2024-06-19, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du får gärna komma med lagrum som styrker ditt påstående om att det är ett brott att parkera på någon annans tomtmark. Det är däremot ett brott att flytta annans egendom och blockera vägen för annan.

Enligt vägmärkesförordningen och trafikförordningen skall parkering regleras med vägmärken. Enligt LKOP skall skyltning vara tydlig för att du skall kunna ta ut kontrollavgift. Inte ens kommunen får blockera bilar eller flytta dem utan ett myndighetsbeslut.

(Du har bara två sätt att parkera en bil på, antingen på allmän gatumark eller på privat tomtmark)

Uttrycket "privat" bör nog undvikas här. Det för tankarna till tomt som ägs av privatperson. Den tomtmark som avses i LKOP kan ägas av en privatperson, men lika gärna av ett företag, en förening eller för den delen kommunen.
Citera
2024-06-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Uttrycket "privat" bör nog undvikas här. Det för tankarna till tomt som ägs av privatperson. Den tomtmark som avses i LKOP kan ägas av en privatperson, men lika gärna av ett företag, en förening eller för den delen kommunen.

Allt som inte drivs eller ägs av svensk förvaltning (stat, kommun, landsting) är att betrakta som enskild. Enskild är en annan benämning för just privat. En juridisk person är privat så länge som den inte ägs av en svensk förvaltning.
Citera
2024-06-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jag talade om det moraliskt felaktiga i det hela.

Hur kan du inte förstå den skillnaden?

Klantigt av dig.

Vi har inte det. Skulle nog dessutom våga påstå att majoriteten av villatomter troligen inte har det.

Moralisk synpunkter bör nog dryftas annorstädes eftersom rubriken är "juridik".

Misstänker också att jag får leta igenom ett antal villaområden utan att hitta några grindar vid infarten. På sin höjd finns ett staket runt tomten, men näst intill städse enbart en öppning i staketet för att kunna ta sig in på gården.
Ser annars framför mig en villa i klass med ett mindre slott omgärdat av en mur och grindar med taggtråd som öppnas för den som har rätt att åka in. Dessa konstruktioner tillhöra dock de färre.
Citera
2024-06-19, 15:51
Medlem
Citat:
Vi har inte det. Skulle nog dessutom våga påstå att majoriteten av villatomter troligen inte har det.

Klaga då inte när 1 barn springer ut på vägen 2. när utomstående parkerar sina bilar på din uppfart.
Även i Sverige räknas det inte som hemfridsbrott att gå in på en annans tomt för att t.ex. ringa på dörrklockan.
Citera
2024-06-19, 15:53
Medlem
Citat:
Allt som inte drivs eller ägs av svensk förvaltning (stat, kommun, landsting) är att betrakta som enskild. Enskild är en annan benämning för just privat. En juridisk person är privat så länge som den inte ägs av en svensk förvaltning.

Visst, men en tomt kan ju ägas av en myndighet, är fortfarande tomtmark i den bemärkelsen att LKOP kan tillämpas. Skrev ju heller inte att "privat" var helt fel, men kan förvirra en del.
Citera
2024-06-19, 15:56
Medlem
Citat:

Nej. Rubriken är "Folk som söker parkera bilen på din tomt, hur ser du på det ?"

Det är just det som jag svarat på.
Citera
2024-06-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du begår ju brott när du stänger in deras bil? Någon rätt att kräva in kontrollavgift enligt LKOP har du ju heller inte om du inte skyltar upp P-förbudet ordentligt.

Om de begår brott är inte klart, ingår uppfarten i din hemfridszon så är det hemfridsbrott, hindrar de sig från att köra ut (låter inte så) begår de egenmäktigt förfarande.
Om det var jag skulle jag ställa min traktor två centimeter bakom idioternas bil och skriva en skylt: "För en kostnad om endast 1500:- flyttas detta fordon på förkommen anledning."

Sedan skulle jag rigga en kamera mot biljäveln och filma fanskapen när de kommer tillbaka för att hämta den.

Det skulle bli roligt att titta på sen.
Citera
2024-06-19, 15:58
Medlem
Citat:

Misstänker också att jag får leta igenom ett antal villaområden utan att hitta några grindar vid infarten. På sin höjd finns ett staket runt tomten, men näst intill städse enbart en öppning i staketet för att kunna ta sig in på gården.
Ser annars framför mig en villa i klass med ett mindre slott omgärdat av en mur och grindar med taggtråd som öppnas för den som har rätt att åka in. Dessa konstruktioner tillhöra dock de färre.

Då rör du dig i områden som inte kan vara gamla, eller hur?

Tog ett område på rak arm:
grind

Äldre villaområden har grindar, för det var så man avgränsade förr med egnahemsbyggnaderna. Senare tiders byggnation har tagit bort grindar då det är såå jobbigt att öppna dem.
Citera
2024-06-19, 15:59
Medlem
Citat:

Exakt. Skulle gissa att den typen av villatomter är i minoritet.

Sedan tycker jag inte att det skall behövas murar och grindar för att man skall låta bli att utan lov ställa sig på någon annans villatomt. Det borde de flesta förstå det högst olämpliga i att göra.
Citera
2024-06-19, 15:59
Medlem
Citat:
Nej. Rubriken är "Folk som söker parkera bilen på din tomt, hur ser du på det ?"

Det är just det som jag svarat på.

Ursäkta, vi har tydligen hamnat annorstädes mot vad jag var inne på. Tråden borde förstås ha lagts i juridik, men nu är den visst inte det!
Citera
2024-06-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursäkta, vi har tydligen hamnat annorstädes mot vad jag var inne på. Tråden borde förstås ha lagts i juridik, men nu är den visst inte det!

Fast tråden handlar ju om mycket mer än enbart rent juridiska spörsmål, så jag håller inte alls med dig om att tråden bör flyttas (som du alluderar till ovan).

Det handlar om moral och vad som är vettigt beteende av oss människor och bilister.
Citera
2024-06-19, 16:02
Medlem
Citat:
Då rör du dig i områden som inte kan vara gamla, eller hur?

Tog ett område på rak arm:
grind

Äldre villaområden har grindar, för det var så man avgränsade förr med egnahemsbyggnaderna. Senare tiders byggnation har tagit bort grindar då det är såå jobbigt att öppna dem.

Äldre än vad?

Där jag bor och andra närliggande områden är mellan 60 och 70 år gamla. Grindar lyser med sin totala frånvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in