2024-06-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
För övrigt är min åsikt att Elon är ute och cyklar fullständigt gällande hans tweet-storm om Apples integration av OpenAI. Antingen har han inte läst på vad integrationen är och hur den funkar eller så är han en sådan hatare av OpenAI att det helt förblindat honom...eller både och. Att kräva en faraday cage för alla Apple-enheter pga en ChatGPT-widget kan vara det dummaste jag sett honom tweeta någonsin faktiskt.

Det är klart han är, men det är par for the course. Inget av det han säger stämmer tekniskt över huvud taget, men det hade han (kanske) förstått om han läste tre rader eller faktiskt tittat på keynoten själv.

Han är ofta så otroligt dåligt påläst och pinsam, men det blir så när man levt i många år utan nej-sägare och utan konsekvenser för nånting.
Citera
2024-06-13, 14:51
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Berätta mer om denna "gräddfil".

Under den globala finanskrisen 2008-2009 var den amerikanska bilindustrin på väg mot kollaps. De tre stora amerikanska biltillverkarna, General Motors (GM), Chrysler och Ford, stod alla inför konkurs. För att förhindra en fullständig kollaps av den amerikanska bilindustrin och den förödande effekten det skulle ha haft på ekonomin, ingrep den amerikanska staten med räddningspaket.

General Motors: GM fick 80 miljarder dollar i statligt stöd i form av lån och garantier. Staten tog också en ägarandel i företaget. GM gick i konkurs 2009, men omorganiserades och kom ut ur konkursen 2010 under statlig kontroll. Staten sålde gradvis sin ägarandel i GM de följande åren, och 2014 var företaget återigen ett privatägt företag.

Chrysler: Chrysler fick 15 miljarder dollar i statligt stöd i form av lån och garantier. Staten tog också en ägarandel i Chrysler och Fiat, som samarbetade för att rädda företaget. Chrysler gick i konkurs 2009, men omorganiserades och kom ut ur konkursen 2010 under Fiats kontroll. Fiat tog full kontroll över Chrysler 2014, och 2019 slogs Fiat Chrysler Automobiles samman med Peugeot SA och bildade Stellantis, ett globalt biltillverkningsföretag.

Ford: Ford fick 25 miljarder dollar i statliga lån, men krävde inte konkurs. Ford betalade tillbaka alla sina statliga lån i förtid 2011.

Det är också värt att poängtera att GM fortfarande inte betalat tillbaka ansenliga summor. Så om någon haft en "gräddfil" och åkt (åker) räkmacka på amerikanska skattebetalare så är det GM, inte Tesla...
Citera
2024-06-13, 15:14
Medlem
wwrs avatar
Fram till 2021 var det bensinbilsåkarna som betalade hela Teslas vinst genom att tvingas köpa Teslas klimatcertifikat genomförda av Obama, Biden och likasinnade.

Citat:
Therefore, it is likely that prior to 2021, Tesla would not have recorded a profit without revenues from carbon credit regulations.

https://www.linkedin.com/pulse/under...teslas-tsagane

Och förra året cashade Tesla in mer än någonsin av bensinbilsåkarna trots att de sagt att detta skall minska. Ett par miljarder dollar fick de väl in.

Det är ni som kör bensin och diesel som skänker pengar till Musk, i alla fall de som köper fossilbilar i USA. Eller kanske t.o.m. svenskar som köper amerikanska bilar? Ni fyller Musks rymliga fickor.

