Citat:
Ursprungligen postat av
Ahmed945
Nja, spelartransfers är exkluderat från driften. Däremot spelas massa matcher osv som ger intäkter i Q2 och Q3 medan det inte spelas matcher i Q1 och ganska få i Q4. Därför brukar väl alltid AIK göra ett minusresultat på driften i Q1 och Q4 men positivt Q2 och Q3. Om jag tolkat deras uttalande så har man en kalkyl där driften över 12 månader ska gå minus 30 miljoner ungefär då det är vad man behöver för att vara konkurrenskraftiga samtidigt som man ofta säljer för motsvarande.
Förra året gjorde de en brakförlust för att först brände clownen Manne alla transferintäkter på de sexiga spelarna Durmaz, Fischer, Keita osv och sedan behövde de öppna kasssakistan för att inte åka ut och då plockade man in ytterligare spelare så man hade en spelartrupp som var mycket större än vanligt och därför kostade extra. I Q1 gjorde det väl större driftförlust än vanligt men det berodde som jag förstod på att massa kontrakt avslutades osv. Nu borde de ha en normal spelartrupp och därför göra ett normalt driftresultat. De lär väl fortfarande behöva sälja för 30 miljoner för att gå +- O på årsbasis. Men de lär väl sälja typ Modesto och någon ungdom för detta utan problem.
Dom säljer säsongskort i Q1 som nycklas ut över hela året (antar jag). De lösbiljetter för Q2 och Q3 är ju intäkter, men dom står sig ganska slätt mot de löpande utgifterna. Speciellt om man slänger ett antal miljoner på Isherwood och ny tränare.
Jag tror vi kan sammanfatta våra meningsskiljaktigheter med att jag tror du underskattar glappet mellan driftkostnaderna och driftintäkterna, medans du tror jag överskattar det.
Vi får se vad som händer de närmsta veckorna.
Ps.
Jag skulle inte bli förvånad om Saletros har en klausul som gör att han kan gå rätt "enkelt" om rätt bud kommer. Men har ju inga bevis på att sådan finns.