2024-06-12, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Har nu hört den mest trovärdiga teorin som öborna berättar om.
”Det finns en stig på berget som är markerad med röda och blåa stenar (som leder till Agia Marina) men om man går vilse från den stigen är det OTROLIGT svårt att hitta tillbaks igen. Alla stenar ser likadana ut och det är svårt att orientera sig.
Han har helt enkelt gått vilse där uppe 😢och irrat runt 45 minuter ca innan han kom på rätt spår och började gå ner.
Det var den tiden som gjorde det hela! Förmodligen var vattnet slut också.
Hade han följt orginalstigen hade han klarat det.
Berget tog honom😔
Kanske hemsökt?
Jag tycker det låter lite märkligt, av det jag sett på bilder är det ju helt öppet, man borde väl ha bra sikt och se vart man ska gå och åt vilket håll saker (havet, toppen på berget, byn) ligger även om man kommer ifrån själva stigen? Jag fattar ju att terrängen kan vara mycket besvärligare att röra sig i jämfört med stigen. Man ser inte över bergskammen eller runt halvön så klart, men om man jämför med att gå inne i en skog borde det vara mycket lättare att orientera sig, eller? Jag har iofs bara sett bilder i media och Google Maps/Earth...

Sorgligt slut, men det var väl ändå skönt att han hittades så anhöriga och andra får ett avslut. Läste att hans far blev sjuk i femtioårsåldern och dog vid 74 och aldrig fick se sina barnbarn växa upp, och det var hans drivkraft för att hålla sig frisk och leva länge, att inte sluta som sin far. Och så dör han sju år yngre.. Men han lyckades förmodligen hjälpa många andra att förlänga sina liv, och förhoppningsvis höll han sig frisk och hade roligt under tiden också, inte fy skam det heller.
Citera
2024-06-12, 03:21
Medlem
HassanVonEssens avatar
Undrar om tanken hann fara genom huvet på honom att "Fan, det är klippt, och hela världen kommer skratta åt mig - "Dietgurun"".
Citera
2024-06-12, 03:23
Medlem
knark-kungens avatar
Kan han ha ramlat på fyllan?
Citera
2024-06-12, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Undrar om tanken hann fara genom huvet på honom att "Fan, det är klippt, och hela världen kommer skratta åt mig - "Dietgurun"".
Finns ingen anledning att skratta..det är bara sorgligt och onödigt ..men hur kan en läkare ha så dåligt omdöme..
Citera
2024-06-12, 07:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det räcker oftast att titta på lokalbefolkningen och hörna hur de gör - och har gjort i generationer - för att överleva.

Ingen av grekerna skulle ha kutat till en bergstopp i den hettan i den utrustningen. Dessutom gör ingenting.. det var ju ren galenskap.

Japp, du har helt rätt.

Blir lite mörkrädd när jag tänker på att jag faktiskt har gjort likadant några gånger. Kanske inte riktigt i den hettan, men senast jag var på Mallorca så var det 36-38°C och stekande sol flera dagar och jag är en sån som inte kan ligga stilla vid poolen eller på stranden hela dagarna. Så jag promenerade till Palma stad flera gånger, en sträcka på c:a 15 km.

Skillnaden var väl att jag hade med mig minst 2x2 liters vattenflaskor i ryggsäcken, plus att jag gick längs havet hela tiden där det var mycket folk och en skön havsbris. Men ändå, kanske inte så smart när jag tänker efter nu. Några gånger satte jag mig t.o.m. på någon servering och tog en kall öl, vilket är ännu värre eftersom alkohol är uttorkande.

Har fått mig en tankeställare nu och kommer definitivt ha mer respekt för värmen hädanefter. Nu är jag inte lika gammal som Mosley men jag är inte purung heller, om man säger så.
Citera
2024-06-12, 07:10
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Finns ingen anledning att skratta..det är bara sorgligt och onödigt ..men hur kan en läkare ha så dåligt omdöme..

Han hade nog tänkt målmedvvetet , att nu ska jag gå fram till destinationen men vägen vart för , snårig för att klara av, men vilken bedrift ändå, en eloge, gå över berget i denna hetta och sen falla på målsnöret
Citera
2024-06-12, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag har svårt att tro att han konsumerade alkohol

https://amp.theguardian.com/food/2019/feb/20/michael-mosley-moderate-wine-drinking-health-advice

Han konsumerade alkohol ”at least once A week”. Kanske lite extra på semesterns första dag?
Citera
2024-06-12, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
https://amp.theguardian.com/food/2019/feb/20/michael-mosley-moderate-wine-drinking-health-advice

Han konsumerade alkohol ”at least once A week”. Kanske lite extra på semesterns första dag?
Han säger att han dricker enligt 5:2 dvs han dricker 5 av 7 dagar i veckan. Ingalunda riskfritt enligt de nyaste rönen där ingen nivå är riskfri.
Citera
2024-06-12, 08:02
Medlem
Tyckte först att det såg ut som han hade handen på magen först.men nu ser det mer ut som han hade den över hjärtat
Citera
2024-06-12, 08:07
Medlem
Mr.Teabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin

Inte helt omöjligt. Kanske blev en vinare till lunchen med frugan, och att det var just därför som Mosley kände sig ”dizzy” och ville traska hem för att vila?

Läkare lever nämligen inte alltid som dom lär. Hade en läkare på VC en gång som alltid tjatade om hur farligt det är att röka. Gissa vem som alltid stod utanför personalingången och blossade?
Citera
2024-06-12, 08:19
Medlem
Mr.Teabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Tyckte först att det såg ut som han hade handen på magen först.men nu ser det mer ut som han hade den över hjärtat

Kan någon posta länken till denna bild igen?

Tack på förhand!
Citera
2024-06-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Teabag
Inte helt omöjligt. Kanske blev en vinare till lunchen med frugan, och att det var just därför som Mosley kände sig ”dizzy” och ville traska hem för att vila?

Läkare lever nämligen inte alltid som dom lär. Hade en läkare på VC en gång som alltid tjatade om hur farligt det är att röka. Gissa vem som alltid stod utanför personalingången och blossade?

Engelska läkare har en annan syn än svenska läkare...när min mamma var gravid i England och gick till en läkare så rekommenderade han henne att ta en guinness om hon kände sig svag. Bästa läkaren någonsin, sa hon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in