2024-06-13, 12:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Människor lär knappast lämna ut all dokumentation , finns de som gjort det när någon sagt sig vilja hjälpa och denne har sedan spridit material hur som helst.
Precis. Det är känsliga fall och det vinner soc på. Fast det är egentligen inte soc som äger sekretessen, utan det gör barnet och föräldrarna. Med det sagt så finns det hopp att de undermåliga utredningarna kan delas i anonymiserad form i framtiden på sociala medier, så att allmänheten får ta del av hela materialet. Det skulle verkligen behövas märker jag, för nu har soc och politikerna med hjälp av MSM lyckats manipulera svenska folket till att tro att alla föräldrar med barn på LVU är monster som mördar sina barn och att alla LVU är korrekta och det inte finns några brister. Verkligheten ser helt annorlunda ut för den som börjar gräva i detta smuts.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Finns en kvinna som kontaktar föräldrar på sociala media som påstår att hon är jurist som erbjuder hjälp och som sedan använder materialet mot förälder när de inte längre vill ha hjälp eller möjligtvis inte vill betala för något de trodde var gratis och erbjöds av önskan att hjälpa

Nej sådant ska man aldrig gå på givetvis. Men föräldrar blir väl desperata och går med på vad som helst när det gäller ens barn antar jag.
2024-06-13, 12:43
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis. Det är känsliga fall och det vinner soc på. Fast det är egentligen inte soc som äger sekretessen, utan det gör barnet och föräldrarna. Med det sagt så finns det hopp att de undermåliga utredningarna kan delas i anonymiserad form i framtiden på sociala medier, så att allmänheten får ta del av hela materialet. Det skulle verkligen behövas märker jag, för nu har soc och politikerna med hjälp av MSM lyckats manipulera svenska folket till att tro att alla föräldrar med barn på LVU är monster som mördar sina barn och att alla LVU är korrekta och det inte finns några brister. Verkligheten ser helt annorlunda ut för den som börjar gräva i detta smuts.

Nej sådant ska man aldrig gå på givetvis. Men föräldrar blir väl desperata och går med på vad som helst när det gäller ens barn antar jag.

Du själv var ju en förespråkare av den metoden tidigare i tråden. Juridisk hjälp skulle man inte söka utan man skulle dela med sig av sina utredningar till folk som påstår sig kunna hjälpa.

Som sagt. Rättshaverist.
Ert största problem är att ni tror er veta bättre än utbildade i diverse sakfrågor.
2024-06-13, 13:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Du själv var ju en förespråkare av den metoden tidigare i tråden. Juridisk hjälp skulle man inte söka utan man skulle dela med sig av sina utredningar till folk som påstår sig kunna hjälpa.
Vad snackar du om? Nu får du nog leta fram citat här, för det vet jag att jag aldrig sagt. Jag rekommenderar bara riktiga jurister och att föräldrar måste få mer tid med sina ombud för att bemöta all rappakalja som soc kommer med. Jag har förespråkat att dela med sig av anonymiserade utredningar och journalanteckningar, så att fler får möjlighet att granska vad soc håller på med om dagarna.

Citat:
Som sagt. Rättshaverist.
Soc är rättshaveristerna i sammanhanget, inte vi som kritiserar deras värdelösa utredningar.

Citat:
Ert största problem är att ni tror er veta bättre än utbildade i diverse sakfrågor.

Vem tror vi oss veta bättre än och varför? Det handlar inte om utbildning när det gäller LVU. Kritiken från min sida handlar om att utredningarna inte är rättssäkra och den bilden är det många kunniga och utbildade som delar inkl advokater.

Sedan handlar inte LVU-mål om enskilda sakfrågor, utan varje fall är unikt och det behöver man inte vara någon särskild expert för att kunna granska och kritisera. Precis som när man diskuterar domar i vanliga brottmål så behöver man inte vara juridiskt utbildad heller.

Att få diskutera och debattera hör till våra demokratiska rättigheter och skyldigheter och givetvis ska man inte behöva vara utbildad för att få kritisera något som fungerar dåligt och som dessutom hotar vårt demokratiska samhälle.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-06-13 kl. 13:22.
2024-06-13, 13:25
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Vad snackar du om? Nu får du nog leta fram citat här, för det vet jag att jag aldrig sagt. Jag rekommenderar bara riktiga jurister och att föräldrar måste få mer tid med sina ombud för att bemöta all rappakalja som soc kommer med.

Hade jag gärna gjort. Problemet med dig är att du skiter ut inlägg, långa sådana dessutom då kort och koncist inte är din grej.
Eftersom jag inte får betalt för att sitta här och hjärntvättas så kommer jag bara konstantera att det jag säger är fakta och lämna det där.
2024-06-13, 13:45
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Hade jag gärna gjort. Problemet med dig är att du skiter ut inlägg, långa sådana dessutom då kort och koncist inte är din grej.
Eftersom jag inte får betalt för att sitta här och hjärntvättas så kommer jag bara konstantera att det jag säger är fakta och lämna det där.

Kan intyga det, så nu är det peer reviewed fakta dessutom!
2024-06-13, 13:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kan väl inte vara så jobbigt om du bara ska kopiera citatet? Det sköter ju datorn eller telefonen åt dig.

Citat:

HAha du jobbar nog absolut på soc. "Det jag säger är fakta" Låter som ett klassiskt soc-citat.

