2024-06-14, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Haha ja det måste vara den enda anledningen! Dom enda som har tålamod att vänta är dom som odlar weed eller svamp, som inte alls behöver vara "pundare" i den bemärkelsen. Men ja det är säkerligen precis som du säger.

Men ändå märkligt att det inte finns någon marknad för detta i Sverige då det är en potent opioid som är lätt och billig att odla och som inte är kopplad med några direkta risker. Finns det verkligen ingen marknad för opium i Sverige? Borde ju finnas åtminstone hos en del av vårt utländska befolkning kan man tycka.
Det finns en efterfrågan, har blivit erbjuden att köpa både opium och torkade kapslar.
Problemet är nog att det krävs stora områden för att odla väldigt mycket vallmo om man ska göra någon vinst på att sälja det. Finns säkerligen många som odlar små mängder för privat bruk.
Citera
2024-06-14, 13:34
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Det finns en efterfrågan, har blivit erbjuden att köpa både opium och torkade kapslar.
Problemet är nog att det krävs stora områden för att odla väldigt mycket vallmo om man ska göra någon vinst på att sälja det. Finns säkerligen många som odlar små mängder för privat bruk.

Okej, jag tänkte väl det. Men som du säger krävs det väl större ytor om folk ska göra business på det. Men borde ändå gå att odla upp en hel del på en inglasad balkong eller ens egen trädgård, men då blir det väl för privat bruk som sagt - alternativt försäljning av liten skala.

Måste fan prova att odla detta alltså.
Citera
2024-06-18, 11:07
Avslutad
Jag börjar undra om grejen inte litegrann är att detta med potenta vallmo i trädgårdar är känt, men att säsongen är såpass kort att man kan liksom skita i det?

Vad tror ni?
Citera
2024-06-18, 12:12
Medlem
slimharlots avatar
Jag har några x247-a som aldrig slog ut i en polares rabatt förra året men som nu dykt upp och har redan gett två stooora kapslar som väntas på att plockas inom ett par dagar. I övrigt har de redan hunnit ge cirka 6-7 nya knoppar var som är på väg så de här sköts om hand som bebisar nu 😁

Har förövrigt slängt ur en hel drös med nya x247 samt Ikkanshu Mania som precis börjat visa sig i cirka hundratalet så det lär bli en fin säsong!!
Citera
2024-06-18, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimharlot
Jag har några x247-a som aldrig slog ut i en polares rabatt förra året men som nu dykt upp och har redan gett två stooora kapslar som väntas på att plockas inom ett par dagar. I övrigt har de redan hunnit ge cirka 6-7 nya knoppar var som är på väg så de här sköts om hand som bebisar nu 😁

Har förövrigt slängt ur en hel drös med nya x247 samt Ikkanshu Mania som precis börjat visa sig i cirka hundratalet så det lär bli en fin säsong!!
Ja samma här, satte ikkanshu och x247 i våras, växer så in i helsicke
Tror det blir skördning hela sommaren för det skjuter ut nya skott från plantorna hela tiden
Citera
2024-06-19, 01:13
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Jag börjar undra om grejen inte litegrann är att detta med potenta vallmo i trädgårdar är känt, men att säsongen är såpass kort att man kan liksom skita i det?

Vad tror ni?

Att man liksom kan skita i det? Vad menar du? Skita i rabatten eller? Gödsel är väl aldrig fel.

Vem kan skita i vad?
Citera
2024-06-19, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Att man liksom kan skita i det? Vad menar du? Skita i rabatten eller? Gödsel är väl aldrig fel.

Vem kan skita i vad?

Sorry, jag menade att det är olagligt att odla opiumvallmo, men det verkar inte som att man egentligen behöver bry sig om man bara har ett par plantor i trädgården. Du har tillgång till kapslarna i några veckor. Det är ingen industriell skala precis. Jämför med Cannabis; polisen skulle komma direkt om du hade potent hampa i trädgården.
Citera
2024-06-19, 13:08
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Sorry, jag menade att det är olagligt att odla opiumvallmo, men det verkar inte som att man egentligen behöver bry sig om man bara har ett par plantor i trädgården. Du har tillgång till kapslarna i några veckor. Det är ingen industriell skala precis. Jämför med Cannabis; polisen skulle komma direkt om du hade potent hampa i trädgården.

Jaha. Nej, det är inte alls olagligt att odla opiumvallmo. Ingen sort är olaglig.

Torkade frökapslar är inte heller olagliga att ha så länge man inte förbereder dem för förtäring. Ha dem ståendes med stjälk i en vas, svalt och inte i direkt solljus. Perfekt.

Vanligt folk odlar alla sorters vallmo i Sverige.
Citera
2024-06-19, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Jaha. Nej, det är inte alls olagligt att odla opiumvallmo. Ingen sort är olaglig.

Där ser man. Hade ingen aning. Tack!
Citera
2024-06-19, 13:36
Medlem
Cakewets avatar
Nu har första blomman öppnat sig! Vit med lite mörkt längst in på varje blad. Ska bli intressant o se om det är nån potent sort.
Citera
2024-06-21, 18:20
Medlem
Midsommarkatts avatar
Jag har massa håriga vallmo som växer här. Röda kronblad. Håriga stammar, håriga blad. Vad är det latinska namnet på dessa håriga växter? Innehåller de också opium?

Håriga varianten, alla har haft röda kronblad som fallit av. Kapseln ser inte speciellt uppsvullen ut, den ser fortfarande omogen ut i mina oerfarna ögon.

https://ibb.co/fq2FcQ5
https://ibb.co/HYcZ0kB
Citera
2024-06-21, 19:16
Medlem
slimharlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarkatt
Jag har massa håriga vallmo som växer här. Röda kronblad. Håriga stammar, håriga blad. Vad är det latinska namnet på dessa håriga växter? Innehåller de också opium?

Håriga varianten, alla har haft röda kronblad som fallit av. Kapseln ser inte speciellt uppsvullen ut, den ser fortfarande omogen ut i mina oerfarna ögon.

https://ibb.co/fq2FcQ5
https://ibb.co/HYcZ0kB

Nu när jag ser dem på de här bilderna så har de inte den bollformade formen du vill ha utan de är mer "koniska"

Har själv råkat käka dessa för flera år sen utan resultat, sorten heter "Papaver Rhoeas" och innehåller inget skoj. De kallas även kornvallmo.

Stjälkbladen liknar Rhoeas väldigt mkt tyvärr

Somniferum har en annan form och stjälkbladen växer "om vartannat" på varsin sida av stjälken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in