2024-06-11, 10:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Tror han helt enkelt gick vilse och ganska snabbt började tänka, shit, jag borde haft vatten med mig, det här känns inte bra. Har själv råkat ut för något liknande

Vilse i öppen terräng där hav och bebyggelse sannolikt kan ses från varenda plats på den lilla halvön?

Det är inte Amazonas eller Sahara vi pratar om.
Citera
2024-06-11, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.newsit.gr/ellada/maikl-moslei-apo-tin-pempti-stin-astynomia-to-yliko-apo-tis-kameres-asfaleias-me-ton-parousiasti-nea -vinteo-ntokoumenta-apo-ti-symi/4106748/

Övervakningsbilderna från Agia Marina Beach, som visar Msoleys sista steg i livet, lämnades till polisen redan samma kväll som försvinnandet.

Enligt grekisk polis är det svårt att identifiera Mosley i filmen eftersom han såg ut som en liten grynig prick, på grund av bildkvalitén.

Polisen satt alltså i fyra dagar på övervakningsbilder som visar Mosleys sista steg vid Agia Marina Beach

Vi får hoppas att filmen blir offentlig, så vi får se om polisen har gjort bort sig totalt eller ej
Säger bara fy f-N vad inkompetent polisen är!
Citera
2024-06-11, 10:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det räcker oftast att titta på lokalbefolkningen och hörna hur de gör - och har gjort i generationer - för att överleva.

Ingen av grekerna skulle ha kutat till en bergstopp i den hettan i den utrustningen. Dessutom gör ingenting.. det var ju ren galenskap.
Mad dogs and Englishmen
go out in the midday sun.

Rudyard Kipling

But the worst o' your foes is the sun over'ead:
You must wear your 'elmet for all that is said:
If 'e finds you uncovered 'e'll knock you down dead,
An' you'll die like a fool of a soldier.

Också Kipling.
Citera
2024-06-11, 10:59
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totto30
Att det fortfarande diskuteras varför och vad som hände är rätt komiskt då det nu är uppenbart vad och varför allt hände... i stora drag då. Exakt kommer vi aldrig att få veta då endast MM själv skulle kunna svara på vissa frågor.

Som jag skrev tidigare i tråden:

En stor del av hans person är (var) att just tänja på sin egna fysiska gräns på olika sätt.

Kan solklart se att han fick hybris:
Vek av från rutten hem och gav sig av på äventyr, blev förvirrad av värmen och/eller gick vilse, fick solsting/värmeslag; sökte efter en skyddad plats där han sedermera dog.
Hybris (grekiska) kan användas synonymt till övermod/övertro till sin förmåga
Från 1177:

"Värmeslag

Du kan få värmeslag när kroppen inte klarar att kyla ner dig. Det uppstår oftast när det är mycket varmt och fuktigt ute. För att minska risken för värmeslag bör du dricka mer och undvika att anstränga dig fysiskt när det är som varmast.

Värmeslag kan vara livshotande, särskilt för små barn och äldre personer över 65 år. Då har man ofta sämre förmåga att svettas och blir därför extra känslig för värme.

Du som är äldre kan även ha sjukdomar, till exempel hjärtsjukdom eller njursjukdom som gör att du påverkas mer av värme och därför behöver vara särskilt försiktig.

Vissa läkemedel påverkar kroppens vätskebalans. Du som tar läkemedel bör därför rådgöra med en läkare.
Symtom

Temperaturen i kroppen stiger till över 40 grader om du har fått värmeslag. Det här är de vanligaste symtomen på värmeslag:

svag i kroppen
huvudvärk
illamående och kräkningar
synstörningar
yrsel och förvirring
irritation
snabb puls
rödflammig, torr hud.
"

Sen var han inte omdömeslös eller okunnig, utan full av liv och nyfikenhet, men fick som sagt hybris längs vägen vilket slutade i tragedi.

Förr eller senare släpps CCTV filmen där man ser en del av hans sista agerande straxt innan han dör. Den kommer garanterat bara styrka att han fått värmeslag.

Detta blir min sista post i detta ämnet.

R.I.P. Michael Mosley. Tack för alla dina inlevelsefulla och fina bidrag kring hälsan.

Men han mådde ju dåligt och avvek från sällskapet för att gå hem. Men hans kombination av experimentlusta kanske samtidigt sitter i ryggmärgen på honom?(satt)
Citera
2024-06-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilse i öppen terräng där hav och bebyggelse sannolikt kan ses från varenda plats på den lilla halvön?

