2024-06-19, 18:36
Medlem
Jack.Elams avatar
Läsvärt, för mig i alla fall. Nu har man några fasta siffror på vad som måste ersättas.

https://meduza.io/en/feature/2024/06/19/the-winter-ahead
Citat:
The winter ahead Russia has destroyed half of Ukraine’s energy infrastructure. What does that mean for the upcoming heating season?

In March 2024, the Russian military began its largest aerial attack on Ukraine’s energy infrastructure yet, disabling about half of the country’s power generating capacity. While many of the affected facilities will take years to repair, winter is just months away, and Russia’s attacks show no sign of stopping. Journalists from the independent outlet iStories spoke to a number of industry experts to find out how the Ukrainian authorities are preparing for the upcoming heating season. Meduza shares an abridged translation of their reporting.

Läs hela artikeln först innan ni hackar vidare på min kommentar.

Men jag har varit inne på att det är en Beirut-situation så det är väldigt många småskaliga producenter av elenergin eller den thermiska energin i form av uppvärmning som måste komma in och lösa situationen. Jag själv är av den åsikt att en skorsten ska gå nästan rakt upp och till den kan man ansluta en värmekälla. Men i bygga-jobba-tider så dyker det upp pelletskaminer med skorstenen på väggen som ett exempel. Om det är vad som krävs för att värma upp ett höghus så är jag inne på den iden. En kamin i varje lägenhet och rökgaserna går ut via väggen.. ..Långt i från optimalt men folk slipper frysa.
Citera
2024-06-19, 18:36
Medlem
Götapetter!

Inget av rysstrollen är här.

Har de bara tappat ståndet eller sitter de i möte om nästa strategi?

Märkbart att rysstrollen sonika ligger lågt.
Citera
2024-06-19, 18:39
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Ska vi få se Nord-Koreaner i Ukraina snart, med tanke på samarbetet?

Mellan 20 000 och 50 000 mordkoreaner ska tydligen snart bli slavarbetare i rysseriet enligt avtal mellan helan och halvan. Spekulerade tidigare hur många av dessa kan tänkas hamna vid fronten i Ukraina.
Citat:
Nordkorea exporterar också arbetskraft för att utvinna välbehövlig utländsk valuta. Enligt The Guardian har ryska tjänstemän diskuterat att "arbeta med politiska arrangemang" för att få 20 000 till 50 000 nordkoreanska arbetare till Ryssland. I takt med att Ryssland mer och mer glider in i en krigsekonomi råder det brist på arbetskraft, särskilt inom den civila sektorn.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html
Citera
2024-06-19, 18:41
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Nu har ryzzarna bombat sönder den nyrenoverade kyrkan i gammalsvenskby. Helförstörd!

Nu frågar jag er som betecknar sig som nationalistiska svenskar, antivaxare och putinkuksugare: hade gammalsvenskby placerat Himars eller Archers i kyrkan? Eller var kyrkan full med ukrianska militärer och NATO-generaler?

Spekulera vetja, jag behöver något att skratta åt i detta iditrace till en SMO.
vi får nog fråga Börje och fyllot och deras kompisar varför kyrkan måste förstöras.
Citera
2024-06-19, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Underrättelsekälla till Yle: Nästan alla ryska marktrupper är nu i Ukraina. Satellitbilder som Yle tagit del av visar att Ryssland har byggt ett nytt lager i Petrozavodsk.
https://svenska.yle.fi/a/7-10059235

Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Jaha, ett nytt mål för HIMARS och SS/Scalp. 155mm och drönare tar hand om det som blir kvar. Jag tror fan att Ukraina tar det här så småningom.
Hoppsan, Petrovskoj var det visst. Läste det första lite väl fort så ödmjuk rättelse.
Citera
2024-06-19, 18:53
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spjutspetsen
Götapetter!

Som så många andra så sitter dom nu och undrar vad strategin är när världens andra krigsmakt tvingas åka till Nordkorea, några som har en ekonomi lika stor som Wisconsin (Vill jag minnas att jag läst det senaste dygnet) för att tigga vapen.

-Starkt jobbat Putin. Du är en modern variant av kung Midas.
Citera
2024-06-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
vi får nog fråga Börje och fyllot och deras kompisar varför kyrkan måste förstöras.

Satanism utövadas där...och det måste såklart utrotas enligt förvirrade direktiv från Kreml.
Citera
2024-06-19, 18:55
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spjutspetsen
Götapetter!

Trasten, börje och stenböcklingen88 var tidigare i tråden idag, men har hållit låg profil sedan dess.

Men ryssen fortsätter med sina honungsfällor.
Citat:
Ukrainas underrättelsetjänst (SBU) uppgav på onsdagen att man gripit en person som försökt lämna över känslig information om landets styrkor till Ryssland. Enligt SBU hade Ryssland rekryterat mannen till sin sida i en dejtingchatt, rapporterade nyhetsbyrån AFP.
- SBU konfiskerade mannens telefon, som den misstänkte hade använt för att ta bilder av militära anläggningar och kommunicera med sin ryske 'vän', sade SBU i ett uttalande.
Mannen rekryterades i en "dejtingchatt" på Telegram, enligt SBU. Enligt underrättelsetjänsten hade Ryssland använt den information som den misstänkte lämnat i sina attacker mot Charkiv.
- SBU-officerare grep en informatör efter att han tagit bilder av ukrainska soldaters specialfordon, sade SBU
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e1564df6-d4a0-42c0-99de-b91510a46d10
Citera
2024-06-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorjeViking
Jag vet inte varför Putin åker till Nkorea. Om väst påstår att det är för att tigga vapen så behöver det inte vara sant. I princip allt som kommer ut från väst angående Putin får man ta med en nypa salt.
Jag lärde mig ett nytt uttryck idag, "crink-länderna" och nu när barnamördare v.puttin (som kremerat rysseriets ekonomi och strött askan på en soptipp) fått några ekonomiska avtal på plats med Mordkorea (som helt saknar ekonomi), vad kan gå fel?
Citera
2024-06-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Som så många andra så sitter dom nu och undrar vad strategin är när världens andra krigsmakt tvingas åka till Nordkorea, några som har en ekonomi lika stor som Wisconsin (Vill jag minnas att jag läst det senaste dygnet) för att tigga vapen.

-Starkt jobbat Putin. Du är en modern variant av kung Midas.
Relevant fråga. Vad gör Putin i Nordkorea?
Citera
2024-06-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken88
Det har redan kommit ut från ryskt håll att man kommer ge vapen och militärt stöd till länder som är i konflikt med USA-vänliga länder. Detta efter att USA gett klartecken till Ukraina att attackera mål inne i Ryssland.

Det som kommer ut i väst om Ryssland eller Kina tar man inte med en nypa salt utan med en hel container av salt.
kreml stödjer redan 80% av världens alla terrorgrupper, så jag ser inte hur det skulle ändra något.
Citera
2024-06-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
kreml stödjer redan 80% av världens alla terrorgrupper, så jag ser inte hur det skulle ändra något.
Jag ligger lågt. Jag uppskattar er andra verkligen!

Men jag väntar andra vågen när ryssarna snackat ihop sig. När det är tyst som nu befarar jag det värsta. Jag kan förstås bara vara barnslig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in