2024-06-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja, men hur mycket eller lite vätska vet vi inte. Troligtvis en flaska på 0,5 eller 1 liter. Fullt otillräckligt om man ska ut å klättra i upp till 200 meter höga berg i 35-40 graders hetta.
I dessa temperaturer producerar kroppen upp till 2 liter svett per timme!

Det stod faktiskt någonstans att han hade en liten flaska. Kanske 33 cl (min gissning). Det är nog det vanligaste om man är ute och strosar på stan
Citera
2024-06-11, 19:16
Medlem
Hade han haft telefon med sig.så hade han nog suttit på någon mysig taverna och ätit någon grekisk sallad och bara njutit.nu ligger han på en hylla i ett kylrum
Citera
2024-06-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fortfarande: att vara rastlöst och vilja göra ngt annat än att ligga på stranden är inte lika med ”må dåligt” alt ”inte må bra”.

Man kan må dåligt av att ligga på en strand i extremvärme, utan att för den skens skull må rent "fysiskt dåligt" i form av exempelvis diarré, hjärtproblem eller liknande.

Tänk: "Usch vad varmt det är! Jag mår inte bra av att ligga här när det är så här olidligt varmt!"
Citera
2024-06-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag nämnde exempel på vad må dåligt eller inte må bra kan handla om, vi vet väl inte vad frun syftade på?

Vad sägs om att han var obekväm med att mot sin vilja ligga och steka på stranden, det kan också göra att man inte mår bra psykiskt sett, han var kanske rastlös?

Detta!
Citera
2024-06-11, 19:27
Medlem
Grevens teori:

Mosley är på St Nikos Beach med frun och det andra paret. Han uttrycker till de andra att han är obekväm/mår dåligt av att ligga där i den extrema värmen. Han säger att han ska upp och röra lite på sig. Han säger att han kanske drar sig tillbaka till lägenheten till fots eller med buss, eller att han kanske kommer tillbaka. Att "han får se hur det blir..."

På stranden kan de ha pratat om Agia Marina, som de troligtvis passerade när de åkte taxibåten från Symi till Niko Beach. Kanske säger han något till frun om att han kanske vill till Agia Marina. I tidningarna har det framgått att frun, vid sökningarna efter Mosley, har bett polisen att utöka sökningarna till bland annat klostret vid Agia Marina Beach. Kanske visste hon att han kanske planerat att ta sig dit?

Mosley beger sig från stranden till Pedi. Känner sig lite piggare av promenaden, jämfört med att ligga och steka på stranden. Han ser berget till höger, tänker att det nog inte är några större problem.

Halvvägs till Agia Marina går han vilse eller börja bli rejält utmattad. Promenaden över berget, som är en promenad på 20-30 min, blir således 1,5 timme. Han irrar runt, pga vilse eller förvirring/utmattning/benskada. Slutligen kommer han över den höga slänten och får syn på Agia Marina Beach. Stapplar nedåt, blir allt mer utmattad.... The End
Att han "mådde dåligt" behöver så att säga inte ha behövt varit mer "allvarligt" än att han sa till de andra i sällskapet att "Äh! Jag orkar inte ligga här i hettan, jag mår dåligt av det! Jag går upp och rör på mig och kanske drar mig hemåt, jag får se om jag drar mig hemåt eller kommer ner hit igen....."
Citera
2024-06-11, 19:32
Medlem
Polisen släppte idag två nya CCTV-klipp på när Mosley rör sig i Pedi/Pedi Marina.

https://www.youtube.com/watch?v=TP25_JBBnJA

Mosley går snabbt, stabilt och målmedvetet. Inga tecken på att må dåligt.
Citera
2024-06-11, 19:43
Medlem
Kan paraplyet blivit hans fall? Extremt varmt under (svart paraply!) fick ingen luft under. Dessutom fångade upp värmen som ångade upp från stenarna så det blev som en kokare under! Bättte om han luftat huvudet och blött med vatten
Citera
2024-06-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Hade han haft telefon med sig.så hade han nog suttit på någon mysig taverna och ätit någon grekisk sallad och bara njutit.nu ligger han på en hylla i ett kylrum
Ja

Samtidigt.. folk levde och åkte på semester på 80 talet också. Tex när jag var som mest äventyrlig
Citera
2024-06-11, 19:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fortfarande: att vara rastlöst och vilja göra ngt annat än att ligga på stranden är inte lika med ”må dåligt” alt ”inte må bra”.

Bestämmer du det?

Jag kan må dåligt av att tvingas göra något mot min vilja, så varför skulle inte Michael kunna göra det?
Citera
2024-06-11, 19:50
Medlem
Giant Squids avatar
Kan han fått något besked ifrån sitt sällskap som han ansåg var opassande och beslöt sig för att hastigt lämnat allt för en promenad.
Så abrupt så han lämnar kvar sin mobil på stranden.
Citera
2024-06-11, 19:51
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plommonstup
Börjar undra om Mosley kanske ändå möjligen hade någon tanke om att testa gränsen för att se vad kroppen klarar gällande värme? Han höll nästan på att stryka med 2021 för att han ville simma från en liten båt i Atlanten någonstans i Cornwall, allt detta för att han ville utsätta kroppen för kyla. Frun räddade honom och han hade kortvarig minnesförlust efteråt.

Från en (väldigt lång) artikel i Daily Mail:

On a family holiday to Cornwall in 2021, he went out on a boat with his wife, Dr Clare Bailey — also a Daily Mail columnist — and decided to swim back to shore. The chilly Atlantic waters sent his nervous system into shock.

'I thought, I'm going to beat Clare back to shore,' he recalled last year. 'The next thing I know, I'm in casualty. Apparently I've swum back, Clare has caught up, but I was looking really vacant and I clearly had no idea who she is or who I am or where I am. Though I kept on repeating: 'I have a wife and four children.'

'I got a thorough examination and the consultant said: 'You have something called transient global amnesia, which is relatively rare — but it's brought on by swimming in cold water.'

'It's caused by a change in blood pressure and blood flow to the brain. My memory banks were entirely wiped for about two or three hours and then gradually came back.'

Despite this, he continued to experiment with ice-cold showers.

Att hoppa från en båt i iskallt vatten för att simma till land är ju nästan lika tokigt som att vandra uppför på en grekisk ö i 40-gradig värme.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13510959/CCTV-reveals-Dr-Michael-Mosley-walked-treacherous-mountain-gingerly-picked-way-slope-stumbling-Mail- health-gurus-body-260ft-resort.html
Det här var uppe i tråden förut men gick konstigt nog relativt obemärkt förbi. Har han fått en ny attack av, Transient global amnesia (TGA), skulle det stämma exakt in på hans förvirrande beteende. I ett tillstånd när han då kanske inte minns något från minut till minut kan han mycket väl irrat omkring som han verkar gjort.
Citera
2024-06-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
MM verkar ha varit den äventyrliga sorten. Jag tror inte frun blir orolig av att han inte ringer på studs. Och han skulle ju hoppa på båten kl 16.

Ni måste ju ha stenkoll på varandra som har sådana tankar. Skulle aldrig klara av att leva med nån som blir orolig om man inte ringer på studs. Och vem vet om de uppgifterna är riktiga, att han skulle ringa när han kom hem?
Tänker att man bestämmer att han skulle ringa när han kom hem av en anledning. Hon var orolig att han skulle gå själv och ville veta att han kom hem ordentligt.
Annars är det väl ingen mening med att höra av sig när man kommer hem? Då hade det rimliga varit att vi hörs senare eller ses hemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in