2024-06-14, 13:21
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Hade en teori tidigare med att han blev inlurad i kriget för att någon ville ta över som president i ryssland.

Jag läste en artikel för något år sedan, den handlade om upptakten till kriget. Någon oligark nära Viktor Yanukovych hade tydligen fått Putins öra och tutat i han att Ryssarna skulle välkomnas som hjältar om dom invaderade landet. Det och tillsammans med Putins stormaktsambitioner skulle jag tro fick det bästa av han och nu kommer han bli ihågkommen som en massmördare som sänkte Ryssland.

Starkt jobbat
Citera
2024-06-14, 13:22
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ryssland har inte bråttom med sin SMO. Putin har sagt att han vill avmilitärisera och förinta Ukrainas krigsmakt samt avnazifiera den samme. Men det tar lite tid då Ukraina ständigt skickar fram nya rekryter till köttkvarnen. Men så länge Ukraina fyller på med nytt folk så är Putin nöjd

Maffialandet jobbar med att avnazifiera. Nu har man hört allt. Maffian vill bli rika och mäktiga, allt handlar om att röva.
Citera
2024-06-14, 13:23
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Ja, det är värst vad han gapar:"Väst försöker att lägga en ideologisk grund för att kunna stycka upp Ryssland, de har följt linjen att tillägna sig territorier som ligger nära vårt land"

Och mycket annat. Putin är tydligt störd av G7 mötet i Italien och Ukraina-mötet i Schweiz som börjar i morgon

Putin är ju helt klart dead man walking, ingen förutom våra spruträdda och oknullade bitterfittor tar hans ord på allvar längre. Alla är medvetna om att hans dagar är räknade och att vi nu bara väntar på en alternativ samtalspartner på den ryska sidan.
Citera
2024-06-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorjeViking
Jodå. USA utnämner regeringar lite varstans i världen. Dom gjorde det i fd Ukraina 2014 också. Hur känns det att få ditt luftslott punkterat? Ukraina har inte varit en självständig, suverän stat sedan 2014. Men som sagt, om det får dej att må lite bättre så får du gärna tro det för min del. Kul att debattera med en fem åring.

Trist för dig återigen men så är det inte . Så sluta ljuga. Du får inte ut något av det , ja förutom att du gör bort dig.
Citera
2024-06-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ukraina är kaputt. Ryssland har bara satt in en bråkdel av sin militär (10%) i denna SMO medans nästa hela den Ukrainska krigsmakten är engagerade i frontkriget. Finns dock en del kvar som är placerade i Kiev.
Varför ljuger du?
Citera
2024-06-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1801569486211875092

Det har vi väl hört förut. Allt ryzzen har stulit ska den få ha kvar och dessutom en del de inte ens har lyckats stjäla ännu. De ska ju ha hela oblasterna. Förhandling på ryzzka.

Förmodligen är detta tänkt att användas i inhemsk propaganda i första hand. Det stämmer ju bra in med offerkoftan som ryzzen har gått omkring med i över två år. Den ryzzka allmänheten måste hållas övertygad om att detta minsann är alla andras fel. Tyvärr verkar ju ryzzar vara ett sällsynt svagbegåvat och lättlurat folk.

Våra ryzztroll kommer så klart att hurra och applådera detta ”initiativ” och fira med lite hett bögsecks i fikarummet på trollfabriken. Sedan sätter de igång med att spamma om att ryzzland minsann vill ha fred men att USA/Nato/CIA/WHO/o.s.v. inte vill ha det.

Jag tror personligen att pruttler börjar inse att detta inte kommer att gå som han hade tänkt och börjar få slut på idéer.
Citera
2024-06-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag läste en artikel för något år sedan, den handlade om upptakten till kriget. Någon oligark nära Viktor Yanukovych hade tydligen fått Putins öra och tutat i han att Ryssarna skulle välkomnas som hjältar om dom invaderade landet. Det och tillsammans med Putins stormaktsambitioner skulle jag tro fick det bästa av han och nu kommer han bli ihågkommen som en massmördare som sänkte Ryssland.