Citat:
February 13, 2024
Tesla Hits Record High Sales from Carbon Credits at $1.79B

https://carboncredits.com/tesla-hits...dits-at-1-79b/.
Senast redigerad av wwr 2024-06-13 kl. 15:26.
Citera
2024-06-13, 16:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten

För övrigt är min åsikt att Elon är ute och cyklar fullständigt gällande hans tweet-storm om Apples integration av OpenAI. Antingen har han inte läst på vad integrationen är och hur den funkar eller så är han en sådan hatare av OpenAI att det helt förblindat honom...eller både och. Att kräva en faraday cage för alla Apple-enheter pga en ChatGPT-widget kan vara det dummaste jag sett honom tweeta någonsin faktiskt.
Kudos för att du ändå kritiserar Musk när han gör något dumt.
Citera
2024-06-13, 17:24
Medlem
Jag sålde precis alla mina tesla aktier..gick ganska bra plus så jag klagar inte iallafall. Kanske köper in mig igen snart men lite osäker i dagsläget. Men gjorde en vinst så jag kan äta ute o göra annat gött. Tack musk.
Citera
2024-06-13, 20:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kudos för att du ändå kritiserar Musk när han gör något dumt.

Väldigt konstogt han gick så bananas mot just Apple. Dom brukar ju hålla hyfsat hårt på integritet. FBI försökrte få dom att öppna krypterade telefoner som var beslagtagna men Apple vägrade.
Citera
2024-06-13, 21:35
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Väldigt konstogt han gick så bananas mot just Apple. Dom brukar ju hålla hyfsat hårt på integritet. FBI försökrte få dom att öppna krypterade telefoner som var beslagtagna men Apple vägrade.

Det är just det som gör utspelet så korkat. Alla vet att Apple är sjukt kinkiga på säkerhet och Tesla själva använder många Apple-produkter förmodligen delvis av den anledningen. Apple är ju kända för att ställa till ett helvete för både slutkunden (vill du godkänna filtillgång? fototillgång? kontakter? den här appen vill läsa av ditt tangentbord! osv) och för bolag som när Meta/Facebooks annonsintäkter tok-rasade p.g.a att en iOS-uppdatering klippte deras annonsspårning.

Att med den bakgrunden tro att ett bolag som Apple skulle sälja sin röv till OpenAI är synnerligen korkat. Om han inte vet något vi inte vet dvs. Men det tvivlar jag på i detta fallet.
Citera
2024-06-13, 22:18
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Jag sålde precis alla mina tesla aktier..gick ganska bra plus så jag klagar inte iallafall. Kanske köper in mig igen snart men lite osäker i dagsläget. Men gjorde en vinst så jag kan äta ute o göra annat gött. Tack musk.

Bra jobbat!
Har du något annat ställe du ska allokera pengarna på förutom en lunch?

Historiskt sett brukar ju Tesla först tappa aktievärde efter att Muskis öppnar munnen för att sedan stiga efter någon vecka eller så.

Ska bli spännande att se om historien upprepar sig själv med en dipp efter kvällens stream samt efter eventet i augusti.
Citera
2024-06-13, 22:57
Medlem
raskenss avatar
Del tre av en serie om Tesla, rätt så intressant analys. Lång men underhållande:

https://www.youtube.com/watch?v=seUzfR_CZA4
Citera
2024-06-13, 23:57
Medlem
raskenss avatar
Verkar som Musken fick sin fickpengar till slut.
Citera
2024-06-14, 00:02
Medlem
Humeruss avatar
Citat:

Faktum att det var en risk att han inte skulle få vad avtalet sa va ju galenskap.

Men att det röstades igenom igen är nästan mer otroligt. 11x av börsvärde kunde gjorts utan att kompensera Musk över huvud taget, om ägarna hade haft lust.
Citera
2024-06-14, 00:59
Medlem
libbens avatar
Citat:

Det är inte över än. Men det var ju känt redan imorse att de hade rösterna. Att resultatet skulle bli något annat än vad som alla visste långt innan shareholder meeting hade varit något som vore 10 på miljonen.

Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Faktum att det var en risk att han inte skulle få vad avtalet sa va ju galenskap.

Men att det röstades igenom igen är nästan mer otroligt. 11x av börsvärde kunde gjorts utan att kompensera Musk över huvud taget, om ägarna hade haft lust.

För vi investerare anser att "A deal is a deal" är fair. Fullt väntat resultat. Att tro något annat är bara vänster hatande wishful thinking. Typ det man ser på imgur och reddit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in