2024-06-15, 12:34
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Vet inte om du läst hela tråden men har haft detta i 8 veckors tid med återkommande feber. Inte en vecka. Hade aldrig gått till sjukvården efter en vecka.
Är man på 35 och har varit inne på sjukhus en enda gång, då allergisk chock och blev inlagd.
Är ingen som håller på och ränner där i onödan.
Går aldrig över.

Jodå jag har läst tråden. Det är bra att du sökte - det var helt rätt. Och bedömningen var ju att du behövde antibiotika. Vad jag förstår har du ätit antibiotika i 1 dag dvs 4 doser. Då bör det snart vända - om det inte gör det så söker du igen. Du får ge antibiotikat lite tid också ju.

Mitt svar på sepsis var generellt vad man ska tänka på.
Citera
2024-06-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det har kommit mycket larm om sepsis och mycket artiklar i ämnet då det hänt att symptomen negligerats och personen kommit in och snabbt blivit väldigt sjuk. Detta skapar såklart en rädsla och det är ju bra att vara försiktig.

Det man ska vara observant på är allmäntillståndet i kombination med feber. Tar man alvedon/ipren och mår lite bättre då så är det bra. Det tar ju lite tid att hämta sig även med antibiotika men symptomen ska ändå gå sakta på rätt håll och inte försämras. Vid sepsis hjälper inte alvedon / ipren utan man mår hela tiden sämre. Man ska också vara observant på just kräkning / diarre om det skulle uppkomma.

Har man haft halsont i mer än 3 dagar så ska man söka vård. Har man samtidigt haft snuva/förkylning är det mer troligt att det inte är traditionell halsfluss. Om man haft ett segdraget förlopp med förkylning / influensa som sedan går över i halsont och påverkat allmäntillstånd ska man också vara uppmärksam (invasiva streptokocker).

Tack för info! Alvedon och Ipren hjälper marginellt mot det halsonda men inte mot febern/frossan.
Det brukar det alltid göra annars för mig.
Febern/frossan är som värst på kvällen men nu på dagen precis när jag skriver detta mår jag något bättre. Ingen frossa alls och 39,1 feber. Första gången under 40 grader sedan det bröt ut.
Kanske börjar antibiotikan att hjälpa.

Diarré har tillkommit men misstänker att det är antibiotikan. Ingen allvarlig diarré men lös och får gå på toa ofta.

Det hela började som en influensa för typ 10 veckor sedan. Influensan gick över men övergick i halsont som varit konstant sedan dess. Öm på halsen och episoder av feber.
Ordentlig eskalering nu senaste dygnen.

Men jag har en känsla av att detta kommer ge sig nu med antibiotikan faktiskt.
Citera
2024-06-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jodå jag har läst tråden. Det är bra att du sökte - det var helt rätt. Och bedömningen var ju att du behövde antibiotika. Vad jag förstår har du ätit antibiotika i 1 dag dvs 4 doser. Då bör det snart vända - om det inte gör det så söker du igen. Du får ge antibiotikat lite tid också ju.

Mitt svar på sepsis var generellt vad man ska tänka på.

Okej då missförstod jag. Tack!
Citera
2024-06-15, 12:41
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Tack för info! Alvedon och Ipren hjälper marginellt mot det halsonda men inte mot febern/frossan.
Det brukar det alltid göra annars för mig.
Febern/frossan är som värst på kvällen men nu på dagen precis när jag skriver detta mår jag något bättre. Ingen frossa alls och 39,1 feber. Första gången under 40 grader sedan det bröt ut.
Kanske börjar antibiotikan att hjälpa.

Diarré har tillkommit men misstänker att det är antibiotikan. Ingen allvarlig diarré men lös och får gå på toa ofta.

Det hela började som en influensa för typ 10 veckor sedan. Influensan gick över men övergick i halsont som varit konstant sedan dess. Öm på halsen och episoder av feber.
Ordentlig eskalering nu senaste dygnen.

Men jag har en känsla av att detta kommer ge sig nu med antibiotikan faktiskt.

Ja amoxicillin slår ut den normala tarmfloran och magen kan protestera. Försök få i dig probiotika. Undvik mjölkprodukter och ät lite skonkost.
Citera
2024-06-15, 12:55
Medlem
KlappMungons avatar
Jag sätter en hundring på att du har en CMV-infektion.

