Citat:
Ursprungligen postat av
Skvagg
Sammanfattningsvis skulle jag vilja skriva följande angående TS eventuella inblandning:
- Helena måste ha känt GM tillräckligt väl för att stiga in i hans bil. Här kvalificerar sig TS.
- GM måste ha haft en bil i närheten av Stadt. TS bodde mycket nära Stadt och hade med all snnolikhet tillgång till minst en bil i området kring Stadt. Det behövs dock uppgifter vilken eller vilka bil/bilar han kan ha haft tillgång till för att se om de passar in i beskrivningen.
- Den snabba händelseutvecklingen talar starkt för att Helena och GM har en historia/relation ihop där något har uppstått som gjort GM arg redan innan han satte sig i bilen med Helena. Här kan TS ev relation med Helena passa in. Ett annat alternativ är att GM gjort närmanden i bilen mot Helena som hon avvisat och situationen sedan snabbt spårat ur.
- GM har känt till kohagen med stigen och att den munnar ut vid lekplatsen samt att man kan ta sig dit med bil via cykelbanan. TS kände till detta med tanke på hundpromenaderna.
- GM var sannolikt vältranad och i bra fysisk form vid brottstillfället. Kroppen har sannolikt burits en längre sträcka och sjukhusparkeringsvittnet beskriver honom som vältränad. Här passar TS också in.
- om nu carinas vittnesmål är korrekt så talar det för att GM ändå inte var så värst bekant i området. Det är en riskabel och konstig parkering. Det i kombination med stigen och GM kännedom om cykelbanan kan tala för TS som GM. GM beter sig lite såsom någon som känner till området väl men utan vana att köra bil i området skulle betett sig.
- GM kan ha parkerad på sjukhusparkeringen efter brottet. TS kan ha haft tillgång till sådan parkering.
- GM verkar undvikit hällristningsvägen och dess parallelgator samt området kring norra kolarestigen/kolarbacksvägen trots att det hade varit logiskt att använda någon av dessa gator. Var det för att han var rädd att han eller hans bil skulle kännas igen? I så fall kan det tala för TS som GM då han hade koppling till just det området.
Jag är medveten om att en del av ovanstående också passar in på några andra personer nämnda i tråden. En möjlighet att kanske komma vidare är att titta på vilka bilar TS hade tillgång till.
Jag anser att Kalla Fall omedelbart bör rikta in sig på TS . Utgångspunkten är hans relation som hundkompis med Helena, att han var lärare, hans intressanta bostadsadress, hans förmodade koppling till Sjukhuset och även golfbanan, hans lokalkännedom runt Kohagen/Ekudden. PeVa är intressant men, det finns egentligen ingen handfast kännedom om att han skulle ha haft en sorts relation till Helena. Han bodde även i Skövde vid tidpunkten. Jag kan även misstänka att det kan ha utvecklats till mer än bara vara hundkompisar mellan TS och Helena med dessa enligt bl a Prinzezzan, nästintill dagliga promenader.
Jag har fått till mig i PM att denne TS var lite av en självgod player vid denna tid 1992, han utnyttjade givetvis sin stora dragningskraft på kvinnor till fullo. Att han skulle vara så seriös med denna 10 år yngre flicka ASP som dessutom bodde på en annan ort , Falköping vid denna tid hjälper ju inte upp iden att han skulle varit så fantastiskt seriös med henne under denna tid. Ryktet enligt denna PM-avsändare var välkänt : att han sprang med andra.
Han bodde som sagt på Österlånggatan 19 då från 1/5-1992 men säger alltså upp denna lägenhet ganska snart efter försvinnandet och flyttar in på Blombackagatan 2A 19921123. Han bor alltså inte alls länge här då han säger upp denna lägenhet och flyttar tillbaka till Österlånggatan igen. Denna gång till 17 A. En mycket konstig manöver som jag tror jag vet skälet till. Han kände att han bodde alltför nära där spåren efter en synlig Helena slutade. Alltså om vi då tar in det vittnet som sett en ensam kvinna gå över torget som antogs vara Helena gåendes just i riktning mot Österlånggatan.
När han känner att det har lagt sig lite och Polisen har riktat in sig på andra tänkbara GM så flyttar han tillbaka till det centrala läget igen. Det blir som sagt även passande för han att stadga sig nu i detta läget med ASP som tycker om honom. Att vända sig till en trygg hamn och dessutom få en stabil och seriös framtoning som familjefar gör ju inte honom mer misstänkt om man säger så. Enligt PM, så gjorde han ASP gravid under 1993 och flyttade ihop med henne trots att förhållandet knakade i fogarna redan vid denna tid. Inte svårt alls att tänka sig med en så ung tjej och som dessutom bott i Falköping ända tills i juli 1993 då hon flyttade in på Nygatan 15.