2024-06-10, 06:19
Medlem
Sanslöst att hans sista steg finns på film.
Citera
2024-06-10, 06:27
Medlem
Så, om alla tider stämmer så var han uppe i bergen i cirka 1 timme och 45 minuter.
Vad gjorde han? Var han totalt utmattad mesta av tiden, eller tog han god tid på sig att utforska och vandra i väldigt, väldigt lugn takt?
Citera
2024-06-10, 06:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Nej såg ut som han hade bra skor på fötterna

Japp, han hade definitivt bra skor.

Spelar dock inte så stor roll i den steniga terrängen som är vidrig att vandra i. Så lätt att trampa snett och falla, speciellt om man är utmattad av värmen.

Jag vandrade på Kreta en gång i liknande terräng. Det var hemskt.
Citera
2024-06-10, 06:37
Medlem
Jag vet inte om nån hjälp hade hunnit komma fram i tid men ändå så kvarstår ju frågan:
Hur kunde helikoptern missa honom? De har tydligen flugit över precis detta område ca 20 gånger…
Och tänk om man tittat på alla övervakningsfilmer omedelbart efter att han anmäldes försvunnen…
Citera
2024-06-10, 06:40
Medlem
Hans dieter tog livet av honom.

Uttorkad och hungrig.
Citera
2024-06-10, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Japp, han hade definitivt bra skor.

Spelar dock inte så stor roll i den steniga terrängen som är vidrig att vandra i. Så lätt att trampa snett och falla, speciellt om man är utmattad av värmen.

Jag vandrade på Kreta en gång i liknande terräng. Det var hemskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Nej såg ut som han hade bra skor på fötterna

Han ser ut att ha haft vanliga, enkla sneakers? Visst, bättre än flip-flops, men inget jag skulle passande för den terrängen.

Stenigt, ojämnt underlag. Fullt med ormar, enligt lokalbefolkningen. Stora stenbumlingar den rutt han valde. Då är kängor såklart det enda rätt, för att skydda sig från djur och att trampa snett. Men av förklarliga skäl kan man förstå varför säkert 90% av vandrarna inte har det - att ta med sig kängor till beachen är otympligt.
Citera
2024-06-10, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Division64
Jag vet inte om nån hjälp hade hunnit komma fram i tid men ändå så kvarstår ju frågan:
Hur kunde helikoptern missa honom? De har tydligen flugit över precis detta område ca 20 gånger…
Och tänk om man tittat på alla övervakningsfilmer omedelbart efter att han anmäldes försvunnen…

Jag instämmer. De utländska medierna skriver mycket om just det nu. Hur kunde man missa kroppen?

ERT:s video, när de ser kroppen från vattnet, visar att den inte låg speciellt gömd. Kom man med båt syntes direkt att det var något stort blått som skulle kunna vara en kropp.

Än märkligare att både helikoptrar och drönare, som de säger har flugit lågt över hela området, i ett par dagars tid ändå inte sett något.

Visst, det är lätt att kritisera och vara efterklok, men när man ser drönarbilderna och ERT:s video framgår det tydligt att kroppen syntes väl, speciellt från havssidan.
Citera
2024-06-10, 06:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MsBenes
Men om det stämmer att de hade kommit överens om att han skulle ringa när han kom hem, låter det inte så troligt att han skulle låta frun vara orolig. Då kunde han isåfall lånat en telefon och ringt och meddelat detta.

MM verkar ha varit den äventyrliga sorten. Jag tror inte frun blir orolig av att han inte ringer på studs. Och han skulle ju hoppa på båten kl 16.

Ni måste ju ha stenkoll på varandra som har sådana tankar. Skulle aldrig klara av att leva med nån som blir orolig om man inte ringer på studs. Och vem vet om de uppgifterna är riktiga, att han skulle ringa när han kom hem?
Citera
2024-06-10, 06:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Jag instämmer. De utländska medierna skriver mycket om just det nu. Hur kunde man missa kroppen?

ERT:s video, när de ser kroppen från vattnet, visar att den inte låg speciellt gömd. Kom man med båt syntes direkt att det var något stort blått som skulle kunna vara en kropp.

Än märkligare att både helikoptrar och drönare, som de säger har flugit lågt över hela området, i ett par dagars tid ändå inte sett något.

Visst, det är lätt att kritisera och vara efterklok, men när man ser drönarbilderna och ERT:s video framgår det tydligt att kroppen syntes väl, speciellt från havssidan.

Var det inte så att det som fick någon på båten att reagera och titta lite närmre var att det blänkte(klockan)?
Citera
2024-06-10, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var det inte så att det som fick någon på båten att reagera och titta lite närmre var att det blänkte(klockan)?

Ja, så har jag tolkat det.

Då bad borgmästaren TV-fotografen att zooma in, och då ska de direkt ha sett att det troligtvis var Mosley.

Det är såklart lätt för oss att klaga på söket. Men så otillgängligt låg inte kroppen, när man ser ERT:s video och de övriga bilderna.

Drönare och helikoptrar ska ha sökt av området i minst två dagar. Drönarna ska flugits på låg nivå. De bör ha hittat kroppen, kan man tycka. Flyger man en drönare rak över kroppen syns den, den låg inte dold under massa bråte eller gömd i någon håla.
Citera
2024-06-10, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
MM verkar ha varit den äventyrliga sorten. Jag tror inte frun blir orolig av att han inte ringer på studs. Och han skulle ju hoppa på båten kl 16.

Källa på det? Har inte sett det någonstans...
Citera
2024-06-10, 07:09
Medlem
Mr.Teabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division64

Instämmer. Uppenbarligen så saknar grekerna den tekniska utrustning och/eller organisation som krävs för den här typen av räddningspådrag. De borde ha upptäckt honom redan första gången.

Obs! Inget illa om greker nu alltså. De är oftast underbara människor, men när det kommer till att organisera saker och ting….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in