Läsvärt, för mig i alla fall. Nu har man några fasta siffror på vad som måste ersättas.
https://meduza.io/en/feature/2024/06/19/the-winter-ahead
Citat:
The winter ahead Russia has destroyed half of Ukraine’s energy infrastructure. What does that mean for the upcoming heating season?
In March 2024, the Russian military began its largest aerial attack on Ukraine’s energy infrastructure yet, disabling about half of the country’s power generating capacity. While many of the affected facilities will take years to repair, winter is just months away, and Russia’s attacks show no sign of stopping. Journalists from the independent outlet iStories spoke to a number of industry experts to find out how the Ukrainian authorities are preparing for the upcoming heating season. Meduza shares an abridged translation of their reporting.
Läs hela artikeln först innan ni hackar vidare på min kommentar.
Men jag har varit inne på att det är en Beirut-situation så det är väldigt många småskaliga producenter av elenergin eller den thermiska energin i form av uppvärmning som måste komma in och lösa situationen. Jag själv är av den åsikt att en skorsten ska gå nästan rakt upp och till den kan man ansluta en värmekälla. Men i bygga-jobba-tider så dyker det upp pelletskaminer med skorstenen på väggen som ett exempel. Om det är vad som krävs för att värma upp ett höghus så är jag inne på den iden. En kamin i varje lägenhet och rökgaserna går ut via väggen.. ..Långt i från optimalt men folk slipper frysa.