2024-06-11, 17:21
Medlem
Haft en hobby som för 15-20år sen var allt...

Även för 7-10år sen så var det liksom hobbyn som gjorde att livet i ekorrhjulet kändes mindre tungt..

Men för ca 3-4 år sen så kände jag plötsligt ingen hunger kvar för min hobby men trodde det var övergående . Men sista året så dog det helt, intresset är inte kvar längre!

Ska man liksom fortsätta ändå trots 3-4 år av likgiltighet till hobbyn..?

Hur fan hittar man en ny sak att brinna för när man är äldre ?
Citera
2024-06-11, 17:31
Medlem
Loreias avatar
Nej, det är väl klart man inte ska fortsätta om man inte är intresserad. Fortsätter du av ren vana eller/och för att du spenderat mycket pengar på det?
Citera
2024-06-11, 17:35
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Man prövar sig fram, helt enkelt. Köp en cykel/motorcykel/tennisrack/fiskespö/gevär/whatever och testa på ifall det ger något. Om inte, testa någonting annat.
Citera
2024-06-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Nej, det är väl klart man inte ska fortsätta om man inte är intresserad. Fortsätter du av ren vana eller/och för att du spenderat mycket pengar på det?

Både ock...
Man har ju även fått gemenskap av det men problemet ligger i att jag nu gör det av gammal vana såklart...

När man passerat 40 så är det inte så lätt att bara hitta en annan hobby

Snart får man väl förslag om att köpa golfset, Tennisrack eller fiskespö och bara testa...Men handen på hjärtat så hade det varit så enkelt så hade jag gjort det
Citera
2024-06-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Man prövar sig fram, helt enkelt. Köp en cykel/motorcykel/tennisrack/fiskespö/gevär/whatever och testa på ifall det ger något. Om inte, testa någonting annat.

Haha..
Din tanke är inte dålig..
Dock lite dyrt och lite svår att bara genomföra utan någon direkt känsla till det innan...
Citera
2024-06-11, 17:43
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Både ock...
Man har ju även fått gemenskap av det men problemet ligger i att jag nu gör det av gammal vana såklart...

När man passerat 40 så är det inte så lätt att bara hitta en annan hobby

Snart får man väl förslag om att köpa golfset, Tennisrack eller fiskespö och bara testa...Men handen på hjärtat så hade det varit så enkelt så hade jag gjort det

Ah, just den biten kan jag nog inte sätta mig in i. Jag har så många hobbys och intressen att jag inte riktigt förstår hur man kan ha tråkigt.
Citera
2024-06-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Ibland tänker jag att jag bara lurade mig själv som ung...

Alltså att hobbyn betydde mer för att jag tyckte det var viktigt..

När jag blev äldre så insåg jag..

Är väl typiskt när folk brinner för något att dom eg lurar hjärnan lite !?
Citera
2024-06-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Ah, just den biten kan jag nog inte sätta mig in i. Jag har så många hobbys och intressen att jag inte riktigt förstår hur man kan ha tråkigt.

Tråkigt behöver man inte ha..

Men jag saknar kanske något att brinna för...

Kanske är det manligt och kvinnligt.

Män brinner ofta för få saker men dom vill brinna för något..

Kvinnor gillar mer saker på ett bredare perspektiv och gillar många saker men fördjupar sig inte helt..

Förstår om jag generaliserar något...
Citera
2024-06-11, 17:50
Avslutad
If you don't have hobbies then you can dance in vedanta... Fanns tiden, går en tidpunkt när man tröttande att specificera?
Citera
2024-06-11, 17:59
Medlem
Citat:

Hjärnan förändras när man blir äldre, och man slutar i regel att bli lika uppslukad av saker. Det är naturligt. Och det är liksom därför många gamla bara sitter och degar i soffan och stirrar på tvn.... och låter tiden gå. Du har börjat märka av det nu, och det kommer bli värre med åren.
Citera
2024-06-11, 18:02
Medlem
Silltunnas avatar
Jag är medelålders och har aldrig haft en hobby i hela mitt liv.
Hobbies och intressen är överskattat.
Citera
2024-06-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Hjärnan förändras när man blir äldre, och man slutar i regel att bli lika uppslukad av saker. Det är naturligt. Och det är liksom därför många gamla bara sitter och degar i soffan och stirrar på tvn.... och låter tiden gå. Du har börjat märka av det nu, och det kommer bli värre med åren.

Det ligger kanske mkt i det du säger...

Som jag skrev att när jag brann för min hobby så var hjärnan mkt yngre och jag lurade mig nog en hel del...

Jag skulle nog kunna säga att jag inte längre bryr mig och då försvinner energin att fortsätta även om jag gör det ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in