2024-06-14, 21:36
Medlem
Man få fundera innan man lämnar in bilen om det är värt pengarna helt enkelt. Försöka göra det man kan själv, låta en billigare verkstad göra det man inte själv klarar och slutligen lämna de svårare grejorna till märkesverkstad, tex elektroniska fel.
Citera
2024-06-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja man måste ju helt klart räkna på om det är mer lönsamt att jobba och lämna bort jobbet eller om det är mer lönsamt att ta ledigt från jobbet och utföra reparationen själv.
Eller om det är lönsamt att ligga i garaget en hel söndag.

Nästan 25000 kr kostade det kamremsbyter, men det är å andra sidan inte så många hemmapulare som löser just den motorns kamremsbyte hemma i garaget.

Dom 3 cylindriga ford motorerna är inte så pissenkla att byta kamrem på då remmen ligger i oljebad. Man får riva stora delar av motorn och det åtgår en del specialverktyg avsedda för ändamålet.
Även remmen till oljepumpen ligger i olja och byts samtidigt. Just den remmen vet jag att vissa mindre verkstäder struntar i att ta med i sina offerter, (kanske av oerfarenhet?) vilket ju kan vara lite lurigt gentemot den ej medvetne bilägaren.

Har sett erfarna fordmekaniker behöva mer än en hel arbetsdag för att utföra arbetet även om det bara står drygt sju timmar i tidstariffen.

Själv har jag aldrig bytt på dom motorerna trots mer än 25 år som verkstads ägare.
Men helt klart så är det en av alla Idiot konstruktioner som vissa ingengörer kommit på i tillverkningsindustrin och som gör att det blir orimligt dyrt för bilägaren. .

Ja, det låter onekligen mer komplicerat än ett "vanligt" kamremsbyte, och då springer ju timmarna iväg. Jag försöker ta reda på just sådant innan jag köper bil, men det tror jag många missar, och det blir obehagliga överraskningar senare.

Tack för infon!
Citera
2024-06-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Man få fundera innan man lämnar in bilen om det är värt pengarna helt enkelt. Försöka göra det man kan själv, låta en billigare verkstad göra det man inte själv klarar och slutligen lämna de svårare grejorna till märkesverkstad, tex elektroniska fel.

Elektroniska fel behöver ju inte vara svåra, utan kan ofta vara rätt enkla med en hyfsad felkodsläsare som anger vad som är fel, och sen byta/fixa det som är trasigt.
Citera
2024-06-15, 09:24
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Låter väl dyrt. Men 1200 kr/tim får man räkna med numera.

du har bott under en sten eller inte lämmnat till en aktoriserad verkstad på länge.

2-3000kr timmen är det nya priset för reparation / felsökning.
sen kan det vara lägre timpris på tex service eller däckbyte för att få in kunder
Citera
2024-06-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
du har bott under en sten eller inte lämmnat till en aktoriserad verkstad på länge.

2-3000kr timmen är det nya priset för reparation / felsökning.
sen kan det vara lägre timpris på tex service eller däckbyte för att få in kunder
Ja,har aldrig lämnat till aktoriserad verkstad. Det mesta fixar jag själv. Annars har jag kunnigt folk i min närhet. Men priserna du nämner måste gälla Stockholm? 1200-1300 har jag hört folk säga.
Citera
2024-06-15, 09:34
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ja,har aldrig lämnat till aktoriserad verkstad. Det mesta fixar jag själv. Annars har jag kunnigt folk i min närhet. Men priserna du nämner måste gälla Stockholm? 1200-1300 har jag hört folk säga.

yes gäller bilia och liknande. fattar inte att folk har råd att lämma in bilen
tex något så enkelt som byte skivor o belägg blir lätt 6-7000 på en vanlig bil
Citera
2024-06-15, 09:37
Medlem
Citat:

18 betalade en kollega för skivor och belägg på sina n bil flera månaden. Vanlig jävla bruksbil, även om jag inte minns nu vilket märke.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-06-15 kl. 09:51.
Citera
2024-06-15, 09:40
Medlem
Musikopps avatar
Upplever Volvo/Bilia som omotiverat dyra. När jag förr var Volvoägare och ville diskutera priset skyllde de alltid på ”vi har fasta priser”. Frugan fick för över 10 år sedan ett pris på 17-tusen för nya bromsar och skivor runt om. En icke märkesverkstad gjorde jobbet för 7.

Sen bytte vi till en japansk bil och har varit väldigt nöjda med kostnaderna för service och en reparation efter närkontakt med betongpelare. Bilen går aldrig sönder. Önskar jag kunde säga detsamma om min tyska premiumvagn. Hade den inte varit så jäkla underbar att köra hade den bytts ut mot en japsare.
Citera
2024-06-15, 09:40
Medlem
Citat:
Får fortsätta med lite äldre bilar som man begriper själv hur de funkar. El-bilar blir knepigt antar jag.
Citera
2024-06-15, 10:03
Medlem
Akeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja det kan tyckas vara högt och att besöka märkesverkstad kan snart tänkas vara ett nöje endast för den ekonomiska överklassen.

Jag sålde min bilverkstad augusti 2022, en enmansverkstad på landsbygden.
Under 2022 tog jag 1480 kr per timme. Och dom som köpte verkstaden av mig tar fortfarande det timpriset.

För några månader sedan hjälpte jag en vän genom att ringa till Fords märkesverkstad här i staden för att be om en offert på ett kamremsbyte.
Enligt offerten debiterade dom 2250 kr per timme.

Och det finns märkesverkstäder som tar långt mycket mer än så.

Tusen kronor i timmen är en svunnen tid.
Pengarna har helt enkelt tappat sitt värde väldigt rejält dom sista åren. Det blir så när man producerar enorma mängder av pengar ut i samhället... Sannolikt kommer den trenden att fortsätta.
Tacka politikerna för det.

Man kan ju undra hur många av de kunder som köpt en Ford med den motorn som öht tänkt på vad ett framtida kamremsbyte kommer att kosta.Måste bli en kalldusch för många ägare.
Citera
2024-06-15, 10:07
Medlem
Citat:
Får fortsätta med lite äldre bilar som man begriper själv hur de funkar. El-bilar blir knepigt antar jag.

Bromsarna är dock samma grejer som vanligt.
Citera
2024-06-15, 10:39
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad är är några mindre saker?
Service med oljebyte och byte av filter kostar väl en 4000 kr på en icke märkesverkstad?
780 kronor på Ringön I Göteborg för oljebyte och oljefilterbyte. Och inskrivet i serviceboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in