Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Förlåta att någon är heroinberoende?
Där jag bor finns det en person som tycks få återfall i heroinmissbruk ibland. En mycket trevlig person som jag nog skulle kunna övertala min fru att bjuda på god italiensk mat någon gång.
Ok, tack för att du ger exempel från ditt personliga liv.
Så personen som du har träffat, som har ett heroinmissbruk är en "trevlig" person, som du skulle kunna "övertala din fru att bjuda på god italiensk mat någon gång"?
För det första, varför måste du övertala henne?
För det andra, skulle du bjuda personen, en heroinmissbrukare på "god italiensk mat någon gång" tillsammans med dina barn?
Och om personen
inte är "En mycket trevlig person", utan är elak, skulle du ändå "övertala din fru att bjuda på god italiensk mat någon gång"?
Skulle du ge denna person permanent tak över huvudet i din bostad om personen frågade?
Jag tror du är falsk, du pratar om kärlek, men när det kommer till kritan så är du en lika god kålsupare som oss alla andra, att vi inte vill ha destruktiva människor omkring oss.
Din trevliga "heroinmissbrukande person" är nog egentligen inte så "trevlig" när begäret sätter in, utan personen kommer nog att vara ganska outhärdlig för din familj, som kommer att ljuga och stjäla från din familj, och du kommer att kicka "kärleksfullt" ut personen ut ur din bostad efter ett tag, med andra ord kommer du att utesluta personen helt enligt Matteus 18:15-17.
Men jag antar att du aldrig i verkligheten har tagit in en heroinmissbrukare i ditt hem förut, utan du fantiserar om det, att du ska var sååå kärleksfull så som Jesus var (vilket han inte var, tänk på hur han t.ex. behandlade fariséerna)
Men varsågod, försök med att ta in denna heroinmissbrukare i ditt liv, och kom
sedan och säg att man ska förlåta
alla människor
utan förbehåll.