2023-01-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Båtplatsen är kvar på samma ställe tar ca 5-7 minuter att gå dit från Helenas hus. Och dom skulle väl kunna ha en plats där speciellt om man känner nån som har plats där innan ,det sköts ju privat ,typ samfällighet , men är nästan säker på att varken föräldrarna el A-S P hade nån båt alls , men hon har 2 äldre bröder och en yngre , kan inte svara för om nån av dom äldre hade båt i Mariestad .
Ligger det nte nära tillhands att ASP pappa hade båt med tanke på hans fiskinfresse. Det går ju dessutom i arv så det låter som en båtfamilj. Barn som växer upp med det får inte sällan blodad tand. Skulle de stått och metat på land.Vad gör dig "nästan säker" på att det inte är så att de hade en båt?
Senast redigerad av Bratis 2023-01-02 kl. 20:40.
Citera
2023-01-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, det skulle vara ändå intressant veta vilka som hade båt där. Undra om Polisen gjorde en sådan undersökning eller förteckning på det 1992. Kanske någon äldre som har hållit i denna samfällighet som fortfarande vet ?

Vet du vilken ålder dessa två bröder var i då ? Kan de känt TS ?
Den ena brodern var född 69, skolkamrat med Ulri@ka och Helen$a.
Här att talats om bröderna Olsso#n. Brodern för 69 var väldigt nära vän med honom kom jag på. Kanske lite onödigt vetande men ändå.
Dessutom tror jag det kom en bror på sladden som är yngre än ASP. Lite osäker på när.
Den äldsta brodern tror jag är en 66a.
Citera
2023-01-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Ligger det nte nära tillhands att ASP pappa hade båt med tanke på hans fiskinfresse. Det går ju dessutom i arv så det låter som en båtfamilj. Barn som växer upp med det får inte sällan blodad tand. Skulle de stått och metat på land.Vad gör dig "nästan säker" på att det inte är så att de hade en båt?
Jag har tänkt precis som du ,men tänkte egentligen mer att nån av dom inte hade båt i Mariestad , kanske mer åt Sjötorp för där bor ju dom alla är sen lång tid tillbaka . Dom flyttade ju dit från kolarstigen i början på 90 talet. Nån kanske kan se när flytten dit gick ?
Citera
2023-01-03, 03:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Den ena brodern var född 69, skolkamrat med Ulri@ka och Helen$a.
Här att talats om bröderna Olsso#n. Brodern för 69 var väldigt nära vän med honom kom jag på. Kanske lite onödigt vetande men ändå.
Dessutom tror jag det kom en bror på sladden som är yngre än ASP. Lite osäker på när.
Den äldsta brodern tror jag är en 66a.

Han* Per*son *s f. -69
Äldsta brodern f. -66 har bytt efternamn och heter nuförtiden Håk*n Z*nder *a
Citera
2023-01-03, 09:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Han* Per*son *s f. -69
Äldsta brodern f. -66 har bytt efternamn och heter nuförtiden Håk*n Z*nder *a

Detta skall tydligen enligt ett PM jag fått vara väldigt bra människor det här och det skall gälla hela familjen Pers*on.

Jag kollade ändå då upp den yngre brodern där: HP. Han skall ha bott på Muggebovägen 1 i Mariestad från 1991-1995. Jag tror inte att någon av bröderna hade så stor anledning att umgås med TS. ASP bodde också i Falköping vid denna tid. De har ju ingen anledning att umgås med TS för han sporadiskt date-ar deras 20 åriga syster när hon inte är i Falköping.

Det blir också alldeles för långsökt att tänka sig att TS tar en annans båt om han vet att den finns i denna småbåtshamn i denna pressade situation - den kan till och med vara låst- ingen soppa i o s v . Man förlitar sig på det man är bekant med i sådana här kritiska situationer. Man chansar inte. Hade man bara förlitat sig på tur hade det med all sannolikt gått åt skogen i någon ände, antingen under händelseförloppet eller i efterspelet.

