2024-06-16, 10:31
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Ukraina har även börjat attackera loken på tåg med drönare, så det finns redan en lösning.
Ja, måste vara det bästa för Ukrainska killarna vid fronten om ryska försörjningsled slås ut i tidigt skedde.
Citera
2024-06-16, 10:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Ja, måste vara det bästa för Ukrainska killarna vid fronten om ryska försörjningsled slås ut i tidigt skedde.

Jo. Jag såg någon video för 2 veckor sedan hur dom använder Baba Yaga-drönare (Egentligen en optocopter, men vad fan om det skrämmer Ryssar så låt oss kalla den för Baba Yaga) för att släppa stridsvagnsminor på vägar bakom fronten.

Så jag är inne på samma sak som du.
Citera
2024-06-16, 10:44
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Jo. Jag såg någon video för 2 veckor sedan hur dom använder Baba Yaga-drönare (Egentligen en optocopter, men vad fan om det skrämmer Ryssar så låt oss kalla den för Baba Yaga) för att släppa stridsvagnsminor på vägar bakom fronten.

Hoppas nya vapen från Väst kan slå långt bakom ryska fronten, järnvägar, fabriker, kraftverk mm.
Citera
2024-06-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Hoppas nya vapen från Väst kan slå långt bakom ryska fronten, järnvägar, fabriker, kraftverk mm.

Ryssland hade en lucka innan vapenleveranserna kom och kanske ännu viktigare innan Ukrainas stridsflyg blivit operationellt.

Just när det gäller flyg så kommer en stor skillnad vara att det är piloterna som blir bristvaran.
Med f16 kommer Ukraina lättare kunna ersätta plan som blivit förstörda på backen.
Frågan är hur många de kan få operationella i år, min känsla är att de kommer göra skillnad först nästa år. Detta på grund av tiden det tar att utbilda piloter och personal på marken.

Det är också tydligt att Ukraina fått mer luftförsvar vilket också kommer vara viktigt för att deras nya flygstyrkor skall kunna vara effektiva.

Den ryska offensiven verkar tappat all fart nu, det intressanta är vad Ukraina mäktar med nu.
Putin verkar stressad så det är väl ett gott tecken.

Men att räkna ut Ryssland kan man tyvärr aldrig göra.
Citera
2024-06-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
De är okänsliga för EW till skillnad från västerländska leksaker.

Precis. Det gäller även stenar, pinnar och andra lite äldre vapentyper.

Donerade pbv börjar kännas vassa.
Senast redigerad av YBB641 2024-06-16 kl. 11:16.
Citera
2024-06-16, 10:54
Medlem
Russian occupiers in Crimea are preparing to take all museum collections from the peninsula to Russia.
Från Twitter
Citera
2024-06-16, 10:58
Medlem
Citat:

…och på tal om drönare så har ukrainarna utvecklat en jaktdrönare som enligt ryssarna är förödande för de ryska vingdrönarna. Jaktdrönarna kan komma upp i 500 km/h

https://threadreaderapp.com/thread/1801961861287473587.html?utm_campaign=topunroll
Citera
2024-06-16, 11:00
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Russian occupiers in Crimea are preparing to take all museum collections from the peninsula to Russia.
Från Twitter
Undrar om ryzzen vet att nåt är på gång
Citera
2024-06-16, 11:07
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Från Twitter

Man vill få med sig så mycket som möjligt för man vet ju att man aldrig någonsin kommer sätta sin fot där igen.
Senast redigerad av TotalWar 2024-06-16 kl. 11:12.
Citera
2024-06-16, 11:08
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ukraina har även börjat attackera loken på tåg med drönare, så det finns redan en lösning.

De har även stridsspetsar / himars och granater / 155mm med tak/tornslående substridsdelar samt stridsspetsar/himars med avstånds belagda minor . Samt fördelen att ryskt operativt mönster är känt och att tyngre fordon är lite förutsägbara i sin framryckningsväg .

Känns lite som att Putte vaskar vagnsbesättningar och hoppas på kvantitet ska mätta Ukrainas försvar/respons .
Citera
2024-06-16, 11:28
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
En feg paranoid diktator - oppositionsmördare - ser om sitt hus samtidigt som han skickar 100 000- tals ryssar - 1000/pers/dag - in i döden för att mätta sin utopiska önskan om att gå till historien som den som återupprättade svunnen rysk storhet. Det är detta och ingenting annat som Putins huvudlösa anfall på Ukraina handlar om.
En stilla undran är hur han blivit så ondsint. Någon har gjort honom riktigt illa som barn det är ett som är säkert - ty så livsfientligt hänsynslös föds INGEN.

Det fetade: I sin autobiografi beskrev putte hur han som en liten knodd brukade jaga råttor i leningrad. En händelse som kan tänkas ha påverkat fanskapet var att en råtta han hade jagat in i ett hörn vände sig om och gick till angrepp.
I senare skede i livet ville han frivilligt gå med i KGB.
Så jag skulle nog säga att han föddes ond. Ingen vid sina sunda vätskor vill plåga djur eller vara del av en organisation som plågar ens medmänniskor.
Citat:
In a mere 109-word paragraph tucked away in an autobiographical collection of interviews published in 2000, just as he ascended to power in Russia, Vladimir Putin tells a nightmarish tale: Once, when he and his friends were chasing rats with sticks in the dilapidated apartment building in St. Petersburg where he grew up, a “huge rat” he’d cornered suddenly “lashed around and threw itself at” him, chasing the “surprised and frightened” Putin to his door before he slammed it shut in the rodent’s face. For Putin, it’s a parable: “I got a quick and lasting lesson in the meaning of the word cornered.”
https://www.theatlantic.com/international/archive/2023/08/putin-russia-ukraine-war-cornered-rat-story/674890/
Citera
2024-06-16, 11:37
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ryssland hade en lucka innan vapenleveranserna kom och kanske ännu viktigare innan Ukrainas stridsflyg blivit operationellt.

Just när det gäller flyg så kommer en stor skillnad vara att det är piloterna som blir bristvaran.
Med f16 kommer Ukraina lättare kunna ersätta plan som blivit förstörda på backen.
Frågan är hur många de kan få operationella i år, min känsla är att de kommer göra skillnad först nästa år. Detta på grund av tiden det tar att utbilda piloter och personal på marken.

Det är också tydligt att Ukraina fått mer luftförsvar vilket också kommer vara viktigt för att deras nya flygstyrkor skall kunna vara effektiva.

Den ryska offensiven verkar tappat all fart nu, det intressanta är vad Ukraina mäktar med nu.
Putin verkar stressad så det är väl ett gott tecken.

Men att räkna ut Ryssland kan man tyvärr aldrig göra.
Tror Ukraina behöver hjälp med soldater från Europa och skulle så ske kommer soldaterna kräva maximalt stöd av flyg mm. Blir i såfall rejäl upptrappning som jag tror får ryssen att vika sig.
Putin kan dra sina röda linjer hur fan han vill, han är ändå körd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in