2024-06-14, 12:42
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattskrot
Jag tror du missförstår mig. Jag menar att det finns utrymme att tolk olika - om det gör det, ska man alltid trippelkolla och extraförsäkra. Hade gröna lund skrivit något tydligt om mellanplattan känns det väldigt konstigt att firman ändå tolkat det på det sättet - och dessutom, om de kontrollerat delen någon gång under de tre åren som gick sedan de fick delen hade de upptäckt felet.

Jag anser att båda begått fel, helt enkelt. SHK menar att svetsfirman brustit på uppenbara punkter, och att Grönan brustit i att vara tydliga i sin beställning. Det känns som en mycket rimlig slutsats för mig, och jag menar att denna sorts missförstånd inte är konstiga, de händer hela tiden, men när det kan få katastrofala konsekvenser på detta sätt är det alla involverades skyldighet att vara övertydliga, vilket grönan bevisligen inte varit.

Detta ursäktar på inget sätt tillverkaren.

Ah, ja jag håller fullständigt med. Det är även märkligt att Gröna Lund inte har en mekaniskt kunnig person anställd för att kunna övervaka beställningar och underhåll av potentiellt livsfarliga attraktioner.
Citera
2024-06-14, 12:44
Medlem
Citat:
Kritiken mot Gröna Lunds säkerhetsarbete borde ju tvinga fram en stängning fram till dess att allt är åtgärdat och all utrustning är inspekterad.

Skulle aldrig tillåta våra barn sätta sin fot där sålänge GL inte gör en helöversyn, samt redovisar öppet att samtliga delar är kontrollerade och besiktiga..

Samtliga delar där deras underleverantörer har arbetat borde bytas ut.

VD bordes bytas ut
Citera
2024-06-14, 12:46
Medlem
nämen, vd:n säger nu att deras egna experter har konstaterat att gröna lund inte begått några fel över huvud taget utan att allt var svetsarens fel! vilken plot twist!
Citera
2024-06-14, 12:47
Medlem
camos avatar
På ritningen s.35 med förstoring över "vinkeln" som diskuteras finns det pilar in mot svetsarna med en text "Schweißnahtauf. stumpfnaht 5,6, K3"

Vad betyder K3? Har det något att göra med att det är tre delar som ska svetsas ihop?
Citera
2024-06-14, 12:53
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rapport-kritik-mot-grona-lund-det-orsakade-jetline-olyckan/

Gröna Lund river ner Jetline för gott
Citera
2024-06-14, 12:58
Medlem
Har läst igenom rapporten. Visst svetsar och deras kvalité hit och dit men jag anser att fig.19 och 20 förklarar det mesta. Förstyvningsplåten saknades i de nytillverkade delarna. Det rör sig således om ett helt nytt utförande av den gamla konstruktionen och jag skulle vilja se hur den hållfasthetsberäknare ser ut som skulle ha släppt igenom den modifieringen.

Förstyvningsplåten finns där för att böjmomentet ska kunna tas upp på ett bra sätt i rörändena. Rörändena tenderar att "buckla sig" om inte förstyvningsplåten finns där. Yttermera visso är det just där de kritiska svetsarna finns.

Givetvis uppstår det utmattning i svetsarna.

Vem tog bort dessa helt nödvändiga förstyvningsplåtar? Dags för den personen att se till så att hen har kvar ett antal semesterdagar och det inom ett område där det saknas täckning för mob.tel.

https://www.shk.se/download/18.699b1be18fd2b2518518903/1718351570346/SHK%202024_07%20Slutrapport%20-%20Gr%C3%B6na%20Lund.pdf

Om man är riktigt noggrann så ska egentligen förstyvningsplåtarna inte gå fullt ut mot rörgodset just vid hörnen. Kapa bort lite av förstyvningsplåtarnas hörn eller än hellre gör snygga radier. Alltid risk för obehagliga spänningskoncetrationer i hörnen. Det är bättre att leda bort spänningarna från hörnen. Kanske lite överkurs men alltför många svetsar som möts tenderar att man förlorar kontrollen/känslan över hur spänningsflödet i konstruktionen verkligen ser ut.

