2024-06-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Även Alan Turing var ju kriminell t.ex. Finns hur många exempel so helst. IQ och NPF är helt olika saker.

Helt sant men du kan ju se hur han lever och vilka brott han har begått. Tyder det på hög iQ? Kriminella, speciellt de som har suttit i fängelse, har i genomsnitt lägre IQ än normalbefolkningen.
Citera
2024-06-10, 12:11
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Helt sant men du kan ju se hur han lever och vilka brott han har begått. Tyder det på hög iQ? Kriminella, speciellt de som har suttit i fängelse, har i genomsnitt lägre IQ än normalbefolkningen.

Det är en generalisering. Jag tror t ex Arkl*v, Olss*n, Ernstberg*r, Fos*mo, Serw*n för att nämna några har väsentligt högre IQ i jämförelse med vissa skribenter i denna tråd.
Citera
2024-06-10, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Det är en generalisering. Jag tror t ex Arkl*v, Olss*n, Ernstberg*r, Fos*mo, Serw*n för att nämna några har väsentligt högre IQ i jämförelse med vissa skribenter i denna tråd.

Ja alla kriminella är har inte längre IQ. Men fem personer säger inte när kanske 10 000 sitter under ett år.
Citera
2024-06-10, 12:48
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja alla kriminella är har inte längre IQ. Men fem personer säger inte när kanske 10 000 sitter under ett år.

Det var naturligtvis ingen uttömmande lista, utan tog några kända exempel som de flesta känner till. Jag skrev också att det är en generalisering att intagna inom KV har lågt IQ. Sedan finns det naturligtvis en andel som förmodligen har det, men framförallt saknar många utbildning. Många har inte ens grundskoleutbildning och den gruppen växer inom KV.
Citera
2024-06-10, 16:42
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Vad är det skitsnack att de intagna kallas klienter. Dagisfasoner. De är fångar/intagna och varenda jävel vet att det är så.

Verkar vara fler kvinnor än män som är plitar. Lovande! Detta landet är på väg rätt ner i skiten

Reagerade också på användandet av "klienter" ist för intagna. Jävla daltande. Annars bra serie, sett 3 avsnitt nu.
Citera
2024-06-10, 21:48
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Varför är det så många som hänger upp sig på just att det är en tv som är platt?

Ja, man kan ju undra varför man måste skriva ut det. Räcker det inte med TV? Måste man dessutom särskriva det, såsom jag påpekade?
Citera
2024-06-11, 11:26
Medlem
Extremeflys avatar
Tragiskt att se sista avsnittet hur Davids liv är efteråt. Sover i nån källare och får ingen vidare hjälp. Känns som han borde få LSS lägenhet med personal några gånger i veckan som tittar till honom. Och hjälper han upp i rätt riktning.
Citera
2024-06-11, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Reagerade också på användandet av "klienter" ist för intagna. Jävla daltande. Annars bra serie, sett 3 avsnitt nu.

Egentligen finns fortfarande benämningen "intagen" kvar och fungerar som en specifik benämning i både Fängelselagen, Häkteslagen och vissa av Kriminalvårdens föreskrifter. Att man i övrigt gått över till att benämna de intagna som "klienter" beror på flera olika faktorer:

1. Dels så har det att göra med den modernisering och NPM-trend som råder även i offentlig förvaltning. Här har man ju som bekant börjat använda begrepp som "klienter" och "kunder", snarare än "vårdtagare" och "brukare".

2. Dels handlar det också om att man vill individualisera respektive intagen och inte bara se dom som ett kollektiv som behöver förvaras snarare än behandlas.

3. Men det handlar också om att ha ett samlingsbegrepp över alla personer som Kriminalvården ansvarar för. En person som har skyddstillsyn, är under villkorlig frigivning, har fotboja eller avtjänar samhällstjänst kan ju rimligen inte benämnas som "intagen".
Citera
2024-06-11, 12:21
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Egentligen finns fortfarande benämningen "intagen" kvar och fungerar som en specifik benämning i både Fängelselagen, Häkteslagen och vissa av Kriminalvårdens föreskrifter. Att man i övrigt gått över till att benämna de intagna som "klienter" beror på flera olika faktorer:

1. Dels så har det att göra med den modernisering och NPM-trend som råder även i offentlig förvaltning. Här har man ju som bekant börjat använda begrepp som "klienter" och "kunder", snarare än "vårdtagare" och "brukare".

2. Dels handlar det också om att man vill individualisera respektive intagen och inte bara se dom som ett kollektiv som behöver förvaras snarare än behandlas.

3. Men det handlar också om att ha ett samlingsbegrepp över alla personer som Kriminalvården ansvarar för. En person som har skyddstillsyn, är under villkorlig frigivning, har fotboja eller avtjänar samhällstjänst kan ju rimligen inte benämnas som "intagen".

Bra svar av någon som är insatt. I mina öron klingar emellertid inte "klient" som något mildare eller hur man ska uttrycka det, i jmf med "intagen". Lek med ord, inte något daltande. Däremot kan jag tycka att klientnummer med orden typ i stil med "detta är nu du under tiden här" är avhumaniserande, inte värdigt en human kriminalvård. Finns säkert någon fin tanke bakom som jag inte ser.
Citera
2024-06-11, 13:07
Medlem
Va fan är detta för ett samhälle som inte kan hjälpa sina medborgare? David sover i en källare. Kom igen! Uselt! Vågar man be om numret till David så kan jag swisha han 1000 spänn. Kommer banken höra av sig när man swishar en fd kriminell?
Citera
2024-06-11, 13:56
Medlem
Trist som fan de där med David. Man känner ju sympati för han. Undra hur gammal Krantz är? Går de att vända livet i så pass hög ålder?
Citera
2024-06-11, 14:14
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rivdjur1
Undra hur gammal Krantz är?

den krantz som känns mest trolig är enligt mrkoll 42år gammal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto