2024-06-18, 07:42
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Klen tröst när hyran varit dyr relativt bostadsrätter i decennier, utan att ens ta hänsyn till värdeökningen på bostadsrätten. Sen så är räntorna på väg nedåt och därmed kostnaderna för bostadsrättsägare, men du kan ge dig tusan på att de blir 3-4% hyreshöjningar nästa år för hyresrätterna ändå.

Där jag bor blir utgifterna för att köpa en nyproducerat lägenhet ungefär det dubbla gentemot att hyra en motsvarande.

Det är förstås ohållbart. Rimligtvis täpps det gapet igen genom att kostnaderna för att köpa blir billigare (genom sänkta räntor och/eller sänkta priser) samtidigt som det blir dyrare att hyra. Men eftersom hyrorna är starkt reglerade lär det dröja många år innan det gapet utjämnas såtillvida vi inte ser något dramatiskt hända på den ägda sidan.
Citera
2024-06-18, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Där jag bor blir utgifterna för att köpa en nyproducerat lägenhet ungefär det dubbla gentemot att hyra en motsvarande.

Det är förstås ohållbart. Rimligtvis täpps det gapet igen genom att kostnaderna för att köpa blir billigare (genom sänkta räntor och/eller sänkta priser) samtidigt som det blir dyrare att hyra. Men eftersom hyrorna är starkt reglerade lär det dröja många år innan det gapet utjämnas såtillvida vi inte ser något dramatiskt hända på den ägda sidan.
Räknar du in amortering som en utgift då?

Här är detsamma ungefär, får ju jämföra en hyresrätt med hög standard om du ska jämföra med nyproduktion om de inte gör det. Hos MKB innebär de 13k i hyra för en 2a…
Citera
2024-06-18, 10:27
Avslutad
De attraktiva objekten på villamarknaden i Sthlm säljs nu omedelbart.

Ett exempel är Patrik Ekwalls hus i Bromma. Sålt efter en visningshelg. Samma sak syns på liknande objekt.
Citera
2024-06-18, 10:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

Hyrorna reflekteras av skicket. Nybyggda lägenheter samt de som är totalrenoverade till toppskick har inte låga hyror.

Visst, bor du i HR som snikrenoverats senast 2008 så kan det säkert bli billigt. Men då får du jämföra med liknande BR.
Citera
2024-06-18, 10:43
Medlem
Citat:

Här är detsamma ungefär, får ju jämföra en hyresrätt med hög standard om du ska jämföra med nyproduktion om de inte gör det. Hos MKB innebär de 13k i hyra för en 2a…

Det viktiga är väl att räkna in alternativkostnad för kontantinsatsen? Tror det är många som inte gör det i kalkylen.
Citera
2024-06-18, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det viktiga är väl att räkna in alternativkostnad för kontantinsatsen? Tror det är många som inte gör det i kalkylen.
Så är det väl, men precis som lägenheten blir det ju en investering som kan gå åt båda hållen.
Citera
2024-06-18, 12:26
Medlem
Citat:

Kollar du i Sthlm är snitthyran för en lägenhet från 2021 och framåt 2239 SEK/År (2023). Lägg på 3,3 % (presumtionshyra) för 2024 så blir det 2313 SEK/år. En tvåa på 50 kvadrat skulle i snitt då kosta 9638 Kr i månaden. Det är väldigt likt det jag har just nu. En nyproducerad tvåa i samma område kostar
ungefär 2,7-3,5M, låt oss säga 3M i snitt. Då blir kostnaden med 85 % belåning:

Avgift 4K (kommer justeras upp till ca 5,5-6K minst inom några år)
Lån: 2,55M @ 4 % ränta efter avdrag: 5950/månad
Kontantinsats: 450K - alternativkostnad 9 %: 40500/12: 3375 SEK

Alltså blir minsta kostnad för samma BR: 13 325 SEK eller +38,3 % i nuläget. I o m att presumtionshyra råder kommer det dröja riktigt länge innan kostnaderna är balanserade.

Egentligen bör man även räkna med amorteringen som alternativkostnad då den ger 0 % i avkastning, men låt gå.
Citera
2024-06-18, 12:58
Medlem
Hörde på radio när jag klippte gräset om en rapport gällande hyror. Enligt rapporten finns behov av en höjning av hyror med upp till 25% för att täcka kostnadsökningen som skett och pågår. Det borde innebära att boende i hyreslägenhet och bostadsrätt blir mindre attraktivt i förhållande till villor. Det lär på sikt öka priset på villor och sänka priset på brf.
Citera
2024-06-18, 14:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Hörde på radio när jag klippte gräset om en rapport gällande hyror. Enligt rapporten finns behov av en höjning av hyror med upp till 25% för att täcka kostnadsökningen som skett och pågår. Det borde innebära att boende i hyreslägenhet och bostadsrätt blir mindre attraktivt i förhållande till villor. Det lär på sikt öka priset på villor och sänka priset på brf.

Varför skulle inte samma kostnader komma till villaägare?
Citera
2024-06-18, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Varför skulle inte samma kostnader komma till villaägare?
För att kostnaderna för en villaägare redan slagit till med full kraft och med sänkta räntor så kan det bara bli bättre för en villaägare. För hyres och brf tar det flera år att justera det villaägarna redan tagit.
Citera
2024-06-18, 14:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
För att kostnaderna för en villaägare redan slagit till med full kraft och med sänkta räntor så kan det bara bli bättre för en villaägare. För hyres och brf tar det flera år att justera det villaägarna redan tagit.

Villaägare kommer väl snarare upptäcka att saker blivit mycket dyrare betydligt senare än de mer professionella ägarna (främst HR då men även vissa BRF).
Citera
2024-06-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Kollar du i Sthlm är snitthyran för en lägenhet från 2021 och framåt 2239 SEK/År (2023). Lägg på 3,3 % (presumtionshyra) för 2024 så blir det 2313 SEK/år. En tvåa på 50 kvadrat skulle i snitt då kosta 9638 Kr i månaden. Det är väldigt likt det jag har just nu. En nyproducerad tvåa i samma område kostar
ungefär 2,7-3,5M, låt oss säga 3M i snitt. Då blir kostnaden med 85 % belåning:

Avgift 4K (kommer justeras upp till ca 5,5-6K minst inom några år)
Lån: 2,55M @ 4 % ränta efter avdrag: 5950/månad
Kontantinsats: 450K - alternativkostnad 9 %: 40500/12: 3375 SEK

Alltså blir minsta kostnad för samma BR: 13 325 SEK eller +38,3 % i nuläget. I o m att presumtionshyra råder kommer det dröja riktigt länge innan kostnaderna är balanserade.

Egentligen bör man även räkna med amorteringen som alternativkostnad då den ger 0 % i avkastning, men låt gå.

Hela grejen med att bara jämföra kostnad faller lite pga att hyresrätter, speciellt med dom priserna du nämner i sthlm, har ofantligt långa kötiden, ergo är dom inte tillgängliga för att faktiskt hyra när jag väl behöver hyra medans en br kan jag köpa imorgon.

Jag flyttar för jag behöver någonstans att bo och ofta flyttar jag pga ändrade förutsättningar i livet som kräver en flytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in