2024-06-15, 17:30
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Eftersom brott mot mänskligheten m.m betraktas som universella, gäller i regel att förbrytare kan dömas i de flesta länder (med stöd av universell jurisdiktion)

Utan att veta vad han har gjort så anses han inte vara skyldig på hemmaplan. Svenskt rättssystem är ute på hal is när de försöker involvera sig i brott i andra länder. Den moraliska supermakten borde kallas den dubbelmoraliska supermakten.
Citera
2024-06-15, 17:31
Medlem
Citat:
Tycker så jävla synd om Djalali
Får kämpa för honom med
Nu
Citera
2024-06-15, 17:33
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Det är upp till varje land att bestämma självt. Folkrätt är för övrigt bara politik. Det har i strikt mening ingenting med juridik att göra. Mark Klamberg hade svindåliga betyg på juristprogrammet. Då kan man alltid bil professor i folkrätt.

Mja. Cementerad politik – vilket ju är vad juridik faktiskt är. Sen ska väl ändå inte Klamberg åläggas något ansvar (skuld?) för folkrättens grundläggande principer, han var väl inte ens född när det begav sig. Om ditt påstående om hans betyg stämmer visar det inget annat än att vad de flesta jurister redan vet: att utbildningen skiljer sig markant från verkligheten
Citera
2024-06-15, 17:33
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om jag hade vetat vad de kommit överens om, så hade jag väl inte ställt frågan.

Nähä?

Du fick ett svar. Vad var problemet. Att du är dum nog att tro att Sverige skulle sätta en oskyldig person som kommer hem i fängelse?

Har du fler frågor?
Citera
2024-06-15, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Utan att veta vad han har gjort så anses han inte vara skyldig på hemmaplan. Svenskt rättssystem är ute på hal is när de försöker involvera sig i brott i andra länder. Den moraliska supermakten borde kallas den dubbelmoraliska supermakten.

läs min trådstart.
Citera
2024-06-15, 17:34
Medlem
Man kan nog kika på nettoeffekten. Vi slipper en krigsförbrytare med all inclusive som kostar pengar.
Om svensken kommer kosta pengar vet jag inte.
Citera
2024-06-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Nähä?

Du fick ett svar. Vad var problemet. Att du är dum nog att tro att Sverige skulle sätta en oskyldig person som kommer hem i fängelse?

Har du fler frågor?
Jag har inte fått ett svar, och jag vet inte vad Iran och Sverige har kommit överens om.

Men om du vet så kan du väl berätta om det för mig och andra som du verkar anse vara bakom flötet.

Det förekommer att fångar i Sverige får avtjäna sitt straff i sitt hemland, så Iran kanske använder sig av samma metod?

Berätta vad överenskommelsen handlar om. Tack.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-15 kl. 17:39.
Citera
2024-06-15, 17:37
Medlem
SweKingCalles avatar
Vi får hoppas de har proppat massmördare med något medel så han lämnar in snarast
Citera
2024-06-15, 17:39
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Mja. Cementerad politik – vilket ju är vad juridik faktiskt är. Sen ska väl ändå inte Klamberg åläggas något ansvar (skuld?) för folkrättens grundläggande principer, han var väl inte ens född när det begav sig. Om ditt påstående om hans betyg stämmer visar det inget annat än att vad de flesta jurister redan vet: att utbildningen skiljer sig markant från verkligheten
Inget ont om Mark Klamberg mer än att han inte är den skarpaste kniven i lådan. Liksom Ove Bring, Greger Noll och hela det övriga skitgänget. De hade inte betyg för notariemeritering och kunde inte bli något vettigt. Ungefär så.
Citera
2024-06-15, 17:45
Medlem
feemaxxxs avatar
Johan Floderus kan jag förstå är "första" valet eftersom han inte har Iransk medborgarskap som Saeed Azizi och Ahmadreza Djalali.

Att Iran väljer att lämna över Saeed Aziz kan vara att hans hälsa verkar vara rätt dålig samt att endast hade ett femårs-straff.

Ahmadreza Djalali behåller man som en pant för framtida fångutväxlingar av Iranska spioner/terrorister.
Citera
2024-06-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Det här är inte enda tråden kring ämnet.
Det finns flera trådar.
Lär dig hur Flash fungerar tack.
Här får du en länk till en tråd jag skapat.
(FB) Sverige spelar ut sina kort och lämnar Ahmadreza Djalali kvar i iransk fängelse.
Är det jobbigt att vara och/eller spela dum?
Det är okej att du inte kan svara på min enkla fråga. Har jag tur så vet någon annan och kan berätta.
Citera
2024-06-15, 17:48
Medlem
Bra att de fick loss svensksvensken. Svenskiranierna som sitter fast, visst synd, tråkigt, men varför åka till ett skurkland man flytt/flyttat ifrån...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in