2024-06-14, 11:17
Medlem
Det var inget fel på den där ritningen. Det är tydligt hur utförandet ska vara, mellanplåt och allt.

Jag tycker konstruktionen är rätt dåligt utförd från början. Originaldelen sprack t o m mitt på ett rör p g a utmattning.
Citera
2024-06-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattskrot
Ingen fara, det framstod inte så för mig heller

Tycker du gör helt rätt dessutom, det är viktigt att vara tydlig med vem som gör vad för de som inte är insatta, och jag var inte tydlig. Tack!
Good Riddance! Tack själv!
Citera
Medlem
camos avatar
Gällande svetsarbetet och det snedställda materialet inne i bärarmen som det talats om.

På pressträffen konstateras att originaldelen hade material på insidan i skarven och att de nya delarna inte hade det. Man säger samtidigt att detta inte framgick i ritningen i beställningen.

När jag kollar på ritningarna i rapporten tycker jag att det ser ut som att det faktiskt visst framgår. Någon som är kunnig som kan klargöra?

Även ur rapporten "Den svetsare som utförde arbetena hade ingen formell svetsarutbildning och heller inte något giltigt svetsarprövningsintyg (”svetslicens”)."

Det säger ju en del.

Gröna Lund får hård kritik ja, men kan man klandra dem för att leverantören låter obehörig personal genomföra svetsarbetet på beställd del?
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Det här är sånt som helt enkelt inte får hända.

Det var ingen olycka, utan något som förr eller senare skulle ske i och med deras totala ignorans för säkerhet.

Jag hoppas verkligen att ingen längre vill besöka Gröna Lund innan varenda attraktion är granskad in till minsta mm, och att nöjesparken byter ägare.
Citera
2024-06-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det här är sånt som helt enkelt inte får hända.

Det var ingen olycka, utan något som förr eller senare skulle ske i och med deras totala ignorans för säkerhet.

Jag hoppas verkligen att ingen längre vill besöka Gröna Lund innan varenda attraktion är granskad in till minsta mm, och att nöjesparken byter ägare.
Precis. Det var en tickande bomb.

Tragiskt så det förslår.
Citera
2024-06-14, 11:28
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnitaSvan
Någon som har koll på vilket det andra företaget kan vara som är verksamt i Göteborg?

Gröna Lund anlitade ett företag som hette Mekosmos AB, som inte hade egen möjlighet att svetsa, vilka då lade ut jobbet på en underleverantör, Göteborgs Mekaniska Werkstad AB, där det uppenbarligen jobbade en svetsare som inte kunde svetsa. Man tar sig för pannan.

Svetsfogarna provades av Materialröntgen i Göteborg AB.
Senast redigerad av bergsturk 2024-06-14 kl. 12:10.
Citera
2024-06-14, 11:31
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Det var inget fel på den där ritningen. Det är tydligt hur utförandet ska vara, mellanplåt och allt.

Det är supertydligt. Eftersom materialtjocklek för rotstödet specificeras blir det svårt att hävda att det är ett tomrum.

Herregud till och med svetsfogens utformning specificeras ju på ritningen.
Citera
2024-06-14, 11:51
Medlem
Undrar hur många misstag de där svetsföretagen egentligen har gjort totalt sett? När går något sönder på något annat ställe?

Fast så där är det ju ofta. Speciellt när man gör en mindre beställning hanteras det förbluffande ofta illa. Jag beställde en gång ett kolfiberlaminat för dekorativ användning. Specificerade tydligt att jag ville ha 235x320 mm rektangulär storlek, angav vilken väv det skulle vara, bad om två lager väv, och polyester som matris. Jag fick 240x315 mm, fel väv, tre lager och epoxy-matris...
Citera
2024-06-14, 11:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
SHK 2024:07 Slutrapport Jetline, Gröna Lund
https://shk.se/download/18.699b1be18fd2b2518518903/1718351570346/SHK%202024_07%20Slutrapport%20-%20Gr%C3%B6na%20Lund.pdf
Citera
2024-06-14, 12:03
Medlem
Oj vilken inte överaskning att svetsjobb lagts ut på underleverantör som varken kan svetsa eller läsa ritningar.

Edit: eftersom de också använts för andra delar av Jetline tidigare är det nog bara att riva hela rasket.
Citera
2024-06-14, 12:09
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Oj vilken inte överaskning att svetsjobb lagts ut på underleverantör som varken kan svetsa eller läsa ritningar.

Edit: eftersom de också använts för andra delar av Jetline tidigare är det nog bara att riva hela rasket.

Och senare lade även underleverantören ut jobbet på ytterligare en underleverantör... som var ännu sämre (det var dock inte dessa bärarmar som gick sönder, det verkar som om de aldrig hann monteras ens).
Citera
2024-06-14, 12:14
Medlem
Undrar vad de kommer få för skadestånd efter denna olycka, antagligen en piss i rymden men ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in