Han skall ha varit vän MO också. För mig säger det heller inget, för jag tror inte längre på att någon av bröderna O är inblandade i detta.
Citera
2023-01-03, 11:37
Medlem
Femina publicerade en berättelse om försvinnandet igår:
https://www.femina.se/livsberattelser/helena-andersson-har-varit-forsvunnen-i-30-ar-familjens-ord-om-eviga-sorgen/8984807

I den texten finns en länk till en gammal text i Allas:
https://www.allas.se/relationer/olost-mord-gabriellas-syster-forsvann-for-23-ar-sen/103654

Jag upplever inte att det framkommer något nytt och det är bara några få betydelselösa faktafel.
Citera
2023-01-03, 12:26
Medlem
Låt oss inte glömma att det är långt ifrån säkert att GM använde sig av en båt. Den idén kommer från LGWP och då låg båten i en hamn som ligger på väg till där GM bor. Alltså med all sannolikhet inte den lilla hamnen på Ekudden. GM verkar ha hunnit med mycket på kort tid i ett begränsat område. Att ta med och dumpa en kropp med hjälp av en båt är både krångligt och kräver en del tid. Jag utesluter det inte i Helenafallet för att brottsplatsen ligger så nära vattnet men det finns helt klart andra alternativa metoder som är minst lika sannolika.
Citera
2023-01-03, 12:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Detta skall tydligen enligt ett PM jag fått vara väldigt bra människor det här och det skall gälla hela familjen Pers*on.

Jag kollade ändå då upp den yngre brodern där: HP. Han skall ha bott på Muggebovägen 1 i Mariestad från 1991-1995. Jag tror inte att någon av bröderna hade så stor anledning att umgås med TS. ASP bodde också i Falköping vid denna tid. De har ju ingen anledning att umgås med TS för han sporadiskt date-ar deras 20 åriga syster när hon inte är i Falköping.

Det blir också alldeles för långsökt att tänka sig att TS tar en annans båt om han vet att den finns i denna småbåtshamn i denna pressade situation - den kan till och med vara låst- ingen soppa i o s v . Man förlitar sig på det man är bekant med i sådana här kritiska situationer. Man chansar inte. Hade man bara förlitat sig på tur hade det med all sannolikt gått åt skogen i någon ände, antingen under händelseförloppet eller i efterspelet.

Han skall ha varit vän MO också. För mig säger det heller inget, för jag tror inte längre på att någon av bröderna O är inblandade i detta.

Ok, delar din åsikt i det här fallet.
TS var väl relativt nyinflyttad i Mariestad så om han var ensam GM kanske HA's kvarlevor finns någon helt annanstans.
Citera
2023-01-04, 13:01
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Angående Helenas eventuella affär med TS: Några användare i tråden är ganska tydliga med att Helena hade varit tillsammans med TS, men detta möts med en sorts "diskret skepsis" från ett par användare - man får känslan av att man vill göra kopplingen mellan Helena och TS typ ointressant eller aldrig existerande.

Denne TS verkar skapa lite nerv i tråden, i alla fall är det min uppfattning. MRö är inte sugen på att svara på mina frågor om vad som faktiskt låg till grund för att TS tog bort honom från vänlistan på Facebook. Att TS hade flyttat är sannerligen ingen trovärdig förklaring till att börja rensa vitt och brett i vänlistan. Det ligger något djupare bakom det beslutet.

Sedan funderar jag på det som Jenvén sa: "Tänk hund, tänk häst" och så vidare. TS ska ju ha varit en av Helenas hundkompisar, så i det avseendet passar ju TS som hand i handsken på Jenvéns resonemang. Någon i tråden har skrivit att PW har dementerat TS som "mannen med pilotglasögon", men jag kan inte minnas det. Har PW dementerat TS "specifikt" eller bara genom att hon ska ha svarat ett par användare i tråden att "mannen med pilotglasögon" inte har nämnts i tråden och så vidare? Vilket är det exakt som gäller? Men oavsett detta så kan TS faktiskt vara inblandad på ett annat sätt än som just "mannen med pilotglasögon". Var han på Stadt den aktuella kvällen? Vet vi det?

En annan sak som gör TS intressant är ju hans umgänge med riksdagens före detta talman Urb*n Ahl*n (som dessutom har anklagats för sexuella trakasserier), vars förehavanden den aktuella kvällen också efterfrågas. Dessutom påstås ju Urb*n Ahl*n vara kusin med KM, som av några användare har pekats ut som "mannen med pilotglasögon".

TS skapar lite nerv i tråden, likaså PU:s förnekande om kännedom om BW. MRö duckar för ingående frågor om TS.

Min fetning.

Här är ovan beskrivs alltså fler märkliga manövrar från TS av Ugglan. För mig känns nu faktiskt TS minst lika het som PeVa. Vi har ju här ett mer verifierat konstaterade beträffande den sorts relation som Helena kan ha haft med sin tänkta baneman. Med bakgrund av det faktum att det nästan alltid finns en sorts relation som ligger bakom när en ung kvinna mördas/försvinner. Denna relation finns ju alla fall styrkt i tråden, att TS och Helena skall ha varit "hundkompisar" inpå försvinnandet och att Helena kan ha varit förtjust i TS.

