2024-06-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Går man ner i vikt av medicinen eller slutar man äta bara, inte fattat det riktigt?
Effekterna man vill åt i det här fallet är bättre kontroll på blodsockret, vilket medicinen ger. Dessutom upplever många en snabbare mättnadskänsla, vilket gör det lättare att äta mindre, och att mättnaden håller i sig längre, samt minskat "sug" efter olika onyttigheter, vilket också gör ett kaloriminus lättare att hålla. Finns ett par bra andra trådar här på forumet om detta om du vill läsa på mer, inklusive erfarenhetsrapporter.
Citera
2024-06-14, 11:03
Medlem
Min sambo tar det, men hon vill inte att någon ska veta, även barn och förälder. Det är gömt även i kylen.
Citera
2024-06-14, 11:14
Medlem
Är det så jobbigt att ta en promenad och äta nyttigare så man hellre petar i sig medicin? När eran kur är över kommer ni gå upp i vikt igen då ni förmodligen inte ändrat på de vanor som fick er feta.
Senast redigerad av NMjaaaR 2024-06-14 kl. 11:16.
Citera
2024-06-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Är det så jobbigt att ta en promenad och äta nyttigare så man hellre petar i sig medicin? När eran kur är över kommer ni gå upp i vikt igen då ni förmodligen inte ändrat på de vanor som fick er feta.

Samma sak kan väl sägas om mycket?

Varför köpa protein och kosttillskott när man tränar det är ju "bArA aTT äTa oRdEnTliGt" så löser det sig?

Jag tror många som tar dessa läkemedel har varit överviktiga länge och försökt att gå ner i vikt på andra sätt många gånger men kosten är 90% och alla andra sätt går ut på att arbeta mot sig själv - dvs äta mindre/annorlunda.

Med medicinen så ändrar sig kroppen och kräver inte så mycket - man ändrar behovet - inte tillgången.

Sen tror jag många inte tänker på att de kommer falla tillbaka om de slutar utan de tänker att de kan sluta sedan när de är normalviktiga och att de då är lättare att hålla vikten.
Citera
2024-06-14, 11:28
Medlem
Kosmos.s avatar
Har en känsla av att det kommer en lavin av latenta långsiktiga biverkningar snart.

Lata tjockisar. Rör på er och hitta rätt kostcirkel med rätt mat. Begränsa kalorier med medecin är inte rätt väg.
Citera
2024-06-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Finns många anledningar, och visst är det som du säger att den risken definitivt finns. Men med undantag för några få personer som vill få bort ett par fåfänga-kilon så svarar nog dom flesta av oss "ja, det är det" pga "anledningar".

Jag har varit normalviktig under en kort period i livet när jag tränade stenhårt, och har gjort "naturliga" viktresor med hjälp av promenader när jag var yngre. Omständigheter, metabolism, och övrig hälsa ändras över tiden, och väldigt få som hittar sätt att få kontroll på vikten och hälsan utan att sticka en nål i kroppen varje vecka väljer nog nålen. Dyrt är det också.

Mitt resonemang är att jag med minskad vikt kommer att sova bättre, röra mig lättare och med mindre smärta, och har generellt mer energi, vilken jag kan lägga på att upprätthålla sundare vanor som jag arbetar fram under resan. Andras resonemang, planer och förutsättningar ser annorlunda ut, men vi har alla gjort samma "riskkalkyl innan kanyl".
Citera
2024-06-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Har en känsla av att det kommer en lavin av latenta långsiktiga biverkningar snart.

Lata tjockisar. Rör på er och hitta rätt kostcirkel med rätt mat. Begränsa kalorier med medecin är inte rätt väg.
Japp, det kommer säkert. Och det är vi medvetna om. Å andra sidan har medicinen funnits länge för diabetiker, så den mest sannolika långsiktiga biverkningen är att vi återupptar vår runda form igen. Och den risken är ingen av oss omedveten om.

Sen har många olika metaboliska utmaningar och förutsättning som faktiskt gör mediciering lämplig, och nu börjar det äntligen finnas effektiva alterantiv, vilket inte varit fallet innan. Och eftersom vi pyntar själva än så länge så kan du istället glädjas åt alla skattepengar vi sparar åt dig genom att skjuta upp fetmarelaterade sjukdomar och tillhörande sjukvårdskostnader för samhället, i alla fall tillfälligt.
Citera
2024-06-14, 12:05
Medlem
Tog det förra året i Mars månad.
Började med en vikt på 116kg(193cm lång) och gick ner totalt 22kg på ca 2 månader. Men kommer inte rekommendera någon att ta det om ni verkligen inte är grovt överviktiga. Biverkningarna är rätt horribla för vissa. Andra känner inte ett skit.

1. Du går ner i muskler och fett. Du ser fortfarande "Tjock" ut fast du förlorar kilon.

2. Biverkningarna som jag hade var helt sjuka. Jag fick bokstavligen depression. Det fuckar ju med hormonerna så det är inte så konstigt. Finns flera trådar på Reddit där folk bokstavligen är helt nere i skiten efter att ha testat det. Fick magsår. Problem med toalettbesök. Var så trött en vecka så att det inte gick att göra något annat än att sova. Tog ca 6 månader innan jag blev "normal" i huvudet igen.

Fick tillbaka ca 8kg efter att jag slutade med det. Men har tränat sedan Oktober förra året och håller mig runt 105kg. Har lagt på en del muskelmassa också. Behöver gå ner ca 6-8kg för att nå min idealvikt. Men kommer försöka träna mig till det.
Citera
2024-06-14, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
1. Du går ner i muskler och fett. Du ser fortfarande "Tjock" ut fast du förlorar kilon.

Gäller väl all viktnedgång om man inte tränar samtidigt? Du kan inte "styra" var kilon skall tar från.

Citat:
När vi talar om viktnedgång och var fett lagras i kroppen är det viktigt att förstå att detta är individuellt och genetiskt bestämt. Här är några ytterligare detaljer:

- **Fettlagring är genetiskt**: Var du lagrar fett i kroppen är ofta genetiskt. Vissa människor har en tendens att lagra fett runt midjan, medan andra kanske lagrar det på höfterna eller låren. Detta är inte något du kan styra med precision.

- **Spot-reduktion fungerar inte**: Många tror att de kan rikta viktnedgång till specifika områden genom att träna just den delen av kroppen. Tyvärr fungerar detta inte. När du går ner i vikt kommer det att påverka hela kroppen, inte bara ett specifikt område. Det är därför viktigt att ha realistiska förväntningar och inte tro att du kan "tappa fett" från en specifik kroppsdel.
Citera
2024-06-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nu är Ozempic (semaglutid) inte ett piller. Och jo, att man inte ens hört talas om världens mest omtalade läkemedel de senaste åren anser jag är jämförbart med att man inte hört talas om att Ryssland invaderat Ukraina.

Någon koll bör man ha på omvärlden, och det innebär absolut inte att vara "pillertorsk". Det handlar om allmänbildning.
Jo det är det, rubelsus heter det i pillerform.
Citera
2024-06-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Jag behöver Ozempic för min diabetes. Jag får utskrivet 3 paket åt gången och 4 uthämtningar. Varje paket innehåller 4 doser. Jag få börja leta Ozempic när jag har typ 6 doser kvar. Jag har åkt 20 mil t/r för att hämta ut medicinen. Jag sätter upp mig i kö på olika närliggande apoteks-kedjor.
Samtidigt kan jag till viss del förstå att även tjockisarna behöver medicinen. Tjockisarna kostar sjukvården stora summor. Jag har högkostnadsskydd det har inte tjockisarna. Det finns även andra liknade mediciner som kan tas vid viktminskning.

Är du typ1? Dom flesta typ1 får inte den. Eller så tillhör du ett fåtal typ2 som inte är feta. Dom flesta typ2 är feta och har ett ohälsosamt leverne.
Citera
2024-06-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patchoulioud
Jo det är det, rubelsus heter det i pillerform.
Det finns inte ens att köpa legalt i Sverige. Däremot finns Rybelsus.

Ozempic injiceras subcutant.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-14 kl. 12:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in