Djävulen gömmer sig i detaljerna.
Senast redigerad av Konrad 2024-06-14 kl. 13:00.
Citera
2024-06-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Har läst igenom rapporten. Visst svetsar och deras kvalité hit och dit men jag anser att fig.19 och 20 förklarar det mesta. Förstyvningsplåten saknades i de nytillverkade delarna. Det rör sig således om ett helt nytt utförande av den gamla konstruktionen och jag skulle vilja se hur den hållfasthetsberäknare ser ut som skulle ha släppt igenom den modifieringen.

Förstyvningsplåten finns där för att böjmomentet ska kunna tas upp på ett bra sätt i rörändena. Rörändena tenderar att "buckla sig" om inte förstyvningsplåten finns där. Yttermera visso är det just där de kritiska svetsarna finns.

Givetvis uppstår det utmattning i svetsarna.

Vem tog bort dessa helt nödvändiga förstyvningsplåtar? Dags för den personen att se till så att hen har kvar ett antal semesterdagar och det inom ett område där det saknas täckning för mob.tel.

https://www.shk.se/download/18.699b1be18fd2b2518518903/1718351570346/SHK%202024_07%20Slutrapport%20-%20Gr%C3%B6na%20Lund.pdf

Om man är riktigt noggrann så ska egentligen förstyvningsplåtarna inte gå fullt ut mot rörgodset just vid hörnen. Kapa bort lite av förstyvningsplåtarnas hörn eller än hellre gör snygga radier. Alltid risk för obehagliga spänningskoncetrationer i hörnen. Det är bättre att leda spänningarna bort från hörnen. Kanske lite överkurs men alltför många svetsar som möts tenderar att man förlorar kontrollen/känslan över hur spänningsflödet i konstruktionen verkligen ser ut.

Djävulen gömmer sig i detaljerna.

Ja, det är exakt det de kritiseras för. Vi har diskuterat fram och tillbaka hur detta kan ha hänt några inlägg upp. Gröna lund menar att ritningarna (fig 24) varit tydliga, firman att de inte varit det. Det är den största konflikten i vems fel olyckan var, verkar det som.
Citera
2024-06-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattskrot
Ja, det är exakt det de kritiseras för. Vi har diskuterat fram och tillbaka hur detta kan ha hänt några inlägg upp. Gröna lund menar att ritningarna (fig 24) varit tydliga, firman att de inte varit det. Det är den största konflikten i vems fel olyckan var, verkar det som.

Ritningen, fig 24, är hur tydlig som helst. Förstyvningsplåten, 5 mm, finns på ritningen.
Citera
Medlem
"3. Orsaker till olyckan
Olyckan orsakades av brister i beställning, tillverkning och kontroller av nya bärarmar till
tågen i Jetline. Det ledde till att en bärarm med otillräcklig hållfasthet användes i tåget och
brast."

Jahopp då blir det konken för GMW och Mekosmos nu då ;/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Gröna Lund anlitade ett företag som hette Mekosmos AB, som inte hade egen möjlighet att svetsa, vilka då lade ut jobbet på en underleverantör, Göteborgs Mekaniska Werkstad AB, där det uppenbarligen jobbade en svetsare som inte kunde svetsa. Man tar sig för pannan.

Svetsfogarna provades av Materialröntgen i Göteborg AB.

Sade inte havKOM att det var flera fel på svetsfogarna? Om de nu röntgade så borde väl det upptäckts?
Citera
2024-06-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandos
Sade inte havKOM att det var flera fel på svetsfogarna? Om de nu röntgade så borde väl det upptäckts?

Helt meningslöst att skylla på svetsarna när konstruktionen är felaktig.
Citera
2024-06-14, 13:18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Gröna Lund anlitade ett företag som hette Mekosmos AB, som inte hade egen möjlighet att svetsa, vilka då lade ut jobbet på en underleverantör, Göteborgs Mekaniska Werkstad AB, där det uppenbarligen jobbade en svetsare som inte kunde svetsa. Man tar sig för pannan.

Svetsfogarna provades av Materialröntgen i Göteborg AB.

Varför nämner media inget av dessa företag? De borde hängas ut och få förklara sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in