2024-06-12, 15:58
Medlem
meas19s avatar
Har sett lik på land o i vatten, så det stämmer svart på land o vit i vatten. I värme tar det max 1dygn innan det blir svart o föruttelse.

Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Tack för länken!

Men huh! Blir huden verkligen så mörk av att ligga död i solen och värmen i flera dygn?
Citera
2024-06-12, 16:11
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Kanske var det så att Mosley kände sig bättre när han kom fram till centrala Pedi, och istället för att ta bussen bestämde sig för att promenera tillbaka, det var trots allt inte mer än ett fåtal kilometer, och, tänkte han kanske, om jag tar genvägen tvärs över berget så blir det både roliga och närmre.

Nu vet jag inte exakt var bostaden låg men har svårt att se att det skulle vara närmre att gå över berget. Möjligtvis om målet låg längst i öster, strax intill Blue Star Ferries terminal. I så fall ser det ut som att det eventuellt går en stig från vad jag antar är en kyrkogård, över berget och ner mot terminalen.
Förmodad kyrkogård: https://maps.app.goo.gl/QC2ZkMbVAemNg9ED9
Färjeterminal: https://maps.app.goo.gl/uE5M5ymLRQCfsVfg6
Citera
2024-06-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Problemet var att han hade ingen mobil, mitt i stenöken. Allternativet gå eller vänta på hjälp?

Det känns också så märkligt, när man är läkare och så intresserad av hur människokroppen fungerar, att gå en extra lång promenad i svår terräng i 40 grader utan vatten och utan mobil?!
Citera
2024-06-12, 16:13
Medlem
Lonnrots avatar
Nån som känner sig säker på vart sällskapet utgick ifrån med båt på onsdagen? Från symi town eller från Pedi?

I daily Mails grafik har de hela tiden åkt från Pedi till St Nikolaus beach och inget annat. Men den motstridiga uppgiften har också kunnat läsas på annat håll…
Senast redigerad av Lonnrot 2024-06-12 kl. 16:17.
Citera
2024-06-12, 16:23
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plommonstup
Se mitt inlägg #2182.
(FB) Michael Mosley (5:2-dietens upphovsman) försvunnen (2024-06-05) (hittad död)

Citat:
Börjar undra om Mosley kanske ändå möjligen hade någon tanke om att testa gränsen för att se vad kroppen klarar gällande värme? Han höll nästan på att stryka med 2021 för att han ville simma från en liten båt i Atlanten någonstans i Cornwall, allt detta för att han ville utsätta kroppen för kyla. Frun räddade honom och han hade kortvarig minnesförlust efteråt.

Från en (väldigt lång) artikel i Daily Mail:

On a family holiday to Cornwall in 2021, he went out on a boat with his wife, Dr Clare Bailey — also a Daily Mail columnist — and decided to swim back to shore. The chilly Atlantic waters sent his nervous system into shock.

'I thought, I'm going to beat Clare back to shore,' he recalled last year. 'The next thing I know, I'm in casualty. Apparently I've swum back, Clare has caught up, but I was looking really vacant and I clearly had no idea who she is or who I am or where I am. Though I kept on repeating: 'I have a wife and four children.'

'I got a thorough examination and the consultant said: 'You have something called transient global amnesia, which is relatively rare — but it's brought on by swimming in cold water.'

'It's caused by a change in blood pressure and blood flow to the brain. My memory banks were entirely wiped for about two or three hours and then gradually came back.'

Despite this, he continued to experiment with ice-cold showers.

Att hoppa från en båt i iskallt vatten för att simma till land är ju nästan lika tokigt som att vandra uppför på en grekisk ö i 40-gradig värme.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13510959/CCTV-reveals-Dr-Michael-Mosley-walked-treacherous-mountain-gingerly-picked-way-slope-stumbling-Mail- health-gurus-body-260ft-resort.html

Jo, även om han hade ett mål med att avvika sällskapet för att han kände sig risig, så har (hade) han ju det i blodet att testa sin egen förmåga.
Han var nog fartblind med sånt.
Och han var nog likt en äventyrare, besatt av att utsätta sig för risker? Sånt kan bli ett gift för folk.

Och som.sagt, som äventyraren Göran Kropp sa på ett föredrag, han tyckte läkare var sämst på att läsa av kroppens signaler (vid äventyrsutflykter) just därför att de tror att de, som läkare, har vrålkoll på allt.
Citera
2024-06-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jo, även om han hade ett mål med att avvika sällskapet för att han kände sig risig, så har (hade) han ju det i blodet att testa sin egen förmåga.
Och han var nog likt en äventyrare, besatt av att utsätta sig för risker? Sånt kan bli ett gift för folk.

Och som.sagt, som äventyraren Göran Kropp sa på ett föredrag, han tyckte läkare var sämst på att läsa av kroppens signaler (vid äventyrsutflykter) just därför att de tror att de, som läkare, har vrålkoll på allt.

Men om man känner sig risig och lämnar ett sällskap så är väl ändå inte den bästa medicinen att gå på en hike utan vatten och mobil.. känns konstigt
Citera
Medlem
meas19s avatar
Helt rätt varför vill man inte ha mobilen med, jag själv undviker den när ja springer. Men då finns det trafik där jag är, så då upptäckts jag direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av krims80
Det känns också så märkligt, när man är läkare och så intresserad av hur människokroppen fungerar, att gå en extra lång promenad i svår terräng i 40 grader utan vatten och utan mobil?!
Citera
Medlem
plommonstups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Vill dock förtydliga att det inte är min huvudteori att han medvetet utsatte sig för fara, men det är ändå intressant att han tre år tidigare hoppade i iskallt vatten i rent experimentellt syfte för att se hur kroppen skulle påverkas av det.
Citera
2024-06-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det borde nog fräscha upp den där vägen och måla lite tydligare märken
Efter denna hemska händelse!

Kanske, men om man betänker att det tog 5 dagar att hitta honom trots att han låg helt i det öppna och inte ens då var det förbipasserande som hittade honom så fattar man att ingen går där i vanliga fall
Citera
2024-06-12, 17:04
Medlem
Kungsgardens avatar
Grekland stänger turistattraktioner under dygnets varmaste timmar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1261666

Ingen aning om det har gjorts tidigare. Det är första gången jag hör om det.
Citera
2024-06-12, 17:06
Medlem
Citat:
Herregud, 120 minuter är gott om tid att få värmeslag och dö på. Det kan gå på tio minuter om du har otur.

Exakt.

Värmeslag kan slå till blixtsnabbt och komma från ingenstans, om man dricker för lite och anstränger sig fysiskt. Ena minuten känns allt okej, nästa minut uppstår ett livshotande tillstånd. Det är detta folk inte förstår. Uppemot 200 000 personer beräknas dö av värme per år.
Citera
2024-06-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Grekland stänger turistattraktioner under dygnets varmaste timmar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1261666

Ingen aning om det har gjorts tidigare. Det är första gången jag hör om det.

Var på Kreta på 80-talet, där stängde man Knossos titt som tätt för att det var så varmt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in