(Amoxicillin till en halsinfektion av okänd organism är f ö ett konstfel eftersom det kan rõra sig om körtelfeber och Amoxicillin i så fall ger utslag som ett brev på posten.)
Senast redigerad av KlappMungon 2024-06-15 kl. 12:58.
Citera
2024-06-15, 13:06
Medlem
Jag har inte haft sepsis men jag jobbar med dylikt.

Hög feber. Förvirring/delirium till följd av feber. Ev ökad hjärtfrekvens. Ev ökad andningsfrekvens. Buksmärta. Kräkningar. Diarre. Men det ser olika ut för alla eftersom olika infektioner kan ligga till grund. Men när du väl har sepsis bör försämringen ske ganska snabbt.

Med ett CRP på 40 så har du högst troligen influensa eller covid. Vid en bakteriellt orsakad sepsis har du i regel 250+. Om du är fortsatt orolig kan du mäta ditt blodtryck och ta pulsen några gånger per dag. Vid försämring av sepsis bör blodtrycket sjunka och pulsen stiga. Notera dock att en mätning kan skilja sig från föregående utan att det betyder något. Men ser du ett tydligt försämringsmönster i dessa parametrar kan det tyda på att du blir sjukare.

Amoxicillin bör vidare fungera mot eventuell bakteriell infektion då infektionsfokus sannolikt är hals/luftvägar och de bakterier som oftast orsakar infektion där är grampositiva vilket amoxicillin täcker. Men ja min gissning är influensa. Kan också röra sig om körtelfeber. Se föregående post.

Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Jag sätter en hundring på att du har en CMV-infektion.

(Amoxicillin till en halsinfektion av okänd organism är f ö ett konstfel eftersom det kan rõra sig om körtelfeber och Amoxicillin i så fall ger utslag som ett brev på posten.)

Influensa, falskt negativt strep A snabbtest, grupp B/C eller G tonsillit eller EBV/körtelfeber känns väl troligare? Centorkriterierna bör vara uppfyllda om snabbtest gjordes. Då tycker jag att de kunde tagit ett monospot vid negativt test. Men jag kollade upp CMV som i vissa fall kan orsaka körtelfeberliknande infektion, även om mild infektion är vanligast. Jag hade fått för mig att svårare infektion enbart drabbade immunsupprimerade. Du kan därmed ha helt rätt även om min gissning fortfarande är ovanstående. Men då har jag lärt mig något nytt.
Senast redigerad av MpunktM 2024-06-15 kl. 13:18.
Citera
2024-06-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Jag har inte haft sepsis men jag jobbar med dylikt.

Hög feber. Förvirring/delirium till följd av feber. Ev ökad hjärtfrekvens. Ev ökad andningsfrekvens. Buksmärta. Kräkningar. Diarre.

Med ett CRP på 40 så har du högst troligen influensa eller covid. Vid en bakteriellt orsakad sepsis har du i regel 250+. Om du är fortsatt orolig kan du mäta ditt blodtryck och ta pulsen några gånger per dag. Vid försämring av sepsis bör blodtrycket sjunka och pulsen stiga. Notera dock att en mätning kan skilja sig från föregående utan att det betyder något. Men ser du ett tydligt försämringsmönster i dessa parametrar kan det tyda på att du blir sjukare.

Amoxicillin bör vidare fungera mot eventuell bakteriell infektion då infektionsfokus sannolikt är hals/luftvägar och de bakterier som oftast orsakar infektion där är grampositiva vilket amoxicillin täcker. Men ja min gissning är influensa. Kan också röra sig om körtelfeber. Se föregående post.

Influensa, falskt negativt strep A snabbtest, grupp B/C eller G tonsillit eller EBV/körtelfeber känns väl troligare? Men jag kollade upp CMV som i vissa fall kan orsaka körtelfeberliknande infektion, även om mild infektion är vanligast. Jag hade fått för mig att svårare infektion enbart drabbade immunsupprimerade. Du kan därmed ha helt rätt även om min gissning fortfarande är ovanstående. Men då har jag lärt mig något nytt.

För tydlighetens skull informerar jag om att jag är en fullt frisk man på 35 år som enbart varit inne på sjukhus för allergisk chock tidigare.
Dvs inte sjuk eller så i grunden.

Kan man verkligen gå och bära på ett virus i 8 veckor med konstant halsont och ömma halsmandlar som blommar ut ca var 10e dag med feber för att sedan efter 8 veckor få ett explosivt sjukdomsförlopp där man knappt orkar stå upp och bara skakar av frossa med konstant illamående osv?

