:a 440 meter, och där tar PeNi:s bil. ArLa:s bil kan sedan ha flyttats till sjukhuset när operationen är klar. Att gömma ArLa:s bil kan vara av intresse om Helena åkt i den levande och i PeNi:s bil död.

Se där ja, nu fick vi korn på en ny variant! (Man kanske tog sig till fots till Bråten.) Tack, Thord!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-19 kl. 22:12.
Citera
2024-06-19, 22:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Varför måste vi då krångla till detta med KM på plats där också ? Ja, det är allt detta med honom då som räknas upp hela tiden som är besvärande och svårt att få en vettig förklaring till varför det ser ut så här för honom.

Jag vet att jag får kritik, men det struntar jag fullständigt i. Faktum är att det finns ännu mer besvärande omständigheter om PU. Det är ett hårt lopp mellan KM, PU och ThSt som mannen med pilotglasögon.
Citera
2024-06-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
JohLa enligt källa hade också behov att visa sig sig stöddig mot manspersoner särskilt då sådana som han ej uppfattade som ett hot och som han kunde få överläge på. Om KM gick med Helena där kan detta till och med orsakat svartsjuka och provokation om JohLa också var intresserad av Helena.

Om JohLa var med sina vänner PN som brukade både substanser och anabola samt ErAn som nyttjade narkotika så kanske inte dessa var herrar som i första hand skulle ta Helenas parti.

Varför måste vi då krångla till detta med KM på plats där också ? Ja, det är allt detta med honom då som räknas upp hela tiden som är besvärande och svårt att få en annan mer oskyldig förklaring till varför det ser ut så här för honom.

IB03 - det ar ju du som forsoker passa in KM ?

Och nej. Alltsa, nu talar jag fran egen erfarenhet men pa den tiden fanns det inte pa kartan att en kille skulle sla en tjej sonder och samman nar andra tittade pa. Han hade fatt tugga asfalt direkt. Anabola hit och droger dit, det funkar inte sa att du bara star och bevittnar. Ditt scenario med drogad alfahanne som spoar livet ur en ensam tjej och 2-3 personer som star och tittar pa och sedan drar ivag till Danmark med ett lik i bakluckan sasom inget hant, sorry IB03. Nej. Bara nej. Mojligtvis, mojligtvis en person som ar radd. Men tva eller tre unga man med bra fysik som skall sta dar och se en tjej bli misshandlad ? Nej. Den sannolikheten ar sa liten att den knappt finns.

Nej, HA hade tyvarr sitt problem 1 mot 1. Inga vittnen. Fragan ar bara varfor mordaren blev sa forbannad att han tog till massivt overvald mot en liten 22-arig tjej. Sexualbrott mojligtvis, det skulle forklara skriken. Men da skulle det finnas mycket mera spar och teknisk bevisning.
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-19 kl. 23:10.
Citera
2024-06-20, 00:07
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Och nej. Alltsa, nu talar jag fran egen erfarenhet men pa den tiden fanns det inte pa kartan att en kille skulle sla en tjej sonder och samman nar andra tittade pa. Han hade fatt tugga asfalt direkt. Anabola hit och droger dit, det funkar inte sa att du bara star och bevittnar. Ditt scenario med drogad alfahanne som spoar livet ur en ensam tjej och 2-3 personer som star och tittar pa och sedan drar ivag till Danmark med ett lik i bakluckan sasom inget hant, sorry IB03. Nej. Bara nej. Mojligtvis, mojligtvis en person som ar radd. Men tva eller tre unga man med bra fysik som skall sta dar och se en tjej bli misshandlad ? Nej. Den sannolikheten ar sa liten att den knappt finns.

Nej, HA hade tyvarr sitt problem 1 mot 1. Inga vittnen. Fragan ar bara varfor mordaren blev sa forbannad att han tog till massivt overvald mot en liten 22-arig tjej. Sexualbrott mojligtvis, det skulle forklara skriken. Men da skulle det finnas mycket mera spar och teknisk bevisning.

Med Helena försvunnen försvann väl även spår och teknisk bevisning.
Citera
2024-06-20, 00:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Med Helena försvunnen försvann väl även spår och teknisk bevisning.

Otroligt korkad slutsats av denne MrConwell. Till på köpet gjorde ju polisen ingen brottsplatsundersökning, så eventuella spår i terrängen försvann ju också.
Citera
2024-06-20, 00:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Intressant ... Ponera att Helena hade sitt problem med en (1) person, men för det kan det väl ha varit två personer involverade? "Hanna" säger det - och GW Persson likaså.
Citera
2024-06-20, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Intressant ... Ponera att Helena hade sitt problem med en (1) person, men för det kan det väl ha varit två personer involverade? "Hanna" säger det - och GW Persson likaså.

Ja du Ugglan, jag haller 100% med om att det var mer an en person involverad. Som jag sagt i denna trad manga ganger. Men det ar lite klurigt for tva personer att samtidigt doda ett offer, sa jag kor min teori pa en garningsman och en medhjalpare. Som jag sagt manga ganger. Du kanske skulle testa att faktiskt lasa mina inlagg ? Och nej, jag tror inte pa din PU. Om han namngett 3 tjejer har sa har han sakerligen namngett samma tjejer hos polisen i forhor, och tjejerna har bekraftat det eftersom han inte ar misstankt eller har varit anhallen. Sa det utesluter Mr PU.