Samma typ av intresse tror jag inte TS hade för Helena, att då han skulle ha lämnat ASP för henne. Om det skulle varit så att Helena börjat ställa krav på TS om de var mer än hundkompisar kanske detta hade blivit rejält besvärligt för TS. Tar vi då in gravidryktet i detta också blir det ju än mer bekymmersamt då för TS. Spekulation.

För att konkretisera denna tänkta situation mer vet vi ju att hans flickvän ASP var på ett betydande avstånd bort- i Falköping på veckodagarna och även vad jag antar en del helger. ASP som var den kvinna som han flyttade ihop med året efter (hösten 1993). Deras första barn kom efterföljande år 1994.
Senast redigerad av IB03 2023-01-04 kl. 13:31.
Citera
2023-01-04, 16:02
Medlem
Citat:
Min fetning.

Här är ovan beskrivs alltså fler märkliga manövrar från TS av Ugglan. För mig känns nu faktiskt TS minst lika het som PeVa. Vi har ju här ett mer verifierat konstaterade beträffande den sorts relation som Helena kan ha haft med sin tänkta baneman. Med bakgrund av det faktum att det nästan alltid finns en sorts relation som ligger bakom när en ung kvinna mördas/försvinner. Denna relation finns ju alla fall styrkt i tråden, att TS och Helena skall ha varit "hundkompisar" inpå försvinnandet och att Helena kan ha varit förtjust i TS.

Samma typ av intresse tror jag inte TS hade för Helena, att då han skulle ha lämnat ASP för henne. Om det skulle varit så att Helena börjat ställa krav på TS om de var mer än hundkompisar kanske detta hade blivit rejält besvärligt för TS. Tar vi då in gravidryktet i detta också blir det ju än mer bekymmersamt då för TS. Spekulation.

För att konkretisera denna tänkta situation mer vet vi ju att hans flickvän ASP var på ett betydande avstånd bort- i Falköping på veckodagarna och även vad jag antar en del helger. ASP som var den kvinna som han flyttade ihop med året efter (hösten 1993). Deras första barn kom efterföljande år 1994.
Intressant !
Citera
2023-01-05, 07:42
Medlem
Sammanfattningsvis skulle jag vilja skriva följande angående TS eventuella inblandning:
- Helena måste ha känt GM tillräckligt väl för att stiga in i hans bil. Här kvalificerar sig TS.
- GM måste ha haft en bil i närheten av Stadt. TS bodde mycket nära Stadt och hade med all snnolikhet tillgång till minst en bil i området kring Stadt. Det behövs dock uppgifter vilken eller vilka bil/bilar han kan ha haft tillgång till för att se om de passar in i beskrivningen.
- Den snabba händelseutvecklingen talar starkt för att Helena och GM har en historia/relation ihop där något har uppstått som gjort GM arg redan innan han satte sig i bilen med Helena. Här kan TS ev relation med Helena passa in. Ett annat alternativ är att GM gjort närmanden i bilen mot Helena som hon avvisat och situationen sedan snabbt spårat ur.
- GM har känt till kohagen med stigen och att den munnar ut vid lekplatsen samt att man kan ta sig dit med bil via cykelbanan. TS kände till detta med tanke på hundpromenaderna.
- GM var sannolikt vältranad och i bra fysisk form vid brottstillfället. Kroppen har sannolikt burits en längre sträcka och sjukhusparkeringsvittnet beskriver honom som vältränad. Här passar TS också in.
- om nu carinas vittnesmål är korrekt så talar det för att GM ändå inte var så värst bekant i området. Det är en riskabel och konstig parkering. Det i kombination med stigen och GM kännedom om cykelbanan kan tala för TS som GM. GM beter sig lite såsom någon som känner till området väl men utan vana att köra bil i området skulle betett sig.
- GM kan ha parkerad på sjukhusparkeringen efter brottet. TS kan ha haft tillgång till sådan parkering.
- GM verkar undvikit hällristningsvägen och dess parallelgator samt området kring norra kolarestigen/kolarbacksvägen trots att det hade varit logiskt att använda någon av dessa gator. Var det för att han var rädd att han eller hans bil skulle kännas igen? I så fall kan det tala för TS som GM då han hade koppling till just det området.
Jag är medveten om att en del av ovanstående också passar in på några andra personer nämnda i tråden. En möjlighet att kanske komma vidare är att titta på vilka bilar TS hade tillgång till.
Citera
2023-01-05, 09:44
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Sammanfattningsvis skulle jag vilja skriva följande angående TS eventuella inblandning:
- Helena måste ha känt GM tillräckligt väl för att stiga in i hans bil. Här kvalificerar sig TS.
- GM måste ha haft en bil i närheten av Stadt. TS bodde mycket nära Stadt och hade med all snnolikhet tillgång till minst en bil i området kring Stadt. Det behövs dock uppgifter vilken eller vilka bil/bilar han kan ha haft tillgång till för att se om de passar in i beskrivningen.
- Den snabba händelseutvecklingen talar starkt för att Helena och GM har en historia/relation ihop där något har uppstått som gjort GM arg redan innan han satte sig i bilen med Helena. Här kan TS ev relation med Helena passa in. Ett annat alternativ är att GM gjort närmanden i bilen mot Helena som hon avvisat och situationen sedan snabbt spårat ur.
- GM har känt till kohagen med stigen och att den munnar ut vid lekplatsen samt att man kan ta sig dit med bil via cykelbanan. TS kände till detta med tanke på hundpromenaderna.
- GM var sannolikt vältranad och i bra fysisk form vid brottstillfället. Kroppen har sannolikt burits en längre sträcka och sjukhusparkeringsvittnet beskriver honom som vältränad. Här passar TS också in.
- om nu carinas vittnesmål är korrekt så talar det för att GM ändå inte var så värst bekant i området. Det är en riskabel och konstig parkering. Det i kombination med stigen och GM kännedom om cykelbanan kan tala för TS som GM. GM beter sig lite såsom någon som känner till området väl men utan vana att köra bil i området skulle betett sig.
- GM kan ha parkerad på sjukhusparkeringen efter brottet. TS kan ha haft tillgång till sådan parkering.
- GM verkar undvikit hällristningsvägen och dess parallelgator samt området kring norra kolarestigen/kolarbacksvägen trots att det hade varit logiskt att använda någon av dessa gator. Var det för att han var rädd att han eller hans bil skulle kännas igen? I så fall kan det tala för TS som GM då han hade koppling till just det området.
Jag är medveten om att en del av ovanstående också passar in på några andra personer nämnda i tråden. En möjlighet att kanske komma vidare är att titta på vilka bilar TS hade tillgång till.

