2024-06-12, 20:21
Medlem
Jaha och här trodde man att klimatomställningen var det viktigaste? Att så många som möjligt börjar använda elbilar - vilket kineserna nu underlättar med sina billiga bilar.

Men nej, nu är EU arga och hotar kineserna. De låga priserna gör att våra europeiska bilar inte kan konkurrera med kineserna. Tillverka billigare bilar då era jävla giriga hycklare! Eller så slutar ni babbla om klimatomställning!

Vad tycker ni om detta tramsseri? Är detta rätt väg gå? Dessa utspel har på senare kommit efter att USA hotat med tullar, självklart hakar EU och Sverige på direkt!

Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...esiska-elbilar
Citera
2024-06-12, 20:29
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Tillverka billigare bilar då era jävla giriga hycklare!
Vad tycker ni om detta tramsseri? Är detta rätt väg gå? Dessa utspel har på senare kommit efter att USA hotat med tullar, självklart hakar EU och Sverige på direkt!

Är du seriös? Anklagar du USA och EU för att köra med fulspel genom att ha tullar mot Kina? Hur historielös får man vara.

Kina har infört en rad handelstullar på importvaror, särskilt mot USA och EU. Ofta riktade mot specifika sektorer som jordbruk, teknik och industri för att skydda inhemska företag och ekonomisk tillväxt.

Effekten av dessa handelstullar har varit betydande, vilket har lett till ökad protektionism och påverkat globala leveranskedjor och internationell handel.

Om något är det Kina själva som startat detta.
Citera
2024-06-12, 20:30
Medlem
OnkelUnkass avatar
Kinespacket kör med sin vanliga taktik: sälj subventionerad skit med kraftig förlust för att döda all konkurrens tills total marknadsdominans erhållits.

Vi behöver fler handelstullar mot det där rövhålet till land
Citera
2024-06-12, 20:33
Medlem
diakos avatar
Hade hellre sett att Europa bygger ut ordentligt med laddningsstationer och vi fått hit dessa elbilar runt 50-150K SEK.

Så att fler unga, barnfamiljer osv har råd med elbilarna.

De kommer i vilket fall skickas världen runt i dettta nuet.

I östasien till centralamerika, de billiga 🇨🇳 elbilarna tar sakteligen sina marknadsandelar trots minimal med grundläggande struktur som laddningsstationerna.

Det är våra medborgares plånböcker det går ut över. Förutom alla krigsrrlaterade kostnader som vi indirekt står för, genon Inflation & taxering.

Som civilisation måste vi bort ifrån det judeo-angloiska krigshetsen, alla tricksen osv för att frodas på sikt.

Det handlar om att vara mindre 🇺🇸✡ och mer merkantil 🇩🇪 i synen. Kavla upp ärmarna och göra det vi är bra på, samtidigt som vi handlar med både öst och väst, syd som nord.

I den bästa av alla världar åtminstone.
Citera
2024-06-12, 20:33
Medlem
Det finns flera saker Eu vill värna om, inte bara en. Välkommen till vuxenvärlden.

Miljön är viktig för Eu, men även elbils företag i Europa. Man försöker hitta en balans.
Citera
2024-06-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Jaha och här trodde man att klimatomställningen var det viktigaste? Att så många som möjligt börjar använda elbilar - vilket kineserna nu underlättar med sina billiga bilar.

Men nej, nu är EU arga och hotar kineserna. De låga priserna gör att våra europeiska bilar inte kan konkurrera med kineserna. Tillverka billigare bilar då era jävla giriga hycklare! Eller så slutar ni babbla om klimatomställning!

Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...esiska-elbilar

Kina är ju de som tramsar. De har ju högre tullar på europeiska (el)bilar till Kina, än vad vi har tullar på kinesiska (el)bilar till EU.

Tycker du det förhållandet är logiskt?

(Sedan tycker jag mycket kring klimatet är tramsigt, men det släpper jag för andra trådar.)
Citera
2024-06-12, 20:49
Medlem
diakos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Kina är ju de som tramsar. De har ju högre tullar på europeiska (el)bilar till Kina, än vad vi har tullar på kinesiska (el)bilar till EU.

Tycker du det förhållandet är logiskt?

(Sedan tycker jag mycket kring klimatet är tramsigt, men det släpper jag för andra trådar.)

Intressant om sant. Källa på detta?
Citera
2024-06-12, 21:03
Medlem
Galejans avatar
Oväntat att väst gråter och hotar där man inte får dominera.

