2024-06-11, 06:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja , något åt det hållet definitivt.

Hur ser du på att han ser ut att ha varit på berget runt 1,5 timme innan han syns på kameran nere vid Agia Marina? Tog han gått om tid på sig för att utforska berget, eller varför tog rutten sådan tid innan han begav sig ner till Agia Marina? Det är just denna 1,5 timme som får mig att undra om att han trots allt kanske gick vilse och inte sökte utsikt.

Eller, att han avviker från den naturliga leden och går uppåt höjden för utsiktens skull, men går vilse i en drygt timme. Alternativt att han är redan är så pass utmattad att det är på grund av utmattningen det tar 1,5 timme där uppe på berget totalt.

Jag kan endast gissa.

Han kan ha fått problem uppe på berget och tiden kan ju ha ägnats åt att vila och samla kraft för att ta sig ner för berget. Kanske är vissa partier brantare än andra och han tvingas ta en omväg för att nå Agia Marina?
Citera
2024-06-11, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Den grekiske obducenten är ett geni. Han kan meddela att Mosley avled kl 16:00 fem dagar tidigare.

Hehe.

Det är ett rimligt antagande att han gjorde det, inte på minuten men cirka.
Men vi kan aldrig vara säkra på att han levde flera timmar där bakom muren, men det är inte sannolikt.
En rättsläkare gör en samlad bedömning. Rättsläkaren har tagit del av bakgrundsinformation i fallt, sett övervakningsbilderna från Agia Marina samt sett bilder/varit på plats och sett hur han låg när han hittades.

Tror alla, rättsläkare eller ej, med ganska stor säkerhet kan säga att han dog relativt fort efter det att han försvinner ur bild.

Men allt från rättsläkarhållet är än så länge preliminärt.

Kan tillägga att ytterst få dödsintyg innehåller exakt tidpunkt för när döden inträffade. Än mindre de från fall där rättsmedicin är inblandade. Det blir mycket cirka-tider och samlade bedömningar, av förståeliga skäl.
Senast redigerad av GrevenFB 2024-06-11 kl. 07:08.
Citera
2024-06-11, 07:05
Medlem
wwrs avatar
Näringsexperten ersatte vätskeförlust med vatten. Undrar om han alls hade vätska med sig.

Citat:
Han hade enligt uppgift vatten med sig.
Citera
2024-06-11, 07:18
Medlem
Leuraedinezs avatar
Jag tänker att om han fått hjärtstopp, stroke eller dyl så hade eventuella skador på kroppen påvisat det och han hade med stor sannolikhet inte legat i den tillsynes ’fridfulla” positionen. Jag tror helt enkelt att han blev väldigt yr, och läkare som han är räknade han med att lägga sig ned några snabba minuter för att inte falla ihop. Man får ändå tänka att stenarna nog var glödheta, så han räknade inte med att ligga en längre stund, mer som en snabb återhämtning. Mycket sorgligt
Senast redigerad av Leuraedinez 2024-06-11 kl. 07:21.
Citera
2024-06-11, 07:35
Medlem
Citat:
<...> En rättsläkare gör en samlad bedömning. Rättsläkaren har tagit del av bakgrundsinformation i fallt, sett övervakningsbilderna från Agia Marina samt sett bilder/varit på plats och sett hur han låg när han hittades. <...>
Jag tänker att obducenten ger den medicinska pusselbiten, sedan får polisen väga den med övriga fakta. Men visst, det troligaste är väl att han dog ganska direkt efter att han lagt sig ner. Men säkert är det ju tyvärr inte

F ö börjar jag ångra mina raljanta inlägg i tråden. Occam's razor. Den enklaste förklaringen är sannolikt den rätta. Och jag tror på hans fru, att han missade vägen till Symi och sen blev det allt värre.
Citera
2024-06-11, 07:48
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Den grekiske obducenten är ett geni. Han kan meddela att Mosley avled kl 16:00 fem dagar tidigare.

En Möjlighet är att han haft en smart watch på sig , den skulle ganska exakt kunna säga något om döds ögonblick ., antar att det idag ingår som standard att ta vara på sån data om möjligt .

Värmen gjorde att nedbrytning av kroppen har gått fort .
Citera
2024-06-11, 08:00
Medlem
Han hade en handen på magen..undrar om han fick ont i magen eller hjärtat
Citera
2024-06-11, 08:07
Medlem
Leuraedinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Han hade en handen på magen..undrar om han fick ont i magen eller hjärtat

Möjligt, men oftast vid hjärt och magbesvär till den grad att det får dödlig utgång ligger man garanterat ihopkrupen av smärta och inte raklång. Jag tror fortfarande kraftig uttorkning och överhettning… tiden får utvisa
Citera
2024-06-11, 08:14
Medlem
Mr.Teabags avatar
Varför Mosley inte tog bussen från Pedi till Symi om han kände sig dålig begriper jag inte. Var det för långt till nästa avgång? Eller saknade han pengar till bussbiljetten?

Man kan även undra varför inte frugan gjorde honom sällskap hem. Istället lät hon 67-åringen, som inte mådde bra, vandra iväg ensam i den extrema värmen. Kan de möjligen ha grälat innan? Vilket gjorde att Mosley vandrade iväg ensam i vredesmod?

Många ”varför” blir det.
Citera
2024-06-11, 08:15
Medlem
Den enda saken jag fortfarande reagerar på är varför han gav sig iväg själv från stranden. Han kunde lagt sig i skuggan, fått vatten eller juice från baren, kunnat ringa efter hjälp via barens mobil om han kände sig akut sjuk. Båttaxin skulle ju komma kl 16. Ynka 2.5 timmar att vänta. Under säkra omständigheter.

Men..han var väl en envis dj***l vilket hans fru visste.
Citera
2024-06-11, 08:23
Medlem
Mr.Teabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leuraedinez
Möjligt, men oftast vid hjärt och magbesvär till den grad att det får dödlig utgång ligger man garanterat ihopkrupen av smärta och inte raklång. Jag tror fortfarande kraftig uttorkning och överhettning… tiden får utvisa

Tror också på den teorin. Känns dock så konstigt att man kan dö av kraftig uttorkning och överhettning på bara ett par timmar. Mosley måste ha fått i sig för lite vätska i flera dagar, vilket också känns så konstigt eftersom en hälsoguru borde veta hur man hanterar extrem värme.

Många frågetecken blir det som sagt.
Citera
2024-06-11, 08:26
Medlem
Citat:
<...>
Glömde ju: kudos för dina välstrukturerade sammanfattningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto