Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Det är naturligtvis utmärkt att du försöker jobba med andra infallsvinklar. Det finns inget negativt i det. Jag tycker det är intressant att läsa dina inlägg. Jag hyser inget agg till dig, varför skulle jag göra det?
Du har helt rätt i att det är obegripligt att jag sitter och prövar en massa teorier i åratal utan att tro att det går att finna en lösning. Det är en märklig böjelse, förnekas inte. Det är faktiskt som Ölvebro säger i mitt tycke: ”Sluta gräv i skiten, Ni kommer ju ingenstans”. Egentligen borde jag inte överanstränga hjärnan på saker jag inte kan lösa.
Det jag dock försöker påpeka är att ett mötesscenario är extremt krångligt, jämfört med att vittnen bara missat och tagit fel vilket är fullständigt normalt. Att NF visste exakt var han hade fötterna vid olika tidpunkter är inte troligt, även om han associerar till saker och ting. En enklare lösning kan vara att föredra ibland.
Ett sympatiskt inlägg, även om jag varken delar din inställning i sak eller i filosofi. Under de 30 år som jag själv tänkte att Palme föll offer för sin egen oförsiktighet – genom att slarva med livvaktsskyddet och till slut "gå på en nit" med en ensam galning – så tyckte jag heller inte att det var mödan värt att hålla på med att "gräva i skiten". Det handlade ju inte om någonting av intresse. Den enda innebörden av att Palme blivit skjuten av en galning genom en slump, det är att livvaktsskyddet måste förstärkas – och det är ju redan fixat. Synd med Palme, men mer än så blir det ju inte.
Så även om jag kan ha förståelse för att man låter sig sugas in i mordgåtan så begriper jag ändå inte i slutänden hur man kan orka hålla på i så många år om någonting som man ändå inte tror betyder något. Om man dessutom har inställningen att alla vittnesuppgifter och alla andra data är så löskokta att de inte går att använda till bevisning, ja då har man ju inga utsikter att ens plocka fram den där ensamme galningen som utförde det lika meningslösa som betydelselösa dådet. Vad är det för poäng med det här? Det övergår mitt förstånd. Jag förstår att polisen, som har till uppdrag och är avlönade för att "gräva i skiten", håller på med det så länge de beordras till det av förundersökningsledarna. Men privatpersoner som sitter hemma och grunnar över CP, CA, SE eller någon annan liknande kandidat?
Om Palme däremot föll offer för en konspiration grundad i politiska motiv, då har vi i Palmemordet en veritabel statskupp. Det rör ju själva grunden för vårt statsskick, och det rör frågan om vad som egentligen hänt med vårt land. Som jag ser saken har utvecklingen i det här landet inte direkt varit gynnsam under de senaste decennierna. I den mån det sammanhänger med Palmemordet så blir den händelsen ju extra intressant som "katalysator" för dessa samhällsförändringar. Under sådana förutsättningar handlar Palmemordet ändå om någonting viktigt och intressant. Då kan man invända att allt sådant är griller och hjärnspöken och att vi "foliehattar" inte kan nöja oss med tillvarons meningslöshet, att Palme sköts av en slump av en galning i ett meningslöst vansinnesdåd.
Det här debatten mellan de båda sidorna har ju pågått i all oändlighet, men kanske inte så rent ut om Palmemordet som om Kennedymordet, som ju också präglats av samma ställningskrig mellan "lone nutters" och "tinfoil hats". Vad mig beträffar så är båda sidor lika goda kålsupare. Jag är ingen konspirationsnisse av hävd och vana eller personlig läggning, utan jag blev en konspirationsteoretiker i Palmemordet först när jag började studera materialet. Då stod det nästan omgående klart för mig, att mordet på Olof Palme inte utförts av någon ensam galning utan av en liten attentatsgrupp, vilket i sin tur betyder att det förelegat en konspiration. Det är grunden till mitt ställningstagande.
Med tiden har jag sedan gått igenom vittnesmål, förlopp och tider på ett så pass djupgående sätt att jag kunnat övertyga mig själv, om inte andra, om att något förlopp där en ensam gärningsman skjuter Olof Palme helt enkelt inte går att plocka fram – i alla fall inte med mindre än att man kör med ångvält över en hel rad med centrala vittnesuppgifter. Fauzzi är bara en i raden framför den ångvälten. Jag hoppas jag får säga "ångvält" eftersom "gaslighting" numera förbjudits av CP-transan. Vi måste använda hens vokabulär, ser du, annars är vi inte pk här.
