2024-06-15, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det var inte dåligt. Det är ju betydligt högre än t ex de flesta IT-konsulter. Nästan advokatpriser.

IT konsulter behöver inga dyra lokaler, utrustning, verktyg mm.
Citera
2024-06-15, 14:46
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akelius
Man kan ju undra hur många av de kunder som köpt en Ford med den motorn som öht tänkt på vad ett framtida kamremsbyte kommer att kosta.Måste bli en kalldusch för många ägare.

Speciellt eftersom nu flera av dom första bilarna med den motorn börjar bli 10-12 år gamla och börjar leta sig ner runt 50 tusen kronors nivån i värde.
Ännu värre blir det ju den dagen det är dags för det andra kamremsbytet när dom är 15-20 år gamla och kanske inte ens har ett värde som motsvarar kostnaden för kamremsbytet.
Jag det gäller att tänka på sånt där om man som novis ska köpa bil. 🤔
Citera
2024-06-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Speciellt eftersom nu flera av dom första bilarna med den motorn börjar bli 10-12 år gamla och börjar leta sig ner runt 50 tusen kronors nivån i värde.
Ännu värre blir det ju den dagen det är dags för det andra kamremsbytet när dom är 15-20 år gamla och kanske inte ens har ett värde som motsvarar kostnaden för kamremsbytet.
Jag det gäller att tänka på sånt där om man som novis ska köpa bil. 🤔

Hade jag haft en bil där kamremsbyte kostade motsvarande värde av bilen hade jag skitet i bytet och kört tills det rasade istället
Citera
2024-06-15, 18:50
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
780 kronor på Ringön I Göteborg för oljebyte och oljefilterbyte. Och inskrivet i serviceboken.

Har inte hört på någon verkstad tidigare att det är så billigt. Nästan så det är värt att åka till göteborg.

Vad är det för bil?
Citera
2024-06-15, 18:53
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det var inte dåligt. Det är ju betydligt högre än t ex de flesta IT-konsulter. Nästan advokatpriser.

Då måste det ha varit rejäla ökningar de senaste 6-7 åren?
Advokater hyr in sig på ett kontor, en vanlig verkstad (liten som stor) allt som oftast hyr ett hus där de huserar lyftar och verktyg runt 200tusen - 1 miljon. Utöver hyra ska anställda ha löner. Varit 500-1000 senaste 10 åren.
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Har inte hört på någon verkstad tidigare att det är så billigt. Nästan så det är värt att åka till göteborg.

Vad är det för bil?
Lidl olja och billigaste filtret. Olja kostar ju runt 100kr/L (om vi bortser från absolut bottenslam av billiga oljor).
Senast redigerad av daf66 2024-06-15 kl. 18:55.
Citera
2024-06-15, 18:57
Medlem
2k i timmen för att en mekare ska hålla på med bilen.

Men folk gnäller när en snickare, målare, elektriker, rörmokare eller annan hantverkare vill ha 650 spänn i timmen.

De har alla verktyg, maskiner och lokaler som ska betalas. Men en jävel som skruvar i en bil betalar man 2k i timmen för.

En sjuk värld vi lever i.
Citera
2024-06-15, 20:57
Medlem
Liten lokal verkstad som tillhör en stor kjedja på landet i Norge tar 990 i timmen.
Kamremsbyte Volvo V50/V70: 4650,-
Hjulinställningskontroll Volvo V50/V70: 1600,-
Olje/filterbyte: 1600,-
Citera
2024-06-15, 21:33
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen

Men folk gnäller när en snickare, målare, elektriker, rörmokare eller annan hantverkare vill ha 650 spänn i timmen.

De har alla verktyg, maskiner och lokaler som ska betalas. Men en jävel som skruvar i en bil betalar man 2k i timmen för.

En bilverkstad har betydligt mer dyr utrustning än både snickare, målare, elektriker, rörmokare och liknande samt också att bilverkstaden har fler miljörelaterade kostnader som typ påförs från kommunalt håll.
Bara en sådan enkel sak som att hantera spillolja enligt gällande lagstiftning kan kosta runt 25-30 kr per liter.

Att dessutom vara auktoriserad för ett bilmärke ställer stora krav samt kostar sjuka summor i investeringar.

I takt med pengarnas fallande värde så kommer kostnadsutvecklingen att fortsätta i samma takt dom kommande 40-50 åren som det har gjort dom senaste 40-50 åren.

Frågan är väl då när det brister?

Man har ju vänner och bekanta som idag inte ens kan köpa 10 timmar hos en märkesverkstad för hela sin månadslön, vilket i grund och botten är en riktigt sjuk utveckling.
Citera
2024-06-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen

Fast det är int riktigt jämförbart, då snickaren och målaren inte har samma behov av egna lokaler och utrustning , vilket gör att overheadkostnaden blir mycket högre för bilverkstad än snickarfirman.

Bilfirmor måste också ta hänsyn till att kunder vill i regel ha fast pris, och då måste man ta höjd för oväntade grejer som tar tid. Ett målerijobb råkar tex sällan ut för att oväntade grejer som gör att ett jobb tar dubbelt så lång tid som beräknat (och lär ta betalt för det i så fall)

Så jag förstår att det kostar, även om jag själv vägrar att lämna in bilar på verkstad.
Citera
2024-06-16, 14:56
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad är är några mindre saker?
Service med oljebyte och byte av filter kostar väl en 4000 kr på en icke märkesverkstad?
Sorry för sent svar; fakturan/specen var hemma hos ett av mina barn, och jag fick se den i går.

Utbyte av någon del i avgassystemet samt justering av ett trasigt dörrhandtag. Materialkostnaden var ungefär en tusenlapp. Arbetskostnaden drygt 2.000:- per timme.
Citera
2024-06-16, 15:03
Medlem
SibirienKalles avatar
Hittade en jämförelse av verkstadspriser. Tyvärr har den inget datum, men eftersom den säger att märkesverkstäder kan ta upp till 2.000 / timme kan den inte vara jättegammal.

Det intressanta är skillnaden i pris, samt att en del verkstäder har timpris medan andra har fastpris för rätt många jobb:

Citat:
Meca 650 kr/tim
Mekonomen 700 kr/tim
Märkesverkstaden ger nästan alltid fastpris på olika moment vilket innebär att du betalar upp till 2000 kr för i timpris ibland och 600 kr ibland.
Små fristående oberoende bilverkstäder 375-800 kr/tim

Det stämmer med min erfarenhet. När vi lämnat in våra bilar för liknande jobb hos Mekonomen resp hos en märkesverkstad, har Mekonomen i en del fall varit betydligt billigare. I andra fall har det varit rätt lika, och i några fall har Mekonomen inte velat eller kunnat ta på sig jobbet. Har inte testat Meca eller små fristående berkstäder.

https://www.bilservice.me/timpris-bilserivce
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in