Det lilla jag läst verkar allt tyda på bakterie.
Men jag är helt okunnig på området så det är genuina frågor 😊
Citera
2024-06-15, 13:31
Medlem
Citat:
För tydlighetens skull informerar jag om att jag är en fullt frisk man på 35 år som enbart varit inne på sjukhus för allergisk chock tidigare.
Dvs inte sjuk eller så i grunden.

Kan man verkligen gå och bära på ett virus i 8 veckor med konstant halsont och ömma halsmandlar som blommar ut ca var 10e dag med feber för att sedan efter 8 veckor få ett explosivt sjukdomsförlopp där man knappt orkar stå upp och bara skakar av frossa med konstant illamående osv?

Det lilla jag läst verkar allt tyda på bakterie.
Men jag är helt okunnig på området så det är genuina frågor 😊

Du kan ha haft en långdragen förkylning som orsakar sår/epitelskada och då kan opportunister som streptokocker passa på att orsaka infektion. Eller förkylning och sedan influensa. Mindre sjuk först, mer sjuk sedan. Om du bär på strep C kan den orsaka täta tonsillitrecidiv, även om det är lite väl tätt. Det är bara grupp A streptokocker som visar sig på snabbtestet. Körtelfeber är långdragen även om 8 veckor är lite väl. Fyra veckor är mer typiskt, men som med allt finns säkert undantagsfall. Och samma sak där, du kan ha haft en annan infektion följt av körtelfeber. Sedan finns andra orsaker till återkommande feberepisoder och infektionskänslighet, men det är ingenting som primärt behöver misstänkas med tanke på ålder och tydliga symptom från halsen under samma tidsperiod.

Eller möjligen CMV då, men där är nog användaren som föreslog detta mer lämplig att svara.

Bakteriell tonsillit kan även vara recidiverande eller kronisk. Med kronisk avses >3 månader, det betyder inte att den är permanent. Det kan vara så att immunförsvaret bekämpar infektionen varpå några bakterier överlever, och infekterar igen. Bakterier har varierande mängder skyddsmekanismer för att undvika immunförsvaret. En stam av bakterier kan ha andra/mer effektiva skyddsmekanismer än en annan stam av samma bakterier. Antibiotikaresistens är ett exempel på det. Om du inte blir bättre av amoxicillinet får du tjata till dig ett nytt CRP, blodstatus och svalgodling. Om du skulle få utslag nu av amoxicillinet så har du körtelfeber, vilket en annan användare korrekt påpekade avseende amoxicillinförskrivning för oklara halsbesvär.
Senast redigerad av MpunktM 2024-06-15 kl. 13:47.
Citera
2024-06-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Du kan ha haft en långdragen förkylning som orsakar sår/epitelskada och då kan opportunister som streptokocker passa på att orsaka infektion. Eller förkylning och sedan influensa. Mindre sjuk först, mer sjuk sedan. Om du bär på strep C kan den orsaka täta tonsillitrecidiv, även om det är lite väl tätt. Det är bara grupp A streptokocker som visar sig på snabbtestet. Körtelfeber är långdragen även om 8 veckor är lite väl. Fyra veckor är mer typiskt, men som med allt finns säkert undantagsfall. Och samma sak där, du kan ha haft en annan infektion följt av körtelfeber. Sedan finns andra orsaker till återkommande feberepisoder och infektionskänslighet, men det är ingenting som primärt behöver misstänkas med tanke på ålder och tydliga symptom från halsen under samma tidsperiod.

Eller möjligen CMV då, men där är nog användaren som föreslog detta mer lämplig att svara.

Bakteriell tonsillit kan även vara recidiverande eller kronisk. Med kronisk avses >3 månader, det betyder inte att den är permanent. Det kan vara så att immunförsvaret bekämpar infektionen varpå några bakterier överlever, och infekterar igen. Bakterier har varierande mängder skyddsmekanismer för att undvika immunförsvaret. En stam av bakterier kan ha andra/mer effektiva skyddsmekanismer än en annan stam av samma bakterier. Antibiotikaresistens är ett exempel på det. Om du inte blir bättre av amoxicillinet får du tjata till dig ett nytt CRP, blodstatus och svalgodling. Om du skulle få utslag nu av amoxicillinet så har du körtelfeber, vilket en annan användare korrekt påpekade avseende amoxicillinförskrivning för oklara halsbesvär.

Tack för ett väldigt informativt och bra inlägg.
Uppdaterar i tråden hur det går.

