2024-06-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Är det någon av er som behandlat med Ozempic som känt av att effekten av medicinen avtar lite ju längra in i veckan efter dos man kommer? De senaste två veckorna har jag upplevts att jag har en bra effekt dag 1-3 efter dos, ok effekt dag 4-5, och avsevärt lägre effekt dag 6-7.

Är det något som jag inbillar mig, eller upplever andra samma?

Jag funderar på om det kan vara en idé att dela upp dosen på två injektionstillfällen i veckan för att få jämnare effekt. Har sett enstaka personer som gör detta för att motverka bieffekter, men jag tänker att det kanske även kan användas för att öka dom positiva effekterna också?

Ozempic har en halveringstid på 3 dagar så du inbillar dig nog inte. Om det är en bra idé att dela upp är en annan fråga
Citera
2024-06-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejsa
Svarar er båda - hans enda förklaring är att dom fått hårda direktiv om att inte skriva ut i onödan & jag tjafsar & säger att det är ju såna som jag som man ska skriva ut det till då jag fyller alla direktiv. Då slår han in på att det är så svårt att få tag på.... Det är en privat vårdcentral jag går hos. Inget annat har vi diskuterat. Att han ens tog upp detta med tablettform var när jag blev förbannad på honom, fattar inte varför det ska vara så svårt när man med råge uppfyller direktiven.
Detta är tyvärr standard..
Citera
2024-06-09, 19:59
Medlem
Jag blev för några dagar sedan kund hos Yazen och har just betalat 1200 för ett blodprov och läkarbedömning på distans, de ska sedan ha 895-1095 kr per månad bara för att skriva ut recept. Såg idag att drvikt tar mindre än halva priset för blodprov och läkarbedömning samt endast 500 kr i månaden.

Vet någon om det finns någon vettig anledning att välja Yazen framför drvikt? Det man vill åt är väl endast recept på semaglutid. När jag googlade på ozempic kom även blodtrycksdoktorn upp men det är svårt se priser där, står endast att de behandlar med bla ozempic och att det kostar 100 kr i patientavgift.
Citera
2024-06-10, 12:20
Medlem
Varför skulle generisk semaglutid vara sämre?
Citera
2024-06-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selbstverstandlich
Vet någon om det finns någon vettig anledning att välja Yazen framför drvikt? Det man vill åt är väl endast recept på semaglutid. När jag googlade på ozempic kom även blodtrycksdoktorn upp men det är svårt se priser där, står endast att de behandlar med bla ozempic och att det kostar 100 kr i patientavgift.
Jag vet inte mycket om Yazen, men jag valde DrVikt själv just pga prisskillnaden och goda erfarenheter hos andra på forumet av DrVikt. Vad jag vet finns inga skillnader i vad Yazen kan och vill skriva ut jämfört med DrVikt.

Förutom receptet så vill du ju antagligen gärna har möjlighet till uppföljning och rådgivning, och personligen tycker jag det funkar bra via DrVikt så jag kan inte se vad dubbla priset skulle ge mig hos Yazen som jag inte får idag.

Jag har noll på Blodtrycktsdoktorn, men det låter ju extremt billigt så det hade varit kul att få veta mer från någon med erfarenhet.
Citera
2024-06-11, 12:49
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Jag blev för några dagar sedan kund hos Yazen och har just betalat 1200 för ett blodprov och läkarbedömning på distans, de ska sedan ha 895-1095 kr per månad bara för att skriva ut recept. Såg idag att drvikt tar mindre än halva priset för blodprov och läkarbedömning samt endast 500 kr i månaden.

Jag kör Yazen för tror inte Dr Vikt fanns eller så var de inte lika kända ett år sedan när jag började. Nu fortsätter jag med Yazen eftersom jag närmar mig normalvikt och tror inte att jag skulle godkännas att få börja hos Dr Vikt. Är segt att betala mer men är i övrigt nöjd med tjänsten, har fått mycket bra hjälp av psykologen och coachen.
Citera
2024-06-11, 13:37
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Jag kör Yazen för tror inte Dr Vikt fanns eller så var de inte lika kända ett år sedan när jag började. Nu fortsätter jag med Yazen eftersom jag närmar mig normalvikt och tror inte att jag skulle godkännas att få börja hos Dr Vikt. Är segt att betala mer men är i övrigt nöjd med tjänsten, har fått mycket bra hjälp av psykologen och coachen.
Det går ju att byta, när jag fyllde ansökningen hos DrVikt, fanns en fråga om man kommer från en annan online tjänst. Så det är bara att gå över efter första månaden.
Citera
2024-06-11, 18:29
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Det går ju att byta, när jag fyllde ansökningen hos DrVikt, fanns en fråga om man kommer från en annan online tjänst. Så det är bara att gå över efter första månaden.

Problemet är att jag knappt är överviktig längre (men vill fortsätta med Ozempic åtminstone underhållsdos). Dr Vikt lär inte gå med på att behandla mig eftersom de skriver att man måste ha minst BMI 27 för att få behandling hos dem.
Citera
2024-06-11, 20:50
Medlem
SamiFreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Fått via Dr.Vikt. Man får 1mg utskrivet, sen doserar man 0.25, 0.5, eller 1 beroende på var i processen man är.

Stämmer detta? Har dragit mig för att försöka få ozempic för att processen med att få första ingångsdosen på 0.25 verkar så jobbig.
Citera
2024-06-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamiFrey
Stämmer detta? Har dragit mig för att försöka få ozempic för att processen med att få första ingångsdosen på 0.25 verkar så jobbig.
Ja, jag kan sätta +1 på det autostoperka skriver. Har samma erfarenhet av DrVikt. Okomplicerad process. Dom har relativt bra info på sin hemsida om hur det funkar.
Senast redigerad av Loreth 2024-06-11 kl. 21:30.
Citera
2024-06-11, 21:43
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamiFrey

Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Ja, jag kan sätta +1 på det autostoperka skriver. Har samma erfarenhet av DrVikt. Okomplicerad process. Dom har relativt bra info på sin hemsida om hur det funkar.

Har samma positiva erfarenhet av DrV
Citera
2024-06-11, 22:25
Medlem
Även jag har bra erfarenhet av DrV. De ställer de frågor de måste, men lägger inte sig i mer än nödvändigt vilket är precis så jag vill ha det.

Mitt enda klagomål är att det kan ta ett dygn eller två att få svar på chattmeddelanden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in