Jag anser att Kalla Fall omedelbart bör rikta in sig på TS . Utgångspunkten är hans relation som hundkompis med Helena, att han var lärare, hans intressanta bostadsadress, hans förmodade koppling till Sjukhuset och även golfbanan, hans lokalkännedom runt Kohagen/Ekudden. PeVa är intressant men, det finns egentligen ingen handfast kännedom om att han skulle ha haft en sorts relation till Helena. Han bodde även i Skövde vid tidpunkten. Jag kan även misstänka att det kan ha utvecklats till mer än bara vara hundkompisar mellan TS och Helena med dessa enligt bl a Prinzezzan, nästintill dagliga promenader.

Jag har fått till mig i PM att denne TS var lite av en självgod player vid denna tid 1992, han utnyttjade givetvis sin stora dragningskraft på kvinnor till fullo. Att han skulle vara så seriös med denna 10 år yngre flicka ASP som dessutom bodde på en annan ort , Falköping vid denna tid hjälper ju inte upp iden att han skulle varit så fantastiskt seriös med henne under denna tid. Ryktet enligt denna PM-avsändare var välkänt : att han sprang med andra.

Han bodde som sagt på Österlånggatan 19 då från 1/5-1992 men säger alltså upp denna lägenhet ganska snart efter försvinnandet och flyttar in på Blombackagatan 2A 19921123. Han bor alltså inte alls länge här då han säger upp denna lägenhet och flyttar tillbaka till Österlånggatan igen. Denna gång till 17 A. En mycket konstig manöver som jag tror jag vet skälet till. Han kände att han bodde alltför nära där spåren efter en synlig Helena slutade. Alltså om vi då tar in det vittnet som sett en ensam kvinna gå över torget som antogs vara Helena gåendes just i riktning mot Österlånggatan.

När han känner att det har lagt sig lite och Polisen har riktat in sig på andra tänkbara GM så flyttar han tillbaka till det centrala läget igen. Det blir som sagt även passande för han att stadga sig nu i detta läget med ASP som tycker om honom. Att vända sig till en trygg hamn och dessutom få en stabil och seriös framtoning som familjefar gör ju inte honom mer misstänkt om man säger så. Enligt PM, så gjorde han ASP gravid under 1993 och flyttade ihop med henne trots att förhållandet knakade i fogarna redan vid denna tid. Inte svårt alls att tänka sig med en så ung tjej och som dessutom bott i Falköping ända tills i juli 1993 då hon flyttade in på Nygatan 15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in