Citat:
Ursprungligen postat av
slutbit
Bra initiativ!
Är det ett förvar för folk som inte får stanna?
Lär du känna de intagna? Uppskattningsvis, hur många procent är verkligen där med riktiga asylskäl?
Ja det är det. De flesta har redan redan fått ett beslut om t.ex utvisning och är tagna i förvar för att det finns en risk för avvikande. Sen finns det en skara som vistats illegalt i landet utan att ha reglerat sin vistelse(t.e.x viseringsfria som arbetat utan tillstånd) och som väntar på att få ett beslut om utvisning eller avvisning.
Ja man lär känna de förvarstagna. Vissa är där relativt länge. Så det är nästan oundvikligt.
Svårt att svara på. Är de tagna i förvar och tidigare varit i asylprocessen så har det gjorts en bedömning att de inte har asylskäl och kan således återvända till sina respektive hemländer.
Citat:
Ursprungligen postat av
knark-kungen
Tycker du synd om integrerade a-klass invandrare blir utvisade?
Nej, det gör jag inte. Lagen är till för att följas. De kan väldigt lätt komma tillbaka till Sverige igen med tillstånd. Jag är inte anställd för att tycka synd om någon.
Har du hjälpt någon rymma?
Nej.
Knarkas det mycket på förvaret?
Väldigt mycket, dock mindre nu än tidigare. Har stramats åt ordentligt vad gäller säkerheten på förvaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Berätta vad du själv tänker om verksamheten och eventuella missförhållande.
Tänker att det är en samhällsviktig verksamhet. Är väldigt många fler i landet som borde tas i förvar men på grund av platsbrist så går det inte. Tyvärr väldigt många som släpps ut under t.ex. Uppsikt som man vet kommer avvika och hålla sig undan. Det har tidigare även varit lite fritidsgårdkänsla där de förvarstagna behandlats som barn, men där har även skett en förändring. Tror också att verksamheten hade bedrivits med effektivt om Polisen ansvarat för förövaren istället för Migrationsverket.
Citat:
Ursprungligen postat av
krumbukta
Tror du inte att fu blir påkommen och förlorar ditt jobb? Är det värt det?
Risken finns väl men är inte så orolig. Inte direkt rikshemligheter jag avslöjar. Allmänt kända uppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Redvexer
Ger du högre prioritet om dom du tycker mer synd om?
Nej. Som jag tidigare svarat. Tycker inte synd om någon. Är ett jobb som ska utföras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Är det sant att det är väldigt lätt att rymma? Att det inte finns några direkta rymningshinder utan "vi LITAR på varandra här"?
Beror på vilket förvar. Generellt sett så är det i dagsläget väldigt mycket svårare att rymma än det tidigare varit. Har satsats enormt på säkerheten och verksamheten har tagit mycket inspiration av Kriminalvårdens verksamhet, har även rekryterats en hel del från den myndigheten. Men ja, det är fortfarande lättare att rymma från ett förvar än från ett häkte eller anstalt.