Att bero på rättshaverister.
2024-06-13, 14:02
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:

haha, apropå heter det, ditt sänke.
2024-06-13, 14:20
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Kan intyga det, så nu är det peer reviewed fakta dessutom!

Tack! Känns bra att ha granskade och vidimerade inlägg.

Citat:
Kan väl inte vara så jobbigt om du bara ska kopiera citatet? Det sköter ju datorn eller telefonen åt dig.

HAha du jobbar nog absolut på soc. "Det jag säger är fakta" Låter som ett klassiskt soc-citat.

Självklart är inte problemet att kopiera citatet utan att hitta själva inlägget. Som jag sa skiter du ut långa inlägg och du har över 20k inlägg. Skulle ta mig timmar.
Men det är fakta. Jag vet att jag läst dig skriva att föräldrar bör dela med sig av sina utredningar.
2024-06-13, 14:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Självklart är inte problemet att kopiera citatet utan att hitta själva inlägget. Som jag sa skiter du ut långa inlägg och du har över 20k inlägg. Skulle ta mig timmar.
Men det är fakta. Jag vet att jag läst dig skriva att föräldrar bör dela med sig av sina utredningar.

Ja föräldrar bör dela med sig av sina utredningar till äkta journalister och till allmänheten i anonymiserad form för att skydda sig själv och barnet/barnen.

Är det riktiga journalister som tillåts granska materialet så sprider de inte känslig information vidare. Men det gäller verkligen att tänka efter här och kolla upp vad det är man delar och med vem. Det är många som kallar sig journalister idag, men som inte uppträder professionellt.

Hur ska allmänheten annars få reda på vad som pågår?
2024-06-13, 14:39
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ja föräldrar bör dela med sig av sina utredningar till äkta journalister och till allmänheten i anonymiserad form för att skydda sig själv och barnet/barnen.

Är det riktiga journalister som tillåts granska materialet så sprider de inte känslig information vidare. Men det gäller verkligen att tänka efter här och kolla upp vad det är man delar och med vem. Det är många som kallar sig journalister idag, men som inte uppträder professionellt.

Något ex gullimax fick chansen till. Svt gjorde en dokumentär där journalisten till en början litade på mammans berättelse men till slut insåg journalisten att mamman var orsaken till problemet och att hennes berättelse inte stämde överens med verkligheten.

Vad tänker du då att journalisten bör göra efter att ha läst en utredning i sin helhet? Ljuga? Berätta det alla redan visste, att soc gjort rätt och att föräldern/arna är sjuka i huvudet?
Som sagt, finns en anledning till varför ingen tar i FU ens med tång. Finns också en anledning till varför dessa personer inte delar med sig av utredningarna. För det som står där är inte till deras fördel.
2024-06-13, 15:50
Medlem
Citat:

Riktiga journalister oavsett om de är anställda eller jobbar som frilans måste få betalt för att göra granskning och betalt medan de gör granskning .
Titta man tex på F*a så har hon nästan 10 års material eller LejonM som visat ett stort antal pärmar gällande hennes ärenden , övriga föräldrar som syns i lvu kampanjen lär inte ha mindre material plus en massa inspelade samtal .
En tidning eller annan media lär göra bedömning att det inte finns särskilt stort allmänintresse att göra ett reportage där det gjorts en så stor granskning och är då heller inte är intresserade att betala för arbete under ett antal månader .
2024-06-13, 16:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Något ex gullimax fick chansen till. Svt gjorde en dokumentär där journalisten till en början litade på mammans berättelse men till slut insåg journalisten att mamman var orsaken till problemet och att hennes berättelse inte stämde överens med verkligheten.
Ja det finns alltid någonting som orsakar att en förälder hamnar på soc radar, men det betyder inte att det gått helt rätt till i alla fall. Även när det gäller FU. Utredningarna har brister oavsett vilken förälder det gäller och det viktigt att journalister får ta del av utredningsmaterial och journalanteckningar, så att allmänheten får kännedom hur utredningarna brister.

Citat:
Vad tänker du då att journalisten bör göra efter att ha läst en utredning i sin helhet? Ljuga? Berätta det alla redan visste, att soc gjort rätt och att föräldern/arna är sjuka i huvudet?
Journalisten bör ta upp oegentligheter som socialtjänsten sysslar med i sina utredningar även om de kan ha rätt på vissa punkter. Det finns fortfarande problem med att de helt enkelt inte talar sanning och ägnar sig åt irrelevant smutskastning och ren mobbning. Att bara läsa en utredning för en journalist räcker som sagt inte. De behöver få tillgång till allt material.

Citat:
Som sagt, finns en anledning till varför ingen tar i FU ens med tång. Finns också en anledning till varför dessa personer inte delar med sig av utredningarna. För det som står där är inte till deras fördel.
Vad man ska ha klart för sig att alla LVU inte är vare sig som FU eller Lilla Hjärtat. Det är ungefär folks bild nu dessvärre och den stämmer inte överens med verklighetens föräldrar som råkar illa ut.

Jag tycker man borde ge FU en chans att lägga allt material på bordet och jag kan nästan garantera att man kommer att hitta fula tricks även där om man går igenom deras material.

Det är mycket möjligt att det är helt korrekta LVU. Det kan jag inte uttala mig om. Däremot kan jag uttala mig om deras kritik mot socialtjänsten och i vissa frågar delar jag den helt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in