Jag har inte haft sepsis men jag jobbar med dylikt.
Hög feber. Förvirring/delirium till följd av feber. Ev ökad hjärtfrekvens. Ev ökad andningsfrekvens. Buksmärta. Kräkningar. Diarre. Men det ser olika ut för alla eftersom olika infektioner kan ligga till grund. Men när du väl har sepsis bör försämringen ske ganska snabbt.
Med ett CRP på 40 så har du högst troligen influensa eller covid. Vid en bakteriellt orsakad sepsis har du i regel 250+. Om du är fortsatt orolig kan du mäta ditt blodtryck och ta pulsen några gånger per dag. Vid försämring av sepsis bör blodtrycket sjunka och pulsen stiga. Notera dock att en mätning kan skilja sig från föregående utan att det betyder något. Men ser du ett tydligt försämringsmönster i dessa parametrar kan det tyda på att du blir sjukare.
Amoxicillin bör vidare fungera mot eventuell bakteriell infektion då infektionsfokus sannolikt är hals/luftvägar och de bakterier som oftast orsakar infektion där är grampositiva vilket amoxicillin täcker. Men ja min gissning är influensa. Kan också röra sig om körtelfeber. Se föregående post.
Citat:
Ursprungligen postat av
KlappMungon
Jag sätter en hundring på att du har en CMV-infektion.
(Amoxicillin till en halsinfektion av okänd organism är f ö ett konstfel eftersom det kan rõra sig om körtelfeber och Amoxicillin i så fall ger utslag som ett brev på posten.)
Influensa, falskt negativt strep A snabbtest, grupp B/C eller G tonsillit eller EBV/körtelfeber känns väl troligare? Centorkriterierna bör vara uppfyllda om snabbtest gjordes. Då tycker jag att de kunde tagit ett monospot vid negativt test. Men jag kollade upp CMV som i vissa fall kan orsaka körtelfeberliknande infektion, även om mild infektion är vanligast. Jag hade fått för mig att svårare infektion enbart drabbade immunsupprimerade. Du kan därmed ha helt rätt även om min gissning fortfarande är ovanstående. Men då har jag lärt mig något nytt.