2024-06-13, 09:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det går kanske att fatta att Michael kan ha varit i god kondition men stukade till exempel foten vilket gjorde att hans promenad över bergen drog ut på tiden vilket slutade med behov av akut hjälp?

Jag är matematiker och räknar sannolikheter. Hur många kan nämna en läkare och expert på människokroppen som dött av "stukad fot som gav som resultat att man måste lägga sig i 40 gradig sol som är dödlig"?

Jag har inte läst alla inlägg i tråden men nog är du den första som för fram "stukad fot" som teori. Vad bygger den på?
Citera
2024-06-13, 10:07
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar
Uppdaterad: 13 juni
Del 1 Mosley. Familj. Ön. Mobil. Tidslinje. Bilder
Del 2 Mosley anländer till ön. Försvinnandet. Övervakningskameror. Mosleys rutter
Del 3 Kropen hittas. Fyndplats. Mosleys döda kropp. Rättsläkare

Tack för pedagogisk sammanfattning!

Under rubriken ”Fyndplats” och angående Mosleys barn. Jag har förstått det som om barnen var där på lördagen och försökte gå samma väg som man trodde att Mosley gått för att försöka hitta honom. Men de kan ju ha varit där på söndagen också och gjort samma sak.
Citera
2024-06-13, 10:08
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
- "Kroppen hade en läderväska i ena handen", enligt en i TV-teamet

Den detaljen tycker jag är lite skum. Har kollat på all CCTV på bilder som finns på Mosley från försvinnandet och har inte lyckats se en läderväska på någon bild.

Kan han ha haft den i ryggsäcken och tagit fram den och slängt ryggsäcken sista metrarna?

Vad fanns i läderväskan? Medicin, druvsocker?

Eller kan det vara så illa att det var i den läderväskan han brukade förvara sin mobil på denna typ av dagsturer, och i sin utmattning glömt att han glömt/lämnat telefonen hemma?

Jag tycker det faktum att han lämnat/slängt ryggsäcken 6 meter innan och har en läderväska i handen tyder på något sista desperat tilltag alt svår förvirring/värmeslag/solsting/. Ofta (relaterar endast till mig själv här) så när jag kastat/inte orkat ta hand om saker (syftar på hans ryggsäck) är när jag varit desperat, tex haft rännskita eller varit stortokig (tänk en skidåkare som knäcker en stav) och inte bryr mig.

OCH. STOR tack för dina eminenta sammanfattningar. Dom är GULD.
Citera
2024-06-13, 10:19
Medlem
Väskan kanske var halvtung och han var helt slut vid det laget och förstod att läget var illa och nu var det inte tid att bry sig om några jävla böcker. Han kanske inte var jättenära döden när han tuppade av men om han låg avtuppad i solen någon timme så blev han det
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2024-06-13 kl. 10:22.
Citera
2024-06-13, 10:55
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krims80
Men om man känner sig risig och lämnar ett sällskap så är väl ändå inte den bästa medicinen att gå på en hike utan vatten och mobil.. känns konstigt

Fast han kanske inte kände sig risig på ett sätt som var kopplat till värmen?
Jag hatar värme. Jag tycker det är jobbigt tom om det är 25-30 grader.
Men det finns ju massor av människor som storstrivs.
Uppenbarligen tyckte Mosley att han hade fin-fin semester, annars hade han väl åkt hem?
Han kanske var risig i kistan och trodde att han behövde en strapatslik promenad (han har ju ovanan att utmana kroppen ständigt för sitt välbefinnande).
Och så fick han solsting. Då går det jävligt snabbt med förvirring och kollaps, som folk mycket riktigt sagt, här i tråden.

Antagligen har det varit så enkelt?

Så enkelt kan det vara.
Som även plommonstup är inne på.

Citat:
Ursprungligen postat av plommonstup
Vilket är den mest troliga förklaringen till att han avled, varken mer eller mindre. Mosley sa att han inte mådde bra, om det verkligen var så eller om det var en ursäkt för att få vara ifred lite vet vi inte. Möjligen mådde han bättre efter ett tag, underskattade värmen och överskattade sig själv, tog en omväg (medvetet eller inte) och drabbades hastigt av värmeslag, kollapsade och avled. Det är en rad olyckliga omständigheter inblandade men konstigt är det inte. Men om människor accepterade enkla förklaringar så skulle Flashback inte finnas.
Senast redigerad av dialektiker 2024-06-13 kl. 10:58.
Citera
2024-06-13, 11:23
Medlem
Det har stått på flera ställen att han inte mådde riktigt bra när han gav sig iväg på promenaden.
Men det står ingenstans på vilket sätt han mådde dåligt? Förkyld, illamående, yr eller vad? Det borde ju hustrun veta som också är läkare. Hon måste ju ha frågat på vilket sätt han mådde dåligt.

