2024-06-13, 12:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En stukad fot bygger på att det tog längre tid för Michael att färdas en sträcka som normalt sett tar kortare tid för andra. Lägg därtill uppgiften om stenig och ojämn terräng.
Kan man i en obduktion se "stukad fot"? Hade varit intressant. De borde kunna se om han fallit under sin promenad t.ex.

Hörde idag att det är 43 grader i Grekland och att skolorna är stängda. Man kanske inte ska resa dit som blek europe i juni. "Kom till vårt dödliga klimat".

Just nu är det 14 i Linköping mitt på dagen.
Citera
2024-06-13, 12:15
Medlem
Citat:
Klockan 13.30 lämnar Mosley stranden.

Citat:
- Tidpunkten för döden är satt till 16:00

så han var ute i nästan 40 C i nästan 3 timmar enligt dessa uppgifter. Då mår man nog absolut inte bra
Citera
2024-06-13, 12:18
Medlem
Hans kropp var förmodligen helt slut efter alla dieter och fastor som han har experimenterat med.
Det räckte med lite sol och värme för att ta knäcken på honom.
Dessutom predikade han om att man skulle använda mobiltelefon så lite som möjligt. Hade han haft den med sig så hade han säkert levat idag.
Väldigt tragiskt ialla fall.
Citera
2024-06-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kan man i en obduktion se "stukad fot"? Hade varit intressant. De borde kunna se om han fallit under sin promenad t.ex.

Hörde idag att det är 43 grader i Grekland och att skolorna är stängda. Man kanske inte ska resa dit som blek europe i juni. "Kom till vårt dödliga klimat".

Just nu är det 14 i Linköping mitt på dagen.
Att det är 43 grader varmt är inte lika med döden, om du är frisk. Dock ska man väl undvika att utmana sin kropp för mycket under sådana omständigheter. Onödigt att ge sig ut på långpromenad utan vatten t ex.
Citera
2024-06-13, 12:49
Medlem
Varför svartnade liket? Är det brännskador? Det är ju inte fråga om enskilda blodansamlingar utan hela han verkar vara svart? Inte blir mögligt kött helt svart eller det kanske det blir? En köttbit är förvisso tömd på blod
Citera
2024-06-13, 12:55
Medlem
meas19s avatar
Du förlorar all din färg
När de nedbrutna blodcellerna börjar fly från deras sönderdelade blodkärl så drar gravitationen dem till mindre vener och kapillärer. Detta gör att färgen ändras på vissa områden av din kropp. Genom att se var blodet koagulerar och ändrar färg kan obducenter lättare avgöra den exakta dödsorsaken. Ändrad färg av kroppen sker i faser och i takt med sönderdelningsprocessen, och då kroppen får olika nyanser av grön, blå, röd, lila och slutligen svart.

Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Varför svartnade liket? Är det brännskador? Det är ju inte fråga om enskilda blodansamlingar utan hela han verkar vara svart? Inte blir mögligt kött helt svart eller det kanske det blir? En köttbit är förvisso tömd på blod
Citera
2024-06-13, 13:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Bara Daily Mail som har den grafiken, så jag tar den uppgiften med en nypa salt.

Jag tror istället att de två parens båttur till St Nikolas Beach utgick från Symi, där de bodde. Det är därifrån sådana båtturer brukar utgå ifrån. Det känns onödigt att först gå/ta en buss till Pedi och sedan ta en båt till St Nikolas Beach.

På så sätt. Då är det säkert så. Tack.
Jag tänkte att en resa på en halvmil till sjöss och på öppet vatten kanske riskerar bli för mycket, och att det var därför båtar utgick från Pedi också. Men du har säkert rätt.
Citera
2024-06-13, 13:03
Medlem
Gonorres avatar
Att han kände sig dålig och valde att lämna sällskapet och gå hem är ju redan där en indikation på värmeslag men han kopplade säkert inte samman dom symtomen då det är relativt vanliga symptom som illamående, huvudvärk etc. Sällskapet borde givetvis reagerat och inte låtit han gå hem själv.

Hans bortgång är en påminnelse om naturens oberäknelighet och riskerna som kan vara förknippade med aktiviteter som vandring i utmanande miljöer.
Han om någon borde veta bättre..

Det är givetvis beklagligt att han miste sitt liv och vi kan spekulera i oändligt kring orsakerna.

Men en minnesplakett känns en aning överdrivet..

Sätt hellre upp en skylt som uppmanar folk att dricka vatten regelbundet.
Citera
2024-06-13, 13:47
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
så han var ute i nästan 40 C i nästan 3 timmar enligt dessa uppgifter. Då mår man nog absolut inte bra
Det har jag varit vid ett par tillfällen. Även utan att man varit på vätskeställe direkt innan en 120 minuters promenad, eller utrustad med keps och paraply. Det har gått bra, dock lite brännskador på huden.

Edit. Dock vid dessa värmerekords tillfällen så har gamlingar dött som flugor. Det har berott på att de suttit i sina lägenheter utan AC eller naturlig svalka och sakta torkat ut. Men det kan ha tagit dagar. Dessa tillhör det stora antalet som dör av värmeslag.
Senast redigerad av Giant Squid 2024-06-13 kl. 13:51.
Citera
2024-06-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det har jag varit vid ett par tillfällen. Även utan att man varit på vätskeställe direkt innan en 120 minuters promenad, eller utrustad med keps och paraply. Det har gått bra, dock lite brännskador på huden.

Edit. Dock vid dessa värmerekords tillfällen så har gamlingar dött som flugor. Det har berott på att de suttit i sina lägenheter utan AC eller naturlig svalka och sakta torkat ut. Men det kan ha tagit dagar. Dessa tillhör det stora antalet som dör av värmeslag.

Jag också. Jag tvingades också gå över ett liknande berg som honom. Jag svimmade av.
Citera
2024-06-13, 14:05
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Så kan det ju ha varit förstås, man vet ju inte säkert. Men fortfarande så märkligt att denna person, som borde haft så gott omdöme, väljer att ta en ensampromenad under dessa omständigheter;
- han mår inte bra.
- han går ensam i ca 40 gr värme.
- han har ingen mobil med sig.
- han har inte tillräckligt med vätska.
- han går igenom byn, men tar risken att gå i oländig terräng, med en massa ormar som bor där.
Han hade både diabetes och Alzheimers i släkten visserligen, men det behöver ju inte ha någon betydelse i det här fallet.
Det var iaf en dödsfälla att gå och promenera så länge i det vädret, alldeles själv!
-

Ja och varför släppte hans anhöriga iväg honom om han sa att han mådde dåligt?
Citera
2024-06-13, 14:08
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Michael Mosleys kropp kommer troligen att skickas till England till helgen. Rättsläkaren tror att kommer att ta minst 2 månader att få svar på de prover som tagits. Grekland har bara tre laboratorier som kan göra de avancerade analyser som krävs av organ, blod, urin och saliv.
Fritt översatt från: https://amp.theguardian.com/media/article/2024/jun/12/body-of-tv-presenter-michael-mosley-to-be-repatriated-by-the-weekend

På ett annat ställe står det att det bara finns tre laboratorier i hela EU som kan analysera proverna. Undrar om det kan stämma?
https://www.standard.co.uk/news/uk/michael-mosley-cctv-symi-greece-police-dead-rhodes-bbc-b1164093.html
Senast redigerad av LeifTheNotLucky 2024-06-13 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in