Det är bara att vänja sig. Väst kommer att bli det nya låglöneghettot och alla klassiska gamla västmärken kommer att gå på export. Européerna själva kommer inte att ha råd med mercor och Bentleys, sånt kommer att skickas till arabvärlden och till Asien. Européerna själva kommer att åka runt i kinesiska knockoffs. Så går det när man tror sig vara osårbara.
Citera
2024-06-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diako
Intressant om sant. Källa på detta?

Kände du inte till det???

Det är ju allmänkunskap trodde jag. Det är 10% tull på kinesiska bilar till EU, och i Kina är det 15% tull på bilar från EU till Kina.

Ovanpå detta så är det bara kinesiska elbilar som får miljöbonusar i Kina (något som USA tagit efter och ger bara miljösubventioner till elbilar tillverkade mestadels i Nordamerika).
Citera
2024-06-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Oväntat att väst gråter och hotar där man inte får dominera.

Det är bara att vänja sig. Väst kommer att bli det nya låglöneghettot och alla klassiska gamla västmärken kommer att gå på export. Européerna själva kommer inte att ha råd med mercor och Bentleys, sånt kommer att skickas till arabvärlden och till Asien. Européerna själva kommer att åka runt i kinesiska knockoffs. Så går det när man tror sig vara osårbara.

Du har (som vanligt) galet fel i din ananlys.

När behovet av olja minskar, tack vare både elbilar och elektrifiering av industrin, så kommer det bli väldigt tufft för arabvärlden ekonomiskt. Islamisterna har inte så mycket annat än oljeintäkter, och har gjort sig helt beroende till det.

Det som Kina har som främsta tillgång är billig arbetskraft. Men nu när Kina börjar göra allt mer politik av handel, och även mer aggression mot omvärlden (och Xi som inför allt mer kommunism i Kina), så börjar vi i väst att flytta ut produktionen från Kina till andra asiatiska låglöneländer. Apple har redan börjat att flytta tillverkning av iPhone ifrån Kina till Indien och andra låglöneländer.

Lägg där till den enorma nergången och totala katastrofen för hela den kinesiska ekonomin, och framtiden för Kina ser allt annat än ljus ut.

Vi i den fria västvärlden har en massa fördelar av kunnande och teknologi som andra mer outvecklade låglöneländer inte alls ligger lika bra till inom; de har levt på att vara världens fabriker tack vare billig arbetskraft. Samma sak för alla oljediktaturer; de har länge varit lata att leva på inkomster från petroleumprodukter endast.

Vi i väst har fortfarande fördelar gällande elbilar. Tror inte Kina kommer kunna slå oss där.

De som jag däremot tror kommer bli av med sin bilindustri är Japan. De ligger långt efter på elbilar. Vi i västvärlden (USA + Europa) kommer ta premiumsegmentet av elbilar, medans Japan, som traditionellt varit stora på budgetbilar, kommer absolut att tappa hela den industrin till Kina.

Kinesiska elbilsindustrin är ett klart större hot mot den japanska bilindustrin, än vad den är hot för bilindustrin i västvärlden.
Senast redigerad av mtflash 2024-06-12 kl. 21:22.
Citera
2024-06-12, 21:31
Medlem
diakos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Kände du inte till det???

Det är ju allmänkunskap trodde jag. Det är 10% tull på kinesiska bilar till EU, och i Kina är det 15% tull på bilar från EU till Kina.

Ovanpå detta så är det bara kinesiska elbilar som får miljöbonusar i Kina (något som USA tagit efter och ger bara miljösubventioner till elbilar tillverkade mestadels i Nordamerika).

Nu länkade du inte till ngn källa men jag får ta dig på orden.

Nope det visste jag faktiskt inte.

Det behövs en gemensam europeisk strategi om man vill gå som mindre stora förlorare ur detta slagfältet. Att anama kinesernas bonussystem är naturligt första steg.

Detta kan i slutändan gynna konsumenterna oerhört, om man får bort politiken och krigshetsarna ur det hela.
Citera
2024-06-12, 21:55
Medlem
Citat:
Nu länkade du inte till ngn källa men jag får ta dig på orden.

Nope det visste jag faktiskt inte.

Sorry att jag inte orkat googla upp någon sida. Har haft en del att göra på jobbet och privat.

Har själv tidigare jobbat en massa år inom den europeiska bilindustrin, så jag kanske förutsätter att alla känner till sådana här fakta som jag tycker (från mitt perspektiv) är grundläggande information.

Citat:
Det behövs en gemensam europeisk strategi om man vill gå som mindre stora förlorare ur detta slagfältet. Att anama kinesernas bonussystem är naturligt första steg.

Detta kan i slutändan gynna konsumenterna oerhört, om man får bort politiken och krigshetsarna ur det hela.

Ja, tror du har helt rätt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in