Så här långt få tunga namn.
Carl Bildt, Lasse Åberg och Oscar Stenström för väl anses som viktiga personer.
Birgitta Ohlsson instoppad för att journalister gillar henne och hon kan mala på om RASISM och så låtsas man att det är en högerperson, trots att hon ju är väldigt vänster.
”Jag vill avskaffa Sverige som en nation. Jag vill att vi ska bli en region i Europa.” - Birgitta Ohlsson i tidningen Fokus 2003. Vad mer för stollerier har hon sagt?
Snart släpps årets Sommarvärdar.
Precis som alltid när media i allmänhet och public service gör saker så tenderar det att bli navelskådande innerstads-trams från deras bubbla.
En KLIMATAKTIVIST känns helt självklart. Gärna okunnig, onyanserad och radikal.
Några flator, nån medial influencer utan något spännande att berätta om verkliga livet och givetvis 80 procent stockholmare.
Hela Sveriges public service!
Nu kör vi. Snart vet vi!
Uppdaterat med samtliga pratare:
22 juni Hampus Nessvold, skådespelare
23 juni Lasse Åberg, skådespelare, grafisk formgivare
25 juni Birgitta Ohlsson, före detta liberal minister, avdelningschef NDI
28 juni Lasse Berg, journalist, författare
29 juni Marcus Wandt, astronaut
30 juni Anna Lindmarker, före detta nyhetsankare
Sommarpratare i juli
1 juli Trolle Rhodin, cirkusdirektör
3 juli Johanna Nordström, komiker, poddare
4 juli Carl Bildt, före detta statsminister Moderaterna
5 juli Jennie Walldén, tv-kock
9 juli Oscar Stenström, civilingenjör, före detta Nato-förhandlare
10 juli Zećira Mušović, fotbollsmålvakt
12 juli Andrev Walden, författare
18 juli Ayan Ahmed, skådespelare
19 juli Olof Lundh, sportjournalist
20 juli Josefine Jinder, artist
21 juli Niklas Ekstedt, kock
26 juli Sofi Jeannin, dirigent
27 juli Stefan Larsson, teaterregissör
28 juli Titti Schultz, programledare
29 juli Lars Förberg, finansman
30 juli Åsa Romson, före detta språkrör Miljöpartiet
Sommarpratare i augusti
1 augusti Markus Torgeby, samtidspredikant
3 augusti Ebba Andersson, längskidåkare
4 augusti Ia Langhammer, skådespelare
6 augusti Herbert Blomstedt, dirigent
8 augusti Nathalie ”Cleo” Missaoui, rappare
9 augusti Jens Bergensten, designchef Minecraft
10 augusti Majgull Axelsson, författare
11 augusti Matilda Djerf, entreprenör
12 augusti Alhaji Jeng, friidrottsexpert
17 augusti Marcus och Martinus Gunnarsen, artister
Som vanligt en massa journalister och programledare. Två dirigenter känns som en för mycket. Önskar de släppte fram fler av de man får rösta fram. Kanske fem i stället för bara en.
Det är väl ingen av de som pratar som man kan rösta på och det är väl meningen, dvs aktiva politiker verkar bannlysta. Sedan tycker jag nog att 3 fd politiker (dvs nästan 10%) är tillräckligt många.
I vanlig ordning är det inte mer än två-tre namn jag kan tänka mig att lyssna på.
Kom igen, Carl Bildt? Vilken gång i ordningen blir det? Finns väl tusentals fler intressanta och framförallt aktuella personer man borde kunnat låta komma till tals?
Cecilia Uddén är ju tillsammans med konstnären Elisabeth Olsson. Det måste väl räknas som att de är homosexuella?
Åsa Romson måste väl rimligen vara klimataktivist?
Fotbollspelaren förefaller straight men jag undrar om Judith Kiros är det. Förefaller som hon just flyttat ihop med en kvinna. Som precis bodde med en annan kvinna.
Men jag håller med om att det är färre än vanligt.
Hur stort är det här egentligen? Bland riktiga människor alltså och inte mediamuppar. Det skrivs om det och tidningar recenserar men utanför den kretsen?
Public Service är det bästa vi har. Varför sänder de inte sommarpratare på P3,P4. Ibland skön musik utan Thomas Gylling. Kasta in halsoperatören Maccarachi och tokstollen Leif GW och sedan riksknaset Alexander Bard/Marko Lehtosalo.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!