Och en annan sak. Läste i Grevens eminenta sammanfattning att han hade två stenar på kroppen när han hittades. Det var en ny uppgift. Konstigt.
Citera
2024-06-13, 11:35
Avslutad
Att Mosley hittades med en läderväska i ena handen var nytt för mig med. Har det framkommit vad väskan ifråga innehöll? Enligt tidigare uppgifter så hittades ju ryggsäcken 20 ft från kroppen, vilket väl är c:a 6 meter? Då kan det ju inte vara ryggsäcken som avses. Var det möjligen någon mindre väska med värdesaker och mediciner i?

Måste också tacka Greven för den eminenta sammanfattningen tidigare 👍 👍
Citera
2024-06-13, 11:45
Medlem
meas19s avatar
Här ser du på bilden att dom står där han hittades, och hade han gått 30m längre ner mot vattnet så finns det en öppning där till badstranden.

https://www.walesonline.co.uk/news/wales-news/symi-mayor-shares-latest-details-29320819

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Var är alla de öppningar i muren ni pratar om? Jag ser inga.

Daily Express har gjort en re-enactment av hur han gick ner till sin..eh, sista viloplats.:
https://www.youtube.com/watch?v=kdKboMJ77oA&t=265s
Lite smaklös men ganska OK. På slutet visar de de missfärgade mörka stenarna där han låg.
Citera
2024-06-13, 11:48
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Att Mosley hittades med en läderväska i ena handen var nytt för mig med. Har det framkommit vad väskan ifråga innehöll? Enligt tidigare uppgifter så hittades ju ryggsäcken 20 ft från kroppen, vilket väl är c:a 6 meter? Då kan det ju inte vara ryggsäcken som avses. Var det möjligen någon mindre väska med värdesaker och mediciner i?

Måste också tacka Greven för den eminenta sammanfattningen tidigare 👍 👍

Nej ryggsäcken fanns 6 meter ovanför honom som du skrev. Men varför lämnade/slängde/tappade han ryggsäcken?

Ja precis, mediciner, nån typ av druvsocker eller kanske att han brukade ha sin mobil i läderväskan, men nu glömt att han lämnat/glömt den hemma?
Citera
2024-06-13, 11:49
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
[quote=MmeDupin|88564027]Det har stått på flera ställen att han inte mådde riktigt bra när han gav sig iväg på promenaden.
Men det står ingenstans på vilket sätt han mådde dåligt? Förkyld, illamående, yr eller vad? Det borde ju hustrun veta som också är läkare. Hon måste ju ha frågat på vilket sätt han mådde dåligt.

Det har nästan inte kommit fram någonting alls från hustrun och vännerna som var med på stranden. De vet säkert väldigt mycket mer. Frun lämnade ett uttalande där hon bland annat sa: Vi är också mycket tacksamma mot media som har behandlat oss med stor respekt. (Fritt översatt)
Citera
2024-06-13, 12:01
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Det har stått på flera ställen att han inte mådde riktigt bra när han gav sig iväg på promenaden.

Och en annan sak. Läste i Grevens eminenta sammanfattning att han hade två stenar på kroppen när han hittades. Det var en ny uppgift. Konstigt.

Definitivt inte yr. Tror inte jag.
Dålig på ett sätt som inte var kopplat till värmen (tror jag), där han kanske till och med behövde en strapatslik promenad på "Mosley-vis" (om t ex magen krånglat)?
Men som sagt, fick väl solsting, och då går det snabbt, med förvirring och kollaps.
En sannolik teori.
Citera
2024-06-13, 12:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är matematiker och räknar sannolikheter. Hur många kan nämna en läkare och expert på människokroppen som dött av "stukad fot som gav som resultat att man måste lägga sig i 40 gradig sol som är dödlig"?

Jag har inte läst alla inlägg i tråden men nog är du den första som för fram "stukad fot" som teori. Vad bygger den på?

En stukad fot bygger på att det tog längre tid för Michael att färdas en sträcka som normalt sett tar kortare tid för andra. Lägg därtill uppgiften om stenig och ojämn terräng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in