Han hamnade i jobbig terräng, ja, i svår värme och gissade att det skulle ta längre tid att gå tillbaka men gissade fel. Det är utan diskussion den mest rimliga gisningen om man har omdömesförmåga att göra realistiska analyser. De där kokheta stenarna han gick på är jobbiga att gå på, man går längsamt, man tappar balansen och går halvböjd halva tiden för att ta emot med händerna om man vacklar, man är dyngsur av svett och pannan kokar, man känner sig yr osv. Jag har själv tuppat av i en liknande situation när jag hamnade helt oförberedd ute i naturen i 36 grader utan vatten i flera timmar och jag var decennier yngre än honom
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2024-06-11 kl. 11:12.
Citera
2024-06-11, 11:09
Medlem
Citat:
Som sagt, att inte må bra eller att må dåligt kan till exempel handla om oro, ångest, sorg, ledsen, nedstämd, trött, irriterad, migrän etc., knappast något som direkt inverkar på kroppens förmåga att klara av värme.

Vi vet väl inte vad frun syftar på med mådde dåligt eller inte mådde bra?

Jag har svårt att tro att frun hänvisade till ngt annat än fysiskt illamående i detta fall. Typ magbesvär o liknande.

Ponera följande: ”han hade sådan ångest/sorg att han bestämde sig för att gå i förväg” 🙄. Och vi lät honom gå helt ensam i hans ångest/sorg..😮

Eller att ”han hade sådan migrän att han bestämde sig att avvika tidigare och vi struntade i att man under en migränattack ofta kräks, behöver ligga still i ett mörkt och svalt rum, tål inga ljud och behöver hjälp med att hämta dricka etc. Vi lät honom vandra vidare ensam, medan vi andra solade oss på stranden.”
Citera
2024-06-11, 11:12
Medlem
invandrar-leffes avatar
Kan han ha svultit ihjäl?
Om han var inne i en av sina fasteperioder . . .

jävligt tråkigt hur som helst.
Citera
2024-06-11, 11:12
Medlem
Citat:
Han hamnade i jobbig terräng, ja, i svår värme och gissade att det skulle ta längre tid att gå tillbaka men gissade fel. Det är utan diskussion den mest rimliga gisningen om man har omdömesförmåga att göra realistiska analyser. De där kokheta stenarna han gick på är jobbiga att gå på, man går längsamt, man tappar balansen och går halvböjd halva tiden för att ta emot med händerna om man vacklar, man är dyngsur av svett och pannan kokar, man känner sig yr osv. Jag har själv tuppat av i en liknande situation när jag hamnade helt oförberedd ute i naturen i 36 grader utan vatten i flera timmar och jag var decennier yngre än honom
Vad räddade dig?
Citera
2024-06-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Men han mådde ju dåligt och avvek från sällskapet för att gå hem. Men hans kombination av experimentlusta kanske samtidigt sitter i ryggmärgen på honom?(satt)

Han kanske ljög? Mådde inte dåligt utan stod inte ut med sällskapet? Ville vara för sig själv och göra de saker han tyckte om = åka på äventyr utan att ta hänsyn till andra?

Tyvärr tog han inte hänsyn till sig själv och sin egen ålder heller. För att inte tala om vädret 🙄
Citera
2024-06-11, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad räddade dig?

En förbipasserande med juice. Efteråt såg jag nästan tidningsrubrikerna framför mig. Jag var ganska chockad att man kan hamna i ett ganska farligt läge från ingenstans. Jag var nog inte döende men i klart försvagat skick, men vem vet vad som händer efter att man tuppar av
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2024-06-11 kl. 11:32.
Citera
2024-06-11, 11:23
Medlem
Citat:

Det var nog ganska begränsad sikt från land och inte särskilt många som passerar den delen av ön såvida man inte kommer via båt gissar jag.

Lite bilder på Agia Marina sedd uppifrån stigen där MM gick ner

https://gofile.io/d/zIxdqt
Citera
2024-06-11, 11:42
Medlem
Citat:
En förbipasserande med juice. Efteråt såg jag nästan tidningsrubrikerna framför mig. Jag var ganska chockad att man kan hamna i ett ganska farligt läge från ingenstans. Jag var nog inte döende men i klart försvagat skick, men vem vet vad som händer efter att man tuppar av
Obehagligt!
Har själv tagit hand om en som fått värmeslag men då var vi tack o lov på hotellrummet men det var ganska allvarligt. Yrade runt spydde med mera.
Skönt det gick bra🙌
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in