• 1
  • 2
2024-06-17, 15:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Hej på Er,

Ni som har fonder på AB, vad finns det för bakomliggande tanke med detta? Varför måste jag kontakta min bank för att kunna sälja fond? Har Swedbank om det är av relevans? Varför inte kan bara sälja själv?

Tack för de som svarar

Må bäst
Ett AB som har fonder istället för direktinvesteringar i aktier slipper vara LEI-registrerat, vilket är skönt att slippa
Om du har Swedbank, Avanza eller Nordnet så behöver du inte kontakta bank för att köpa eller sälja fonder utan man kan göra köp/sälj på nätet som vanligt. Om du inte kan göra det på Swedbank så har du något galet uppsatt och bör kontakta banken så att de hjälper till att du får det rätt. Du kan däremot inte hålla på att ringa banken varje gång du ska sälja eller köpa en fond

Citat:
Registrera ett LEI-nummer för handel med värdepapper
Företaget behöver en global identifieringskod för att köpa, sälja eller flytta värdepapper. Koden kallas Legal Entity Identifier (LEI). Företaget behöver även ett LEI-nummer för att delta vid exempelvis emissioner eller för att köpa börshandlade fonder (ETF). För att handla fondandelar på fondkonton behövs däremot inget LEI-nummer. Däremot krävs LEI-nummer för börshandlade fonder (ETF).
källa: https://www.handelsbanken.se/sv/om-o...a-dokument/lei
Senast redigerad av Enterprise 2024-06-17 kl. 15:31.
Citera
2024-06-17, 15:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryingmantis
Är det Kapitalförsäkring så behöver även privatpersoner kontakta banken för att sälja i fonden.
Dumheter. Jag har massor av kapitalförsäkringar både privat och i bolag. Det är bara att köpa och sälja som vanligt, behöver aldrig kontakta banken. Då pratar jag bl.a. Avanza, Nordnet och Swedbank.
Citera
2024-06-17, 15:33
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Byt till Avanza.
Citera
2024-06-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ett AB som har fonder istället för direktinvesteringar i aktier slipper vara LEI-registrerat, vilket är skönt att slippa
Om du har Swedbank, Avanza eller Nordnet så behöver du inte kontakta bank för att köpa eller sälja fonder utan man kan göra köp/sälj på nätet som vanligt. Om du inte kan göra det på Swedbank så har du något galet uppsatt och bör kontakta banken så att de hjälper till att du får det rätt. Du kan däremot inte hålla på att ringa banken varje gång du ska sälja eller köpa en fond

källa: https://www.handelsbanken.se/sv/om-o...a-dokument/lei

Just aktier handlar jag till vänster och höger. Har LEI och funkar utmärkt. Synd att jag inte vet hur man infogar bild så att ni skulle se alternativen, byt eller köp, när det gäller fonder. Som sagt, Swedbank sa att jag måste kontakta de varje gång då jag vill sälja fond, eller en andel av fonden. Någon som vet hur jag infogar bild?

Tack för ditt svar
Citera
2024-06-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Byt till Avanza.

Tanken är att ha pengar på aktiebolaget då du gör utdelningar en gång per år. Annars pengar blir liggande utan att ge dig avkastning. Avanza har jag också
Citera
2024-06-17, 19:41
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tanken är att ha pengar på aktiebolaget då du gör utdelningar en gång per år. Annars pengar blir liggande utan att ge dig avkastning. Avanza har jag också
Men för över pengarna till en företagsägd KF på Avanza då, så slipper du ens diskutera saken med Swedbank.
Citera
2024-06-17, 19:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Just aktier handlar jag till vänster och höger. Har LEI och funkar utmärkt. Synd att jag inte vet hur man infogar bild så att ni skulle se alternativen, byt eller köp, när det gäller fonder. Som sagt, Swedbank sa att jag måste kontakta de varje gång då jag vill sälja fond, eller en andel av fonden. Någon som vet hur jag infogar bild?

Tack för ditt svar
Jag förstår nu vad du menar, när jag kollade på min egen Swedbank företagsbank. Man kan, som du skriver, inte sälja fonder i traditionell bemärkelse genom appen. Man kan enbart “byta” eller “köpa”. Riktigt korkat av Swedbank. Nu har jag ett 100 % långsiktigt sparande så jag säljer sällan av helt, så jag kan klara mig ändå. Men jag gillar det inte. Jag skulle överväga att flytta allt till Avanza där man inte har denna begränsning. Second best är att byta till en likviditetsfond istället för att sälja fonder mot likvider. Du vill typiskt sett inte ligga för likvid i en schablonbeskattad KF.
Citera
2024-06-17, 20:35
Medlem
Citat:
Jag förstår nu vad du menar, när jag kollade på min egen Swedbank företagsbank. Man kan, som du skriver, inte sälja fonder i traditionell bemärkelse genom appen. Man kan enbart “byta” eller “köpa”. Riktigt korkat av Swedbank. Nu har jag ett 100 % långsiktigt sparande så jag säljer sällan av helt, så jag kan klara mig ändå. Men jag gillar det inte. Jag skulle överväga att flytta allt till Avanza där man inte har denna begränsning. Second best är att byta till en likviditetsfond istället för att sälja fonder mot likvider. Du vill typiskt sett inte ligga för likvid i en schablonbeskattad KF.

Så sant, tänker bara hur fungerar det skattemässigt, det är aktiebolag som äger fonder, tror inte man kan flytta de bara hur som helst, från aktiebolag till Avanza. Annars skulle underlätta. Riktigt korkat av Swedbank. Fattar inte bakomliggande tanke med deras idé 💡 Vad vinner de på med en sådan affärsidé att de måste kontaktas.

Tack för dina svar
Citera
2024-06-19, 08:33
Medlem
Cryingmantiss avatar
Citat:
Dumheter. Jag har massor av kapitalförsäkringar både privat och i bolag. Det är bara att köpa och sälja som vanligt, behöver aldrig kontakta banken. Då pratar jag bl.a. Avanza, Nordnet och Swedbank.

Du kan ju prova att sälja själv i internetbanken från en kapitalförsäkring som ligger hos Swedbank, och återkom här sedan. Nämn gärna hur du väljer ditt likvidkonto när du lägger upp den själv 😊 Jag är nyfiken på hur du lyckas med det. Byta fonder är inga problem.
Citera
2024-06-19, 08:34
Medlem
Cryingmantiss avatar
Citat:
Då fick jag svar, fonder är hos kapitalförsäkring på mitt aktiebolag.

Klockrent! Då löste det sig! 🙂
Citera
2024-06-19, 17:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryingmantis
Du kan ju prova att sälja själv i internetbanken från en kapitalförsäkring som ligger hos Swedbank, och återkom här sedan. Nämn gärna hur du väljer ditt likvidkonto när du lägger upp den själv 😊 Jag är nyfiken på hur du lyckas med det. Byta fonder är inga problem.
Ja, fel av mig (se även ovan), det går inte på Swedbank. Däremot Avanza/Nordnet.
Citera
2024-06-19, 20:36
Medlem
Cryingmantiss avatar
Citat:
Ja, fel av mig (se även ovan), det går inte på Swedbank. Däremot Avanza/Nordnet.

Det hade varit grymt om Swedbank också hade haft den möjligheten. Har inte själv lyckats så jag tänkte väl, hur fixar du det, haha!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in