2024-06-14, 11:42
Medlem
SibirienKalles avatar
Lät en Biliaverkstad åtgärda några mindre saker på en Volvo. Tyckte det blev rätt dyrt, och när jag kollade fakturan var arbetskostnaden nära 4.000:-. Bilen var inne på verkstaden i knappt två timmar och jag tror inte att det var mer än en person som jobbade på den.

Det blir en arbetskostnad på drygt 2.000:-/timme. Är inte det ett väldigt högt pris, eller har jag missat något?
Citera
2024-06-14, 11:59
Medlem
Låter väl dyrt. Men 1200 kr/tim får man räkna med numera.
Citera
2024-06-14, 12:17
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Låter väl dyrt. Men 1200 kr/tim får man räkna med numera.
Tack!

Ja, en bit över 1.000 trodde jag var det normala hos en märkesverkstad.
Citera
2024-06-14, 12:25
Medlem
NyaHenriksss avatar
2000kr i timmen är fullt normalt på stor märkesverkstad idag. Inget konstigt eller ovanligt.
Citera
2024-06-14, 12:28
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
2000kr i timmen är fullt normalt på stor märkesverkstad idag. Inget konstigt eller ovanligt.
Det var inte dåligt. Det är ju betydligt högre än t ex de flesta IT-konsulter. Nästan advokatpriser.

Då måste det ha varit rejäla ökningar de senaste 6-7 åren?
Citera
2024-06-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
I Stockholm, Göteborg och Malmö är det inte orimligt med 2.000:-/tim hor märkesverkstäder.
Seriösa allbilsverkstäder på landbygden vill nog ha hälften = 1.000:-/tim.
Blatte/MENA-verkstad kan vara billigare, men då utan garanti på jobbet.
Citera
2024-06-14, 12:48
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Lät en Biliaverkstad åtgärda några mindre saker på en Volvo. Tyckte det blev rätt dyrt, och när jag kollade fakturan var arbetskostnaden nära 4.000:-. Bilen var inne på verkstaden i knappt två timmar och jag tror inte att det var mer än en person som jobbade på den.

Det blir en arbetskostnad på drygt 2.000:-/timme. Är inte det ett väldigt högt pris, eller har jag missat något?

Vad är är några mindre saker?
Service med oljebyte och byte av filter kostar väl en 4000 kr på en icke märkesverkstad?
Citera
2024-06-14, 13:16
Medlem
Det är högt men inte galet högt. IT consult ibland tjänar 2000-2500.
Citera
2024-06-14, 13:50
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle

Ja det kan tyckas vara högt och att besöka märkesverkstad kan snart tänkas vara ett nöje endast för den ekonomiska överklassen.

Jag sålde min bilverkstad augusti 2022, en enmansverkstad på landsbygden.
Under 2022 tog jag 1480 kr per timme. Och dom som köpte verkstaden av mig tar fortfarande det timpriset.

För några månader sedan hjälpte jag en vän genom att ringa till Fords märkesverkstad här i staden för att be om en offert på ett kamremsbyte.
Enligt offerten debiterade dom 2250 kr per timme.

Och det finns märkesverkstäder som tar långt mycket mer än så.

Tusen kronor i timmen är en svunnen tid.
Pengarna har helt enkelt tappat sitt värde väldigt rejält dom sista åren. Det blir så när man producerar enorma mängder av pengar ut i samhället... Sannolikt kommer den trenden att fortsätta.
Tacka politikerna för det.
Citera
2024-06-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja det kan tyckas vara högt och att besöka märkesverkstad kan snart tänkas vara ett nöje endast för den ekonomiska överklassen.

Jag sålde min bilverkstad augusti 2022, en enmansverkstad på landsbygden.
Under 2022 tog jag 1480 kr per timme. Och dom som köpte verkstaden av mig tar fortfarande det timpriset.

För några månader sedan hjälpte jag en vän genom att ringa till Fords märkesverkstad här i staden för att be om en offert på ett kamremsbyte.
Enligt offerten debiterade dom 2250 kr per timme.

Och det finns märkesverkstäder som tar långt mycket mer än så.

Tusen kronor i timmen är en svunnen tid.
Pengarna har helt enkelt tappat sitt värde väldigt rejält dom sista åren. Det blir så när man producerar enorma mängder av pengar ut i samhället... Sannolikt kommer den trenden att fortsätta.
Tacka politikerna för det.

Vad vart totalpriset på kamremsbyte? Timpenning på att fixa sina bilar själv blir allt högre den också, gäller att se fördelarna!
Citera
2024-06-14, 21:07
Medlem
Allt är ju prissatt i förväg med fasta priser. Betalade själv 800 kr för ett jobb och då var jag av med nycklarna 5 minuter. Hann inte ens dricka en kopp kaffe. Materialet kostade högst 50 öre så timlönen var tämligen hög. Det var ändå för runt 30 år sedan så har det inte blivit dyrare än så nu så är det väl okej gissar jag.
Citera
2024-06-14, 21:23
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Vad vart totalpriset på kamremsbyte? Timpenning på att fixa sina bilar själv blir allt högre den också, gäller att se fördelarna!

Ja man måste ju helt klart räkna på om det är mer lönsamt att jobba och lämna bort jobbet eller om det är mer lönsamt att ta ledigt från jobbet och utföra reparationen själv.
Eller om det är lönsamt att ligga i garaget en hel söndag.

Nästan 25000 kr kostade det kamremsbyter, men det är å andra sidan inte så många hemmapulare som löser just den motorns kamremsbyte hemma i garaget.

Dom 3 cylindriga ford motorerna är inte så pissenkla att byta kamrem på då remmen ligger i oljebad. Man får riva stora delar av motorn och det åtgår en del specialverktyg avsedda för ändamålet.
Även remmen till oljepumpen ligger i olja och byts samtidigt. Just den remmen vet jag att vissa mindre verkstäder struntar i att ta med i sina offerter, (kanske av oerfarenhet?) vilket ju kan vara lite lurigt gentemot den ej medvetne bilägaren.

Har sett erfarna fordmekaniker behöva mer än en hel arbetsdag för att utföra arbetet även om det bara står drygt sju timmar i tidstariffen.

Själv har jag aldrig bytt på dom motorerna trots mer än 25 år som verkstads ägare.
Men helt klart så är det en av alla Idiot konstruktioner som vissa ingengörer kommit på i tillverkningsindustrin och som gör att det blir orimligt dyrt för bilägaren. .
Senast redigerad av ormbiten 2024-06-14 kl. 21:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in