Det värmer hjärtat att det finns så många fina människor som du och övriga i tråden som ägnar flera timmar av sitt liv för att hjälpa en anonym människa på internet.

Tack!
Citera
2024-06-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemsen
Hade sepsis för några år sedan,ett litet sår på höger hand ute på pekfingret. Ett sånt litet obetydligt skrubbsår som man flera gånger tidigare i livet haft på händerna,som man får ute i naturen,jobbar i trädgården,snickrar.
Men den här gången började det bli ömt och svullet så besökte vårdcentral där det tvättades & fick rådet att återkomma om det blev sämre. Och efter några dagar med rejält ömt pekfinger som började ändra färg till nästan svart på ett område ca 1 cm stort och hög feber åkte jag upp på akuten,konstaterades över 40 graders feber och infektion i kroppen. Även försämrad andning/lungor såslang i näsan för att syresätta blodet tror jag.
Blev inlagd på direkten och operation av fingret dagen efteråt,fullpumpad med antibiotika/pencelin och totalt 6 dygn på lassa innan det vände.
Så inget att gå för långe med,åk upp om du mår dåligt.

Ja, sepsis är inte att underskatta! En arbetskollega, fullt frisk och sportig ung kille kliade lite på ett sår han hade på ryggen utan att tänka sig för, och måste haft lite skit under naglarna eller något för tre dar senare låg han på akuten och var nära att stryka med, fick sedan hålla honom inlagd extra länge pga att de behövde gå in med så tung antibiotika att hans njurar tog stryk och de inte ville släppa honom förrän de var säkra på att njurarna var på banan igen.

Verkar vara så galet slumpmässigt bara. Hur många gånger hade man inte själv skär- och sticksår på händerna som barn som under lekens gång packades med smuts utan att något hände, och så är han nära att trilla av pinn på en sån liten skitgrej.
Citera
2024-06-15, 17:29
Medlem
freddags avatar
Citat:
Ni som haft sepsis, kan ni beskriva förloppet i detalj? Om frossa - vilka tider? Magont när? Osv osv

Haft halsont med återkommande episoder av feber i ca 8 veckor nu.
I förrgår blev jag plötsligt så dålig (40,1 feber) att jag var nära att ringa ambulans.

Nåväl, masade mig in till närakuten igår fast jag knappt kan stå upp.
Tog något snabbtest för streptokocker som visade negativt men högt CRP. De vet inte vad jag dragit på mig.
Äter nu amoxicillin men är lika dålig fortfarande. Så jävla ont i halsen att jag knappt kan äta alls längre och aptiten är puts väck. Ätit lite glass sedan jag insjuknade.
Hjälper inte penicillinet vetefan hur detta ska sluta. Bara skakar och mår skit. Något är så in i helvete fel med min kropp just nu.
Hoppas det ger med sig.

Edit: kvällarna är värst. Kan knappt resa mig ur sängen pga frossan och febern. På dagen bättre, klarar att rasta hunden osv men mår absolut inte bra då heller. Bara bättre.

Ja, jag har ringt vårdcentralen 40 gånger dessa veckor men de KAN DRA ÅT HELVETE

Varför tror du att du har sepsis? Borde vara mer rimligt att anta virusinfektion om inte antibiotika hjälper. Sepsis innebär okontrollerad cytokinstorm (inte blodförgiftning som är populärt att tro). Cytokinstormen leder till ökad genomsläpplighet av vätska från blodbanan och leder således till andra symtom än feber. 8 veckor med sepsis så hade du varit död utan bredare antibiotika än amoxicillin.
Citera
2024-06-15, 17:30
Medlem
freddags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Ja, sepsis är inte att underskatta! En arbetskollega, fullt frisk och sportig ung kille kliade lite på ett sår han hade på ryggen utan att tänka sig för, och måste haft lite skit under naglarna eller något för tre dar senare låg han på akuten och var nära att stryka med, fick sedan hålla honom inlagd extra länge pga att de behövde gå in med så tung antibiotika att hans njurar tog stryk och de inte ville släppa honom förrän de var säkra på att njurarna var på banan igen.

Verkar vara så galet slumpmässigt bara. Hur många gånger hade man inte själv skär- och sticksår på händerna som barn som under lekens gång packades med smuts utan att något hände, och så är han nära att trilla av pinn på en sån liten skitgrej.

Han hade då steget värre än sepsis, septisk chock (organsvikt pga syrefattig förbränning i organen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in