2024-06-16, 07:16
Medlem
Alla barn i Sverige använder Tiktok- som ägs av Kinesiska staten och anklagas för att skicka olämpligt innehåll till barn. Techjättarna lovar att skydda barn från beroendeframkallande algoritmer och olämpligt innehåll – ändå förekommer det.

När DN:s reporter ställer kritiska frågor till Tiktok kallar miljardbolaget in en vakt och duckar alla frågor.

Låter rätt skyldigt? Dags att förbjuda kommunistiska TikTok?
https://www.dn.se/sverige/dn-tvingas...itiska-fragor/
Citera
2024-06-16, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
https://www.dn.se/sverige/dn-tvingas...itiska-fragor/
Citat:
Efter presskonferensen erbjöd företaget enskilda intervjuer med ​​Chloe Setter, ansvarig för Tiktoks barnsäkerhetspolicy i Europa. När DN ställde frågor om Tiktoks algoritmer och flöden av olämpliga klipp, kallade företaget in en vakt. Chloe Setter svarade inte på några frågor.

– Jag tror att det är bäst att vi avrundar här, säger Parisa Khosravi, kommunikationschef på Tiktok Norden.

Vi vill visa er ett videoklipp där barn från hela Sverige berättar vad de ser i sina flöden.

– Jag följer gärna med er ut.

Klippet är bara en och en halv minut långt.

– Det är inte ett alternativ just nu. Jag följer med er ut nu, säger Parisa Khosravi.

Er pr-byrå bjöd ju in oss till den här pressbriefingen så att vi kunde få ställa våra frågor.

– Det verkar ha blivit någon miss, jag är hemskt ledsen. Jag följer med er ut nu, säger Parisa Khosravi.

DN har efter presskonferensen fortsatt att söka Tiktok och ställt frågor om varför det förekommer beroendeframkallande algoritmer i bolagets app. Tiktok har inte svarat på frågorna.
När jag skriver så är artikeln fortfarande öppen att läsa utan abonnemang.

Ganska intressant hur de behandlar media, om nu allt är sant, vilket jag inte betvivlar. Antagligen handlar det om att bolag som TikTok är så stora så de kan göra som de vill.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-16 kl. 07:33.
Citera
2024-06-16, 08:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Märkligt hur Kina och kinesiska företag så länge flugit under radarn. Ryssland har straffat ut sig och behandlas med rätta som paria. Kina är lika vidriga. Diskussionen har varit lång om hur hantera TikTok och de har tidigare svarat med rökridåer. Som här där de tydligen bjudit in till charm-möte vilket snabbt visar sig vara bara skräp, "Er pr-byrå bjöd ju in oss till den här pressbriefingen så att vi kunde få ställa våra frågor ... Det verkar ha blivit någon miss, jag är hemskt ledsen. Jag följer med er ut nu" bör kunna gå till historien som sämsta hantering av media. DN är ojämna, deras agendadrivna journalistik kan ibland ge en snedbelastning, men denna gång är i alla fall tanken desto bättre. Tyvärr påminner i sin nuvarande form reportaget om ett typiskt aschberg-avsnitt som alltid slutar vid nåns låsta ytterdörr och inget mer. Hoppas det följer upp med djupare genomgång.

Här några referenser i sammanhanget
(FB) USA kommer antagligen förbjuda Tiktok. Men varför? (2024)
(FB) Bör Tiktok förbjudas? (2024)
(FB) Kongressen förbjuder TikTok, X Twitter och Rumble på tur ? (2024)
(FB) Montana förbjuder TikTok - $10.000 i dagligt vite för den som erbjuder TikTok (2023)
(FB) Varför finns Tiktok och vad är kontentan? (2023)
(FB) Somalia förbjuder TikTok och Telegram (2023)
(FB) Försvarsmakten förbjuder Tiktok (2023)
(FB) Internationell bojkott mot TikTok hade löst allt - bannlys TikTok (2023)
(FB) Statligt alternativ till Personlighetstestet Tiktok/Instagram/Etc (2023)
(FB) Varför denna hets mot TikTok? (2023)
(FB) TikTok - CEO försvarar sig inför kongressen (2023)
(FB) Skickar TikTok uppg till Kinesiska staten ...i så fall vilka? (2020)
(FB) Kan någon enkelt förklara vad som är så jävla farligt med tex TikTok?? (2020)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in