Eller ocksa kanske testa att sluta spela Mr Besserwisser, eftersom du har trots manga ar och tusentals inlagg inte lyckats komma from till nagot konkret sedan 2016 ? Och det, min kara Uggla, ar fakta. Ditt engagemang ar beundransvart, men vad har du faktiskt astadkommit i denna trad ? Forutom att forolampa alla som inte haller med dig ? For ovrigt ar tiden for detta inlagg 20.15pm, du verkar ju vara nyfiken pa klockslag ocksa ?

Jag och RFT ar overens om en sak. Losningen till detta finns att hitta hos offret. Men tyvarr finns det inga personer i denna trad som kande HA och kan komma med detaljerad information om hennes liv innan den tragiska kvallen. Utan det sa ar det nog omojligt att knacka denna deckargata.

Trots massiv information om Mariestads 90-tals danskar och deras adresser. Fanns det kanske tyskar och belgare ocksa ? Eller hollandare ?
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-20 kl. 02:27.
Citera
2024-06-20, 06:51
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Absolut. Han som gjorde närmanden. Och han som körde bilen. Det är min spekulation, och den för oss inte ett steg närmare gåtans lösning.

Den här tråden startade 2007; det är 17 år sedan. Idag är tråden inte närmare en lösning än vad den var 2007. Att diskutera och spekulera i vem eller vilka av de män som var aktiva i stadens uteliv på den tiden, och vem/vilka av dem som kan ha gjort detta - det har ju faktiskt inte givit något annat än spekulationer. Hur många inlägg har inte ägnats åt att diskutera bilmodell och färg på bilen - har det lett någonstans? När vi inte ens vet hur hon tog sig hemåt, bil eller promenad, så är det svårt att komma vidare.
Ja, jag har sagt detta fler gånger tidigare, med de ofullständiga uppgifter vi har nu, kommer vi inte längre.
Senast redigerad av RFT 2024-06-20 kl. 07:50.
Citera
2024-06-20, 08:14
Medlem
RFTs avatar
Det finns kanske någon som under anonymitet kan tänka sig att berätta hur allt faktiskt gick till. Hen kanske läser i tråden regelbundet. Men hen inser att här i tråden kommer hen att bli ifrågasatt och t o m bli anklagad för att skydda de verkliga gärningsmännen. Hen inser att det inte kommer att leda någonstans att gå in här och berätta: ”jag vet, jag var med, jag kan berätta precis hur det gick till, vilka som var med och bakgrunden till händelsen.”
Citera
2024-06-20, 11:53
Medlem
IB03s avatar
Jag har en viktig uppgift att tillkännage. JohLa tog bilkörkort först år 2000.

Detta komplicerar saker lite. Jag håller fast vid danskspåret fortsatt men det är rollbesättningen som kan komma att ändras. Hmm.

Polisen bör kartlägga vilka som då bodde i de två sista husen på Mariegärdesväg ändock. Det är ändå upp till dem att lösa detta...

Släktforska på skorna när det blir tillåtet och ta det därefter. Familjen bör ju då också få veta vilkens dna det finns på dessa skor då också.
Citera
2024-06-20, 19:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja du Ugglan, jag haller 100% med om att det var mer an en person involverad. Som jag sagt i denna trad manga ganger. Men det ar lite klurigt for tva personer att samtidigt doda ett offer, sa jag kor min teori pa en garningsman och en medhjalpare. Som jag sagt manga ganger. Du kanske skulle testa att faktiskt lasa mina inlagg ? Och nej, jag tror inte pa din PU. Om han namngett 3 tjejer har sa har han sakerligen namngett samma tjejer hos polisen i forhor, och tjejerna har bekraftat det eftersom han inte ar misstankt eller har varit anhallen. Sa det utesluter Mr PU.

Svar: Det som du påstår dig ha sagt många gånger, har också jag sagt - men tusen gånger! Och om PU har nämnt de tre tjejerna, ja. Men har han det? Och även om PU har namngett de tre tjejerna för polisen, så kan han mycket väl ha varit "hel och ren" just vid taxistationen. Men efter det, då? Din analytiska förmåga är inte särskilt stor. Nej, PU kan inte uteslutas.

Eller ocksa kanske testa att sluta spela Mr Besserwisser, eftersom du har trots manga ar och tusentals inlagg inte lyckats komma from till nagot konkret sedan 2016 ? Och det, min kara Uggla, ar fakta. Ditt engagemang ar beundransvart, men vad har du faktiskt astadkommit i denna trad ? Forutom att forolampa alla som inte haller med dig ? For ovrigt ar tiden for detta inlagg 20.15pm, du verkar ju vara nyfiken pa klockslag ocksa ?

Svar: Har någon annan kommit fram till något, då? Ens polisen? Men jag har faktiskt pratat ingående med "Hanna", Lockerudsvittnet samt vittnet intill Kolarestigen - och haft kontkat med Peter Thylén på Kalla fall om vittnena. Det sistnämnda vittnet kände han inte till. Och lite till. Vad har du åstadkommit med din dryga attityd?

Jag och RFT ar overens om en sak. Losningen till detta finns att hitta hos offret. Men tyvarr finns det inga personer i denna trad som kande HA och kan komma med detaljerad information om hennes liv innan den tragiska kvallen. Utan det sa ar det nog omojligt att knacka denna deckargata.

Svar: Att lösningen finns "hos offret" är ju ett bekvämt sätt att försöka visa sig på styva linan. Jag tror att alla förstår att gärningsmannen sannolikt (!) finns att hitta i Helenas bekantskaps-/umgängeskrets - till och med GW Persson tycker det. Men vi vet inte.

Trots massiv information om Mariestads 90-tals danskar och deras adresser. Fanns det kanske tyskar och belgare ocksa ? Eller hollandare ?

Svar: Så förbannat dum du är!

Se svaren ovan.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-20 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in