Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
Att bygga om altanen för ROT-pengar stimulerar knappast marknaden mer än att folk får lägre skatt som de kan göra vad de vill med. Det är för övrigt inte särskilt sunt att "stimulera" marknaden, vare sig med krediter eller bidrag/avdrag (kalla det vad du vill). Om folk vill spara sina slantar i stället för att bygga om altanen är det förmodligen ett sunt val. Vi har en hög privat skuldsättning och den borde minska eftersom lägre skuldsättning gör hushållen mindre sårbara för stigande räntor. ROT spär bara på inflationen.
Ja du rätt. Men vi lär knappas se en storm av höginkomsttagare som kommer utnyttja ROT och RUT, man lär vilja spara lite till med tanke höga bolåneräntorna. Diverse byggbolag, städfirmor, VVSare lär ha det knapert. Så ur den aspekten så har jag svårt att se att det skulle vara en nackdel. Men folk lär inte vilja skuldsätta sig allt för mycket och jag kan tänka mig att bankerna redan är restriktiva då man har lagar och regler att förhålla sig till.
Å andra sidan när bostadsbyggandet har stagnerat så lär vi se en effekt av att folk lånar igen. Efterfrågan efter bostäder är fortfarande hög samt att EU har ett finger med i spelet, så har jag svårt att se att befolkningen skulle sluta låna pengar. Tror snarare att bostadspriserna lär stiga ännumer så fort det värsta av krisen börjar klinga av.