2024-06-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Beslutet innebär att man får göra rotavdrag för 75 000 kronor, plus rutavdrag för 75 000 kronor, per person i år. Det är en dubblering av det tidigare gemensamma taket.

Men det är bara de som tjänar över 58 000 kronor i månaden

https://sverigesradio.se/artikel/hojt-rut-och-rotavdrag-kan-bara-nyttjas-av-hoginkomsttagare
Kan också utnyttjas av en pensionär som sålt sitt gamla
hus och tjänat en miljon.
Citera
2024-06-12, 22:55
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Varför inte?
Jämför hur mycket en person som jobbar och har en lön på 60k betalar i skatt med en person som tjänat 30k.
Helt plötsligt så ser du att dem som tjänar 60k betalar myckey mer i skatt. Varför skulle inte han ha lika myckey rätt till avdrag som dem som knappt betalar någon skatt?
Sedan att du nämner bidrag är ju lite som att du är förvirrad ellet inte förstår?

Därför att skattesystemet inte är nån bank där du sätter in och tar ut pengar. Det får du använda ditt egna clearingkonto till.

Den som jobbar mycket har rimligen fått mycket lön och kan betala dina egna omkostnader utan avdrag.
Citera
2024-06-12, 22:59
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Nej, det är sjukt att ge bidrag till rika
Bidrag vill jag inte kalla det. Men visst, jag köper ditt resonemang i övrigt.
Har man råd att renovera, anlita tjänstefolk osv., så vill jag som skattebetalare absolut inte vara med och bekosta detta.
Citera
2024-06-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Oavsett så tjänar väl den som utnyttjar bidragen på det då de inte behöver betala för delar av vad tjänsten kostar?

Förklara för mig på ett pedagogiskt sätt varför jag ska vara med och finansiera när höginkomsttagare vill ha nytt och fräscht kök?
Då kan du lika gärna förklara för med varför en höginkomsttagare skall betala 100.000 i skatt medan du betalar mycket mindre? Dina barn kostar väl lika mycket som en person med hög inkomst?
Om nu Kalle Persson betalar tre gånger så mycket som dig i skatt med har kostnader för ROT och kan dra av en del skatt så är det ju inte så att du föder systemt på något vis.. Du kan ju börja med att tala om hur mycket skatt du betalar i skatt? Sedan kan du förklara varför du är missunsamm mot de som betalar myckey mer i skatt än dig?
Citera
2024-06-12, 23:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Då kan du lika gärna förklara för med varför en höginkomsttagare skall betala 100.000 i skatt medan du betalar mycket mindre? Dina barn kostar väl lika mycket som en person med hög inkomst?
Om nu Kalle Persson betalar tre gånger så mycket som dig i skatt med har kostnader för ROT och kan dra av en del skatt så är det ju inte så att du föder systemt på något vis.. Du kan ju börja med att tala om hur mycket skatt du betalar i skatt? Sedan kan du förklara varför du är missunsamm mot de som betalar myckey mer i skatt än dig?
Jag kan delvis köpa resonemanget, men i så fall är det bättre att vi har platt skatt istället för progresiv.
En massa avdrag är bara krångligt.
Citera
2024-06-12, 23:08
Medlem
Citat:
Jag är av åsikten att skattemedel ska gå dit den behövs mest. Nya kök i Danderyd hör inte till en av de grejerna.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2024-06-12 kl. 23:11.
Citera
2024-06-12, 23:08
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Hur många gånger skall det skrivas, ROT avdrag är inget bidrag

Jo om du använder det där geléhallonet som du har mellan axlarna så inser du att det är precis samma sak som ett bidrag.
Istället för barnbidrag, städerska-bidrag

Poolbyggarbidrag
Altanläggarbidrag
Stenläggarebidrag

Sättapåfruganbidrag
Citera
2024-06-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Bidrag vill jag inte kalla det. Men visst, jag köper ditt resonemang i övrigt.
Har man råd att renovera, anlita tjänstefolk osv., så vill jag som skattebetalare absolut inte vara med och bekosta detta.

Nej precis då kan pengarna gå till något viktigare, som sjukvården o höjda pensioner.

Inte familjen Silvferhielms nya swimmingpool
Citera
2024-06-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Därför att skattesystemet inte är nån bank där du sätter in och tar ut pengar. Det får du använda ditt egna clearingkonto till.
Vad är ett "eget clearing konto??"
Om du inte vet så deklarerar man sina inkomster och utgifter och får skatta på skillnaden. Så jovisst kan man säga att man sättet in och tar ut pengar även om nomeklaturen är fel. Men man har även ett skattekonto som man kan sätta in och ta ut pengar från så du har fel på det mesta du skriver om.
Citera
2024-06-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Jo om du använder det där geléhallonet som du har mellan axlarna så inser du att det är precis samma sak som ett bidrag.
Istället för barnbidrag, städerska-bidrag

Poolbyggarbidrag
Altanläggarbidrag
Stenläggarebidrag

Sättapåfruganbidrag
Nej det är inte samma sak alls.
Om du handlar och får 5% rabbat har du inte fått ett bidrag. En reduktion av skatt är heller inget bidrag. Det kan du aldrig få det till.
Citera
2024-06-12, 23:17
Medlem
Citat:
Nej det är inte samma sak alls.
Om du handlar och får 5% rabbat har du inte fått ett bidrag. En reduktion av skatt är heller inget bidrag. Det kan du aldrig få det till.

Jo om du ansöker via deklarationen att få dra av kostanden för något som du har lagt ut för , och den kostnaden sedan betalas från skattekistan, då har det subventionerats via skatteintäkter = skänkts från den gemensamma kassan.

Alltså är det ett bidrag. Men egentligen är det semantik, varför ska man ge pengar till dom som har tillräckligt? Då är det bättre att det får gå till något viktigt
Citera
2024-06-12, 23:19
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Vad är ett "eget clearing konto??"
Om du inte vet så deklarerar man sina inkomster och utgifter och får skatta på skillnaden. Så jovisst kan man säga att man sättet in och tar ut pengar även om nomeklaturen är fel. Men man har även ett skattekonto som man kan sätta in och ta ut pengar från så du har fel på det mesta du skriver om.

Nej. Du har fel i resonemanget att den som betalar mer skatt skulle ha rätt att håva in mer bidrag och avdrag från statskassan. Skatt ska betalas efter bärkraft och välfärd fördelas efter behov. Det är den gyllene regeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in