Starkt jobbat

Jupp hade han vetat hur illa kriget skulle gå för Ryssland hade han aldrig startat det det begriper nog till och med ryssrunkarna i tråden.
Men deta krig visar ochså hur tekniken gått framåt med tex drönare. Ryssland hade stora mekaniserade förband som blev fullständigt våldtagna av pansar skott och drönare i kriget enorma förluster och dåligt skydd i ryska fordonen gjorde att dom var chanslösa från början
Citera
2024-06-14, 13:29
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Putin är ju helt klart dead man walking, ingen förutom våra spruträdda och oknullade bitterfittor tar hans ord på allvar längre. Alla är medvetna om att hans dagar är räknade och att vi nu bara väntar på en alternativ samtalspartner på den ryska sidan.
Ja, Lill-Putte har skapat ett Lill-Ryssland, Ukraina blev för mäktigt för honom. Historieböckerna blir inte nådiga mot Putin.
Citera
2024-06-14, 13:29
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Du vet väl att din husse putler med sin homovän lavrov säger att det är ett krig?

Med tanke på utvecklingen så kan det förstås bli annorlunda.
Mitt tips är att Ukraina delas upp och den västra delen av Ukraina (Galizien) tillfaller Polen, då området är Polskt av gammal hävd. Resten vet jag inte, kanske Ungern och Rumänien passar på att kapa åt sig en bit. Ryssland tuggar i sig stora delar, fler än de ursprungliga 4 oblasterna. En liten liten del kommer att sparas åt de Etniska Ukrainarna och där kan dom sitta och heila tillsammans med Azovbataljonen.
Citera
2024-06-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Varför ljuger du?
För att det är allt ryssrunkarna har kvar lögner som dom inte ens själva tror på längre
Citera
2024-06-14, 13:31
Medlem
Silfverryggs avatar
Ska posta detta en gång för alla när det gäller ryssens angrepp på Ukraina.
Citat:
Det är ett flagrant brott mot en av de viktigaste bestämmelserna i FN-stadgan, nämligen
artikel 2, paragraf 4 som innebär att alla medlemmar i sina internationella förbindelser ska
avhålla sig från hot om eller bruk av våld, vare sig (i) riktat mot någon annan stats territoriella
integritet eller (ii) politiska oberoende, eller (iii) på annat sätt som är oförenligt med FN:s
ändamål. Ryska Federationen begår även andra brott som är allvarliga förbrytelser mot
Ukraina och dess befolkning
. Mot denna bakgrund måste statssamfundet agera – också på det
rättsliga området.
Situationen i Ukraina är för närvarande utomordentligt allvarlig. En permanent medlem i FN:s
säkerhetsråd – Ryska Federationen – har angripit Ukraina. Det är ett flagrant brott mot en av
de viktigaste bestämmelserna i FN-stadgan, nämligen artikel 2, paragraf 4 som innebär att alla
medlemmar i sina internationella förbindelser ska avhålla sig från hot om eller bruk av våld,
vare sig riktat mot någon annan stats territoriella integritet eller politiska oberoende, eller på
annat sätt som är oförenligt med FN:s ändamål. Dessutom utförs brott som är
allvarliga förbrytelser mot Ukraina och dess befolkning
. Mot denna bakgrund
måste statssamfundet agera – också på det rättsliga området.
...
I denna situation är det viktigt att ta upp initiativet till att inrätta en särskild tribunal
inför vilken Putin och andra höga befattningshavare i Ryssland kan ställas inför rätta. Detta
har lagts fram av David Crane, f.d. chefsåklagare i den särskilda domstolen för Sierra Leone,
Irwin Cotler, f.d. justitieminister i Kanada, och Hans Corell, f.d. rättschef i Förenta
Nationerna.
https://www.icj-sweden.org/hur-kan-folkrattsbrott-i-ukraina-motverkas/

Så... Nu vill jag se våra ryssvänner (som jag misstänker är inga jurister eller ens ha läst några akademiska texter i sitt liv) argumentera emot vad jurister har att säga.
Citera
2024-06-14, 13:32
Medlem
Jag tror att krym-bron står kvar för att den binder upp en massa ryskt luftvärn, för att skydda en symbolbyggnad som inte är så meningsfull längre då den redan är svårt skadad.

Frågan är väl vad som händer med den efter kriget? Ska den rivas? Det kostar ju en hel del och ryssland kommer ju inte ha pengar till det också, med tanke på all återuppbyggnad som krävs? Kanske återställas? Vet inte om den kommer vara vettig att ha rent ekonomiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in