De som hävdar Grandmannamodellen, där alltså en ensam galning får syn på Palme av en slump vid Grand, sedan hämtar puffran medan filmen visas, och därefter följer efter Palme ner till Dekorima och skjuter där, den modellen funkar inte när man tar med Fauzzis uppgifter eller Delsborns uppgifter eller Morelius' uppgifter eller Lisbeth Palmes uppgifter. Alla måste under ångvälten, för annars funkar det inte. Men om man kastar alla dessa vittnen under ångvälten, då har man ju inget kvar annat än sina egna fria fantasier. Grandmannamodellen är ironiskt nog ett rent fantasifoster. Den verkar så väldigt enkel och rättfram när man först hör talas om den. Men när man sedan börjar titta på detaljerna, på vad som egentligen krävs för att det förloppet ska fungera, så visar den sig vara totalt ihålig och oduglig.
Grandmannamodellen är då den ENDA modell som inte förutsätter att den ensamme galningen måste gå runt beväpnad på stan och skjuta Palme på ett blixtbeslut. Som sådan är den ändå tusentals gånger mer plausibel än de andra två tänkbara modellerna – som jag kallat för "norra klackvändningen" respektive "södra klackvändningen". Ingen av dessa modeller fungerar heller när man konfronterar den mot de vittnesdata som föreligger utan behovet av "ångvält" är minst lika stort där som för Grandmannamodellen.
Slutresultatet är att alla tre modeller faller platt till marken, under den stora analytiska ångvälten. De håller helt enkelt inte streck. Det var en stor överraskning för mig när jag själv insåg det, för det går liksom emot ens intuition att Grandmannamodellen inte skulle fungera. Men så är det dessvärre: den "fungerer ikke" som man säger i grannlandet. Problemet här är att ingen fjärde eller femte modell tycks existera. Jag har grunnat mycket över den frågan men inte kunnat hitta något ytterligare alternativ. Med andra ord har vi tre möjliga modeller för ensamma gärningsmän, och alla tre har gemensamt att de inte fungerar.
Om man är lagd som jag så böjer man sig för det resultatet och ger upp jakten på ensamma galningar – vilken ju ändå inte är så oerhört meningsfull för den delen, enligt vad jag sagt ovan om den saken.
Det där med att ett mötesscenario skulle vara krångligt är väl ändå mest bara någon slags besvärjelse. Det som krävs är två eller tre personer i attentatsgruppen: (1) "goaren" som offret känner och litar på, och som leder eller lurar denne till mordplatsen; (2) mördaren som utför själva skjutningen när offret väl kommit till mordplatsen, samt (3) en "lekledare" som håller i bevakningen och ger signal från en plats där man kan överblicka mordplatsen med omgivning. Det här scenariot är ju mycket enklare än någon av de tre ensamma gärningsmannamodellerna – om de nu bara ens fungerade, vilket de inte gör.
Man måste ju också skilja mellan den apparenta komplexiteten och den verkliga komplexiteten i en modell. Man kan alltid förenkla modellen genom att utelämna en massa saker, men det sänker ju inte komplexiteten i materialet utan förpassar det bara till residualerna istället för att inlemma det i själva modellen. Att lämna en massa saker oförklarade som ändå tarvar förklaring, det är ju att segla under bekvämlighetsflagg: "Jag behöver minsann inte förklara de sakerna utan det där skiter jag i". Tvärtom menar jag att alla, inklusive de som förespråkar ensamma gärningsmannamodeller, är förpliktade att redogöra för och förklara inom modellen (eller förklara bort ifall de utelämnas från modellen) alla de anomalier som påkallar intresse. Det menar jag är ett rimligt krav som också utgör en förutsättning för en likvärdig bedömning av de olika alternativen.
Jag skämtade med Faderlig (i Engström-tråden) om att man behöver ju inte stanna vid en ensam gärningsman utan man kan förenkla ända ner till noll gärningsmän, genom att anamma Lars Krantz' teori om att det var Lisbeth som sköt. Då behöver man inte ens någon separat gärningsman. Om ni då invänder, att "hur ska man då förklara killen som springer in i gränden?" så säger jag att det där med vittnesuppgifter, det kan man dels inte lita på och för den delen skiter jag i den gubben. Han kanske stod där och blev rädd och sprang till skogs upp på åsen. Ungefär så känns det att sitta och försöka resonera med ensamma gärningsmannatyper. Hoppas någon av er ser problemet i det.